Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvomania - 01.10.2021, 09:18:45
-
Moi,
Auttaisiko ketään, jos listattaisiin yleisimmät viat ja huoltotarpeet 0-300tkm ja 400tkm saakka.
Oma V70 vapari vm -2002 ja tehty seuraavat rempat ja ennakoivat huollot:
0-100.000km
Alustan puslia.
100-150tkm
Etupään nivelet ja alatukivarret.
Termostaatti
Pakoputken keskikannake
150-200tkm
etujarruletkut ja etujarrulevyt
Kello alkaa pyörimään omia aikojaan...
Kuskin nahkapenkin selkänojaan ilmestyy pieni ei näkyvä repeämä
1 Lambda
200-250tkm
Alustan puslia
takajarrulevyt, käsijarruhihnat
VVT pyörä
Oikea vetoakseli
vasen alapallonivel
Moottorin yläkannake vaihdettu.
250-275tkm
Laturi 270tkm
Kuskin selkänojaan vas. pieni repeämä. Korjasin karhunlangalla.
Oik. umpio alkoi vuotamaan vettä sisälle. Korjattu täyttämällä umpion rako yläpuolelta silikonilla.
Ennakoivia huoltoja, ei vikoja:
Vaihdelaatikon öljyt 100tkm ja 200tkm
Jäähdyttäjän nesteet ja vesipumppu ekan kerran 270tkm
Etujarrusatulat 270tkm
Jakopää 4-6vuoden välein
Akku 8-10v välein, eli kolmas vaihdettu 270tkm
300-400tkm ???
-
-03 V70 D5.
ostin 155tkm ajettuna, heti seuraavat:
-akku
-etualatukivarsien etuhelat
-ohjaustehostimen paineputki
-renkaat
-hihnat ja automaattiöljyt
-xenonpolttimot
200tkm -250tkm
-Ardic pohja ja vesipumppu
-takaiskarit
-vas. etupyörännapa
-etualatukivarren takapusla
-koiranluu vas etu
-hihnat ja automaattiöljyt
-tuulilasi
-jarrulevyt palat takasatulat
250tkm-300tkm
-raidetangot
-suutin nro. 5.
-Ardic kaikki osat paitsi johtosarja
-hautomaattiöljyt
-laturi (kun piti niin pahaa ääntä)
-xenoneiden tasonsäätöanturi ja sen kiinnitys
-pakoputken keskikiinnike
-oik. alapallo
-tuulilasi
-vanteet
-apulaitehihnan kiristin
-kuskin penkin sauma
300tkm - 350tkm
-oik. etu-umpion lasi, ballasti, xenonpolttimot
-tuulilasi
-jarrulevyt ja palat
-hihnat ja vesipumppu
-moottorin takaylä- ja vaihteiston alatuki
350tkm -
-oik. etupyörännapa
-loput 4 suutinta
-jouset ja iskarit finaalissa
-automaattiöljyt
..
Senpäs vielä lisään että öljyt ja suodattimet 20tkm välein, rupesin miettimään että vaikuttaako se suuttimien karstoittumiseen
-
Ýleisimpiä "vikoja" lienee alustan puslat. Unohtui itseltäkin mainita, että niitä menee painavasta etupäästä n. 70- 100tkm välein. Arvatenkin laadusta riippuen.
-
Etupään puslat kertaalleen, iskarit kahteen kertaan uusittu, jouset kertaalleen. kolme pyöränlaakeria, pari kertaa levyt ja palat, etupään jarrusatulat ja letkut. Yksi suutin, turbon huoltoa useampaan kertaan. Useasti automaattilaatikon öljyjä. Ja paljon kaikkea muuta.
Käytännössä yhtenevä lista Mustalaatikon kanssa. Myös kilometrit aikalailla samat. Paljon pientä huoltoa säännöllisesti ja harvoin mitään todella isoa. Toki normi remminvaihdot ja öljyt + suodattimet.
-
Ei ole kyllä turbon kanssa vielä ollut mitään, vaikka alipainetyynyt taatusti vuotaa
-
Vai että tämmönen keskustelupalsta tullut tänne korjaamo-osioon.
Kaikki on tehty mitä on tarvinnut.
Eikä mun tartte näköjään mitään luetella kun on ajettu jo melkein 450 tkm. T- vitosella.
-
Vai että tämmönen keskustelupalsta tullut tänne korjaamo-osioon.
Kaikki on tehty mitä on tarvinnut.
Eikä mun tartte näköjään mitään luetella kun on ajettu jo melkein 450 tkm. T- vitosella.
Sulta on moneen topiciin tullut vähän kireitä viestejä, mikä vaivaa? Mun mielestä mallisarjan "tyyppiviat" on aina hyvä topicin aihe.
-
Sulta on moneen topiciin tullut vähän kireitä viestejä, mikä vaivaa? Mun mielestä mallisarjan "tyyppiviat" on aina hyvä topicin aihe.
Vai että ihan vaivaks asti.
Nuo tyyppiviat mielestäni löytyy aika hyvin tuolta hankinta osiosta.
Olen kai ymmärtänyt väärin kun luulin että täällä kysellään vinkkejä ja ohjeita korjauksiin eikä luetella niitä.
Se kireys johtuu sitten varmaan siitä jos ei pysytä aiheessa. ja kyllä se kiristää kun joutuu näitä vanhoja kotteroita elvyttään, uusiinkaan ei eläke riitä.
Kiitos vaan huolehtimisesta. :D
-
Mun mielestä mallisarjan "tyyppiviat" on aina hyvä topicin aihe.
Samaa mieltä. :)
-
V70 vm. 2011 D3 automaatti.
Hankittu vuosi sitten 214 tkm ajettuna.
- automaattiöljyt heti 214 tkm,
- jakohihna + vesipumppu + kiristimet ym.
- eteen roiskeläpät,
- uusi tuulilasi (takuuseen, koska entinen laski vettä sisälle)
- moottoriöljyt + suodain aina 10 tkm:n välein
-
-03 V70 D5.
ostin 155tkm ajettuna, heti seuraavat:
-akku
-etualatukivarsien etuhelat
-ohjaustehostimen paineputki
-renkaat
-hihnat ja automaattiöljyt
-xenonpolttimot
200tkm -250tkm
-Ardic pohja ja vesipumppu
-takaiskarit
-vas. etupyörännapa
-etualatukivarren takapusla
-koiranluu vas etu
-hihnat ja automaattiöljyt
-tuulilasi
-jarrulevyt palat takasatulat
250tkm-300tkm
-raidetangot
-suutin nro. 5.
-Ardic kaikki osat paitsi johtosarja
-hautomaattiöljyt
-laturi (kun piti niin pahaa ääntä)
-xenoneiden tasonsäätöanturi ja sen kiinnitys
-pakoputken keskikiinnike
-oik. alapallo
-tuulilasi
-vanteet
-apulaitehihnan kiristin
-kuskin penkin sauma
300tkm - 350tkm
-oik. etu-umpion lasi, ballasti, xenonpolttimot
-tuulilasi
-jarrulevyt ja palat
-hihnat ja vesipumppu
-moottorin takaylä- ja vaihteiston alatuki
350tkm -
-oik. etupyörännapa
-loput 4 suutinta
-jouset ja iskarit finaalissa
-automaattiöljyt
..
Senpäs vielä lisään että öljyt ja suodattimet 20tkm välein, rupesin miettimään että vaikuttaako se suuttimien karstoittumiseen
Tässä tulee hyvin todistettua näkemykseni että 300tkm on parempi kuin 200tkm ajettu. 250tkm molemmin puolin pitää tehdä paljon remonttia. Niillä osilla mennään sitten tuonne puoleen miljoonaan.
-
Tässä tulee hyvin todistettua näkemykseni että 300tkm on parempi kuin 200tkm ajettu. 250tkm molemmin puolin pitää tehdä paljon remonttia. Niillä osilla mennään sitten tuonne puoleen miljoonaan.
Juu, mutta vähän riippuu osista. ;)
-
Mun '02 mustakoppasella S60 D5:lla on nyt ajettu reilut 500 tkm (mittarissa 18 tkm kun ostin vuoden vanhana) ja kone on edelleen hyvässä iskussa. Öljyä ei kulu just mitään, desiäkään en ole ikinä lisännyt 20 tonnin huoltovälillä. Noita niveliä, iskareita + kaksoismassa (man.) ja kytkin on vaihdettu ja polttoaineenkulutus on 5.5 kesällä ja Ardicin vuoksi talvella reilut 6 litraa satasella. (luvut laskettu tankkauksen yhteydessä). Itse kuvittelen, että EGR tulppaus reilun 100 tkm ajomäärän jälkeen auttaa koneen kuntoon. Muutama viikko sitten otin letkun irti juuri ennen imusarjaa ja sisäpuoli on kiiltävää kumia. Katsastaja aina ihmettelee että on hyvässä kunnossa, k-arvo noin 0.5 ilman hiukkassuodatinta, jota ei siis koskaan ole ollutkaan koska EURO 3.
Huollot on tehty jämptisti ja käytetty laatuöljyjä. EGR tulppauksen yhteydessä toki lastutettiin ja silloin osa auton kunnossapysymisestä siirtyy enemmän siihen penkin ja ratin väliin. Uusi kaksoismassa ei pohjaa tai jyristä lainkaan vs alkuperäinen silloin heti lastun jälkeen - kyse on korvaavasta osasta eli ei ole muokattu harmaakoppasen massaa.
Ardiciin olen uusinut pari kertaa vesipumpun, kerran hehkutulpan ja vuosi sitten vaihdoin sen turbulaattoripuhaltimen laakerit. Pohja ei ole palanut puhki eikä pullistunut. Ainoa kohta josta olen löytänyt vähäistä korroosiota on molempien takaovien pikkuikkunoiden pokat.
-
Bensakoneisiin vois laittaa ton huohotuspuolen avaamisen / uusinnan. Ainakin 300k kohdalla itellä oli sen aika. Samoin tukikumit moottoriin. Alhaalla eessä ja ylhäällä oli ihan finaalissa. Pakoputki myös vaihtoon katilta taakse.
-
S60 T5 -01 on tietoa edelliseltä vain 200tkm -220tkm eli geartronic laatikko + huuhdeltu se läpi öljyillä, takaiskarit, 4xjarrupalat, termostaatti, 2 puolaa ja jakopääsarja.
Meillä 220tkm - 261tkm mennyt ulkomuistista
- etuiskarit, ylätukikumit ja kääntölaakerit
- oikea alapallo
- vasen etujarruletku
- takapönttö
- laturi
- 2x akku
- 3 puolaa + samalla kaikki tulpat 5kpl uusittu
- imm
- geartronic laatikosta turbiinin nopeustietoanturit 2 kpl
- kuskinoven tiiviste
- HU 803 soitin ehjään vastaavaan
- oikea umpio
- etuvilkkujen pohjat
- takavakaajan runkokumit
- öljykorkin tiiviste
- tehostinsäiliön korkki
- molemmat vetoakselit
- käsijarruihin kengät ja laitettu säädettävät tangot
- öljyjäähdytin o- kumit
- säteilylämmitin
- ylävesiletku
- sisustaan pikkulistoja ja konsoliin ehjä kannellinen lokero
Tulossa ainakin tämän vuoden puolella uusintaan molemmat etutukivarret kun puslat alkaa olla jo finaalissa.
Pakosarjan tiivisteet, käytetty magneti marelli kaasuläppäkotelo, yksi käytetty ehjä puola ja uusi huohotussarja on varuilta tallissa.
Vvt-pyörä vaihtuu mikäli nykyinen orkkis kestää ja huohotussarja uusii samalla viimeistään seuraavassa jakohihnan vaihdossa 300tkm kohdilla.
Putkisto jo vähän hapan väliltä katilta takapönttö niin kun alkaa vuotaa uusii sen.
-
Unohtui, että omastakin piti uusia säteilylämmitin jokunen vuosi sitten. Laturin kesto näyttäisi olevan sen 250tkm -300tkm.