Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Solvus - 25.09.2021, 16:30:37
-
Moi,
Jakohihnan vaihdossa tuli kysymys kiristinrullasta. Onko väliä mihin suuntaan kuuskanta avaimella vääntää kunhan osoitin menee merkkien väliin? Ja saako kiristin liikkua kun hihnaa pyöritetään kampiakselilta vaikka pultti on kiritty. Olen yrittänyt saada kirittyä merkkiin. Kun kampiakselilta pyörittää niin merkki liikkuu vaikka pultti on kiritty. Ja onkaan kierrelukite jo entinen kun monta kertaa kiritty?
-
Kiristimessä on normaalisti nuoli päällä joka näyttää kääntösuunnan. Suunnalla on väliä, koska kiristin on jousikuormitteinen. Sen takia myöskään osoitin ei jää samaan kohtaan koneen pyörittämisen jälkeen.
-
Okei no selittää sen miksi osoitin liikkuu. Käänsin kiristintä vastakkaiseen suuntaan kuin nuolessa. Pitääkään ottaa vielä uusiksi homma vai uskaltaako jättää? Osoitin jäi kyllä nyt oikeaan kohtaan
-
Eri kone, mutta samankaltainen kysymys. Eli kone 2.4 vapari bensa/kaasu, v70, vm 2006.
Kiristin kyllä rullaa nuolen osoittamaan suuntaan, eli vastapäivään.
Mutta sitten tällaisessa opetusvideossa ohjeistetaan:
https://www.youtube.com/watch?v=IK_zH8g8Fow&t=909s
Videossa asiasta puhutaan jo ja tarkennus kommenttikentässä:
"Basically there are two different engine serial numbers which will indicate which direction to take. For engine serial numbers up to 3188688 you will turn the eccentric Counter-clockwise. For engine serial numbers 3188689 and up you'll turn the eccentric Clockwise. Hope that helps."
Koitin etsiä mikä koneeni sarjanumero on vin koodilla, mutta en saanut sitä millää kaivettua esiin. Eli osaatteko sanoa kuuluuko tuohon minun koneeseeni kiristää vasta vai myötäpäivään tuota rullaa? Kiitos!
Lisänä vielä. Jakopään kiristimen pultti. Vaihdan sen vielä uuteen kun sarjassa ei tullut mukana. Olen koittanut metästää kl-varaosat, motonet, biltema... Ei löydy sitten mistään. Eikö ko. pultteja saa erikseen ostettua mistään?
-
Käytitkö auki vai annoitko olla? Itse tein juuri kanssa d5 koneeseen gatesin sarjalla ja tein samanlailla kun nuolensuuntaan mittari liikkunut mihinkään, vasta koeajo lenkki tehtynä ja kilinää ainakaan vielä kuulunut. Tosin laturi lopetti jostain syystä lataamisen, tölmäsin ecua pikkusen remontin aikana mutta kaikki muuten toimii eli hullulta tuntuu että olisi vaikutusta lataamiseen :-\
-
Olettaisin että kahdenlaista kiristintä. Tasaisella pohjalla ja poterolla
Vaihtelin Gatesin hihnasarjan 2002 vm. 2.4t, eli bensamoottoriin. Ihmettelin kun kiristin ei sopinu, se nuljus kiristinpultin alla. Kiristyi vinoon.
Kiristimen pohjassa oli potero ja autosta irrotetussa ei ollu poteroa vaan tasainen pohja. Tilasin uuden kiristimen tasaisella pohjalla. Numeroiden perusteella Gatesin sarja oli tarkoitettu minun autoon, mutta kiristin oli erilainen. Oikeanlainen kyllä löytyi ja hihna paikallaan.
-
Tuo kiristyi kyllä ihan suoraan ja muuten meni normaalisti, mutta nuoli tuntui olevan väärään suuntaan, nuolen suuntaan kun kiristi, tökkäsi oikeastaan samantien johonkin eikä liikkunut, vastakkaiseen tuntui normaalilta. Vähä jäi vaan häiritsemään. Tarvii tarkistaa kun apulaitehihnan purkaa pois kumminkin kun latausta etsii, en jaksa oikein uskoa laturin pettämiseen samalla sekunnilla kun auton käynnistää jakopään jälkeen, mutta kaikki on mahdollista. Ohi aiheen, saako näistä jotenkin testattua onko laturi vai väylän puoli ongelmana? vikakoodia en torquella enkä bilteman marketti mallilla saanut eikä muita lukijoita saanut tähän hätään
-
Bensakoneen moottorinumeroiden paikka.
(https://i.ibb.co/p6xPmcpD/lataus.png) (https://imgbb.com/)