Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: OskuV - 14.09.2021, 15:17:35
-
Moi,
Olisi seuraavanlainen ongelma. Vaihtelin tuossa kesällä oik etupyöränlaakerin ja vanhaa abs-anturi ei irronnut ehjänä. Laitoin tilalle uuden tarvikeosan (17€). Auto herjasi abs-vikaa ja käytin auton marmoritiskillä vikakoodin luvussa ja nollauksessa. Vikakoodi nollautui mutta palasi heti seuraavalla ajolla uudestaan. Seuraavaksi vaihdoin merkkiliikkeestä ostetun uuden anturin (95€) ja mittariston herja muuttui siten että vikavalo syttyy vasta kun nopeus ylittää n 20km/h. Kävin äsken motomaatissa luetuttamassa vikakoodit ja se herjasi vian olevan ajoittainen. Vikakoodeja motonetin kone ei antanut nollata. Onkohan sieltä nyt sitten vielä abs-kehäkin hajalla vai mikä tän voisi aiheuttaa? Onko muilla ollut samanlaisia vikoja?
-
Minkälaista koodia se antaa?
-
Tällä hetkellä näin:
Alhaisen nopeuden törmäyksen vaimennus jarruttamalla, pois kytketty, pysyvä
Etu oikea renkaannopeusanturi, satunnainen
Virityspyörä oikealla edessä, satunnainen
Jarru, seisontajarru PDM Ei tietoliikenneyhteyttä jarrujen ohjausmoduulin (BCM) kanssa
Veikkaan että ensimmäinen ja viiminen vikakoodi on nyt sen oikean etukulman takia.
-
Menihän laakeri pohjaan asti? Ulkopinnasta katsottuna menee vähän sisälle olkavarteen, eikä jää pinnan tasalle kuten S40/V50.
-
Lankun kanssa samaa olisin kysynyt.
ABS kehä laakerin sisällä.
-
Hmm, eikö se rengas ole kuitenkin tuossa vetarin päässä tuo musta? (https://cdn.autodoc.de/thumb?id=16844041&m=0&n=4&lng=fi&ccf=94077812)
-
Tuo musta muovi on vain pölysuoja.
-
Veikkaan myös että onkohan laakeri aivan pohjassa varmasti.
Olihan ihan oikea työkalu laakerin vaihtoon ettei missään prässissä painettu väärästä kohtaa?
-
Faq-osiossa tämä: https://www.youtube.com/watch?v=CQxDj7jVidQ
Videon kohdasta 15:44 eteenpäin näkyy asennustyökalussa pieni olake, mikä painaa laakerin pohjaan asti ohi pinnan tason.
-
Laakeri on pohjassa ja magneettien kohdalta puhdistettu. Etäisyys (uuteen) abs-anturiin noin 2mm. Vikavalot palaa käynnistäessä, sammuu pienessä nopeudessa ja syttyy n 25km/h vauhdissa uudelleen. Alkaa usko loppumaan tähän hommaan ::)
-
Näihin on olemassa 2 eri abs anturia, riippuu onko citysafety vai ei.
Onko varmasti oikea anturi?
-
Molemmat on kokeiltu. Ensin väärä tarvikkeena ja sitten marmorilta runkonumerolla oikea.
-
Moi
Mulla oli S80:ssä satunnaista vikaa kuskinpuolen ABS-anturissa. Vaihdoin anturin, muttei vika poistunut. Lopulta vika löytyi katkenneesta johdosta, eli johto pätki aika ajoin. Johto uusittiin sinne konehuoneen puolelle umpion taakse asti.
-
Vika on tavallaan korjattu. Eli nyt ajellaan V90:llä. Kiitos kaikille V70 kanssa auttaneille. :)