Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvo V70 2.5T - 15.09.2021, 19:38:32
-
Volvo V70 2.5T vm.2004 ajettu 304.000 km.
Laitan kaukosäätimellä auton lukkoon ja kaikki on ok.
Kun tulen autolle esim. seuraavana aamuna niin hälyttimen valo palaa koko ajan ja sisään on mentävä avaimella.
Sähköt muuten poikki, ainut mikä toimii on radio.
Virrat tulee päälle itsestään miten milloinkin.
Ja vaikka hälytin vilkkuisikin niin kun yritän kaukosäätomellä avata ovea niin hälyttimen valo alkaa palamaan koko ajan ja mitään ei tapahdu eli on mentävä avaimella sisään.
Seuraavat vikakoodit.
BCM-E003
SRS-E003
U0073
Koodit saa nollattua ja Volvo toimii ajossa normaalisti.
Olisiko jollakin ollut samanlaista vikaa?
(https://i.ibb.co/X31tg5t/h-lyttimen-valo.jpg) (https://ibb.co/X31tg5t)
(https://i.ibb.co/GM9j4ZY/mittaristo.jpg) (https://ibb.co/GM9j4ZY)
best hd photos site (https://imgbb.com/)
-
Mulla ei valitettavasti ole tietoa eikä edes hälytintä omassa kärryssä, mutta voisiko olla ihan vaan huonosti virtaa akussa? Ja eikös sillä hälyttimelläkin ole oma akkunsa, en tosin tiedä mitä sen tyhjeneminen aiheuttaa.
Mulle tuli toi akku siitä syystä mieleen, että sain jatkuvasti mitä moninaisempia vikakoodeja, kunnes lopulta auto ei enää antanut virtaa starttiin webaston pöhisytyksen jälkeen. Uuden akun hommaamisen jälkeen kaikki vikakoodit katosivat lopullisesti.
-
Jos hälyttimen akku kyykähtää tulee viesti infoon hälytysjärjestelmä huolla, näkyy vikakoodinakin lukijalla.
Hälytin ja kaukosäädin toimivat meidän S60 vaikka auton oma akkukin kyykähti tyhjäksi pariinkin kertaan laturivian takia eikä käyntiin edes låhtenyt. Mittaristo tyhjällä akulla pimeni startatessa ja vikavalot vilkutteli toimintojen palaillessa kun starttauksen lopetti, sisävalot himmeät.mutta radio toimi.
Kaukossa huomasi että vastaanottomatka lyheni mitä tyhjempi akku oli, onko normaalia en tiedä.
Meillä sireenin herjan takia otettu sulake 38 pois varmuudeksi.
Kuten renee yllä mainitsi auton akku kyllä kannattaa tuossa varmuudeksi mitata kuten latauskin, samoin kengät tarvittaessa putsata.
-
Pohdinnassa auttaisi jos olisi tietoa kuinka vanha akku on ja onko koskaan päässyt, ennen ongelmia, melko tyhjäksi? 2004 mallisessa voi olla jopa alkuperäinen akku joka toimii kesällä mutta on aivan siinä ja siinä.
Kuten aiemmin jo todettu, auton lataus kannattaa tarkistaa, eli tyhjäkäynnillä mittari kiinni ja lähempänä 14V pitäisi näyttää. 300 tkm ajettu laturi ei Volvossa ole vielä lopussa mutta poikkeamia toki löytyy.
Jos akku on tuore ja lataus toimii, sitten pitää mitata kulutus kun ovet on kiinni ja auto mennyt nukkumaan (noin 10 min. lukitsemisen jälkeen). Kulutus on merkittävä jos täynnä oleva ja normikuntoinen akku kyykähtää yön yli - jotain muuta kuin peräkontin valot jää palamaan..
-
Itellä on nyt näistä "uudemmista" volvoista laturikokemuksia että ne on loppu 270-320 tkm paikkeilla.
Ennen oli kaikki paremmin. :D
-
No kaksi uutta akkua olen ostanut puolen vuoden sisään ja toisen noin viikko sitten eli se puoli pitäisi olla kunnossa.
Ensin ostetun laitoin toiseen Volvoon.
Hälytin uusittu kesällä. Siitä tuli kyllä ilmoitusta mittaristoon ennen uusimista.
Laturi seuraavaksi hankinnassa, lataa kylläkin 13,9V - 14,2V, mielestäni ääntelee jo nyt.
ABS yksikön tilasin eilen.
Vahdellaan osia ja katsotaan miten homma etenee.
-
Hälytin vaihdettu, siis se sireenimoduliko vai jotain muuta? Noi bcm ja srs-koodi viittaa siihen, ettei ne juttele CEMn kanssa.
-
No kaksi uutta akkua olen ostanut puolen vuoden sisään ja toisen noin viikko sitten eli se puoli pitäisi olla kunnossa.
Ensin ostetun laitoin toiseen Volvoon.
Hälytin uusittu kesällä. Siitä tuli kyllä ilmoitusta mittaristoon ennen uusimista.
Laturi seuraavaksi hankinnassa, lataa kylläkin 13,9V - 14,2V, mielestäni ääntelee jo nyt.
ABS yksikön tilasin eilen.
Vahdellaan osia ja katsotaan miten homma etenee.
Viallinen laturin diodi meillä purki akun tyhjäksi, lopussa meni tallissa täyteen ladatusta 2vrk aikana tyhjäksi Latasi rikkinäisenäkin käynnissä mitattuna kuitenkin 14,0-14,2. Poisotettuna huomioitu että vapaakytkinkin oli jo väljä jokasuuntaan.
Uusi laturi puskee nyt 14,2-14,5 tyhjäkäynnillä kuormaa päälläkin.
-
Hälytin vaihdettu, siis se sireenimoduliko vai jotain muuta? Noi bcm ja srs-koodi viittaa siihen, ettei ne juttele CEMn kanssa.
Sireenimodulli pelkästää vaihdettu.
Mutta kyseinen vika oli jo ennen modullin vaihtoa.
-
Jos vian iskiessä otat ABS:n sulakkeen (oisko #14 tjsp) irti, niin jatkuuko ongelma? Eli huutaako se ABS-boksi kenties jotain tyhmää väylään.
-
On ollut sulakkeet #14 ja #19 pois. Ei mitään vaikutusta kyseiseen vikaa.
Tänään tilattu laturi niin ens viikolla näkee onko sillä mitään apua.
(https://i.ibb.co/J3h8JhD/IMG-2732.png) (https://ibb.co/J3h8JhD)
common screen resolutions (https://whatsmyscreenresolution.com/)
BCM Brake Control Module siihen kaiketi nämä koodit viittaa.
(https://i.ibb.co/86fhmrJ/IMG-4418.jpg) (https://ibb.co/86fhmrJ)
-
No niinhän tässä kävi kun vaihdoin ABS modullin niin nyt herjaa jarruvikaa, kilometrimittari on jämähtynyt paikoilleen ja trippimittari ei toimi.
Eli on rikkonainen.
Pitää vaihtaa entinen paikoilleen ja viedä Volvoksille Vidalla tutkittavaksi kun aika antaa myöten.
-
No nyt on tähän tautiin tilattu tälläinen.
Nähtäväksi jää tekeekö tällä mitään.
(https://i.ibb.co/ysTcC0G/IMG-4459.jpg) (https://ibb.co/ysTcC0G)
-
Googlessa hakusanat vmware vida jos ei jaksa ite tapella sitä koneeseen ja potkua riittää ajaa vmware playerilla toista winkkaria.
-
Jos Windows 10 niin tämän mukaan asennus, toimii. Vielä jos tahtoo suomen kielelle niin löytyy siihenkin asennus paketti.
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=121144
-
Saiks tohon ehjän installerin jostain? Itelle tuli oikein "viralliset" dvd:t mukana. En tiedä oliko sisältö edes lähellä vidaa, mut niillä ei saanu ees asennusta käyntiin.
-
Mihin Windowsin versioon olet tuota asentamassa ja onko 32 vaiko 64bittinen?
-
(https://i.ibb.co/BsFVMZm/IMG-4478.png) (https://ibb.co/BsFVMZm)
Eilen tuli palikka jonka mukana asennuslevy.
(https://i.ibb.co/hHc5k4h/IMG-4480.jpg) (https://ibb.co/hHc5k4h)
Sähköpostissa tuli linkit lataukseen missä mukana suomenkielinen ohjelmisto.
Tarviin win 7 Pro ei Home versio, pitää olla myös win 7 SP1 asennettuna, tietokoneessa muistia vähintään 4Gb, IE 9, rar-tiedoston purkuohjelman, NET Framework 4.5 ja ISO View 4.
Laitan lisää tietoa ja kuvia ohjelman asennuksesta kun aloitan sen uudestaan.
Viimeksi lähti ohjeman asennus hyvin mutta toppasi siihen kun läppärillä ei ollut IE9 asennettu.
-
(https://i.ibb.co/yd6R8Qb/IMG-4502.jpg) (https://ibb.co/yd6R8Qb)
Nyt Vida suomenkielinen asennettu aiemmin olleista nettiosoitteista ja mukana tulleesta DVD levystä.
Ohjeiden mukaan username on admin, ei toiminut sillä mutta sisälle pääsi laittamalla 1 kyseiseen laatikkoon.
(https://i.ibb.co/2nbsRKP/IMG-4503.jpg) (https://ibb.co/2nbsRKP)
Huomenna pitää Puuilosta hakea laturi että akussa riittää virta kun aletaan hakea vikaa Volvosta.
-
Vida löysi kunnolla vikakoodeja
(https://i.ibb.co/Fmgr5mw/Vida-1.jpg) (https://ibb.co/Fmgr5mw)
(https://i.ibb.co/TwcmRyr/Vida-2.jpg) (https://ibb.co/TwcmRyr)
(https://i.ibb.co/9GpDtJd/Vida-3.jpg) (https://ibb.co/9GpDtJd)
(https://i.ibb.co/3Tz1WHm/VDASH2.jpg) (https://ibb.co/3Tz1WHm)
Nollasin ne VDASH2 ohjelmalla ja ainoaksi jäi CCM-001F Ilman laadun sensori minkä varaosanumero on 30676508.
Jos jollain on kaupata sellainen niin ostaisin jos hinta on kohdillaan.
-
Pakko kysyä, että puuttuuko siitä vidasta jotain vai mikset sillä nollannu?
-
VDASH2 helpompi käyttää.
-
Kokemuksesta voin sanoa että melkein jokaisessa on päällä tuo ilmanlaadun sensori vika päällä, molemmissa omissakin. Sillä ei juurikaan merkitystä käytössä. Säätää tulevan sisäilman läppää tuon perusteella.
Suurinosa noista sun vikakoodeista on ei aktiivisia, punaisella olevat jatkuvia. Vidalla koodien kuittaus olisi ollut kahden klikkauksen päässä.
Vidaa käytän yleensä aina vikojen ja koodien lukuun, vdash sitten ohjelmointeihin mihin vidalla ei pysty.
Vidasta löytyy sitten paljon muutakin, ohjeita, varaosakuvat, säätöä, kalibrointia jne jne.
Kannattaa rauhassa tutustua tuohon vidaan niin oppii valikoita käyttämään.
-
Niin, nytkö se vika on korjattu ettei enää hävitä virtoja?
Putosin vähän kärryiltä jo tässä. :o
-
Samaa mietin kanssa, päällä olevat viat yleensä eivät korjaannu entteriä painamalla.
-
Muistiinpanoissani lukee että ilmanlaadun haistelija jos hajoaa on se lämpöön reagoiva 10Kohm NTC vastus, tulee halvemmaksi kuin koko härveli
-
Muistiinpanoissani lukee että ilmanlaadun haistelija jos hajoaa on se lämpöön reagoiva 10Kohm NTC vastus, tulee halvemmaksi kuin koko härveli
Kovinkaan helposti tuota ei ole tehty avattavaksi, enkä ainakaan itse ole koskaan yrittänytkään.
https://m.autodoc.fi/hella/7915641
Ethän sekoita tuota sisäilman anturiin joka mittaa lämpötilaa?
-
Kovinkaan helposti tuota ei ole tehty avattavaksi, enkä ainakaan itse ole koskaan yrittänytkään.
https://m.autodoc.fi/hella/7915641
Ethän sekoita tuota sisäilman anturiin?
varmaan sekoitan, jos tuo on parempi anturi mikä oman auton haistelijassa on, enpä kyllä tuon hintaista anturia avaisikaan
-
Ilmanlaadun tunnistinhan on ihan eripaikassa kuin tuo sisälämpötilatunnistin.
Ilmanlaatutunnistin ohjaa sisäkierron läppää esim jos pakokaasun hajua tulee ulkoa niin kääntää läpän kiinni automaattisesti.
Monesti tuokaan ei rikki edes ole vaan likainen.
-
Kovinkaan helposti tuota ei ole tehty avattavaksi, enkä ainakaan itse ole koskaan yrittänytkään.
https://m.autodoc.fi/hella/7915641
Ethän sekoita tuota sisäilman anturiin joka mittaa lämpötilaa?
Tilasin itse tuon Autopurkaamo Backfältin Alavetelistä, On toiminu, en muista hintaa.
-
No tilanne on nyt se että kun sulkee kaukosäätimellä ovet menee varashälytin päälle kuten pitääkin.
Esim. aamulla kun menee autolle varashälyttimen valo palaa koko ajan ja pitää avata ovi avaimella.
Voi tulla virrat heti päälle tai sitten muutaman minuutin päästä.
Silloin myös alkaa varashälyttimen valo vilkkumaan eli pitää ottaa kaukosäätimellä se pois päältä.
Mittaristoon ei tule enää vikailmoituksia.
Vikakoodin antaa Vidalla vain ilman laadun sensorille.
-
Hälyttimen piirilevy tai akku kun on morjens niin voi alkaa purkamaan auton akkua, tarkasta tuo seuraavaksi.
-
Hälytin on vaihdettu uuteen ja ei herjaa enää mittaristolle huoltoilmoitusta eli mielestäni toimii oikein ja vilkut välkkyvät ovia suljettaessa kaukosäätimellä.
Kaikki hälytin testit toimivat kuten pitääkin.
Sama vika oli ennen hälyttimen vaihtoakin.
Hälytin otettu suomi Volvosta ja kyseinen Volvo kyllä on amerikan versio joten olisiko hälyttimen softassa jokin ero?
-
Nyt sellainen havainto että kun hälyttimen valo palaa kokoajan niin avaa oven avaimella ja ei tee muuta kuin odottaa ovi auki niin virrat kun palaa takaisin niin hälytin alkaa vilkkumaan normaalisti
Sitten kaukosaatimellä ottaa hälyttimen pois päältä ja starttaa auton niin mitään vikakoodeja ei tule Vidalla luettavaksi tai sitten jotain herjoja mittaristoon.
CEM on täysin mykkä silloin kun hälyttimen valopalaa kokoajan ja siitä ei saa mitään tietoja Vidalla luettavaksi.
-
Pommittaakohan se hälytinyksikkö väylää täysillä ja tukkii tietoliikenteen
-
Nyt sellainen havainto että kun hälyttimen valo palaa kokoajan niin avaa oven avaimella ja ei tee muuta kuin odottaa ovi auki niin virrat kun palaa takaisin niin hälytin alkaa vilkkumaan normaalisti
Sitten kaukosaatimellä ottaa hälyttimen pois päältä ja starttaa auton niin mitään vikakoodeja ei tule Vidalla luettavaksi tai sitten jotain herjoja mittaristoon.
CEM on täysin mykkä silloin kun hälyttimen valopalaa kokoajan ja siitä ei saa mitään tietoja Vidalla luettavaksi.
Tää on nyt semmonen höntti heitto mutta kokeileppa sillain että lyöt ovat kaukolla kiinni mutta istuppa auton sisällä ja katoppa ilmoittasko se esim. että joku ovi olisi auki ? vois olla mikrokytkin siitä ovesta hajalla, tai irroitappa se hälymoduulin piuha ja koitappa mitä sanoo.
-
Eipä ilmoittele viestiä mistään.
Tänään kun taasen opettelin Vidaa niin sain konfiguroitua hälyttimen Volvoni systeemiin.
No sekään ei auttanut kyseiseen vikaan.
Silloin kun hälyttimen valo palaa koko ajan niin CEM on täysin mykkä joten sitä ei voi Vidalla lukea.
Hankala vika kun sähköt palaa ja CEM antaa tietoa niin se ei ilmoita Vidalle mitään virhekoodia.
Tämä vika on samantapainen kun aikoinaan tietokone meni tittiin niin ei auttanut muuta
Ctrl+Alt+Del niin taasen alkoi toimimaan.
Windowsin ohjelma kait se Volvossakin sisällä kun se pitää olla Vidassakin.
-
Eipä ilmoittele viestiä mistään.
Tänään kun taasen opettelin Vidaa niin sain konfiguroitua hälyttimen Volvoni systeemiin.
No sekään ei auttanut kyseiseen vikaan.
Silloin kun hälyttimen valo palaa koko ajan niin CEM on täysin mykkä joten sitä ei voi Vidalla lukea.
Hankala vika kun sähköt palaa ja CEM antaa tietoa niin se ei ilmoita Vidalle mitään virhekoodia.
Tämä vika on samantapainen kun aikoinaan tietokone meni tittiin niin ei auttanut muuta
Ctrl+Alt+Del niin taasen alkoi toimimaan.
Windowsin ohjelma kait se Volvossakin sisällä kun se pitää olla Vidassakin.
Oletko kokeillu että nappaat sen hälyn piuhan irti ja lopsautat ovet lukkoon, jatkuuko sama ongelma ?
-
No tänään oli se mielessä ja varmaan huomenna pajalla kokeilen senkin jutun.
-
Käytin hälytintä irti ja ei ollut mitään vaikutsta kyseiseen vikaa.
Vida kyllä ilmoitti että se on irti.
REMin kun Vidalla luki niin ilmoitti että takaoven lukitus rele RMI23 ja polttonestesäiliön luukun lukituksen relettä RMI20 ei ole asennettu vaikka on ja toimii oikein.
Olisiko REMissä jokin vika?
Ostaessa Volvon polttoainesäiliön luukku oli rikki siitä silmukan kohdasta mihin lukituksen tappi tulee.
Ilmeisesti jäänyt jumiin tai sitten joku imaissut bensat siitä.
Rikkounut palanen löytyi syvennyksestä mihin läpän lukitusrenkaan pitää mennäkin.
(https://i.ibb.co/z7vjWcJ/IMG-4580.jpg) (https://ibb.co/z7vjWcJ)
-
Nyt varmistan että auton varsinainen akku ei siis tyhjene, eli kun autoon pääsee sisään ja systeemit herätettyä se toimii normaalisti?
Oletko mitannut sen hälyttimen akun jännitettä kun hälyn valo palaa?
Tuo siis tosiaan vaikuttaa "kaatumiselta". Siis hälytin kaatuu, eikä siten osaa vilkuttaa valoa, eikä kuunnella kaukosäädintä yms, vaan jää täysin jumiin, jolloin se ei ilmeisesti osaa niitä vikakoodejakaan laittaa liikkeelle.
-
Tee se tietoverkon kommunikointi testi ja kerro mitä se sanoo.
-
Onhan se tehty ja kaikki ok kun virta kulkee.
Kun hälyttimen valo palaa kokoajan ei anna lukea CEMiltä mitään.
-
Tietäiskö joku, että jos hälytin laukeaa, vilkut vilkkuu ja sireeni ulvoo, niin palaako se punanen silloin koko ajan? Eli olisko toi hälytin syystä tai toisesta lauennu ja olisko ihan ominaisuus, että väylät on silloin mykkänä. Loogista se ainakin olis, ettei auton hälytintä sais ohitettua ja juteltua obd kautta millekään modulille mitään.
-
Kun hälytin laukeaa niin punainen valo vilkkuu vielä nopeammin kuin normaalisti.
Testattu on.
-
Tänään ohjelmoitu hälytin pois Vidalla merkkikorjaamossa.
Ei mitään vaikutusta kyseiseen vikaan.
Hälyttimen valo alkaa palaamaan koko ajan ja virrat on pois silloin.
CEMiä ei voi lukea silloin.
Oven kun avaan avaimella odottaa milloin minkin aikaa kun virta palaa ei tule minkäänlaista virhe ilmoitusta.
Vaikea on vikaa etsiä.
-
No nyt on tilattu osia. CEM, ECM ja avain. Nähtäväksi jää mitä tapahtuu kun nämä on vaihdettu.
(https://i.ibb.co/wNV0kzJ/11894-1.jpg) (https://ibb.co/wNV0kzJ)
(https://i.ibb.co/vDn5qMw/11894-2.jpg) (https://ibb.co/vDn5qMw)
(https://i.ibb.co/bQ3Ptwy/29998-1.jpg) (https://ibb.co/bQ3Ptwy)
(https://i.ibb.co/pLBTxG6/29998-2.jpg) (https://ibb.co/pLBTxG6)
(https://i.ibb.co/s6xy0gt/26708-1.jpg) (https://ibb.co/s6xy0gt)
(https://i.ibb.co/XychFGM/26708-2.jpg) (https://ibb.co/XychFGM)
-
En vaihtanut kyseisiä osia vaan pelkästään CEMin ja siihen laitoin muistin alkuperäisestä, rikkinäisestä CEMistä.
Nyt pelittää Volvo kuten pitääkin.
-
Kiitos kun jaksoit kertoa stoorin, tästä oppineena moni varmaan vielä hyötyy.
Melkein vois säilöö tonne faq ?