Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ande92 - 27.09.2021, 06:55:48
-
Missäköhän mentiin pieleen? Nostajaremontin jälkeen käynti oli tosi epätasaista, kalkatusta kuului ja savutti aika paljon. Kalkatus kuului mielestäni kuskin puolelta ja savussa olin haistavani öljyn.
Nokka-akseliin tein merkinnät pistepuikolla, että saisin samalle kohdalle takaisin. Mielestäni myös hihna meni oikealle jaolle.
Kuitenkin jos jako olisi yhden hampaan pielessä, niin voisiko oireet olla tuollaiset? Voiko alipaine- tai dieselpumppu aiheuttaa tuon savutuksen ja epätasaisen käynnin? Virrat päällä kuuluu joku epämääräinen sirinä tuolta pumppujen suunnilta. Voisiko öljyn hajun aiheuttaa remontin yhteydessä käytetty moottoriöljy, jolla on ravsailtu yläkertaa?
Auto s80 D5 -07
-
Alkuperäiset ajotusmerkit on nokka- ja kampiakselin hihnapyörillä:
https://youtu.be/PRTSTUSSz7s?t=962
Pyörittelitkö moottoria ennen käynnistystä, ettei mikään ottanut kiinni. Omassani kun tuulettajan remmi meni jakohihnan väliin ja jako hyppäsi, kävi niin että nokka-akselin hammaspyörä -joka on lämpösovitteella kiinni- pyörähti nokka-akselilla ja jakoa ei enää saanut kohdalleen. Uusi nokka.
-
Tuolla tavalla tein remmin vaihdon, mitä tuossa videolla on näytetty.
(https://i.ibb.co/wK5BqJj/IMG-20210926-234732.jpg) (https://ibb.co/wK5BqJj)
Tuossa kuvassa vähän näkyykin tuo ajotus.
(https://i.ibb.co/Ms7Ln9h/IMG-20210926-183640.jpg) (https://ibb.co/Ms7Ln9h)
Nuo merkinnät meni myös samalla tavalla takaisin ja hammashihnapyörän kohdistelin pistepuikolla tehtyjen merkkien mukaisesti.
Käsin pyöritin ennen starttia, eikä ottanut mihinkään kiinni.
-
Osaako joku kertoa kuinka tuo dieselpumpun ajotus laitetaan kohdille? Siinä on voinu käpy käydä, ku pumpussa kiinni ollu "prikka" irtos ja laitoin sen takaisin. Onkohan sitä prikkaa mahdollista laittaa "väärinpäin".
Suuttimet myös laitettiin takaisin samaan koloon, misä alunperin irrotettiin.
Tuossa vielä ääninäytettä tuosta epämääräisestä äänestä.
https://youtu.be/BcLpFRWG1iI
Pyörreläppien moottorista ei ainakaan ääni lähde.
-
Miten oli suuttimet, jakotukki ja suutinputket suojattuna remontin ajan?
-
Osaako joku kertoa kuinka tuo dieselpumpun ajotus laitetaan kohdille? Siinä on voinu käpy käydä, ku pumpussa kiinni ollu "prikka" irtos ja laitoin sen takaisin. Onkohan sitä prikkaa mahdollista laittaa "väärinpäin".
Ei sille pumpulle ole mitään ajoitusta mikä vaikuttaisi. Mikähän prikka sieltä on ollut karkuteillä?
-
Suutinten jakotukki oli suojattuna kankaalla koko remontin ajan ja suuttimet oli erillisellä pöydällä, joka oli suojattu muovilla. Suutinputket oli samaisella pöydällä suuttimien kanssa.
Paikalla tarkoitan tuohon korkeapainepumpun akselin päähän tulevaa "ristin" muotoista prikkaa, joka menee akselin päähän kiinni. Se putosi pois ja laitoin sen kyllä takaisin. Onko sitä edes mahdollista laittaa väärinpäin?
(https://i.ibb.co/wym5CVy/Screenshot-20210928-065021-01-01.jpg) (https://ibb.co/wym5CVy)
eli tuon akselin päässä oleva prikka.
Tässä itse ajattelin, että koitan jostain löytää nuo ajoituksen lukitustapit ja niiden avulla laitan jaon 100% varmasti kohdilleen. Sen jälkeen koitan ilmailla pa-puolen ja lyödä auto käyntiin. Jos edeen yskii ja savuttaa, nii sitten koitan viedä suuttimia testipenkkiin.
-
Ei tuo vaikuta noihin oireisiin. Sytyttikö vikavaloa?
Auki/vuotamaan jääneeseen suuttimeen sopii nuo oireet, sillä kyselin tuosta polttoainepuolen suojaamisesta. Sinne ei kaksista likaa tarvita että noin kävisi.
-
Mittaristossa ei ainakana ole vikailmoituksia. Onko jotain tapaa millä tuon vuodon voisi todentaa johonki suuttimeen/suuttimiin.
Aiheuttaako läpivuotava suutin tuollasta sankkaa vaaleahkoa savua?
-
Aiheuttaako läpivuotava suutin tuollasta sankkaa vaaleahkoa savua?
Aiheuttaa. Miltä se haisee?
-
Mitenköhän tuota hajua kuvailis. Etovalle, hieman ehkä raketin palaneelle ruudille ja öljylle?
Kiitos jo kaikille vastanneille. Hienoa että apua annetaan apua tarvitsevalle P> P>. Diesel tekniikka on muutenkin itselleni täysin uutta.
-
Moi.
Tässä jotain ohjetta kuinka noita suuttimia voi kotosalla testailla.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14337.msg264763#msg264763
Toivottavasti tuo ohje toimii myös sinun autoosi.
T. Make
-
Mites jos suutin todetaan vialliseksi ja vaihdetaan uutta tilalle, niin joutuuko uutta suutinta jotenkin ohjelmoimaan?
-
Periaatteessa pitäisi ohjelmoida. Mutta on niitä vaihdeltu koodaamattakin. Nuo ohjelmoitavat trimmikoodit ovat enemmänkin hienosäätöä.
-
Onnistuuko tarvittaessa ohjelmointi kotikonstein vai meneekö marmori touhuksi.
-
Marmori ellei ole sellaista laitetta käsillä joilla suuttimien koodaus onnistuu. Yleensä vaan kalliimmat diagnostiikkalaitteet ja volvon oma VIDA(onnistuuko kiinaVIDAlla, en tiedä).
-
Kiina Vida löytyy.
Noh huomenna olis tarkoitus jatkaa tutkimuksia, palailen asiaan jos jotain selviää.
-
Vdashin kanssa onnistuu mikäli oikeudet siihen riittävät, muuten ilmainen ohjelma, kannattaa tutustua. Toimii kiinan palikalla myös.
-
Sit ku kanittaa, nii näyttääkseen kanittaa. Eipä tuo uus vaihtosuutin mahdu suutinputkeen. Tulisko Boschin "vaihtosuutin" mennä aivan plug&playna paikoilleen? Mittailin, että leveimmästä kohtaa uus suutin oli 0,4mm paksumpi ku vanha suutin. Koitin myös vanhalla suuttimella ja se meni aivan nätisti paikoilleen, eli putki on kyllä puhdas. Uudessa suuttimessa on myös yks ylimääränen o-rengas rungossa, mitä vanhassa ei ollut. Tuohon kyseiseen o-renkaan "levennykseen" tökkä. Ei kyllä myöskään ykskään numerosarja täsmännyt suuttimessa. Myyjä kuitenkin vakuutteli, että pitäs käydä Volvo D5...
-
Vdashin kanssa onnistuu mikäli oikeudet siihen riittävät, muuten ilmainen ohjelma, kannattaa tutustua. Toimii kiinan palikalla myös.
Vdasia ei löydy, mutta voishan tuohon tutustua
-
Sit ku kanittaa, nii näyttääkseen kanittaa. Eipä tuo uus vaihtosuutin mahdu suutinputkeen. Tulisko Boschin "vaihtosuutin" mennä aivan plug&playna paikoilleen? Mittailin, että leveimmästä kohtaa uus suutin oli 0,4mm paksumpi ku vanha suutin. Koitin myös vanhalla suuttimella ja se meni aivan nätisti paikoilleen, eli putki on kyllä puhdas. Uudessa suuttimessa on myös yks ylimääränen o-rengas rungossa, mitä vanhassa ei ollut. Tuohon kyseiseen o-renkaan "levennykseen" tökkä. Ei kyllä myöskään ykskään numerosarja täsmännyt suuttimessa. Myyjä kuitenkin vakuutteli, että pitäs käydä Volvo D5...
Sitten se ei ole oikea suutin.
-
Sen verran asiaa selvitetty, että tiskiltä annetun vaihtosuuttimen numero oli 0 986 435 152, joka on Kian/Hyundain suutin. Autodocci antaa Volvon vaihtosuuttimen numeroksi 0 986 435 125.
Aivan sen takia tuli tiskiltä haettua suutin, että sais mahdollisimman nopeasti uuden suuttimen. Näyttääkseen ite tilaamalla olisi saanu uuden suuttimen halvemmalla, pienemmällä vaivalla ja ehkä jopa nopeamminkin.
Maanantaina sit uusi yritys.
-
Vinkkejä kaivataan
https://youtube.com/shorts/rLXFN4_SVDM?feature=share
https://youtu.be/kGDPd0ruNa4
Edelleen pakokaasu haisee ihmeelliseltä, mutta savutus väheni huomattavasti suuttimen vaihdon jälkeen.
-
Vedetään ihan stetsonista, hydraulinen nostin rikki tai keinuvipu ei ole paikallaan.
-
Vedetään ihan stetsonista, hydraulinen nostin rikki tai keinuvipu ei ole paikallaan.
Joltain sellaiseltahan tuo voisi kuulostaa.
Venttiilikoppa auki vaan.
-
Vedetään ihan stetsonista, hydraulinen nostin rikki tai keinuvipu ei ole paikallaan.
Pariin kertaan varmistelin, että keinuvipu on kiinni nostimessa. Onkohan tuota nostinta sitten mahdollista testata jotenkin, ettei kaikkea joudu purkamaan? Pystyyko kunnon todeta aivan avaamalla pelkästään venttiilikoneiston kansi?
Myös jotenki ihmetyttää, että nostin olisi rikki, kun aivan tuliterät INAn nostimet kyseessä.
-
Välillä niitä rikkinäisiä osuu vastaan uusissakin osissa, ei se poissuljettua ole.
-
Eikös ny jako ainakin ole nii lähellä oikeeta, uskaltaisi todeta jaon olevan kohillaan? Nostajissakaan pyörittäessä en mitään erikoista huomaa.
Suutin kerrallaan kun irrotti, nii kalkatus loppui, mutta palasi heti kun laittoi johdon kiinni. Ei ollu väli mikä suutin oli irti, nii samat oli seuraukset.
Tosiaan kylmällä koneella ei meinaa käynnistyä, varastolämpöisenä käynnisty ja nakutus alkoi 1min käynnin jälkeen.
Oisko tuossa ny kuitenkin vielä joku suutin pimeenä :idiot2:?
(https://i.ibb.co/RHcMcQF/IMG-20211006-191107.jpg) (https://ibb.co/RHcMcQF)
(https://i.ibb.co/K0nHj7R/IMG-20211006-191015.jpg) (https://ibb.co/K0nHj7R)
(https://i.ibb.co/k9pgvBC/IMG-20211006-190747.jpg) (https://ibb.co/k9pgvBC)
(https://i.ibb.co/Mk25tRh/IMG-20211006-190858.jpg) (https://ibb.co/Mk25tRh)
-
Onko ne suuttimet koodattu?
-
Nakutus ja käynti oli samanlainen ennen yhden suuttimen vaihtoa. Savutus oikeastaan vain väheni, kun tuon yhden suuttimen vaihtoi. Muuten käynti ja ääni pysyi samana.
Oireena siis edelleen huono käynti ja käynnistyminen, pakokaasu haisee etovalle... Sen verran laiskaa oli käynti, että kun vaihteen laittoi päälle, nii sammui.
-
Auttaakohan alla oleva kuva yhtään? Akku oli melko sippi, että täytyy sekin ladata huomenna. Akun latauksen jälkeen koittaa koodien nollausta ja uudelleen lukemista. Pari suutinta on myös laitettu tilaukseen. Ennen suuttimien vaihtoa olisi tarkotus vielä käydä johdot läpi ja testata suuttimet. Palautellaan sitten tarvittaessa suuttimia, jos niissä ei häikkää olekkaan.
(https://i.ibb.co/tZdCctY/IMG-20211013-155422.jpg) (https://ibb.co/tZdCctY)
-
Tuossa muutama koodi vois viitata siihen että moottorin johtosarjoissa jotain hämminkiä. Tarkasta johtimet ja liittimet ainakin ensiksi, kuittaa koodit pois ja katso mitä tulee takaisin. ECM ja TCM koodit on aktiivisia joten niissä jotain ongelmaa lähinnä.
-
Piuhat kävin läpi ja ohivuototestin tein suuttimille. Ohivuototestissä havaitsin, että yksi suutin kusi aivan kaiken ohi ja sen vaihdoin uuteen. Suuttimen vaihdon jälkeen kalkatus katosi ja auto toimii taas.