Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvo-roger - 15.09.2021, 15:37:14
-
auto käynnistyy kylmänä suht normaalisti. Lämpimänä lyhyen jäähtymisen jälkeen käynnistyy mutta sammuu "tukehtumalla". Nostamalla kierroksia pysyy jotenkuten käynnissä. Vian viitatessa vahvasti ilmamassamäärän anturivikaan osa vaihdettu uuteen, ei vaikutusta. Johtoliitin irrottamalla vika poistuu. Jos lähtee käyntiin niin toimii sammuttamiseen asti.
Vikakoodia ei tule. Anturisignaalia lukemalla saadaan samanlaista dataa vanhalla ja uudella anturilla.
Oireilee harvemmin myös ajossa, veto loppuu (tehot hiipuu). Viitannee saman anturin toimintaan?
-
Tulee mieleen, että jos IMM johto irti moottori toimii, niin onko ahtoputkistossa isompi vuoto jossain?
-
Minun entisellä kollegalla on 2.5T '08. Siinä on jokin moottorin lämpöä mittaava anturi joka säätää startissa "jotain" ja esim. letkulämppäri harhauttaa sitä niin pahasti, että start-stop nappulasta käyntiin saattaa aiheuttaa 15 sec starttauksen mutta kone ei käynnisty. Kylmä kone - lämmitetty letkulämppärillä.
Voisiko tuossa labrata esim. vidalla (jos olisi/kaverilla olisi) moottorin lämpöjä? Anturivika voisi näyttää lämpöiselle koneella vaikka -20 C ja ei käy sen vuoksi.
-
Tulee mieleen, että jos IMM johto irti moottori toimii, niin onko ahtoputkistossa isompi vuoto jossain?
Miten tämä ilmenisi vain lämpimänä startatessa? JA jos lähtee käymään niin käy normaalisti…
-
Minun entisellä kollegalla on 2.5T '08. Siinä on jokin moottorin lämpöä mittaava anturi joka säätää startissa "jotain" ja esim. letkulämppäri harhauttaa sitä niin pahasti, että start-stop nappulasta käyntiin saattaa aiheuttaa 15 sec starttauksen mutta kone ei käynnisty. Kylmä kone - lämmitetty letkulämppärillä.
Voisiko tuossa labrata esim. vidalla (jos olisi/kaverilla olisi) moottorin lämpöjä? Anturivika voisi näyttää lämpöiselle koneella vaikka -20 C ja ei käy sen vuoksi.
Imuilman ja jäähdytysveden lämpötilat näyttää normaalilta.
-
Syy selvisi. Paremmalla diagnoosityökalulla löytyi vikakoodi 6814, pakokaasuahtimen ahtopaine, vuoto.
Ja edelleen ”korjaavana” toimenpiteenä riitti imm johdon irroitus.
Varsinaista syytä etsiessä löytyi imusarjan alapuolelta irronnut muoviputki, tämän kun painoi takaisin kiinni niin auto toimii loistavasti.
Jostain syystä vikakoodia poistettaessa auto sammui….
Mutta nyt siis pelittää :)
-
Tulee mieleen, että jos IMM johto irti moottori toimii, niin onko ahtoputkistossa isompi vuoto jossain?
:juhau: