Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volvopateri? - 08.09.2021, 21:49:33

Otsikko: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 08.09.2021, 21:49:33
Moro. Ostin kuukausi sitten auton ja 5 täyttä kaasutankillista 16-18kg on piisannut aina vain 150-200km matkalle. Niin onkohan kaasupuoli kunnossa kun bensaa kuluu 8-10l/100km?
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: insinörtti - 09.09.2021, 06:23:51
Mahdottoman iso kulutus - jotain vikaa, ehkä vuoto.

1 kg kaasua sisältää yhtä paljon energiaa kuin 1,5 l bensaa. Jos kaasua kuluu esim. 4 kg/100 km, niin bensankulutuksen pitäisi tippua tyyliin 8 -> 2 l/100 km ja näin tämä tosiaan menee V60 kanssa. Jos kaasua kuluu 8-9 kg/100 km, niin kaasun loputtua pitäisi bensaa mennä liki 20 l/100 km.
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 09.09.2021, 10:43:47
Kiitos tiedoista !

mutta aivan noin en laskentaa osaa nähdä kun eikös kaasun 8kg vastaava bensalitramäärä ole 8x1,5 eli 12litraa pitäisi mennä mutta eihän tuo matkassa syö kuin max 9litraa?

Pitää tsekkauttaa kaasusysteemi tai palauttaa auto ku eihän tuolla pääse kaasulla edes vastaavan turbodieselin 11€/100km hintoihin ku menee nyt 12€..
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: insinörtti - 09.09.2021, 15:49:21
Juuri näin - ei luvut täsmää lainkaan. Jos pelkällä bensalla ajellen kulutus max. 9 l litraa, niin sama määrä energiaa olisi 6 kilossa kaasua. Mutta ajelut pelkän kaasun voimin ei onnistu, bensaa kuluu väkisin ainakin litra sataselle, koska kylmäkäynnistys aina bensalla ja voi olla, että bensaa käytetään myös reippaammissa kiihdytyksissä. Pätkäajossa nimenomaan bensankulutus kasvaa näistä kylmäkäynnistyksistä johtuen.

Esim 1,5 l/100 km bensaa ja 5 kg/100 km kaasua = sama energiamäärä kuin 9 litrassa bensaa (1,5 + 5×1,5). Nyt sinulla on kaasunkulutus suunnilleen tuplat verrattuna siihen mitä pitäisi olla.
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Retuperä - 11.09.2021, 08:14:50
Minulla muutoin samanlainen kaasu-Volvo mutta siinä on manuaalivaihteisto.
Manuaalin ilmoitetut kulutuslukemat ovat käsittääkseni jonkun verran automaattia pienemmät.
Ensimmäisenä vuotena jaksoin tarkkailla bensankulutusta ja tankkasin noin 100 litraa ajokilometrien ollessa 25tkm.
Tästä laskettuna bensankulutus on noin 0,4 litraa/100km.
Pisin matka kaasulla on ollut hieman yli 400km (maantie, 80m/h talvirajoituksilla).
Normaalisti käyn tankaamassa kaasua joskus 300km paikkeilla ennen sen loppumista.
En asu kaupunkialueella elikkä pätkäajoa tulee vähemmän.
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 12.09.2021, 10:49:55
Kiitos hyvistä vastauksista! Ja olen todennut taas 17kg kaasua menevän alle 200km aikana ja saatiin myyjän kanssa sovittua kaasulaitetarkastus ensi viikolle. Ja  oletan manuaalin kaasutankin olevan myös 20kg eli mahtuu 16-18kg riippuen aseman paineesta eli kuluttaa 4-6kg/100km? Enkä ole huolissaan lainkaan bensan tai etanolin kulutuksesta kun se on tasoa desejä pitkien matkojen ajojen väleissä.
Vaikuttaa kuuluvan kolahdusta takavoksin alta ja kaasu vähenee mielestäni myös paikallaa eli oisko säiliösysteemin vuotoja.. Palaillaan asiaan kun on tietoa.
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Retuperä - 12.09.2021, 11:45:09
Tankin koko ja kulutus kuten kirjoitit. Normaali keskikulutus kaasulla sekalaisessa ajossa on noin 5,5kg/100km.
Jyväskylän Kanavuoren Gasumilla on normaalisti todella hyvät paineet ja paras tankkaus on 20kg.
Normaalisti juurikin 16-18kg.
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 18.09.2021, 17:35:25
Eipä löytynyt vuotoja kuin hieman löysä letkuliitos joka kiristettiin.. Mutta nyt meni taas 16,5kg kaasutankkauksen jälkeen vain n.170km. maantietä pääosin 100kmh eli n.9kg/100km.

Ei tällä pääse juuri mitään kaasulla vaikka bensaa menee samalla tyylillä n.9l ja etanolia 12l.

Mikähän lie vikana ja voisko tästä johtuen vaatia auton kaupan purkua?
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: volvo2020 - 19.09.2021, 10:09:26
Eipä löytynyt vuotoja kuin hieman löysä letkuliitos joka kiristettiin.. Mutta nyt meni taas 16,5kg kaasutankkauksen jälkeen vain n.170km. maantietä pääosin 100kmh eli n.9kg/100km.

Ei tällä pääse juuri mitään kaasulla vaikka bensaa menee samalla tyylillä n.9l ja etanolia 12l.

Mikähän lie vikana ja voisko tästä johtuen vaatia auton kaupan purkua?

Eihän tuo kunnossa ole ja auto ei vastaa sitä mitä myydessä. Eli selvä vika. Tärkeintä olisi nyt paikallistaa se vika myyjän piikkiin koska kaupoista noin vähän aikaa. Sitten kun vika ja korjauskustannukset tiedossa niin selviää onko kaupanpurku mahdollista. Kaupan purku on todella harvinaista ja pitäisi olla iso tuhansien eurojen remontti edessä, että tähän lähdetään tai autoa ei saada kuntoon kohtuullisessa ajassa. Eli myyjän piikkiin vian selvittelyyn ja sitten neuvottelut kustannuksista / jatkotoimista.
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 20.09.2021, 09:50:08
Nyt myyjäkin vastasi että kaasupuoli pitää saada kuntoon joka tapauksessa. Mutta ainakaan Kuopion Terragasilla ei ollut mitään muuta kuin vuototutkimusta tarjolla ja tarkistus että säiliöventtiilit toimii ja pitää paineet.

Onko tuossa sitten muuta mahdollista vikaa kuin että paineenalennin laskee liian kovalla paineella läpi tai säätöventtiili ei pelaa oikein? Pääseekö tuosta muuten selvyyteen kuin vaihtamalla osat uusiin? Ja kulutusta kai ei muuten voi tietää kuin ajamalla?
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 23.09.2021, 20:16:29
Jeps sovittiin että koitetaan saada kaasupuolikin kuntoon tai vähintään vika selville ensi viikon ma korjaamolla. Eikä ole enää keksitty mitään muuta mahdollista vikaa kuin paineenalennin kun säiliöventtiilit on testattu ym.  :idiot2:

Eli voisiko paineensäädin jättää paineen liian korkeaksi tai matalaksi ja se aiheuttaa liikaa kaasunsyöttöä? Mutta luulisi että se aiheuttaa myös moottorin käyntiin muutoksia? Vai voiko ruiskuissa olla jotain vikaa kaasujen suhteen kun bensalla/etanolissa pelaa normisti?
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 04.10.2021, 13:13:26
Dodii! Sehän selvisi sitten paineensäätimestä alipaineletkun liitännästä tuleva vuoto. Ja viime viikolla saatiin n. 300€ selvittelyt ja 350€ säätimen vaihtotyö suoritettua vihdoin. Myyjä on alkanut hieman sanomaan että olisi kohtuullista jakaa 650€ korjauskuluja, mutta minusta nämä on aivan selviä tuotevirheitä kun oli selvä säädinvika!

Nyt selvimpänä erona näkyy ettei kaasupainemittari tipu nollaan sammuttaessa moottori kuten aikaisemmin teki. Ja nyt tankkasin 16,7kg biokaasua (painemittarissa 200bar) ja olen ajanut matkaa (nopeus 100-120kmh) n.110km niin kaasun määrävaloista on sammunut 3 neljästä (paine 100 bar) eli taitaa valitettavasti mennä edelleen samaan tahtiin alle 200km miltei 17kg kaasulla eli 9kg/100km? Etanolilla dynamic-säädöllä pääsen jopa 8 l/100km niin ei tässä ole mitään järkeä kun kaasu on kalliimpi ajaa ja tankilla pitäisi hypätä jatkuvaan..

Mitähän tässä enää voi tehdä kun ei ruiskuvikoihin ole kukaan viitannut, koska moottori toimii hyvin kaasullakin? Ei vaan toimi 300km työmatkat kaasutankkien välillä kuten oli suunniteltu eikä jaksaisi enää vääntää korjaamoilla asiasta.. Olisiko jo kaupan perumiseen riittävästi syitä?
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 06.10.2021, 17:56:50
Nyt loppui kaasumeno 170km kohdalla mut kaasunpainemittariin jäi 60bar lukema. Eli onko pöntöt oikeasti tyhjät? Kun nythän on syönyt taas 9kg/ 100km jos on 16,7kg mennyt..
Otsikko: Vs: V70 2.5t afv 2010 aut kaasua 8-9kg/100km
Kirjoitti: Volvopateri? - 06.10.2021, 22:53:41
Eipäs kun tuo punasen valon kaasuajo oli vielä mulle epäselvää kiitos Tindet selvityksestä.. niin nyt ajoin lopulta 250km motaria pääosin ja meni 14,7kg eli 5,9kg/100km niin ois jopa 300km mennyt! Ja paine pysyy vakiona sammuksissa ym eli uusi painesäädinkään ei vuoda ja homma toimii järkevästi alle 9€/100km niin se on dieseliä edullisempaa bioajoa ;D

Asia selvä ja kannattaa jo 10v välein ehkä vaihtaa ainoa enemmän kuluva osa eli paineensäädin! Kiitos kaikille.