Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Juho Piironen - 15.09.2021, 19:45:27
-
Hei,
Tarkoituksena asentaa 940 -94 ralliratti, vakio airbag ratin tilalle.
laitoin 2.2ohm vastuksen airbagin johdon päähän (jo ennen sitä airbag jousta) sekä uuden momon ratin kiinni.
Nyt srs valoa en saa millään sammuksiin.
Antaa vikakoodit 2-1-2 ja 2-1-3.
Vikakoodit ovat poistettu ohjeiden mukaisesti,(10sec pohjassa testerin painiketta) toistettu tämä 3 kertaa peräkkäin jotta koodit resetoituisivat. Tuntuu aina palaavan samat kaksi vikakoodia. :-\
(https://i.ibb.co/c2SPPGw/Screenshot-2021-09-15-194357.jpg) (https://ibb.co/c2SPPGw)
-
ota lamppu pois jos ilmapalloa ei ole,sillä valolla tee mitään kun bägiä ei ole.
-
Okei, jees kiitti! Ent katsastus?
-
Jos autoa saanut valmistusvuonna ilman airbag saat omasikin muuttaa bägittömäksi.
-
Airbagista voi olla tieto konttorin järjestelmissä ja onhan autossa myös tarra "srs". Jos ralliratilla menet niin varmasti kiinnostuu. -94 taisi airbag olla jo vakiona, tai hyvin lähellä tuota vuotta.
Jos autoa saanut valmistusvuonna ilman airbag saat omasikin muuttaa bägittömäksi.
Turvalaitteita ei saa poistaa vaikka samaa mallia olisi ollut ilman. Tai saa jos saat valmistajan todistuksen miten se pitää tehdä mutta volvo ei kirjoita sellaista. Selvitin aikoinaan.
Ajele jääradalla ilman bagia. Sit kun taas menet liikenteeseen sekä katsastukseen niin turvatyynyratti paikalleen.
Jos liikenteessä ajat kolarin, saat vammoja ja homma paljastuu, vakuutusyhtiö pesee kätensä.
-
jeesh :arkkupakastin:
Entäs kun mulla nyt on siin 2.2ohm vastus kii airbagin tilalla eli periaatteessa pitäs olla kaikki ok, mutta silti nuo koodit tulee :-\ Tarvitsen sen kellojousen airbagia varten.
-
Tietääkö kukaan onko väliä, että se vastus on ennen vai jälkeen kellojousen? Tai miten vikakoodit saisi nollattua
-
Itse laitoin poistetun kellojousen liittimeen sen vastuksen kun konttorilta sain ensin ohjeistuksen että voi poistaa turvatyynyn ja seuraavana päivänä muuttui kanta. Pääsi kuitenkin vaihtamaan sen jousen.
Tarkistaisin koodien nollaus ohjeen. Tuo 10 sek kuulostaa oudolta. Sen muistan että kannatti useampaan kertaan pyytää koodit näkyviin ennen nollausta.
Kokeiles näin.
Paina reilu 1s, lue koodit. Toista 3x.
Paina reilu 5s, odota ledin syttymistä ja uudestaan reilu 5s.
-
joo olen lukenu sen ohjeistuksen ja kokeillut sitäkin 5 sec. ei sillä ole väliä pidätkö 10 vai 5 sec pohjassa lopputulos on sama. Valo syttyy kun päästät irti ja palaa 5 sec yhtä jaksoisesti kertoen että vikakoodit on poistettu
-
se tosiaan antaa vikakoodeja 2-1-2 ja 2-1-3 eli oikosulku ja avoinpiiri
-
Mittasitko että se jousi oli poikki oikeasti?
Jos vika onkin johdoissa tai srs yksikössä?
-
Jousi on ehjä mutta se vastus ei mahtunut ratin ja jousen väliin niin se on laitettu ennen koko jousta.
Mutta siis koko homma toimi ennenkuin irroitin vakio ratin ja vaihdoin ralliratin tilalle.
-
ota se jousihässäkkä ja sen teline pois kokonaan ja tilalle bägittömän teline niin ei tarvi leikkiä ja lamppu pois,itsellä vm-98 samanlainen auto mikä ollut vuodesta 2000 pikkuratilla,ei oo yhtäkään katsuria kiinnostanut sen ratti,kerran sanottu otteessa olevat turvavarusteet pitää olla ja niitä ei saa poistaa,jos otteessa ei lue ilmapallosta mitään niin saa linkoo vex,siihen käy se teline missä myös torven liukurengas ihan mistävaan 700-900 sarjalaisesta missä ei bägiä
-
Onhan näitä SRS valoja joskus sytytetty myös aikareleellä virrankääntämisen yhteydessä, jotta katsuri on tyytyväinen.
-
Joo tämä lampun irroittamin on plan B. Mutta kiinnostaisi silti jos pääsisin eroon koodeista, nyt on vakio ratti ja ehjä kellojousi kiinni ( tai periaatteessa ainakin) eikä vikakoodit sammu
-
ota se jousihässäkkä ja sen teline pois kokonaan ja tilalle bägittömän teline niin ei tarvi leikkiä ja lamppu pois,itsellä vm-98 samanlainen auto mikä ollut vuodesta 2000 pikkuratilla,ei oo yhtäkään katsuria kiinnostanut sen ratti,kerran sanottu otteessa olevat turvavarusteet pitää olla ja niitä ei saa poistaa,jos otteessa ei lue ilmapallosta mitään niin saa linkoo vex,siihen käy se teline missä myös torven liukurengas ihan mistävaan 700-900 sarjalaisesta missä ei bägiä
Tuli hylky kun ei palanu lamppu..
(https://i.ibb.co/NF04WHn/IMG-20210916-173206.jpg) (https://ibb.co/NF04WHn)
Miksi kuvan 2.2ohmin vastus ei sammuta valoa. Mikään ei ole muuttunut muu kuin vastus on kiinni ratin airbagillw menevässä johdossa
-
Airbagi on 0.2ohmia vastus. Pitänee hommata pienempi vastus.
-
Hei, nyt se toimii vastuksella! Laitoin. 10cm johtoa lisää väliin. Kysymys:
Pitäisikö valon ollenkaan palaa? Edes käynnistäessä hieman? Palaako teillä? Sillä nyt se ei pala edes käynnistäessä. Vilkkuu vain silloin kun luen vikakoodeja?
-
Nyt toimii! Sain SRS valon käynnistykseen palamaan hetkellisesti kun luin kerran vikakoodit (tuli 1-1-1) ja nollasin vaikkei ollut vikakoodeja ja akkuirti ja akku kiinni. tuli srs valo mittaristoon käynnistäessä. nyt luulis katsurin kiittävän
-
Hyvä että sait pelittään.
Jos joku tulevaisuudessa eksyy tänne niin toinen menetelmä millä saa leiman vaikka srs valo palaa on ottaa mittaristo pöydälle, mattoveitsellä katkoo srs valolle menevät kupari linjat siitä muovikalvosta ja kolvaa sinne srs valolle virrat joltain muulta valolta esim. ABS.
Tällöin ei tarvitse mitään aikarele hässäköitä vaan srs valo palaa kun abs valo palaa, eli katsuri vääntää virrat päälle ja näkee valojen syttyvän, sitten kun auto käynnissä niin valot sammuvat (olettaen että abs ei ole vikatilassa).
Omassa tuo viritelmä ja leima tuli, toki vaihdoin bägi ratin takaisin leimaa varten mutta sieltä heti tallille ja toinen ratti uudestaan kiinni. Omassa se bägin jousikiekko paskana niin siksi syttynyt se valo enkä itsekkään tahtonut saada sitä pirun valoa sammumaan. Melko kikkailua mutta pysyvä ratkaisu ja samalla jos vaikka abs järjestelmä saa jonkun häikän nii huomaat sen tuplasti nopeammin kun siellä syttää kaksi valoa häikäisemään ;D
-
Hyvä että sait pelittään.
Jos joku tulevaisuudessa eksyy tänne niin toinen menetelmä millä saa leiman vaikka srs valo palaa on ottaa mittaristo pöydälle, mattoveitsellä katkoo srs valolle menevät kupari linjat siitä muovikalvosta ja kolvaa sinne srs valolle virrat joltain muulta valolta esim. ABS.
Tällöin ei tarvitse mitään aikarele hässäköitä vaan srs valo palaa kun abs valo palaa, eli katsuri vääntää virrat päälle ja näkee valojen syttyvän, sitten kun auto käynnissä niin valot sammuvat (olettaen että abs ei ole vikatilassa).
Omassa tuo viritelmä ja leima tuli, toki vaihdoin bägi ratin takaisin leimaa varten mutta sieltä heti tallille ja toinen ratti uudestaan kiinni. Omassa se bägin jousikiekko paskana niin siksi syttynyt se valo enkä itsekkään tahtonut saada sitä pirun valoa sammumaan. Melko kikkailua mutta pysyvä ratkaisu ja samalla jos vaikka abs järjestelmä saa jonkun häikän nii huomaat sen tuplasti nopeammin kun siellä syttää kaksi valoa häikäisemään ;D
Jos katsuria kiinnostaa yhtään, niin noihan se ei valo toimi oikeasti. Ja saa hylyn. :P
-
Saako bägittömän vakioratin laittaa bägillisen tilalle? Ja tuleeko leimalla sanomista?
-
Saako bägittömän vakioratin laittaa bägillisen tilalle? Ja tuleeko leimalla sanomista?
saa ja ei,riippuu monesta asiasta,jos otteessa ei ole merkintää kyseisestä turvalaitteesta ja tai samaa mallisarjan autoa on bägittömänä niin saa. ;)
-
saa ja ei,riippuu monesta asiasta,jos otteessa ei ole merkintää kyseisestä turvalaitteesta ja tai samaa mallisarjan autoa on bägittömänä niin saa. ;)
Omassa 940:ssä ei ole yhtään missään papereissa bägistä mainintaa. Tuskin siis silloin leimalla tulee sanomista, jos laitan vanhemman mallin ratin.
-
saa ja ei,riippuu monesta asiasta,jos otteessa ei ole merkintää kyseisestä turvalaitteesta ja tai samaa mallisarjan autoa on bägittömänä niin saa. ;)
Virallisesti pitäis muuttaa vastaamaan bägitöntä autoa. Eli etupenkkien kiristimet yms on eroina 940 tapauksessa.
Jos katsuri kattoo, niin aika varmasti löytyy trafitiedoista onko airbagiä, ihme jos ei löydy (pitäisi löytyä).
Eli, lamppu pois ja toinen ratti. Ei varmaan tule sanomista jos ratissa vielä volvo logokin.