Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kjamppa - 25.09.2021, 10:13:17

Otsikko: Tärinätarina
Kirjoitti: kjamppa - 25.09.2021, 10:13:17
Päätin kirjoittaa opettavaisen tarinan viasta ja korjauksesta.
Kesällä ennen katsastusta vaihdoin moottoriin (D5 harmaakoppa) ja automaattivaihteistoon öljyt. Suoraan katsastukseen ja matkalla alkoi sopivasti dpf:n poltto. Mietin onko tässä jotain riskiä kun konetta huudatetaan. No katsastus meni läpi mutta huomasin että auto tärisi tyhjäkäynnillä ja pienillä nopeuksilla rattiin ja koko koriin. Koska vika ilmeni ajallisesti katsastuksen aikoihin, ajattelin että puhtaaksipoltto yhdessä koneen huudatuksen kanssa rikkoi jotain. Suutin, venttiilinnostin tai turbiini hajonnu kierroksilla (täällä pelotellaan aina turbiinilla...). Lopulta päätin kuitenkin irrottaa kumityynyjen letkun ja tein imutestin. Etummaiselta tyynyltä kuului vihellys. Letku irti ja vastaan tuli muoviputki. Youtubea katsomaan, muoviputki on vain lyhyt väliholkki ja lähti kärkipihdeillä varovasti vetäen. Samanlainen rimpula mitä käytetään pissapojan linjoissa. Holkki oli taittunut ja siihen oli tullut lopulta iso halkeama. Ilmeisesti vaihteistoöljyä vaihtaessa oli tullut vedettyä alipaineletkua liian kireälle (ilmanputsarin kotelon poistaminen). Se moottorin kannakkeessa oleva kumiletkun vedonpoisto pitää vain letkun paikallaan mutta ei näköjään estä letkun pituusliikettä.
No semmoset muoviholkit oli tietenkin Motonetista loppu ja Volvo tuskin pitää noita varastotavarana. Holkki puhtaaksi, paksua 2-komponenttiliimaa reilusti ympäri ja seuraavana päivänä holkki paikoilleen. Imutesti OK. Koeajo, auto taas oma itsensä. 0 euroa.

Takimmaisessa tyynyssä on vastaava muoviholkki 90 asteen kulmalla. Halpa osa mutta voi näköjään aiheuttaa suuret vaivat. Tsekatkaa noi jos D5 tuntuu täristävän. Harmaakoppasessa vika voi olla piilevä koska alipainetta ei käytetä turbon säätöön joten moottorinohjaus ei havaitse ongelmaa.