Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Dimefield - 25.09.2021, 01:36:07
-
Tulipahan mieleen tällainen vaikka auto on jo pari vuotta ollut käytössä. 2019 hain uuden auton ja myyjä ei luovutustilaisuudessa maininnut sisäänajosta mitään. Unohtuiko vai eikö sitä enää ole olemassakaan?
Jos en ihan väärin muista (toki mahdollista) niin 2012 hakiessani autoa liikkeestä myyjä suositteli sisäänajoa, 5000km vai oliko 10 000 rauhallisesti ilman kovia kierroksia.
-
Myyjän mukaan ei tarvita sisäänajoa kuten ei ensihuoltoakaan. Järki sanoo, että molemmat ovat tarpeen, tai ei niistä ainakaan mitään haittaa ole.
Oma metodi on ollut välttää täysiä kierroksia parin tonnin ajan ja vaihtaa moottorin öljyt 2-3 tonnin jälkeen uutena.
-
Jos auto on automaattiloodalla niin eihän sillä kierrokset edes nouse kovin korkealle kuin hetkellisesti. Ja nykyvolvot ovat kaikki automaatteja.
-
Kyllä minäkin vaihtaisin uuteen autoon öljyt muutaman kerran aluksi hyvinkin lyhyen käytön jälkeen. Öljyjä kun ei voi vaihtaa liian usein. Sisäänajo on tapahtuma jonka merkitystä ei heti huomaa, mutta pidemmän käytön jälkeen asian alkaa huomaamaan moottorin toiminnassa. Hiukan asiaa sivuten, ostin uuden ruohonleikkurin, ja vaihdoin koneeseen noin 3 kertaa öljyt lyhyen käytön jälkeen, ja voin sanoa, että kyllä tein oikein. Varsinkin ensimmäinen ja toinen öljynvaihto olivat todella tarpeellisia, öljy kun oli muuttunut aivan hirveäksi kuravedeksi. Normaalisti vaihdan ruohonleikkuriin öljyt kauden aikana ainakin kerran, ja syksyllä aina kun kone jää tauolle. Kun ruohonleikkurin sisäänajo tuli valmiiksi, alkoivat öljytkin pysymään koneessa lähes hämmästyttävän puhtaana koko vaihtovälin. Tuohon autojen sisäänajoon piti mainita, että sisäänajoa tapahtuu myös vetopyörästössä ja vaihdelaatikossa, eli öljynvaihto niihinkin tiheämmin alussa olisi paikallaan minun mielestä. Sisäänajoa ei saa suorittaa pelkästään minimaalisilla kierroksilla junnaten, vaan vaihdellen, eikä mitään kovia kierroksia silti. Kun tein perämoottoriini laajan moottorikorjauksen ja hoonauksen, siinäkin ilmeni sisäänajon tarvetta, jonka jälkeen polttoaineen kulutus asettui oikeaksi ja moottorin toiminta alkoi olemaan parhainta.
-
Ei voi ruohonleikkuria verrata auton moottoriin jossa koneistukset on paljon paremmin tehty, ja on myös suodatin. Uudessa autossa ei kai enää ole kitään ensihuoltoa vaan tehtaan jäljiltä ajetaan jopa 40-60tkm ennen ensimmäistä öljynvaihtoa. Tuntuu raakalta mutta koneistukset sekä öljyt ovat kehittyneet
-
Paras olis antaa sille koneelle heti happea niin männänrenkaat kuluis parhaimmaks pyttyyn.
Joissain harvinaisissa autoissa voi olla lyhyt sisäänajo, mutta yleensä niissä on tosi tiukat toleranssit verrattuna normi autoihin.
Tosin, onko tähän syynä oikeasti öljy vai tapahtuuko ensimmäisessä öljynvaihdossa jotain muutakin. Esim. Pakoputkenläpät aukeavat herkemmin (eu melurajat), tehoalue kasvaa (päästöt ei ole enään eu rajoissa).
Moottoripyöristähän tämä on tuttua, henkilöautojen softasta vielä helpompi. Eka huoltaja kun nollaa vain huoltovalon niin softa "vapautuu".
Missään normi autossa ei mitään tarvetta, ei olla enään 70luvulla koneistuksissa saati öljyissä. Eikä ruohonleikkurissa.
Mikä tahansa laadukas öljy kestää helposti 15tkm.
Porscheissakin 30tkm vaihtoväli ja niistä 70% ajaa radalla säännöllisesti... Öljynlämmöt ja laatu kun kohdallaan, kestää öljykin pitkään.
-
Sisäänajon pitäisi tapahtua muutenkin siinä ensimmäisellä käynnistyskerralla, ideaalitilanteessa.
Eli se on vähän myöhäistä tavallaan sen muutaman sadan kilometrin jälkeen, tai jo kun hakee uuden auton liikkeestä.
Ajelee niin kuin normaalistikkin tekee.
Ihan hyvä olisi tehdä jokatapauksessa silloin tällöin reippaampia kiihdytyksiä, että kone saa kuormaa kunnolla.
Nokka-akseleiden sisäänajo on vähän eri juttu kuin männänrenkaiden.
Jonkun nokan asennusohjeessa oli muistaakseni n. 15-20min vaihtelevilla kierroksilla ajoa, ja joutokäyntiä tulee välttää ja samoilla kierroksilla ajelua.
Männänrenkaille sitte kuorma, ja (pitkä) moottorijarru hyvä.
Ja niitä moottoreita kuitenkin koekäytetään siellä tehtaalla jo, ennen kuin se auto päätyy liikkeeseen asiakkaalle luovutettavaks.
'Ennen vanhaan' tosiaan öljyt ja materiaalien laadut, sekä koneistustarkkuudet olleet aika paljon huonompia mitä tänä päivänä mikä on vaatinut sitten vähä toisenlaista sisäänajoa, eli rauhallisempaa ajoa.
-
Sisäänajon pitäisi tapahtua muutenkin siinä ensimmäisellä käynnistyskerralla, ideaalitilanteessa.
Eli se on vähän myöhäistä tavallaan sen muutaman sadan kilometrin jälkeen, tai jo kun hakee uuden auton liikkeestä.
Ajelee niin kuin normaalistikkin tekee.
Ihan hyvä olisi tehdä jokatapauksessa silloin tällöin reippaampia kiihdytyksiä, että kone saa kuormaa kunnolla.
Nokka-akseleiden sisäänajo on vähän eri juttu kuin männänrenkaiden.
Jonkun nokan asennusohjeessa oli muistaakseni n. 15-20min vaihtelevilla kierroksilla ajoa, ja joutokäyntiä tulee välttää ja samoilla kierroksilla ajelua.
Männänrenkaille sitte kuorma, ja (pitkä) moottorijarru hyvä.
Ja niitä moottoreita kuitenkin koekäytetään siellä tehtaalla jo, ennen kuin se auto päätyy liikkeeseen asiakkaalle luovutettavaks.
'Ennen vanhaan' tosiaan öljyt ja materiaalien laadut, sekä koneistustarkkuudet olleet aika paljon huonompia mitä tänä päivänä mikä on vaatinut sitten vähä toisenlaista sisäänajoa, eli rauhallisempaa ajoa.
Joo niissä vanhoissa V8:ssa missä laahurinokka vaatii sisäänajoa. Vähän myrkkyä muutenkin niille nykyöljyt, niissä kandeis käyttää dieseliin tarkoitettuja öljyjä. Niissä on sinkkiä hyvin eikä tartte ostaa 4x kalliimpaa hot rod öljyä. :)
-
Kyllä esim. BMW N47 nokan mukanakin tuli lappunen, että täytyy sisäänajaa em. tavalla. ;)
Ja sama juttu taisi olla uusissa virinokissakin ellen väärin muista.
-
Kyllä esim. BMW N47 nokan mukanakin tuli lappunen, että täytyy sisäänajaa em. tavalla. ;)
Ja rukoilla jeesusta, että kestäisi edes hetken läjässä.
-
Keväällä ku hain töihin uuden 2.0TDI transportterin ni sanoivat että aja eka tonni rauhassa.
-
No omalla on ajettu 160tkm enkä silläkään aja kovilla kierroksilla ikinä, kovimmissakin kiihdytyksissä vaihtaa 3000 kierroksen kohdilla. Vaihtelevillä kierroksilla taitaisi olla tärkeämpi ajaa alkuun?
Joskus näin videon missä uusia autoja ajetaan rahtilaivasta satamaan, saivat kyllä ihan tarpeeksi runtua siinä touhussa. Kaasussa oli kaksi asentoa :D
-
Joskus näin videon missä uusia autoja ajetaan rahtilaivasta satamaan, saivat kyllä ihan tarpeeksi runtua siinä touhussa. Kaasussa oli kaksi asentoa :D
Hyvä jos joku antaa :)
http://www.mitsubishiclubfinland.com/temp/pdf/Moottoriklinikka_sisaanajo.pdf
-
Kyllä sille koneelle kuuluukin antaa kunnolla kierroksia , juurikin vähäisillä kilometreillä. :)
Toki ei nyt rajottimelle asti tarvii / pidä.. mut joo vaihtelevat kierrokset on myös tärkeä juttu.
Varmaan joskus tälläkin foorumilla kertonut vastaavanlaisen aiheen yhteydessä, mut yhdessä 55cc 2-t moottorissa huomasi tosi selkeästi milloin kone oli sisäänajettu perushuollon jälkeen ihan penkkituntuman perusteella.
Ekalla käynnistyksellä (uusi mäntä+m-rengas) suoraan ajoon, ja lähes heti vetoja täydellä kaasulla n. 90% maksimi kierroslukuun asti , nopee jarrutus ja uutta vetoa heti perään.. noin 4-5 vetoa vaati ettei enään tehot nousseet.
Perushuolto=mäntä+m-rengas, kone nappuloiks, tarkastukset ja takas nippuun.
Sen verran vähän on uusia mäntiä tullut laitettua, ja itseasiassa männänrenkaitakin auton moottoreihin, ettei oo kovin tarkkaan tullut huomattua mahdollista tehoeroa.
Lopputuloksen arvioinu vaan öljynkulutuksen ja ohivuodon tai puristuspainemittauksen (ei yhtä tarkka, enemmän muuttujia) perusteella.
Pääpointti on kuitenkin siinä kuormassa.
Pienellä vaihteella huudatus on turhaa, ei tuu kuormaa. :)
Ja rukoilla jeesusta, että kestäisi edes hetken läjässä.
Kyllä kai sen 100tkm kestää, jos ei pidemmällekkin. :D
Uudemmissa versioissa (2013->) korkeapainepumpun ajoitus muuttunut, ja kaikkiin vanhempiin koneisiin kun jakopää laitetaan, niihinkin tulisi samalla tavalla ajoittaa (11 astetta yläkuolokohdan jälkeen).
Toki tuurista sekin on pitkälti kiinni mitä noista hajoaa.. ja taas on kone levällään.
-
Kun sain uuden kuorma-auton ajoon, myyjä kertoi, että moottorit sisäänajetaan jo tehtaalla, ei muuta kuin kovaa ajoa. Tyhjäkäyntiä käski välttää, ihan pelkästään polttoaineen kulutuksen takia. (4 litraa tunnissa tyhjäkäynnillä)
Ihmettelin korkeaa polttoaineen kulutusta ja samalla reitillä 76 tonnin kokonaispainolla tankkauksista laskin 90,1 litraa 100 kilometrille. Öljykin moottorille maistui. Volvolla olivat ihmeissään. Tehtaaltakin jo kyselivät, että mitähän tuolle tehtäisiin ja sieltä vastasivat, että jos ei ensimmäisen huollon jälkeen kulutukset tipu, niin vaihdetaan uusi moottori. Huoltoväli on 40 tkm ja huollon jälkeen öljyn kulutus loppui ja polttoaineen kulutus laski reilusti. Edellä mainitulla reitillä kulutus oli 54 L/100km. Huollossa vaihtoivat öljyt ja kaikki suodattimet, sekä säätivät venttiilit ja yksikkösuuttimet. (Nämä säädetään joka toisessa huollossa)
Nyt ajettu 302 tkm. Moottori ei kuluta öljyä yhtään, ja polttoaineen kulutuskin ollut suht järkevää, pienemmällä tätä ei oikein saa enää edes menemään, nyt keskikulutus 47,7 L/100km.
-
Kun sain uuden kuorma-auton ajoon, myyjä kertoi, että moottorit sisäänajetaan jo tehtaalla, ei muuta kuin kovaa ajoa. Tyhjäkäyntiä käski välttää, ihan pelkästään polttoaineen kulutuksen takia. (4 litraa tunnissa tyhjäkäynnillä)
Ihmettelin korkeaa polttoaineen kulutusta ja samalla reitillä 76 tonnin kokonaispainolla tankkauksista laskin 90,1 litraa 100 kilometrille. Öljykin moottorille maistui.
Samansuuntaisia havaintoja jokunen vuosi takaperin kun ajokiksi tuli uusi toinen ruotsalaismerkki. Se kuninkaallinen V8 ei tuntunut alkuun oikein vetävän kovin erikoisesti ja öljyä paloi aika miehekkäitä määriä. Hiljalleen vetoja alkoi kuitenkin löytyä samaa tahtia öljynkulutuksen hiipuessa ja noin 100tkm jälkeen ei ole enää tarvinnut vaihtovälillä lisätä ollenkaan.
En oikein muuta selitystä keksi kuin moottorin hioutumisen pikkuhiljaa tiukemmaksi? ???