Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Auvinen. - 30.11.2011, 17:10:35

Otsikko: Volvo 242. talviralli raato. MYYTY
Kirjoitti: Auvinen. - 30.11.2011, 17:10:35
joo elikkäs jos tänne ny jotain tästä kirjottelis ja kyselis neuvoo joissakii asioissa.

kyseessä siis Volvo 242 vm80.
kone b19a ja onko se ny m45 loota (perus nelilovine) kone vuotaa nestettä vähä jokapuolelta, tähän kyllä sillon joskus ku ostin tän niin vespumppuun vaihettiin tiiviste ja stefa mutta näkyy kusevan edelleen sen seutuvilta ja syylärikii vuotaa...
kopan joku joskus varmaan maalannu ite, monesta kohasta hilseilee yms irtoilee maali pois.puskurit otin melkein heti pois ku tuli pihaan,joskus vähä pohjamaalilla paikkamaalailin tätä yms. jonnii verran lahoohan täs on mutta eipä toi tossa käytössä haittaa. sisusta suht orkkis vielä, takapenkit heitetty pois muuten suht perus.

eli siis kyseessä joillekkii tuttu laitos tuolta korjauspuolelta. oisko ny 3 vuotta sitten ostettu laitos jolla eka talvi tuli kierettyä jäärataa jonniiverran. no sit seuraavana syksynä sammu kesken ajon eikä sit löytyny vikaa ja se jäi sitten kylmän tallin takia oottamaan seuraavaa kesää. no kesällä etittiin jonniin verran sitä vikaa mutta sitten kesätöitten viimesenä päivänä ilmesty pihaan toyota corolla DX vm81 jonka takia tää unohtu sinne talliin. nyt sit kumminkii kun en saanu tämän talven liukkaille tota deeäxää valmiiks niin ajattelin yrittää että josko tämän sais vielä käyntiin ja niihän se saatiin tosin pienien omien mokien jälkeen :) :P kiitos vielä kaikille jotka autto/informoi tuolla korjauspuolella!!

tämä talvi ajetaan tällaisenaan mut suunitelmissa ois ens kesänä keventää koria ja hitsata pahimmat paikat pohjasta pois. tekniikkaa kanssa vois vähä piristää. sisustasta puran kaiken ylimääräsen pois, mut mitään erikoista en kumminkaa oo tekemässä tähän koska suurin osa rahoista menee tohon käyttis projektiin ku kortinkii saan tossa ens syksynä mutta jotain pientä kumminkii...

tässä ny jotain juttua autosta. lisää tulee ja kuvia pistän kuhan saan niitä otettua.
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 01.12.2011, 16:41:46
mistäs autosta kävis tähän helpoiten sähköflexillä varustettu syyläri?? joku uuvempi volvo??

E: perän irrotus vinkit selvis
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 03.12.2011, 15:57:25
joo käyty ajaa tällä uuvemman kerran. kärkivälin säädin, mutta eipä vaikutusta laiskuuteen mutta eipä tommonen varmaan uutenakaa hirvee raketti oo ollu tol b19a moottorilla. puhtaasti vetää ylös asti ja hyvin polttaa putkes  :), savua enemmän taka-akselin etupuolelta ku ite putkesta ;D hyttäkii savussa ku kylmällä koneella kiihytteli ;D ei kait siin, unohtu ottaa kuvia mut jos enskerralla. ralliratti pitää tähän hommata(ihan hirvee toi vakioruori), biltemasta vois hakee sen parinkympin kiekkakellon vaihevalolla että varmasti osaa pykältää oikeilla kieroksilla :2funny: ja sit se lukkoperä ois kans ihan jees mutta katotaan kerkeekö tälle talvelle kylmässä tallissa purkaa.

eikö kellään hajua mistä syyläri tähän jossa ois sähköflexi??
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: HembalanD - 03.12.2011, 17:14:40
Talviraato.. Ei se viskoflekti siellä juuri vaikuta tehoihin, anna olla niin ei ylikuumene turhaan.
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 03.12.2011, 18:33:31
Talviraato.. Ei se viskoflekti siellä juuri vaikuta tehoihin, anna olla niin ei ylikuumene turhaan.

eiku ajattelin vaan että ku jos joutuu syylärin ostaa niin samalla laittas sähköflexillä varustetun syylärin :o

E: aikamoine raato se on  :)
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: tommi m - 03.12.2011, 23:11:17
biltemasta samalla se sähköflekti mukaan.
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: puppet - 04.12.2011, 10:40:27
Eikös se turbon syylärissä ollu se anturin paikka, siihen motonetistä anturi ja flekti vaikka motonetistä  ;)
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 05.12.2011, 21:01:58
joo selvä. huomenna vapaapäivän kunniaks vois käyvä ajaa ku lumetkii heitti maahan :P :P vois niitä kuviakii ottaa niin näkisitte minkälainen raato tää on :D
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 12.12.2011, 18:05:34
niitä kuvia: http://s942.photobucket.com/albums/ad269/PV_Auvinen/volvo%20242/
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 01.02.2012, 17:30:29
tässä pakkaspäivänä joutilaana rupesin miettimään että jos virittäs tätä vähä ens kesänä,ku saishan tässä vähä enemmän vetoja olla. eli pari kysymystä siihen liittyen:

onko kukaan laittanu kahta perus strömbergiä,tehny ns tuplat, että ne vielä sais pelaamaan jotenkii :)??eikös niitä oo ihan tehtaalla tullu tupla strömbergejä, mutta tulis halvemmaks ostaa toinen tohon kaveriks ja tekis ite imusarjan vaikka mustasta.

sitten jos ostas tai hiotuttas jonkunlaisen jyrkemmän nokan, sais olla suht jyrkkä koska tulee tommoseen "rallittelu" käyttöön. varmaan pitäs hommata kanssa jotku tupla/jäykemmät venajouset? vai kävikös näihin kuplan jouset?

sitte kannesta ottas niin paljo ku vaan pystyy,paljoko lie pystyy laskemaan b19a vakio kantta?? ja sitten vielä sorvasis jonkuverran pois vauhtipyörästä.

onkos peltisarjasta mitään hyötyä tollasilla virityksillä vai antaako olla vaan se perus valusarja??

josse ny noilla kulkis yhtään paremmin, sanokaa viisaammat mitä ootte mieltä, vai onko ihan turhaa??
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: estate - 01.02.2012, 18:40:44
Omaan nokkaan hiotuttaa lisää nostoa (~100,-), lash capit (~40,-) venttiilinvarsien päihin ja kuplan jäykät yksinkertaiset venttiilinjouset (~30,-). Kannesta 1,5-2 milliä pois ja siivoaa kannen kanavat enimmistä purseista sekä kohdistaa kanavat imu- ja pakosarjoihin. Oma pakosarja piisaa sinne 150 heppaan eli ei kannata vaihtaa ensimmäisenä. Vauhtipyörästä muutama kilo pois. Johan noilla piristyy kummasti.

Onhan noita tupla römppäsiä ollu, esim. Range Roverissa ja vanhoissa urheiluautossa (etenkin britit on niitä suosineet). Säätöjen kanssa on varmaan aika hakeminen. Itte suunnittelin budjettikilpuriin neljää römppästä, luulis ainakin soppaa menevän kun tuolla yhdelläkin menee viisi litraa pelkästään startatessa ;D
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 01.02.2012, 19:29:41
kiitos asiallisesta vastauksesta!! lash cap ei vaan sano mulle yhtään mitään?? suomennakko ;D mites, mihinkähän asti toi yks strömbergi riittäs?? jos pitäs aluks yhen ja sitten vois myöhemmin kokeilla kahella.
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: estate - 02.02.2012, 08:21:41
Lash capit eli venttiilin varren jatkot. Tulee paininkupin ja venttiilivarren pään väliin, ilman niitä ei saa venttiilivälyksiä kohdalleen kun nokan perusympyrä pienenee hiottaessa.
Tuon näköiset kikkareet:
(http://www.chircoestore.com/catalog/images/109140.jpg)
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 02.02.2012, 17:11:46
selvä homma :)
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Veksi - 03.02.2012, 20:48:20
Miellyttävää nähtävää. Mulla oli joskus Volvoilun aloittaessa noita vm-80 lankkuja

Eka tais olla B19A K-jetillä, A-nokalla ja M45 vaihteistolla. Pelitti ihan kivasti
Toinen 242 oli B19A tuplilla ja K-nokalla, Ei saatu säätöihin. Ei ollu suuttimia

Auvinen: hommaa K-jet romut jostain MAX 100e ja D,V tai H nokka niin saat paljon hupia pikkurahalla.
B230 alakerralla auto herää henkiin ja puhisee kuin DDR kuulantyönnössä
Kevyt vauhtipyörä ja tiheä perä on hyvää valuuttaa
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 04.02.2012, 15:17:35
eikös ne ruiskut oo tarkotettu paloautoihin ;D no ei vaan miks ei jos halvalla saa. tekeekös noilla vakionokilla tämmösessä käytössä mitään?? ::) kumminkii kaasupohjassa mennää tai ainakii yritetään... konetta en ala vaihtamaan jos ei nyt melkein ilmasiks saa isolohko aihioo. ennemminkii joku "jokkis" arvoihin hiottu nokka vois olla parempi, mites mihinkä asti noi kuplan jouset kestää kierättää, sen mukaanhan se nokkakii pitää olla. vaan toisaalta mihinkä asti tommonen maamoottorin alakerta jaksaa kiertää :D

tänään kävin tätäkii kokeilee käymään mutta eihän se kuukauven seisonnan jälkeen lähteny ku akku tyhjä, tyhmyyksissä jäi paikalleen ja pari viikko tainu olla jo näitä 25-30asteen pakkasia.
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: estate - 05.02.2012, 14:50:17
Omassa jokkisvolvossa on A-nokasta hiottu 13.6 millin nostolla kuplan jousilla ja yli 7000 kiertää (joskus on huutanut reilustikin yli). Niillä huippukierroksilla ei ole merkitystä vaan sillä millä kierroslukualueella teho saavutetaan. Ja alakerran osien paino rajoittaa paljon, tuhoa vain tulee kun väkisin huudattaa painavaa alakertaa. Onhan se ehkä hienon kuuloista kun kone huutaa 10000 kierrosta minuutissa mutta ei mitään hyötyä jos tehokäyrä kääntyy laskuun 6000:n kohdalla.

Kaverilla oli joskus jokkisvolvo (360 prätkän kaasareilla), se kiersi parhaimmillaan penkissä lähemmäs 11000 rpm, tehoalue oli 6500 ja 10000 kierroksen välissä, oli huono ajaa kun pikkukierroksilla ei jaksanut mennä mihinkään. Kaveri muuttikin säätöjä sen verran, että tehoalue laski 2500 kierrosta molemmistä päistä, huippukierrosluku jäi 8500 ja tehot tippui muutaman hepan mutta autosta tuli paljon helpompi ajaa.
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 06.02.2012, 20:11:35
mites se perus "jokkis/sprint" viritys että laturi pois koneesta?? ;D onko miten paljo hyötyä, kuinka pitkään sitä aina täyvellä akulla pystyy ajaa jos valot yms muut hienouvet purkas pois :)
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: estate - 06.02.2012, 21:12:56
En näe mitenkään järkevänä laturin poistamista, tehoa laturi ei kahta heppaa enempää vie. Omiin autoihin olen jättänyt niin ei tarvii kaapeleiden kanssa leikkiä ja lähtee radallakin käyntiin jos sattuu sammumaan, ja akkukin pysyy kauemman hengissä kun ei pureta jatkuvasti tyhjäksi ja taas ladata isolla virralla nopeasti täyteen. Ennemmin kannattaa heittää se oma jäähdytyspuhallin mäelle ja korvata sähköflektillä (anturi syyläriin ettei turhaan pyöri), se oma humisija kumminkin syö lähemmäs kymmenen heppaa tehoa (taisi olla museon puolella viskolle mitattu 7 heppaa ja jäykälle ropellille 10). Ensimmäisenä (tai toisena flektin poistamisen jälkeen) tehonlisäyskeinona ottaisin kannesta 1,5-2 milliä pois, sillä saa järkevät puristussuhteet vaparikoneeseen ilman koneen kestävyyden heikkenemistä, koneen luonne muuttuu jo sillä aika paljon ja löylyäkin tulee jonkin verran lisää vaikka ei muuta tekisikään (kaasutin ja sytytys toki vaatii vähän säätämistä).
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 06.02.2012, 21:52:27
En näe mitenkään järkevänä laturin poistamista, tehoa laturi ei kahta heppaa enempää vie. Omiin autoihin olen jättänyt niin ei tarvii kaapeleiden kanssa leikkiä ja lähtee radallakin käyntiin jos sattuu sammumaan, ja akkukin pysyy kauemman hengissä kun ei pureta jatkuvasti tyhjäksi ja taas ladata isolla virralla nopeasti täyteen. Ennemmin kannattaa heittää se oma jäähdytyspuhallin mäelle ja korvata sähköflektillä (anturi syyläriin ettei turhaan pyöri), se oma humisija kumminkin syö lähemmäs kymmenen heppaa tehoa (taisi olla museon puolella viskolle mitattu 7 heppaa ja jäykälle ropellille 10). Ensimmäisenä (tai toisena flektin poistamisen jälkeen) tehonlisäyskeinona ottaisin kannesta 1,5-2 milliä pois, sillä saa järkevät puristussuhteet vaparikoneeseen ilman koneen kestävyyden heikkenemistä, koneen luonne muuttuu jo sillä aika paljon ja löylyäkin tulee jonkin verran lisää vaikka ei muuta tekisikään (kaasutin ja sytytys toki vaatii vähän säätämistä).
joo selvä. näillänäkymin jos vaan jää rahaa yli tuosta käyttis projektista niin tulossa tähän hiottu nokka,kuplan jouset(missä lie myydään näitä??),tupla strömbergit kahesta orkkis kaasarista oma tekele imusarjalla(jos ei saa pelaa niin sitte yhellä),laskettu ja siistitty kansi,sähköflexi ja pari kiloa vauhtipyörästä pois. korista kaikki ylimääräinen paino pois, luukkujen vahvikeraudat pois yms,akku konttiin yms pientä
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: estate - 07.02.2012, 09:00:06
Tuolta http://www.aircooled.fi/ (http://www.aircooled.fi/) tai täältä http://www.hotcars.net/ (http://www.hotcars.net/) olen omiin tilannut jouset. Ensimmäisestä paikasta yksinkertaiset HD-jouset SCAT, jälkimmäisestä BugBack Hi-Perf yksinkertaiset.
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 07.02.2012, 21:39:07
selvä, kiitoksia!
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato
Kirjoitti: Auvinen. - 05.08.2012, 15:37:08
tämä saattas olla myynissä, toimii ihan mukavasti,kopassa lahovikaa,paperit hukassa. ne satkun tarjoukset voi jättää tekemättä, niillä voi ostaa niitä massatuotanto neliovisia ;)

jokune kuva viimetalvelta.
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/381048_250520445012449_1131832509_n.jpg http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s720x720/374596_250520531679107_431605094_n.jpg http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/374649_250520595012434_1923629299_n.jpg
Otsikko: Vs: Volvo 242. talviralli raato. vois olla kaupan?
Kirjoitti: Auvinen. - 14.08.2012, 18:25:48
tää lähti tänään äffäläisen varakoriks :)