Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: cosword75 - 28.08.2021, 12:12:09

Otsikko: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: cosword75 - 28.08.2021, 12:12:09
Hei osaako joku kertoa mulla on volvo v70 mk2. Uusi akku ostettu hiljattain  miinus ja plusnapa kun ovat akussa paikallaan niin akun volttimäärä alkaa tippumaan reilusti,ja kun akun plus ja miinus navat eivät ole paikallaan niin akku näyttää volttimäärä yli 12 volttia. Onkohan ehkä jossain maadoitus vika?
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: renee - 28.08.2021, 14:52:23
Täysi akku näyttää levon jälkeen kuormittamattona yli 12,7V, eli jos akku näyttää vain vähän yli 12V kuormittamattona, niin aika tyhjä se on. Esim. 12,1V tarkoittaa enää 50% varaustilaa.

Lisäksi rikkinäinen akku voi näyttää hyviä volttimääriä kuormittamattona, mutta kyykätä pienestäkin kuormasta, eli kokeilisin toisella akulla, jos vaan mahdollista.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.08.2021, 15:00:03
Hei osaako joku kertoa mulla on volvo v70 mk2. Uusi akku ostettu hiljattain  miinus ja plusnapa kun ovat akussa paikallaan niin akun volttimäärä alkaa tippumaan reilusti,ja kun akun plus ja miinus navat eivät ole paikallaan niin akku näyttää volttimäärä yli 12 volttia. Onkohan ehkä jossain maadoitus vika?

Eihän laturi ole oikosulussa?
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: jpajula - 28.08.2021, 20:49:36
Onkohan ehkä jossain maadoitus vika?
Ei noiden oireiden perusteella, ellet tarkota, että jostain se plussa vuotas maihin. Maadotusviassa se piiri ei mee kunnolla kiinni akun miinukselle saakka.

Onko jotain jälkiasennettua rokkikonetta tms?
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: laatikkovika - 29.08.2021, 09:39:15
Nii ja vanhalla akullako toimi?
Tokihan se jännite putoaa kun kytket akun, ovi tai luukku auki niin sisävaloja syttyy, ecut ottaa aina vähän että pysyvät hereillä.

Mikä on reilusti?
Sietääkö pitää yön paikoillaan? :)

Pitäis mitata vuoto virta autosta.
Miinuskenkä irti akusta ja ampeerimittari navan ja kengän väliin.
Semmonen 0.05 ampeeria on jo lähellä hyvää, 0.02-3 on mainio.
Jos mennään luokkaan puoli ampeeria, se vastaa jo samaa jos vaikka 5w poltin palaisi aina.

Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: RILLUV70 - 03.09.2021, 19:09:48
Eikai bölteman akku?
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 03.09.2021, 21:25:51
Meillä S60  -01 uusittu akku vuosi sitten. Vuoden aikana jo kolmas kerta kun akku tyhjentynyt niin ettei edes yritä startata. Mitään mittariston valojen tms valojen vilkkumisiatai herjoja ei ole ollut. Ainut mitä herjannut on hälytin ja sulake 38 on irrotettu.

Akku täynnä ja kengät kiinni näyttää 12,8, sekä konehuoneen + pisteellä että akun navoilta, käynnissä lataa 14,0-14,2  sekä + pisteellä että navoilla.
Mitään valoja mm takakontin ei jää päälle, virtalukko timmi, + piste ehjä ja putsattu, akun kengät putsattu ja liitokset siellä ehjät niin uusitaan seuraavaksi laturi eli olettamus että viallinen diodi varmaan pääsee seisoessa vuotamaan virrat akultakin.
Laturi on orkkis ja +270tkm autolla rullattu.

Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: RILLUV70 - 03.09.2021, 21:53:47
Startti/ajokm ratkaisee myös.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: Volvomania - 04.09.2021, 08:15:51
Oma 2.4l bensa. Laturi kyykähti 270tkm kohdalla. Huomasin, että ilmastointi ei puhalla kylmää. Jätin auton parkkiin ja kun piti lähteä, akku ei jaksanut pyörittää autoa käyntiin. Lisävirralla lähti ja pelasi taas normaalisti. Keltaista vilkkui himmeästi mittaritaulun kesksellä oleva kolmio...
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 04.09.2021, 14:19:26
Latureiden hintoja kannattaa kyllä myös paikallisilta pikkuliikkeiltä kysellä. Saman valmistajan 140A laturin tilasin paikalliselta varaosaliikkeeltä 50,90€ halvemmalla kuin 200m päässä motonetissä, panttikin on tuolla 10€ vähemmän.

Ps. Exide akunkin sain tingittyä 19€ halvemmalla motonetin vastaavaan nähden niin otin laturin lisäksi senkin. Lataan vanhan täyteen ja katon kk päästä onko pysynyt, mikäli pitänyt virrat jätän vara-akuksi.


Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 07.09.2021, 20:24:36
Vaihettu laturi.
Vanhassa oli  muuten rujon ja likaisen ulkonäön lisäksi vapaakytkin jokasuuntaan väljä, liittimet oli avomalliset ja nekin väljät.
Liittimet myös uusittu suojattuihin.

Selkeä ero heti käynnistäessä oli että kaikki valot kirkastu selvästi. Latasi tk:lla kuormaa päällä 14,3-14,4.

Ps. Akun vielä vaihdoin niin päåsee puhtaalta pöydältä seuraamaan. Tyhjähkö entinen niin lataan  ja katon ottaako virtaa vastaan sekå pitääkö sisällä vai viekö romu-ukoille.

.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: RILLUV70 - 09.09.2021, 20:55:14
Kirjoittele miten käy. Itellä 120A akku ja laturi nii oon pari kertaa jääny mökillä virtajumiin!
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 09.09.2021, 21:25:37
Tuo nyt S60 tullut Elstockin 140A on samanlainen laturi kuin pyörinyt omassa S40 kohta neljä vuotta / yli 60tkm ilman ongelmia niin uskalsi ottaa.
Noissa tarvikelatureissa kannattaa varmistaa katsomalla hakiessa tiskillä onko laatikossa oleva vapaakytkimellä vai kiinteällä pyörällä kun molempina tehdään. Entiseen olin jo inan vapaakytkimen keväällä hommannut varalle niin ei silleen väliä olisi ollut kummalla olisi laturi tullut.

Akun exide premium 77ah latasin ja otti hyvin vastaan ja tuntuu pitävänkin niin jää vara-akuksi.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: jpajula - 10.09.2021, 09:54:46
Akun exide premium 77ah latasin ja otti hyvin vastaan ja tuntuu pitävänkin niin jää vara-akuksi.
Mites noissa, jos jättää varalle, niin pitääkö sitä lataamisen lisäksi purkaa välillä, jotta toimintakyky säilyy? Sitte toinen liittyen CTEKin latureihin ja siihen hoitotoimintoon, jolla se korjaa sulfatoitumista, toimiiko se oikeasti?
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: Taavi.H - 10.09.2021, 11:56:07
Eikai bölteman akku?

Bilteman akut (ainakin ne hopea-kalsiumakut ja AGM-akut) ovat hintaansa nähden varsin mainioita akkuja. Kokemusta on parista harmaasta ja yhdestä mustakeltaisesta, ei pahaa sanottavaa enkä ole huomannut mitenkään erityisen merkittäviä eroja kalliimpiin merkkiakkuihin nähden.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: renee - 10.09.2021, 13:39:44
Mites noissa, jos jättää varalle, niin pitääkö sitä lataamisen lisäksi purkaa välillä, jotta toimintakyky säilyy? Sitte toinen liittyen CTEKin latureihin ja siihen hoitotoimintoon, jolla se korjaa sulfatoitumista, toimiiko se oikeasti?
Lyijyakku varastoidaan aina täysin varattuna ja koska akku purkautuu itsestään, sitä pitää ladata aika ajoin täyteen. Lyijyakun toinen vihollinen (purkautumisen lisäksi) on lämpötila, eli jo 20 asteessa lyijyakku menettää ominaisuuksiaan pitkässä varastoinnissa, eli sekin on ihan liian lämmintä pitkäaikaiseen varastointiin.

Pakkanen ei ole lyijyakun varastoinnin kannalta ongelma, kunhan akku on täynnä ja pidetään täynnä. Tai no on joku pakkasrajakin, mutta se on jossain -50 asteen tuntumassa, jolloin muodostuu jäätymisvaara, joka sitten taas tuhoaa akun. Tyhjä akku jäätyy pikkupakkasilla, joten siksi pakkassäilytystä pelätään, vaikka se pakkanen sinänsä onkin hyvä akun säilytyksen kannalta. Kylmää pelätään myös sen vuoksi "turhaan", että akun käytön (= purkaminen/lataaminen) kannalta kylmä on huono asia. Mutta nyt puhuttiin säilytyksestä.

Kosteus ei ole hyvä asia korroosion vuoksi, eli kosteutta luonnollisesti tulisi välttää.

Kuiva ja kylmä säilytyspaikka ja akku pidettynä täynnä, niin säilyy parhaiten. Akkua ei siis tarvitse eikä kannata purkaa, jos haluaa sen ominaisuuksien säilyvän parhaiten. Olen kuullut ohjeista, joissa sanotaan, että akkua pitäisi tarkoituksella purkaa pitkäaikaisen säilytyksen aikana, mutta sehän nyt ei kyllä sovi mitenkään lyijyakun luonteeseen, että sitä pitäisi oikein tarkoituksella purkaa, joten en niihin väitteisiin usko - perustelut tällaisen väitteen pohjalta puuttuvat. En myöskään ole nähnyt tällaisia ohjeita akkuvalmistajien antamina.

Sit taasen jollain litiumakuilla on erilaiset ohjeet, eli niitähän varastoidaan osavarauksella eikä oikeastaan edes kannattaisi varata ihan täyteen käytössäkään. Ja jos en väärin muista, niin optimaalinen säilytyslämpötila on ihan erilainen.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: Jorma - 10.09.2021, 15:04:57
Vaihdoin D5 ’02 laturin liukurenkaat, hiilet ja laakerit muutama vuosi sitten. Ei minusta ollut paha rasti ja orkkislaturi sai toisen elämän. Hiilissä oli vielä varaa, mutta liukurenkaissa oli isot urat. Mittarissa silloin noin 400 tkm. Osat maksaa muutaman kympin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: jpajula - 11.09.2021, 05:39:23
Lyijyakku varastoidaan aina täysin varattuna ja koska akku purkautuu itsestään, sitä pitää ladata aika ajoin täyteen. Lyijyakun toinen vihollinen (purkautumisen lisäksi) on lämpötila, eli jo 20 asteessa lyijyakku menettää ominaisuuksiaan pitkässä varastoinnissa, eli sekin on ihan liian lämmintä pitkäaikaiseen varastointiin.

Pakkanen ei ole lyijyakun varastoinnin kannalta ongelma, kunhan akku on täynnä ja pidetään täynnä. Tai no on joku pakkasrajakin, mutta se on jossain -50 asteen tuntumassa, jolloin muodostuu jäätymisvaara, joka sitten taas tuhoaa akun. Tyhjä akku jäätyy pikkupakkasilla, joten siksi pakkassäilytystä pelätään, vaikka se pakkanen sinänsä onkin hyvä akun säilytyksen kannalta. Kylmää pelätään myös sen vuoksi "turhaan", että akun käytön (= purkaminen/lataaminen) kannalta kylmä on huono asia. Mutta nyt puhuttiin säilytyksestä.

Kosteus ei ole hyvä asia korroosion vuoksi, eli kosteutta luonnollisesti tulisi välttää.

Kuiva ja kylmä säilytyspaikka ja akku pidettynä täynnä, niin säilyy parhaiten. Akkua ei siis tarvitse eikä kannata purkaa, jos haluaa sen ominaisuuksien säilyvän parhaiten. Olen kuullut ohjeista, joissa sanotaan, että akkua pitäisi tarkoituksella purkaa pitkäaikaisen säilytyksen aikana, mutta sehän nyt ei kyllä sovi mitenkään lyijyakun luonteeseen, että sitä pitäisi oikein tarkoituksella purkaa, joten en niihin väitteisiin usko - perustelut tällaisen väitteen pohjalta puuttuvat. En myöskään ole nähnyt tällaisia ohjeita akkuvalmistajien antamina.

Sit taasen jollain litiumakuilla on erilaiset ohjeet, eli niitähän varastoidaan osavarauksella eikä oikeastaan edes kannattaisi varata ihan täyteen käytössäkään. Ja jos en väärin muista, niin optimaalinen säilytyslämpötila on ihan erilainen.
Sehän oli kattavasti selitetty, Kiitos :)
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: RILLUV70 - 12.09.2021, 13:39:58
Vaihdoin D5 ’02 laturin liukurenkaat, hiilet ja laakerit muutama vuosi sitten. Ei minusta ollut paha rasti ja orkkislaturi sai toisen elämän. Hiilissä oli vielä varaa, mutta liukurenkaissa oli isot urat. Mittarissa silloin noin 400 tkm. Osat maksaa muutaman kympin.
Mistäs hait?
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: Volvomania - 14.09.2021, 09:50:03
Vaihdatin omaani Debilillä uuden laturin (vaihtolaturi) 270tkm:n kohdalla. Maksoi n. 390 Euroa. Samalla vaihdoin autoon uuden, jo aiemmin ostamani, Bilteman harmaakuorisen akun (620A). Akku on vähän pieni, mutta tulipahan käyttöön, kun kerta tallissa oli.
 
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: Jorma - 15.09.2021, 08:29:24
Mistäs hait?

Adita eli https://www.adita.fi/
Liike on Kehä 1 pohjoispuolella mutta taitaa olla nettikauppa myös

'02 D5 laturin osat on seuraavat:
Säädin  F00MA45211 (tarjouksessa 38,25)
Liukurengas (Bosch) 3001-3702 12,75
Laakeri 6003-SKF 7,00
Laakeri  2601-140263 (FAG) 20,00

Nämä vaihtamalla laturi on kuin uusi, voihan ulkopuolta vielä pestä ja maalata jos tuntuu tärkeältä.

Mikäli hihnan puoleisen laakerin vaihtaa, vapaakytkin pitää irrottaa ja siihen tarvitaan erikoisavain. Miettisin siinä tapauksessa myös itse vapaakytkimen vaihtoa ellei sitä ole lähiaikoina vaihdettu. Itsellä se temppuili ekan kerran reilu 200 tkm ajettuna eli piti ääntä ja hihna nyki tyhjäkäynnillä.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: Mustalaatikko - 15.09.2021, 11:00:45
Kiitos jorma tiedosta, mulla on vanha panttilaturi varastossa, jos kokeilis sitä vielä uusia joskus, sisäiset laakerit äänsi niin paljon että pistin uuden laturin tilalle
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: ratkori - 15.09.2021, 22:11:13
Käytössä ollut lyijy akku voidaan varastoida seuraavasti, akku puretaan tyhjäksi jonka jälkeen se varataan täyteen. Paras varastointi lämpötila on -0+5 C. Toinen konsti on ladata akku täyteen, purkaa se hitaasti, ladata täyteen jonka jälkeen kaataa hapot pois. Tämän jälkeen täytetään puhtaalla akku vedellä, ja varastoidaan -0+5. Jälkimmäinen  keino ei taida enää onnistua. Eräs keino on viedä akku viileään paikkaan ja kytkeä laturi joka antaa 1-2 ampeeria. Akun itsepurkautuminen pienenee mitä lähemmäs nollaa mennään. Summa summarum, miksi vanha akku pitäisi varastoida. Ei uusi akku maailmoja maksa. Kahdessa ed. V70ni akku kesti 9v. Jotenkin noi sähköviat on kiertänyt meikäläisen kertakaikkiaan. Muuta laittamista on kyllä riittänyt. 
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: Jorma - 16.09.2021, 13:38:09
Käytössä ollut lyijy akku voidaan varastoida seuraavasti, akku puretaan tyhjäksi jonka jälkeen se varataan täyteen. Paras varastointi lämpötila on -0+5 C. Toinen konsti on ladata akku täyteen, purkaa se hitaasti, ladata täyteen jonka jälkeen kaataa hapot pois. Tämän jälkeen täytetään puhtaalla akku vedellä, ja varastoidaan -0+5. Jälkimmäinen  keino ei taida enää onnistua. Eräs keino on viedä akku viileään paikkaan ja kytkeä laturi joka antaa 1-2 ampeeria. Akun itsepurkautuminen pienenee mitä lähemmäs nollaa mennään. Summa summarum, miksi vanha akku pitäisi varastoida. Ei uusi akku maailmoja maksa. Kahdessa ed. V70ni akku kesti 9v. Jotenkin noi sähköviat on kiertänyt meikäläisen kertakaikkiaan. Muuta laittamista on kyllä riittänyt.

Vanhempien Volvojen akut maksaa 100-150 euroa joten en taida kysyä vaimolta saisinko varastoida akkua keittiön jääkaappiin. Minullakin '02 mallisessa D5:ssa on vasta kolmas akku menossa, vaihdoin nykyisen muutama vuosi sitten kun tyhjensin huolimattomuuttani edellisen enkä halunnut lähteä sillä uuteen talveen. Olen käyttänyt wepastoa säännöllisesti mutta ajomäärät on sen jälkeen reilut 40km niin akku ei ole siihen kyykähtänyt. 
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: kupari s40 - 16.09.2021, 14:12:24
Yksi ladattu akku varastoitu ihan sen takia että on kyselty ja annettukin apuvirtaa jokaikinen vuosi, jos ollut koko ja kätisyys sopiva niin tyrkätty suoraan kiinnikin hajonneen tilalle kunnes saw uuden.. Usein vielä jäänyt avun tarvitsijat niin ettei autosta autoon kaapelit yltäisi.
Talli/varasto lämpötila meillä talvella 13- 15 ja kesällä 18-20 tasoa.

Kahdessa pihan kolmesta kiinni integroidut laturit niin voi autojen alkuja latailla piuhan päässäkin.
Otsikko: Vs: Volvo V70 MK2 akkuongelma
Kirjoitti: RILLUV70 - 17.09.2021, 23:37:33
Myös Jormalle tänks tietoista P>