Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Svolle - 02.09.2021, 15:17:14
-
Lapin reissulta palatessa huomasin yhdessä kohtaa että kaasu reilummin painaessa kun auto nostaa ahtoapaineita alkoi ohjaamossa kuulua hanttarin puolelta kovaa suhinaa. Kuulosti aivan siltä kuin puhallin vain alkaisi puhaltamaan kovempaa, mutta koitin sammuttaa puhaltimen, ja ääni ei tullut siitä vaan jokin/jostain puhisee ilmaa ohjaamoon kun ahdot nousee.
No sen huomattuani ei mennyt kauaakaan kun mittaristoon tuli viesti "moot. alhainen suorituskyky" ja koneesta hävisi tehot. (Varmaan joku vikatila) vikavalo ei kuitenkaan vielä syttynyt ja matka jatkui. Sammutin auton hetkeksi bussipysäkille ja käynnistin uudestaan ja kaikki toimi taas. Suhina kyllä edelleen kuului. Hetken matkan päästä vikatila ja teksti tuli takaisin ja tehot hävisivät. Sitten auto alkoi välillä nykimään oikein kunnolla tasakaasulla, mutta se helpotti kun vaihtoi pienemmän vaihteen ja nosti kierroksia. Vikakoodia tuli dpf:ästä ja jostain imm:stä, sekä egr:stä muistaakseni. Sain tehtyä dpf:n polton ja auto lähti toimimaan paremmin. Suhinan ääni pysyi edelleen. Auto toimi pari päivää moitteitta, mutta nyt vikatila alkoi taas palaamaan. Tällä kertaa vikakoodia vain liian suuresta ilmavirrasta imm:stä. Auto pätkii ja ryskyttää todella pahasti tasanaasulla kun vikatila tulee. Vikakoodia ei ole vielä sytyttänyt. Voisiko vika johtua vain egr:n takkuilusta?
-
Voisko ahtoputki vuotaa?
-
Voisko ahtoputki vuotaa?
Tästäpä viat varmaan juontavat.
Ääni jo viittaa vuotoon.
Letkussa repeämä tai pois paikoiltaan.
-
Vapaalla pyysin kaveria kaasuttelemaan samalla kun koitin etsiä vuotoa moottoritilasta, mutta paikallaan ei saa samaa suhinaa kuulumaan. Vuoto on varmaan sitten sen verran pieni, ettei vapaalla saa autoa kuormitettua tarpeeksi että saisi nostettua ahtoja riittävästi. Täytyy kokeilla paremmalla ajalla tutkia lisää.
Voiko ahtovuoto aiheuttaa noin suurta pätkimistä? Varsinkin tasakaasulla ei luulisi sen vaikuttavan noin rajusti, kun ahtopaineitakaan ei silloin hirveästi ole
-
Tarkista myös egr-jäähdyttimen laipat. Osa löytyy koneen ja tulipellin välistä, yläkautta näkee.
Tyttären V50 (1.6d vm. - 08) oli kyseisen osan laippa murtunut ja antoi siitä imm-vikaa. Auto oli tehoton mutta ei kuitenkaan limp-modessa.
Välillä sytytti vikavalon ja välillä ei. Suhina kuului kuormalla.
-
meillä oli v50 1.6D -12 pelissä ahtoputken vuoto, ei onneksi ollut kallis vaihtaa