Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jopeanne - 19.09.2021, 09:51:43
-
Auto on V70 2.4 -01, autossa on automaatti-ilmastointi ja se on auto-asennossa.
Lämmityslaite puhaltaa kuljettajan puolelle lämpimämpää ilmaa kuin matkustajan puolelle, kun autoon siis tarvitsee puhaltaa lämmintä ilmaa.
Kun säätö on molemmille puolille 22 astetta, on kuljettajan puolelle tuleva ilma selvästi lämpimämpää kuin matkustajan puolelle tuleva. Matkustajan puolen ilma ei ole varsinaisesti kylmää, muttei erikoisen lämmintäkään. Matkustajan puolen säädön muuttaminen ei nosta juurikaan tulevan ilman lämpötilaa, puhallusnopeutta kylläkin.
Kuljettajan puolen säädön laskeminen 18 asteeseen tasaa puhalluksien lämpötilat.
Ilmastoinnilla (kun tarvitaan kylmää ilmaa) molemmat puolet puhaltavat yhtä kylmää ilmaa, samoin jos lämpötilan säädön kääntää täysin kuumalle.
Auto on kyllä lämmin, mutta tuo puhalluksien lämpötilojen ero vaivaa.
Ohjausyksikön puhallin (tai paremminkin imuri) on puhdistettu keväällä ja sen jälkeen ainakin ilmastointi toimi moitteetta. Nyt ilmojen vaatiessa jo hiukan lämmitystä em. ongelma on ilmaantunut.
Olisiko ehdotuksia/tietoa ongelman aiheuttajasta? Yleismallinen vikakoodin lukija ei anna vikakoodeja.
-
Voi olla vika esim. jomman kumman penkinlämmittimen ohjausboksissa penkin alla(vaihtamalla ristiin selviää), ohjauspaneelissa tai lämpötilan säätimisnamikoissa, ehkä myös puhaltimen läppämoottoreissa.
-
Tässä vuosimallissa istuinlämmityksen ohjaus ei mielestäni vaikuta lämmityksen ohjaukseen.
Lämpötilojen ero hävisi, kun lämpötilantunnistimen vastukseen tarttunut roska poistettiin.
Nyt olisi uusi ongelma lämmitykseen liittyen.
Kylmällä moottorilla lähdettäessä puhallus on todella heikkoa. Kun moottori lämpenee, puhallus hiukan paranee, mutta pysyy vaimeana. Puhallus suuntautuu lähinnä jaloille - kaikista suuttimista kyllä tulee ilmaa. Tuulilasin mahdollinen huurre poistuu nopeasti.
Kun moottori on lämmennyt, puhalluksen lämpötila on mielestäni liian viileä. Auto kyllä lämpenee (välillä turhankin kuumaksi), kun odottelee. Ilmastointi on siis automaattiasennossa. Kenno on vaihdettu alkukesästä.
Kun puhallusta säätää käsin, se lisääntyy kuten pitääkin. Samoin puhalluksen ohjaus toimii käsin, kuten pitääkin.
Automaatillakin lämpötilan säätö muuttaa puhallusta, mutta se pysyy kuitenkin melko heikkona.
Olisiko jollakulla tietoa/valistunutta arvausta mistä moisen ongelman ratkaisua alkaisi etsiä?
Mahtaako CCM olla viallinen?
-
Läppämoottorien kalibrointi ensiksi, samalla näkee onko jotain herjaa tuossa järjestelmässä.
Tuo on myös ohjelmoitavissa mitenkä paljon ilmaa puhaltaa mihinkin suuntaan prosentteina.
-
Mahtaako pääkaupunkiseudulla olla Bilian lisäksi muita, jotka tuon kalibroinnin pystyvät tekemään?
-
Kerroit että kenno on vaihdettu, onko halvin mahdollinen vai joku laatu osa muistatko?
Tässä vuosimallissa istuinlämmityksen ohjaus ei mielestäni vaikuta lämmityksen ohjaukseen.
Lämpötilojen ero hävisi, kun lämpötilantunnistimen vastukseen tarttunut roska poistettiin.
Nyt olisi uusi ongelma lämmitykseen liittyen.
Kylmällä moottorilla lähdettäessä puhallus on todella heikkoa. Kun moottori lämpenee, puhallus hiukan paranee, mutta pysyy vaimeana. Puhallus suuntautuu lähinnä jaloille - kaikista suuttimista kyllä tulee ilmaa. Tuulilasin mahdollinen huurre poistuu nopeasti.
Kun moottori on lämmennyt, puhalluksen lämpötila on mielestäni liian viileä. Auto kyllä lämpenee (välillä turhankin kuumaksi), kun odottelee. Ilmastointi on siis automaattiasennossa. Kenno on vaihdettu alkukesästä.
Kun puhallusta säätää käsin, se lisääntyy kuten pitääkin. Samoin puhalluksen ohjaus toimii käsin, kuten pitääkin.
Automaatillakin lämpötilan säätö muuttaa puhallusta, mutta se pysyy kuitenkin melko heikkona.
Olisiko jollakulla tietoa/valistunutta arvausta mistä moisen ongelman ratkaisua alkaisi etsiä?
Mahtaako CCM olla viallinen?
-
Behrin kenno.
Kyllä autoon lämpöä saa, mutta kun ilmastointi on automaatilla (22 astetta) on puhallus pientä ja liian kylmää.
Mukavan lämpöisen ilman saaminen vaatii lämpötilan asettamista 26 asteeseen. Kun säädön kääntää täysille, puhallin puhaltaa kovaa ja kuumaa ilmaa riittää. Tästä voinee päätellä kennon toimivan kuten pitääkin?
Samoin kylmää tulee kovalla voimalla, kun säätö asetetaan 16 asteeseen.
Automaatilla sekä puhallus että lämpötila säätyy kyllä, kun lämpötila-asetusta muuttaa.
Ikäänkuin auton mielestä matkustamossa on huomattavasti lämpimämpää kuin siellä todellisuudessa on.
Kesällä vikakoodit luettaessa listassa oli CCM-0003. Se kyllä kuittaantui eikä palannut. Vikakoodit on kylläkin luettu yleismallisella lukijalla.
-
Lämmönsäädinpaneelissa oleva anturi putsattu pölystä? Siinä pienen ritilän takana. Testerillä näkee myös mitä lämpötilaa se näyttää.
-
Putsattu on.
Minkälaisen testerin lämpötilojen näkeminen vaatii - kesällä saamani tuloste ei ainakaan moisia kertonut?
-
Tulosteeseen tuskin saat arvoja. Katsotaan suoraan ruudulta livenä. Juurikin se anturi mittaa sisäilmanlämpötilaa. Joskus ilmaa imevä puhallin on hajonnut ja anturi lämpeää koska ilma ei liiku.
Toinen mikä sotkee toimintaa on viallinen ulkolämpöanturi. Siinä ei ole normaalisti mitään jos mittaristo näyttää oikein. Koettaisin toista samalla varaosanumerolla olevaa säädinpaneelia jos em. asiat on kunnossa.
-
Auto hommattiin viime keväänä ja silloin puhallin oli aivan jumissa pölyn takia. Se puhdistettiin ja sen jälkeen puhallin on toiminut - sitä ennen syntyneistä vaurioista ei tietysti ole tietoa.
Mittaristo toimii ja ulkolämpötila näyttäytyy oikeana.
Täytyy ryhtyä metsästämään ohjainpaneelia.
-
Sitten sarjassamme tyhmiä kysymyksiä...
Ilmastoinnin ohjauspaneelin takana on seuraavat merkinnät:
8651242
01W11E
M610450-0020
Riittääkö, että varaosanumero (8651242) on sama vai pitääkö muidenkin stemmata?
-
Väittäisin että riittää kun volvon varaosanumero mätsää.
-
Tämä ongelma korjaantui, kun Samppasport Oy korjasi CCM-paneelin.
Nyt lämmitys toimii jälleen kuten pitääkin.
-
Tämä ongelma korjaantui, kun Samppasport Oy korjasi CCM-paneelin.
Nyt lämmitys toimii jälleen kuten pitääkin.
hyvä! Heillä taitaa olla jopa listahinnat tuolle korjaukselle. Osasivat varmaan arvata mikä vikana?
-
Itse asiassa lämpötila-anturin pieni puhallin oli kuulemma jumissa. Ja tosiaan tällekin löytyy ihan listahinta.
-
Se pieni puhallin kannattaa käyttää irti joskus paneelista, yleensä puhaltimen akselilta löytyy kaikenlaista karvaa ja villaa jumittamassa sitä pienenpientä moottoria.