Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: LAIRA - 07.09.2021, 12:41:17
-
Tuo auto ollut mulla uudesta eikä tuohon ole vielä aiemmin tarvinnut tutustua. Nyt vaan ollut jonkun aikaa ,kun vähän reippaammin lähtee liikkeelle, niin kuulunut etuvasemmalta outoa huminaa. Välillä niinkuin olisi bensankin hajua ollut havaittavissa tuon kiihdytyksen jälkeen. Normaaliajossa kaikki on toiminut ihan niinkuin ennenkin. Tänään sattumalta huomasin, että molemmat purkille tulevat letkut oli irti. Tuostako tuota ääntä? Olisko tuolla sitten sen verran painetta kiihdytyksen aikana että vanhat letkut ei pysy paikallaan.? Entä jos tulppaan nuo pois käytöstä?
-
Tuli tässä välissä kokeiltua laittaa letkut kiinni ja testiajoa ehkä 10 km ja letkut pysy paikallaan ja entiset suhinat jatkuu? Elikä tuo evap lienee kunnossa? Tähän tuli kerran vaihdettua toinen mittaristo kun siinä on se turbo-mittari ja niin kauan kun näyttämä pysyy vain lievästi ahtojen puolella ei tuota suhinaa kuulu? Siitä ylöspäin kyllä. Letkut ja putket tuntuisi olevan kunnolla? Kerran mulla vuoti välijäähyltä tuleva letku ja se vaikutti välittömästi käyntiin. Nyt ei käyntiongelmia ole(ainakaan toistaiseksi). Vain tuo ääni.
-
Letkut irti kaasuläpältä ja niin lähtöihin U-lenkki jostain letkusta ja klemmareilla kiinni... Näin on tehty molempiin omiin 940 turboihin... Tai toiseen löyty tulpat lähtöjen tilalle jolloin ei näytä ees räpellykselle :)
-
Juu, täytyy tuo tulppaaminen kokeilla. On tietysti vanha juttu noiden äänien kanssa yleensäkin etteivät ne aina ole välttämättä lähtöisin sieltä päin mistä se kuskin penkiltä kuulostaa. Paikallaan käyttämällä en tuota ilmiötä ole saanut aikaiseksi. Miten tuo välijäähdytin, että voisko se olla sisältä jotenkin hajalla ja paineen alaisena alkaisi humista, vaikkei se todennäköisesti ulospäin vuodakaan? Jostain tuolta suunnalta tuo kuitenkin tuntuisi tulevan.
-
Tuli tuo letkulenkki tehtyä eikä sillä ollut mitään vaikutusta ainakaan tähän äänimaailmaan. Olisko sitten vaikuttanut johonkin muuhun niin taitaa jäädä arvotukseksi ainakin tämän lyhyen testin perusteella.? (niin, ainakin tässä nuo letkut on eri mittaset halkaisijaltaan joten piti vähän sovitusta rakennella )
Nyt on alkuperäiset letkut takaisin paikallaan. Löytyi vahingossa uusi juttu. Kaasuläppäkotelon takaa, keskeltä ylhäältä lähtevä ohut alipaineletku oli irti alapäästään. Laitoin takaisin ja jäin vaan miettimään mikähän tuonkin tarkoitus lienee? Käytännössä sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta mihinkään. No, ehkä se sitten päästömittauksissa näkyisi? Varsinainen ongelma on edelleen ja seuraavaksi kai täytyy tutkailla etuputken ja katin tilannetta. Ehkä niistäkin tuo ääni voisi kiertyä tuolla lailla. Yleensä nuo pakopuolen jutut on olleet selkeitä tapauksia.
-
Ne EVAP letkut kuuluukin olla eri mittaiset se paksumpi on niille polttoainehöyryille ja ohkasempi sen hiilipöntön alipainekellolle. Kannattaa muuten ussia ne letkut jos ne on oikein haperot saattaa sen jälkeen toimiakkin kunnolla se EVAP
-
Niinpä varmaan, mutta kun tuo koko toiminto on mulle "uusi" tuttavuus, niin minkälaisia oireita pitäisi ilmetä ellei järjestelmä toimi?
Kiinnostaa vaan sikälikin jos tällä on haettu jotain samaa vaikutusta päästöihin kuin tuolla EGR-järjestelmällä typen oksiideihin,joita ei meillä edes mitata, niin tämä paketti saa minulta jäädä omiin oloihinsa.
-
Tuon EVAP järjestelmän tarkoitus on kierrättä tankissa syntyvät polttoainehöyryt moottoriin poltettavaksi sen sijaan että ne päätyisi ilmakehään.
-
EVAPin poistolla ei saavuteta mitään hyötyä. Päinvastoin sen tankin huohotus toimii paremmin.
On käytännössä EGR:n vastakohta. :D
-
ehkä mulla sit palaa kolarissa molemmat 945set.... Evapit on poistettu ja tankilta letku tungettu runkoaisan sisään :o
-
Mielenkiintoista. Ehkä sitten vaan jätän tuon entiselleen ja odottelen niitä mahdollisia? oireita joita tuo saattaa aiheuttaa jos lakkaa toimimasta.? Vaikka onhan tuo ollut pois toiminnasta tuntemattoman ajan kun ne letkut oli olleet irti.
-
ehkä mulla sit palaa kolarissa molemmat 945set.... Evapit on poistettu ja tankilta letku tungettu runkoaisan sisään :o
Ei kai nyt sentään, vaikka niin ne turbobricksillä väittää että kun poistat evapin sun auto syttyy palamaan ja räjähtää kesähelteillä. :D
Jos evappi ei toimi se ymmärtääkseni tekee samalla tavalla kun moottorin huohotus, eli poistuu jostain muualta mistä helpoiten pääsee.
-
Ei kai nyt sentään, vaikka niin ne turbobricksillä väittää että kun poistat evapin sun auto syttyy palamaan ja räjähtää kesähelteillä. :D
Jos evappi ei toimi se ymmärtääkseni tekee samalla tavalla kun moottorin huohotus, eli poistuu jostain muualta mistä helpoiten pääsee.
Yleensä korkissa on ylipaineventtiili tota varten.
Mutta mä en jaksa sitä bensankatkua ja poista evappia kun ei se painakkaan mitään ja ne on "ikuisia".
En vaan mistään autosta oo löytänyt tarpeeks pientä minkä sais tohon nissaniin, ja sehän vituttaa...
Ei ne bensahuurut syty kuitenkaan ihan itsestään, mutta en rälläköis vieressä. Kyllä ne palaa tosi ärtsysti.