Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volsupoju - 16.09.2021, 21:56:53
-
Välillä on pistänyt silmään, että öljynpaine valo palaa aika pitkää, kun auton käynnistää kylmänä. Yleensä kylmä startissa noin 3 s käynnistymisen jälkeen. Lämpimällä koneella valo sammuu huomattavasti nopeammin. Nyt on useampana aamuna vilahtanut näytössä nopeasti myös varoitusteksti öljynpaineesta. Autolla on mittarissa 380 tkm, mutta öljyjä ja suodattimia on vaihdeltu huolto-ohjelman mukaisesti.
Onko muilla samanlaisia havaintoja?
Johtuuko siitä, että paineen nosto vaan kestää kauan vai pitäsikö huolestua? Nettiä kun selaa, niin ei ilmeisesti täysin harvinainen ongelma.
-
Itselläni oli pari vuotta sitten samalla tekniikalla ja yhtä paljon rullattu V70, siinä välähti kanssa joskus harvoin tuo öljynpainevaroitus. Tuo minun auto oli huoltohistorian osalta erinomainen, muistaakseni 200 000km lukemasta lähtien vaihdettu öljyt alle 10 000km välein ja muutenkin kone kuulosti täysin terveeltä.
-
Se varoitusteksti tulee startissa näissä aika herkästi jos auto lähtee esim. esilämmitettynä nopeasti käyntiin mutta öljynpainevaloa ei kyllä juuri näy. Olisikohan sihti tai öljynpaineanturi likainen? Itse varmaan tekisin jonkun moottorin öljytilan huuhtelun lisäaineilla ensiapuna jos olis oma.
-
Terve,
Varailin aikaa jakohihnan vaihdolle parin viikon päähän. Pyysin samalla, että mittaavat öljynpaineen kylmällä koneella. Katsotaan sitten miltä näyttää, mutta eiköhän tälle jotain tarvitse tehdä. Näyttää siltä, että varoitus tulee, jos öljynpainevalo ei sammu 3 sekunnissa. Auto on ollut minulla sen 1,5 v ja aina tuo on ollut aika hidas nostamaan painetta, mutta varmaan ajan mittaa pahentunut.
Jotenkin itse epäilisin myös sihdin puhtautta. Järkevintä olisi varmaan ottaa koko öljypohja auki ja katsoa mitä sieltä löytyy. Onko D5:n öljypohjan irroitukselle jossain ohjeita? Itse en ainakaan googlaamalla löytänyt. Mahtuuko tulemaan nätisti pois ilman suurempia temppuja? Ei olisi välttämättä myöskään hölmö homma asentaa samalla öljynpainemittaria, niin näkisi miten ajossa käyttäytyy.
-
En ole itse tehnyt mut kuulemma helpohko homma. Mahtuu purkamatta paljoa, ahtoputki ja öljyjäähdytin kai lähinnä irroitettava ja putsattava tiivisteliima pois.
-
Edellisessä autossani oli sama vika noin 400tkm kohdalla. Kävi siniselläkin jossa öljyn imuputki ja anturi vaihdettiin. Ei merkittävää vaikutusta. Öljyn tyyppi ja ikä vaikutti tuohon aika paljon mutta ei tuossa 400tkm - > 500tkm välillä ainakaan leiponut kiinni vaikka välillä käski koneen pysäyttää heti startin jälkeen.