Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renee - 30.08.2021, 14:22:11

Otsikko: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: renee - 30.08.2021, 14:22:11
Onko kukaan uskaltanut kokeilla TRW:n takaiskareita? Normaalisti luotto TRW:n osiin ollut hyvä, mutta iskareiden osalta alkoi epäilyttää, koska hintahan on ihan ilmainen, esim. AK24.fi-verkkokaupassa iskariPARI maksaa 25,04 e, Sachsin vastaava pari samassa kaupassa karvan alle 100e. Uskaltaako tuollaisia alle laittaa vai otetaanko ennemmin esim. tuota Sachsia?

Tämä siis sisältää myyntitekstin mukaan kaksi iskaria: https://www.ak24.fi/fi/varaosat/trw-jgt606t?ccid=18221;100121
Näitä tarvitaan pari kappaletta: https://www.ak24.fi/fi/varaosat/sachs-317-339?ccid=18221;100121
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: laatikkovika - 30.08.2021, 14:52:14
Missä siinä sanotaan että on parin hinta?
Ite ymmärtäisin että on kappalehinta vaikka on kahden kuva.  :o

On ollut joskusTRW:t ja kaipa ne asiansa ajoivat.
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: renee - 30.08.2021, 15:02:04
Missä siinä sanotaan että on parin hinta?
Ite ymmärtäisin että on kappalehinta vaikka on kahden kuva.  :o

On ollut joskusTRW:t ja kaipa ne asiansa ajoivat.
Se on toi "lkm. akselille 1", eli tarkoittaa paria. Onko mitään käsitystä, että kenen tekemiä iskareita nämä on?

Voisihan noita tietty kokeilla, ei siinä paljon häviäisi.

Sitä, että toi myyntipaketti sisältää kaksi iskaria, tukee TRW:n oma sivu, jossa sanotaan, että iskarit on "pakattu pareina". Ja toki pareittainhan ne aina pitäisikin vaihtaa...

https://www.trwaftermarket.com/en/passenger-cars-and-lcv/steering-and-suspension/shock-absorbers/
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: kupari s40 - 30.08.2021, 17:14:37
Ainakin S40 alla edessä sachs ja takana trw tekeleet on hoitanut asiansa kohta neljä vuotta . Ajossa omasta mielestå vähän pintakovemmat kuin vastavia S/V40 ajaneena joissa ollut takana sachs.

Emännän S60 edessä sachs ja takana monroet jotka myös toiminut ok ja kestäneet yli 4v.
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: laatikkovika - 30.08.2021, 20:06:29
No jos oikeesti saat parin tuohon hintaan niin älä nyt enää mieti!!

ZF osti TRW:n ja iskarit tehdään Kiinassa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: renee - 30.08.2021, 20:29:33
No jos oikeesti saat parin tuohon hintaan niin älä nyt enää mieti!!

ZF osti TRW:n ja iskarit tehdään Kiinassa.
Joo, kauppahan on kyllä luotettava ja olen ostanut sieltä monta kertaa, joten eiköhän sieltä tuohon hintaan tule. Pistin jo kyssärin, että onhan kyseessä kaksi kappaletta.
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: Kraft - 30.08.2021, 21:00:26
Omassa V70 Classicissa TRW:n takaiskarit. kupari s40:sen kanssa samaa mieltä, Sachsit ovat huomattavasti miellyttävämmät. Jos tykkää jäykemmästä alustasta, niin TRW on oikein hyvä vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: renee - 31.08.2021, 17:31:39
Eipä ole kaupasta kuulunut vastausta kysymykseeni, että onko tosiaan parin hinta vai yhden putken. Tohon lukumäärään akselilla -merkintään olen kyllä aiemmin voinut luottaa, mutta kieltämättä hinta on niin halpa, että ehkä tässä on joku kämmi.

Toisaalta kun eteen laitoin juuri Sachsit, niin melkeinpä samaa merkkiä voisi taaksekin laittaa. Ei mua sinänsä kyllä kovempi alusta haittaisi, mutta noita Sachseja saisi suoraan Motonetin hyllystäkin 60e/kpl ja ei tarttis tilailla.

Kannattaako ne takaiskarien yläpäät vaihtaa varuilta, vaikkei niissä mitään havaittua ongelmaa olekaan?
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: laatikkovika - 31.08.2021, 18:29:34
Kun tässä nyt näistä höpistään niin aika hyvä vaihtoehto on KYB Gas a-Just pumput.
Hinnoista en tiedä mutta ei kai kalliita.

Pääsin kerran mittaileen eri merkkien nostovoimaa kun farkkuun hain tukevuutta taakse.
Kybillä oli muistaakseni 17kg kappale.
Mittaustapana tieteellinen henkilövaakaa vasten painaminen n. puoliväliin.  P>
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: Kraft - 01.09.2021, 21:37:10
En ole yhteenkään omaan autooni noita yläpäitä vaihdellut kuin eteen jossa ne ovat ihan kulutusosia, ja tätä korimallia on ollut jo useampi minun omistuksessa. Takana kestävät huomattavasti kauemmin. 300tkm takana V70:sellä ja hyvältä näyttää alkuperäiset yläpäät takana.
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: renee - 02.09.2021, 16:49:52
En ole yhteenkään omaan autooni noita yläpäitä vaihdellut kuin eteen jossa ne ovat ihan kulutusosia, ja tätä korimallia on ollut jo useampi minun omistuksessa. Takana kestävät huomattavasti kauemmin. 300tkm takana V70:sellä ja hyvältä näyttää alkuperäiset yläpäät takana.
Eteen vaihtelinkin kaikki osat varmuuden vuoksi, taakse ajattelin tosiaan laittaa vain uudet iskarit ja ehkä nuo yläpäät, mutta eipä niitäkään siis ilmeisesti "pakko" ole vaihtaa.
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: pall mall - 02.09.2021, 17:49:22
Onko kukaan uskaltanut kokeilla TRW:n takaiskareita? Normaalisti luotto TRW:n osiin ollut hyvä, mutta iskareiden osalta alkoi epäilyttää, koska hintahan on ihan ilmainen, esim. AK24.fi-verkkokaupassa iskariPARI maksaa 25,04 e, Sachsin vastaava pari samassa kaupassa karvan alle 100e. Uskaltaako tuollaisia alle laittaa vai otetaanko ennemmin esim. tuota Sachsia?

Tämä siis sisältää myyntitekstin mukaan kaksi iskaria: https://www.ak24.fi/fi/varaosat/trw-jgt606t?ccid=18221;100121
Näitä tarvitaan pari kappaletta: https://www.ak24.fi/fi/varaosat/sachs-317-339?ccid=18221;100121


mulle ainakin tuli kaksi noita trw:n iskareita. hintakin oli jotakuinkin sama, vaikkakin tilattu muistaakseni autodocilta..
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: renee - 03.09.2021, 11:59:44
mulle ainakin tuli kaksi noita trw:n iskareita. hintakin oli jotakuinkin sama, vaikkakin tilattu muistaakseni autodocilta..
Joo, kauppa ei koskaan vastannut kyselyyni, niin jätin ostamatta ja hain Sachsit Motonetistä 120e/pari... Hyvään hintaan kyllä lähtee TRW:t tosiaan.
Otsikko: Vs: Kokemuksia TRW:n takaiskareista V70:een
Kirjoitti: renee - 04.09.2021, 19:56:01
Nyt on taakse vaihdettu, eteen vaihdoinkin jo pari viikkoa sitten, sinne pistin myös uutta jousta ja laakeria ym, taakse en jousia viitsinyt vaihtaa, kun on ilmeisesti astetta hankalampi projekti. Sachsit molemmissa päissä ja kyllähän auto on ihan erilainen, eli kannattaa näitä silloin tällöin vaihdellakin. Eron huomaa erityisesti terävissä ohjausliikkeissä, nyt ei tule valtamerilaivafiilistä.

Meinasi tulla tenkkapoo, kun takaiskarit eivät mahtuneet pois. Googlettelemalla selvisi (vieläpä tältä forumilta muistaakseni), että tukivartta voi nostaa toisella tunkilla, mutta sellaista ei ollut tähän hätään. Paitsi auton oma tunkki, mutten sillä lähtenyt räpeltämään.

Ongelma ratkesi, kun keksin, että iskarihan menee kasaan, eli jousen väliin laudanpätkä, jota vasten työnsi vanhan iskarin kasaan ja sehän mahtui heittämällä alta pois, voimaa tarvitsee käyttää suht paljon, mutta lähinnä kyse on ajasta, eli iskari menee kyllä pienemmälläkin voimalla kasaan, jos vaan malttaa rauhassa työntää. Uudelle iskarille sama homma, hyvin mahtui paikalleen, eli iskari menee tosiaan niin pieneen pituuteen painettuna, että se mahtuu yhdellä normitunkilla (max nostokorkeus jotain 35cm) nostettuun autoon paikalleen ihan helposti. Siinä tosiaan on riittävästi aikaa sujauttaa iskari koloonsa, kun nousunopeus ei ole mikään räjähtävä, eli ei tarvitse edes sitoa iskaria pysymään kasassa.

Toinen "ongelma" tuli siitä, kun luin ohjeista, että iskarin pultit pitää kiristää auto alhaalla, eli jätin alapultin ja ylämutterin "sormikireyteen" ja auto alas. Ylämutteri on toki triviaali (paitsi että yksi torx-pää hajosi kiristysvaiheessa, onneksi oli toinen), mutta alapultti onkin kinkkisempi kiristää, mutta onnistuu, jos laittaa sen verran jatkovartta, että saa räikän takarenkaan etupuolen yli, jolloin voikin jo kiristellä, nivelpala ja sopiva jatkovarsikombinaatio kun vielä löytyy, niin saa väännettyä ihan kunnon vedoilla auton reunan ulkopuolelta.