Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: tj86430 - 27.09.2021, 20:39:22
-
vm -07 V70 2.4 (bensavapari) valittaa öljyn vähyyttä. Mitään tietoa siitä, mitä öljyä viimeksi on vaihdettu, ei ole. Joskus vuosia sitten oli merkitty, että 5W-30 on käytetty, mutta viimeisen vaihdon öljystä ei ole havaintoa.
Mitä lisäisitte näillä tiedoilla? (auto on nyt Keski-Euroopassa, joten ihan hirveitä pakkasia ei ole odotettavissa)
Litran tuonne voinee kaataa ihan huoletta, ohjekirjan mukaan min - max on 1,2l?
-
Jos on synteettistä koneessa niin synteettistä sekaan.
Toi sama vahvuus tai melkein mikä vaan kunhan on moottoriöljyä. Ei se kone sitä purkkia osaa lukea.
Pankas nyt ensin vajaa litra.
-
Samaa mieltä edellisen kanssa. 2,5t ilmoittaa kun öljy on tikun alarajassa joten litran purkilla pääsee jo pitkälle.
-
Jep, lisää komppista. Kunhan SAE luokitus purnukasta löytyy niin sekaan vaan.
-
Yllä sanottiinkin jo kaikki oleellinen, eli öljyissä ei ole tiettävästi olemassa sekoitusriskiä niin kuin esimerkiksi joissain jarrunesteissä DOT4 vs. DOT5. Luokitukset täyttävä öljy käy siis aina lisäysöljyksi, oli koneessa litkut mitkä hyvänsä.
Itellä -05 2.5T hörppää jo muuten melko paljon öljyä, 15tkm ajettu edellisestä vaihdosta ja 2l olen laittanut lisää, liekö lopun alkua vai normaalia? 315tkm ajettu. Öljynkulutus olisi siis oman arvioni mukaan päälle 1,5 dl / 1 000 km. Se oli vielä 100tkm sitten noin desin verran ehkä, eli noususuunnassa ollaan.
-
5w-40 olen käyttänyt omassani ja ne pysyy sisällä. Esim. Shell Helix ultra tai jotakin specsit täyttävää. 1 litran kun lisää, niin sitten voikin ajaa jo asap. suoraan öljynvaihtoon.
-
Tähän huomiona että olethan tikusta oikeasti tarkastanut onko sitä öljyä liian vähän?
Nimimerkillä: omasta autosta tuo tasotunnistin meni hajalle ja öljymäärä oli juuri sitä mitä pitikin.
-
Yllä sanottiinkin jo kaikki oleellinen, eli öljyissä ei ole tiettävästi olemassa sekoitusriskiä niin kuin esimerkiksi joissain jarrunesteissä DOT4 vs. DOT5. Luokitukset täyttävä öljy käy siis aina lisäysöljyksi, oli koneessa litkut mitkä hyvänsä.
Itellä -05 2.5T hörppää jo muuten melko paljon öljyä, 15tkm ajettu edellisestä vaihdosta ja 2l olen laittanut lisää, liekö lopun alkua vai normaalia? 315tkm ajettu. Öljynkulutus olisi siis oman arvioni mukaan päälle 1,5 dl / 1 000 km. Se oli vielä 100tkm sitten noin desin verran ehkä, eli noususuunnassa ollaan.
Aika paljon kiinni öljyistä. Esim. itsellä Teboilia kuluu eniten ja Valvolinea vähiten. Keskimäärin mulla vie n. 1ltr/3000km. Eli 3,3dl/1000km. En pidä pahana. Onhan tuolla ajettu jo 570tkm.
-
Tähän huomiona että olethan tikusta oikeasti tarkastanut onko sitä öljyä liian vähän?
Nimimerkillä: omasta autosta tuo tasotunnistin meni hajalle ja öljymäärä oli juuri sitä mitä pitikin.
En ole (vielä), tosin öljyn häviäminen lienee todennäköisempää kuin tunnistimen rikkoutuminen (tosin täysin mahdollista sekin)
ACEA A5/B5 lienee oikea luokka?
e: nyt pitää enää löytää paikka joka myy öljyä; huoltoasemilta ei saa kuin ruokaa ja alkoholia, ruokakaupassa oli kyllä moottoriöljyjäkin, muttei luokitukset täyttäviä.
-
Liekö yksilöissä jotain eroa, mun 505 tkm ajettu '02 D5 menee 20 tuhannen huoltovälin siten, että ylärajasta tippuu runsaaseen puoleenväliin merkkejä. Desiäkään en ole ikinä lisännyt. Auto on ollut minulla vuoden vanhasta joten historia on selvillä.
-
Sanoisin että dieseli on kovempaa tekoa, mutta yksilöt tietysti tuossa iässä vaihtelee ihan pidon mukaan.
-
Valvoline Maxlife 10w40 ni kyllä toimii.
-
Minä vaihdan aina 10000km jälkeen, myös tänäänkin.
-
Lukekaa nyt hyvät ihmiset aloitusviesti älkääkä tästäkin tehkö jotain öljyvääntötopikkia.
-
Eikö noissa uudemmissa ole enää tikkua millä silmillä voi pinnan tarkistaa?
-
Öljy oli tosiaan tikustakin katsottuna vähissä. Heitin sinne litran Castrolin ACEA A5/B5 5w-30:a, ja toimenpiteen jälkeen huomasin konehuoneen sivussa tarran, jonka mukaan viimeksi on laitettu 5w-30 ACEA C3 -laatua. Eiköhän tuo tuollakin sekoituksella kuitenkin toimi. Pitää kaivella koska on muuten aika vaihtaa öljyt, sekin voi olla kohta ajankohtaista.
Mikäs näissä on virallinen öljyvaihtoväli? 25tkm?
-
Mikäs näissä on virallinen öljyvaihtoväli? 25tkm?
1 vuosi tai 30000 km.
Jos siis vuodessa tulee reilustikin alle tuon 30 niin silti vaihtoon.
Aika kova lukemahan tuo on mutta ei kai ole todistettua tutkimusta että se olisi liikaa.
Yleensä se on vain tasoa että omaani kyllä vaihdan tiheämmin...
-
1 vuosi tai 30000 km.
Jos siis vuodessa tulee reilustikin alle tuon 30 niin silti vaihtoon.
Aika kova lukemahan tuo on mutta ei kai ole todistettua tutkimusta että se olisi liikaa.
Yleensä se on vain tasoa että omaani kyllä vaihdan tiheämmin...
Aikoinaan kun Tekniikan maailma testasi öljynsuodattimet, jotka oli ihan saman näköisiä kuin nyt 2021 niin ne meni kyllä tukkoon ja ylivuototilaan jo pienemmilläkin kilsoilla. Volvon oem-suodatin oli hyvä. Mut hirveän paljonhan se on ajosuoritteesta kiinni, miten öljyt kestää, pätkäajo huono, pitkä matka hyvä.
-
Sehän oli se peltipurkki minkä ne testas, eihän sitä nykyään missään kait näe. Siis uusissa.
Taas kerran: ennen kaikki oli paremmin :juhau: