Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ekireki - 04.09.2021, 22:18:25
-
Elikkäs olisi edessä takapöntö vaihto ja vertaillut vaihtoehtoja, järjetön hintahaitari!
Motonet 259e
Biltema 189e
Fixus 297e
Iparts 72e
Skruvat 86e
Onko kellään kokemuksia noista polmon änkkäreistä, siis on nuo halvimmat, kestääkö vuottakaan? ;D
Toisaalta eipä tuo kallis kokeilu olisi, eikä isotöinen
-
On yhdestä polmosta kokemusta.
Laitettiin alle varmaan 2017 ja vieläkin on.hyvä.
Kato ennen ostoa että se liitoskohta keskiputkeen on vielä siinä kunnossa että saa uuden kiinni.
Monesti menee takapönttö ja keskiosa samalla vaihtoon.
Voihan sen pöntön maalata uutena kuumakestomaalilla, menee vähän pidempään, nehän ruostuu puhki yleensä yläpuolelta.
-
Alkuperäisessä putkessahan ei edes ole liitosta ennenkö vasta catin jälkeen. Ja toisekseen, Volvon orkkis putki ei oo pyöreä, vaan pölhösti litistelty. Aika vaikee saada istuun normi muhvi siihen.
Ehottomasti väliosa plus takapönttö I-partsilta. Jää reilusti alle kahdensadan € kotiovelle tuotuna.
-
Onhan se alkuperäinenkin pyöreä takapöntön läheltä mutta liitosta siinä ei tosiaan ole.
Jos takapönttö on moro niin ei se keskiosakaan kestä enää kuin vuoden tjs.
-
Kävin irroittamassa pöntön, ja on aika valmis jo ;D
(https://i.ibb.co/1GxyQjd/IMG-20210904-132257.jpg) (https://ibb.co/1GxyQjd)
Oli liitos tossa eli tarvike jo joskus vaihdettu, keskiputki on vielä hyvässä kunnossa!
-
Heh, noin ne menee. Kai tuolla vielä päästöt olis saanut. :2funny:
Hae biltsusta läpihönkäävä pönttö ja siitä ulos loiva mutkanpätkä, hyvä tulee ja vähän murinaa.
Vaatii vaan vähän säätöä, ehkä hitsiä.
-
Mulla on Polmon pönttö ollut kiinni muutaman vuoden ilman ongelmia. Alkuperäinen oli vielä kiinni, joten jouduin katkaisemaan vanhan pöntön irti. Polmo meni heittämällä paikalleen, eli suosittelen (2.5T -05 V70).
-
Kyllä kallistun tuohon polmoon nyt, on sen verran halpa verrattuna muihin..
Kiitos vastauksista!
-
Kyllä kallistun tuohon polmoon nyt, on sen verran halpa verrattuna muihin..
Kiitos vastauksista!
Ite aattelin, että saako halvalla hyvää (ei yleensä saa), mutta toisaalta punnitsin sitä, että helppohan tuo on vaihtaa, joten ei siinä paljon häviä, vaikka olisi vuoden kestävä pönttö. Maksoin kanssa jonkun 70e ja risat postikuluineen ja tosiaan Suomesta kun saa kolme kertaa kalliimpia pönttöjä, niin kyllähän siinä saa laadussa vähän tinkiäkin, ja kyllä, ei se varmaan rakenteellisesti ihan täydellinen pönttö ole, mutta ajaa asiansa. Helppovaihtoisissa osissa, jotka eivät vaikuta ajo-ominaisuuksiin mitenkään, niin uskaltaa kyllä rohkeasti kokeilla halpistakin.
-
Voihan sen pöntön maalata uutena kuumakestomaalilla, menee vähän pidempään, nehän ruostuu puhki yleensä yläpuolelta.
Kyllästyin vuosia sitten jatkuvasti puhkiruostuviin takapönttöihin, kunnes käsittelin uuden pöntön purkista suihkutettavalla sinkillä. Etenkin hitsi- ym. saumat hyvin. Sehän olisi kestänyt maailman tappiin asti muuten mutta vuosien varrella sisäkalut mureni ja villat tuli ulos. Oli aika näky kun autossa oli puolen metrin ajossa liehuva häntä!
-
Motonetin 200+€ pönttö kesti n. 5 vuotta, tilalle tuli polmo nyt kesällä. Yhtä helposti meni paikalleen ja heitin sinkit pintaan lisävuosien toiveessa. Jos sekin kestää 5v niin on ihan ok hintaan nähden. S80 kyseessä, mutta melko samanlainen sekin. E: tosiaan bensakoneella ja pätkä-ajoa tulee paljon.
-
Aika iso ero kestossa bensa vs diesel. Mulla D5:ssa alkuperäinen putki, 500 tkm ja vm. ’02. Auto ollut mulla vuoden vanhasta, eli varma tieto.
-
Aika iso ero kestossa bensa vs diesel. Mulla D5:ssa alkuperäinen putki, 500 tkm ja vm. ’02. Auto ollut mulla vuoden vanhasta, eli varma tieto.
Myrkkyä takapöntölle on pätkäajo, koska pakokaasun vesihöyrystä tiivistyy sinne vettä ja jos ajo on sen verran lyhyttä, että takapönttö ei kunnolla kuumene, niin sinnehän jää vedet sitten muhimaan... Varmaan ajelet suht pitkää pätkää kerrallaan?
-
Paljon harvemmin dieseliin tarvitsee takapönttöjä vaihtaa kuin bensaan. Lie pienempien lämpötilanvaihteluiden ja kondenssiveden määrän aiheuttamaa.
-
En tyhmäksi tunnustaudu mut mikä v#tun polmo?
-
En tyhmäksi tunnustaudu mut mikä v#tun polmo?
(https://i.ibb.co/WK4t9pr/Screenshot-20210907-213723-Chrome.jpg) (https://ibb.co/WK4t9pr)
-
Aika iso ero kestossa bensa vs diesel. Mulla D5:ssa alkuperäinen putki, 500 tkm ja vm. ’02. Auto ollut mulla vuoden vanhasta, eli varma tieto.
Mulla on B5244S koneinen V70. Takapönttö uusittu kerran. Nyt ajettu 568tkm.
-
(https://i.ibb.co/WK4t9pr/Screenshot-20210907-213723-Chrome.jpg) (https://ibb.co/WK4t9pr)
Okka. ei ois kallis verrattuna esim. motonetin hintaan.
-
Minulla tuli Volvo V70 2.5T pakoputkesta tälläinen.
Kesällä polkaisin autolla menemään vähän reilummin ja tulin pihaan niin auton putkesta näkyi hieman tätä. Luulin että heinää oli jäänyt kiinni takapönttöön mutta tälläinen sieltä lopuksi tuli ulos kun vedin.
En tiedä mitä tämä on ja miten se putkistoon on joutunut.
Putkiston äänet eivät muuttuneet kun vetäisin tämän ulos.
(https://i.ibb.co/DgcV5Lh/perukki.jpg) (https://ibb.co/DgcV5Lh)
-
Kuva olis kiva. :)
No, tuommoinen alkuperäinen ollut 20 vuotta autossa.
(https://i.ibb.co/GdvgVWF/20210624-033135.jpg) (https://ibb.co/GdvgVWF)
-
Minulla tuli Volvo V70 2.5T pakoputkesta tälläinen.
Kesällä polkaisin autolla menemään vähän reilummin ja tulin pihaan niin auton putkesta näkyi hieman tätä. Luulin että heinää oli jäänyt kiinni takapönttöön mutta tälläinen sieltä lopuksi tuli ulos kun vedin.
En tiedä mitä tämä on ja miten se putkistoon on joutunut.
Putkiston äänet eivät muuttuneet kun vetäisin tämän ulos.
(https://i.ibb.co/DgcV5Lh/perukki.jpg) (https://ibb.co/DgcV5Lh)
Toi on sitä vaimennusmateriaalia äänenvaimentajasta. Ehjässä pöntössä materiaali on koteloitu niin, ettei pääse karkuun, eli sulla pönttö on sisältä jo sen verran huonossa kunnossa, että villat pääsevät karkuun. Voi olla, että tuolla ajelee vielä pitkäänkin, mutta ei olisi ihme, jos reikää pukkaisi kohta myös ulkokuoreen. Äänenvaimentajan ruostuminen voi hyvinkin alkaa juuri sisäpuolelta, se kun on jatkuvassa kosteusrasituksessa, jos ei aina aja kuumaksi asti, että ehtisi kuivua. Pakokaasuhan on lähes täysin vettä ja kondensoituu startin jälkeen etenkin tuonne kylmään takapönttöön. Siellä voi kirjaimellisesti loiske käydä.
-
No näin itsekin ajattelin että sitä tämä on.
-
Sopivuuksista ei sen ihmeempiä ketjuja löytynyt, niin kysytään että käyvätkö näiden bensaturbojen pöntöt ristiin? Esimerkiksi -02 2.4T S60 -> -04 2.5T V70. Orkkis putkisto paikallaan siis
-
Sopivuuksista ei sen ihmeempiä ketjuja löytynyt, niin kysytään että käyvätkö näiden bensaturbojen pöntöt ristiin? Esimerkiksi -02 2.4T S60 -> -04 2.5T V70. Orkkis putkisto paikallaan siis
Käy. Vain S80:ssä on erilainen takapönttö, mutta sekin vain ulostulon suuntauksen osalta.
-
Jos on vielä alkup.putkisto autossa niin siinä ei ole tuota liitoskohtaa ennen takavaimenninta, se on yhtä osaa katilta perään ulos asti.
Sen jotuu tekemään jos ei uusi katilta lähtien. >:(
-
Eipä siinä paljoa ole tekemistä kun alkuperäinen putki vain katkaistaan pöntön luota ja uusi tulee klemmarilla.
-
Näinhän se on, jos se keskiosa on vielä siinä kunnossa että siihen kehtaa klemmarilla kiristää.
Omaan tilasin ruotsista kun pakoputket oli tarjouksessa, keskiosa+takapönttö n.170€, siihen vielä uusi katti mukaan niin kokonaislasku oli aika tarkkaan 400€.
Nyt se kestää pitempään kuin tuo ajokatos.
-
Alkuperäiset putket on aika kestäviä. Mulla on V70 bensa vuosimallia 2002. Siinä on vielä alkup. Pakoputki.
-
Jostain sai takaosaa n. 170€ rosterista mut en muistanu laittaa ylös ...kele.
-
Alkuperäiset putket on aika kestäviä. Mulla on V70 bensa vuosimallia 2002. Siinä on vielä alkup. Pakoputki.
Jep. Sama mulla. Takimmainen kannake on uusittu ja takapöntön päällä oleva pelti näyttää hieman happamalta mutta ei tuo ainakaan kuuluvasti vielä mistään pärise/puhise.
-
Mulla on Polmon pönttö ollut kiinni muutaman vuoden ilman ongelmia. Alkuperäinen oli vielä kiinni, joten jouduin katkaisemaan vanhan pöntön irti. Polmo meni heittämällä paikalleen, eli suosittelen (2.5T -05 V70).
No niin, talvella kolisuttelin tuolla lumen seassa möyriessä pohjaa oikein urakalla ja ilmeisesti takapönttö otti enemmän osumaa, eli Polmon valmistamassa takapöntössö se viimeinen 15 cm putkenpätkä varsinaisen äänenvaimentimen jälkeen on korkannut saumasta. Oli myös aika rapeassa kunnossa, eli kovin pitkäikäinen tuo Polmo ei ole, halpa toki.
-
Polmon pöntön kun laitoin, pistin ensin sinkkimaalin ja vielä sen päälle mustan kuumakeston kun en tykkää että se pöntön alaosa erottuu sieltä niin helposti.
Musta naamioi sen sinne hyvin ja ainakin tämän talven on maalit kestäneet.
-
Toi Polmo juttu oli hauska. I-Partsilta oon tilannu jo aika monta putkistosettiä Voleihin.
Joka kerta nuukana kitupiikkiraukkiksena ottanu tosiaan tuon Polmon ja sieltäpä onkin tullu Bosalin pönttö ja oikeen valittelut että voi anteeksi kun ei sattunu oleen Polmoo niin laitettiin tämmönen tulemaan! :D
No kuulkaapas Herra I-Parts, ei kuule haittaa!!! :2funny: