Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: revote - 27.08.2021, 18:54:58
-
En ole koskaan, yhteenkään autoon, tehnyt jarrujen ilmausta. Tiedän toki teorian. Nyt pitäisi kakkosautoon vaihtaa takalevyt ja palat, ajattelin jarrunesteet vaihtaa samalla.
Onko mikä järjestys näissä S40N:ssä, mistä nurkasta aloittaa ilmaus vai onko merkitystä?
Onko mitään muuta erityistä vinkkiä?
-
Oikea taka, vasen taka, oikea etu, vasen etu noin se pitäs mennä..
-
Sitten takasatuloihin olisi oma työkalu, millä saa männän pyöritettyä sisään.
-
Kiitos. Tubea kerkesin jo tutkimaan ja jollain videolla sanottiin, että ilmaus aloitettaisiin etuvasemmalta koska lyhyin matka, sitten etuoikea, takavasen ja viimeisenä oikea taka jonne tulee pisin linja?
Huomasin myös nuo kierrättävät männät, tämä lienee oikea työkalu? https://m.motonet.fi/fi/tuote/765142/MTX-Automotive-Jarrumantatyokalu-VAGFordAlf
-
Menee ne männät sisään puukalikalla ja vinkallakin ett älä turhaan ostele mitään ”erikois työkaluja” toki tietenkin jos ei vinkaa sulta löydy nii sitte.
-
Vinka on joku paineilmaan liittyvä? Jos kyllä niin ei ole.
-
Ei siihen tarvita kuin ruista ranteeseen.
https://www.puuilo.fi/magnum-mg-16-ruuvipuristin-80x160mm
Ihan sama millä puristaa ja kiertää mäntää samalla..
-
Ei siihen tarvita kuin ruista ranteeseen.
https://www.puuilo.fi/magnum-mg-16-ruuvipuristin-80x160mm
Ihan sama millä puristaa ja kiertää mäntää samalla..
Miksi hankkia 13€ puristin ja sit kiertää jollain, kun valmiin oikean työkalun saa 15€ 8)
-
Miksi hankkia 13€ puristin ja sit kiertää jollain, kun valmiin oikean työkalun saa 15€ 8)
Heitin vain esimerkin mikä vinka on, siks. Osta mitä haluat mutta vinkalle voi löytyä muutakin käyttöä.
Se autokohtainen ilmaujärjestys menee ve-ot- oe-vt mutta toki se hoituu ihan tuolla perusjärjestykselläkin eli aloitetaan pääsylinteristä kauimmaisesta pyörästä ja lähestytään p-sylinterä.
Tuo ensinmainittu järjestys johtuu siitä että 2pyörää on toisessa piirissä, esim. ve-ot- ja sitä rataa.
-
Enpä ole kuullut termiä vinka, ihan outo. Miksei voi puhua puristimesta? Niitä minulla on mutta eipä tuo 15€ investointi paha ole kun on ihan siihen hommaan tarkoitettu työkalu.
-
Vinka on joku paineilmaan liittyvä? Jos kyllä niin ei ole.
(https://i.ibb.co/VJDgKYp/16-310-16-311-16-312-16-313-16-314-16-315.jpg) (https://ibb.co/VJDgKYp)
-
Kiitos. Tubea kerkesin jo tutkimaan ja jollain videolla sanottiin, että ilmaus aloitettaisiin etuvasemmalta koska lyhyin matka, sitten etuoikea, takavasen ja viimeisenä oikea taka jonne tulee pisin linja?
Huomasin myös nuo kierrättävät männät, tämä lienee oikea työkalu? https://m.motonet.fi/fi/tuote/765142/MTX-Automotive-Jarrumantatyokalu-VAGFordAlf
Tämä oli väärä, vaikka Ford mainittiin niin kaiketi eri Ford mikä kävisi myös näihin Volvoihin.
Mistähän oikea työkalu? Tuntuvat olevan männät jumissa, liikkuvat ulos kyllä normaalisti mutta eivät lähde juuri pyörimään sisään.
-
Tämä oli väärä, vaikka Ford mainittiin niin kaiketi eri Ford mikä kävisi myös näihin Volvoihin.
Mistähän oikea työkalu? Tuntuvat olevan männät jumissa, liikkuvat ulos kyllä normaalisti mutta eivät lähde juuri pyörimään sisään.
Tästä setistä (https://www.motonet.fi/fi/tuote/804050/MTX-Automotive-Jarrusatulan-mantatyokalusarja-VO-14-adapteria) pitäisi löytyä oikea koko, oli itsellä toissakesänä samanlainen projekti ja käsittääkseni juuri tämä sarja lainassa kaverilta.
-
Hyvä, että otin puheeksi tuon työkalun.
Itse kanssa "vinkaa" käytän männän sisään puristamiseen ja papukaijapihdeillä männän kärjestä pyörittää samalla kun vinkaa kiristää.
Toi oikea työkalu pitäisi itselle ostaa kanssa, kun ei ole kalliskaan. Eiköhän ford, pösö, mazda ja volvo ainakin toimi samalla työkalulla? Näin itse uskon olevan.
-
Mulla oli työkalupakissa rälläkän avain, sellainen jossa leukoja pystyy säätämään. Olipa hyvä myös tähän käyttöön, suosittelen!
Mäntää ei näköjään tarvi puristaa vaan pelkkä pyörittäminen riittää niin mäntä painuu sisään.
-
Tuolla faq-puolellahan näkee rakennetta.
http://www.volvoclub.org.uk/tech/S40MY2005-Brakes.pdf