Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: ValitammeOstostasi... - 24.09.2021, 17:32:15
-
Hei,
Ensimmäisiä viestejäni, joten moderoikaa tää oikein jos jotain pielessä.
Auton VIN YV1BW714191108764
Aloitin laturin vaihdon ja ensimmäisenä tuli vastaan kuvan mukainen irti oleva muovivarsi. Mikä se on/mitä aiheuttaa/mihin kuuluu?
(https://i.ibb.co/808CjgW/20210924-172133.jpg) (https://ibb.co/808CjgW)
-
Tuo on pyörreläppien säätötanko. Ilmeisesti ei enää pysy kiinni siinä pienessä "kuulassa" moottorissa mihin tuo alunperin kuuluu. Kannattaa suosiolla lukita ne pyörreläpät aukiasentoon, eli työnnä se läppien asentoa muuttava varsi sinne moottoriin/lohkoon päin ja tee sille jotenkin joku lukitus sinne. Itse käytin vaan nippusiteitä.
-
Kiitos! Täällä ei vissiin voi samalla tavalla palkita vastaajaa kuin esim. Autocad foorumilla, jossa vastaaja saa natsoja vastauksista :D mutta on kyllä hyvää palvelua
-
Jos haluat pitää nuo pyörreläpät toiminnassa, niin hätäapuna käännä säätötanko pituusakselinsa ympäri ja kiinnitä takaisin. Siinä tangossa on pienet kynnet isommassa reijässä eli moottorin puoleisessa päässä, mutta menee voimalla ja väellä paikalleen tai ota toinen kynsi jollain pienellä terävällä pois, näin omassa Romussa.
Tämä koko välitanko viritys on sellainen suunnittelukukkanen... ::)
-
Jos läpät haluaa pitää toiminnassa niin läppäakseli uusiksi. Se läppäakselin pään kuula on samaa muovia vivun kanssa ja kuluu niin paljon ettei tanko pysy siellä kiinni. Välitangon uusiminen ei auta, on kokeiltu.
Aiheuttaa satunnaisesti vikatilan jos pääsee liikahtamaan kiinni vaikka kesken kovan kiihdytyksen. Aukiasentoon jumitettuna alavääntöä häviää hieman mutta ero on olematon.