Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: modsman - 03.10.2021, 13:35:08
-
Rutinaa alkanut kuulumaan kääntäessä renkaat ääriasentoon vasemmalle parkkipaikalla ajaessa. Toinen huolestuttava asia on renkaan hankaaminen muovilokariin rutinan kuuluessa. Ei ole naksnaksnas vaan ihan kunnon rutina.
Auto tuntuu rauhattomalta matkanopeuksissa.
-
Käännönrajoitinpalat tukivarsissa kuluneet loppuun? Onko väljiä pyöräntuentoja/laakereita
-
Jos ei heti ole uusia rajoittimia saatavilla niin prikkoja vaan tukivarren ja rajoittimen väliin, tai vaihtaa ne keskenään eripuolille.
-
Itsellä alkoi juuri viikko sitten omassa 2007 V70 2.5T AWDssa täysin sama rutina oikeasta etukulmasta kun kääntää melkein ääriasentoon.
Kääntöstoppereissa on jo prikkoja ja ovat upouudet mutta silti tekee sitä vaikkei renkaat osuisivatkaan sisälokariin.
Raidetangonpää ja aksiaalinivel uusittu ja iskari / yläpää myös juuri uusittu. Pitää tutkia osuuko rengas siltikin jonnekin kun kääntää.
-
Ohjaustehostimen pumppu toki voi myös pitää kovempaa ääntä ääriasennossa, joka myös rutinaksi on tulkittavissa. Kannattaa varmistaa että olisiko tästä kyse? Tuo pumpun ääni kuuluu ääriasennossa ihan paikallaankin.
-
Ohjaustehostimen pumppu toki voi myös pitää kovempaa ääntä ääriasennossa, joka myös rutinaksi on tulkittavissa. Kannattaa varmistaa että olisiko tästä kyse? Tuo pumpun ääni kuuluu ääriasennossa ihan paikallaankin.
Ääriasennon ääni oikealle käännettynä entisellään.
-
Käännönrajoitinpalat tukivarsissa kuluneet loppuun? Onko väljiä pyöräntuentoja/laakereita
Rajoitinpalat hyvässä kunnossa, alatukivarret pari vuotta vanhoja. Pyöräntuennassa ei äkkiseltään löytynyt mitään.
Ohjaus alkanut tuntua tosi raskaalta.
-
Tehostinsäiliössä tarpeeksi öljyä?
Liian vähän niin vetää ilmaa jolloin voi ääntää, litku loppu niin raskaaksi menee ohjaus.
Se säiliön sisällä oleva putki onko paikoillaan?
-
Rajoitinpalat hyvässä kunnossa, alatukivarret pari vuotta vanhoja. Pyöräntuennassa ei äkkiseltään löytynyt mitään.
Ohjaus alkanut tuntua tosi raskaalta.
Tein itsekin samat tarkastukset mutta mitään ei löytynyt. Vaihdoin ohjaustehostinöljyt mutta ei auttanut. Mullakin alkoi ja vieläkin ohjaus on raskas.
-
Ohjaustehostajan pumpun vaihto kannattaa tehdä ennenkuin pumppu tekee topin. Helppo rasti. Nettiautosta kannattaa kysellä korjattua pumppua. Seuraavaksi vaihto/korjaus hammastanko. Nämä tein omaani ja ohjauksesta tuli tosi kevyt. Osat yht 150-160€
-
Mulla on myös rutinaongelma ja tarkempi kuvaus:
- ainoastaan kun pyörät lähes ääriasennossa vasemmalle
- kotipihassa poistun ruudusta pakittamalla vasemmalle ja ei rutise vielä siinä alkuun kääntäessä, vaan vasta kun alkaa palauttamaan
En ole tutkinu, epäilen ripustuksia tai jousituspuolta. Ratti aavistuksen vinossa oikealle. Ja sama homma noiden rajoittimien kanssa, että vasemmalle pyörät kääntyy liikaa.
-
Tehostinsäiliössä tarpeeksi öljyä?
Liian vähän niin vetää ilmaa jolloin voi ääntää, litku loppu niin raskaaksi menee ohjaus.
Se säiliön sisällä oleva putki onko paikoillaan?
Öljyä tehostinsäiliössä oikea määrä. Öljyt vaihdettu viime kesänä huuhtelemalla.
Miten tuon säiliössä olevan putken saa näkyville, olikos jossain sihti?
-
Seuraavaksi vaihto/korjaus hammastanko.
Itse vaihdoin viime vuonna hammastankoa uuteen alkuperäiseen Boschiin. Syystä että entinen omistaja oli vaihtanut chinesiumista tehdyn merkittömän x vuosia sitten joka oli jo valmiiksi jäykkä eikä halunnut palautua keskelle kunnolla.
Ohjauksen jäykkyys silti sama, tosin nyt se palauttaa takaisin keskelle normaalisti.
-
Itse vaihdoin viime vuonna hammastankoa uuteen alkuperäiseen Boschiin. Syystä että entinen omistaja oli vaihtanut chinesiumista tehdyn merkittömän x vuosia sitten joka oli jo valmiiksi jäykkä eikä halunnut palautua keskelle kunnolla.
Ohjauksen jäykkyys silti sama, tosin nyt se palauttaa takaisin keskelle normaalisti.
Melkoinen urakka, ei mitään halpoja noi.
-
Vaihdoin uudet jarrusatulat ja huomasin että jarrrupalatelineet oli kuluneet pahasti ja oli pykälää.. Annoin viilaa mutta oli kovin työläs saada suoraksi.
Palat olivat täysin lasittuneet, voisko olla että noi lasittuneet palat eivät anna lämpöä vanteeseen lasittumisen takia mut siltikin laahaa ja tekee ohjauksesta raskaan ja ajettavuudesta omituisen.
Uudet jarrulevyt ja palat telineineen voisivat olla paikallaan. Onnistuuko saada lasittumat paloista jotenkin pois?
Autolla ajettu 327tkm.
-
Voihan niitä paloja hioa, karkea hiomapaperi, raspi, laikka...
-
Rutina ja hankaaminen ääriasennossa tuntuu kadonneen itsestään.
-
Lasittumat paloista saa hyvin pois rautasahan terän hampailla.
-
Rutina ja hankaaminen ääriasennossa tuntuu kadonneen itsestään.
Satoiko vettä, mulla nimittäin auto oli sateessa päivän ja sitte lähtiessä ei rutinan rutinaa.
-
Satoiko vettä, mulla nimittäin auto oli sateessa päivän ja sitte lähtiessä ei rutinan rutinaa.
Koko päivän satanut. Ei rutinoita..
-
Ohjaus muuttunut entistä raskaammaksi vaikka kapeat talvirenkaat. Näyttää ainakin kuskinpuolen sisemmän vetoakselin suojakumi olevan öljyinen..
Onkohan miten paha rasti vaihtaa dieseliin?
Aina vierastanut vetoakselien kanssa tekemistä kun lukenut paljon juttua kuulien putoamisesta jne.
Tässä videossa vaihdossa XC90:n vänkärin puoli, onko kuskin puoli miten haasteellinen? Mulla siis dieselillä toimiva laitos.
https://www.youtube.com/watch?v=b5HbCnxeQ8s
Tämän porukan videoita kannattaa katsella, siellä on bensamalliin kannen irroitusta jne. ELK
-
Bensakone automaatissa meni S60 molempien vetareiden vaihtoon yhteensä noin tunti aikaa. Kuskinpuoli oli ahtaampi avaimilla duunailla. Kaveri joka nuo vaihtoi on ammattilainen ja siinä vieressä seurasin.
Vetari kokonaan irti lattialla sisempi suojakumi irrotettuna mikäli sen kumin uusii saa kuulat kyllä helposti takaisinkin painettua.
Tukivarsien kiinnitystä camberin säätöpultista ei meillä auottu niin camberit pysyi täsmälleen kohdillaan.
-
Tarttee huomenna ite kuunnella kylmän auton rutinat, mutta napapultti oli löysällä. Kiristin sen ja aattelin laittaa vaihtoon, tää on ilmeisesti hyvälaatuinen osa https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1702134/540245 ? Toisella puolella oli kireellä ja se oli ihan eri näkönen 13mm kannalla.
-
Luulisi tuon motonetin alkuperäisen volvo napapultin hyvän olevan.
Tarvike skf mukana olleet uudet oli 13mm kannalla, vanhat erinäköiset oli 12mm kannalla. Lukitusaine kierteessä oli skf.n tuotteessa jo valmiina kuten tuossa orkkiksessa motonetinkin kuvassa näyttää olevan.
-
Ohjaus muuttunut entistä raskaammaksi vaikka kapeat talvirenkaat. Näyttää ainakin kuskinpuolen sisemmän vetoakselin suojakumi olevan öljyinen..
Onkohan miten paha rasti vaihtaa dieseliin?
Aina vierastanut vetoakselien kanssa tekemistä kun lukenut paljon juttua kuulien putoamisesta jne.
Tässä videossa vaihdossa XC90:n vänkärin puoli, onko kuskin puoli miten haasteellinen? Mulla siis dieselillä toimiva laitos.
https://www.youtube.com/watch?v=b5HbCnxeQ8s
Tämän porukan videoita kannattaa katsella, siellä on bensamalliin kannen irroitusta jne. ELK
Vetoakselin kun pitää mahdollisimman suorana, ei voi mennä vikaan. Alapallonivel tukivarresta irti niin saa vetarin navasta irti. Alatukivarteen kannattaa tehdä työkalu, jolla saa painettu sitä riittävästi alaspäin jotta alapallo mahtuu pois kartiosta.
-
Eilisen nosturilla tutkailun ja napapultin kiristämisen jälkeen ohjaus oli ihan niinku aiemminkin. Tänään sitten kylmänä sama rutina:
- auto käyntiin
- peruutus ruudusta pyörät vasemmalle linkussa
- sitten pyöriä oikaistessa puoli kierrosta ennen keskilinjaa rutisee
- sen jälkeen ajossa ei rutise
Sitten vielä uusi juttu, eli ohjaus oikealle tuntui tahmaavan ja nimenomaan ajossa. Tulin kotipihaan ja nesteet ok ja tein ilmauksen, eikä se siinä tyhjäkäynnillä ollu raskas.
Vois vaihtaa noi nesteet joka tapauksessa. Onko niissä jotain semmosta, että pitäs varmistua aiemman nesteen laadusta vai pistääkö vaan kylmästi huuhdellen sillä, mitä ohjekirja sanoo?
-
Mulla s60 2001 ja siinä alkoi ohjaus olemaan tahmea eikä oikein palautunut itsestään niin syynä oli hammastankoon menevä rattiakselin alempi ristinivel joka kuivuuttaan takerteli.korjaantu kun otti jalkatilasta sen kumipaljeen ylös ja sitten pääsi sitä niveltä voitelemaan esim. wd 40 kymppisellä ja lopuksi vielä tippakannulla öljyä siihen.
-
Katsokaapas varmuudeksi oman keissini rutina. Ei varmaan sama, mutta erikoinen rutinanlähde
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=100898.msg1061353422#msg1061353422
-
Mulla s60 2001 ja siinä alkoi ohjaus olemaan tahmea eikä oikein palautunut itsestään niin syynä oli hammastankoon menevä rattiakselin alempi ristinivel joka kuivuuttaan takerteli.korjaantu kun otti jalkatilasta sen kumipaljeen ylös ja sitten pääsi sitä niveltä voitelemaan esim. wd 40 kymppisellä ja lopuksi vielä tippakannulla öljyä siihen.
Helppo ja varmaankin joka tapauksessa tarpeellinen voitelu.
-
Katsokaapas varmuudeksi oman keissini rutina. Ei varmaan sama, mutta erikoinen rutinanlähde
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=100898.msg1061353422#msg1061353422
Tuli vaihdettua viime kesänä ohjaustehostimen öljyt huuhtelemalla. Nyt noi öljyt kuitenkin näyttää ruosteiselta mönjältä. Voikohan liittyä samaan? Öljynä jotain Fixus-liikkeen vihreässä purkissa olevaa ölppää jonka ainakin myyjä vakuutteli sopivan autoon.
-
Febiä oon ite käyttänyt ja hyvin pelaa, vihreä pullo.
-
Helppo ja varmaankin joka tapauksessa tarpeellinen voitelu.
Helppo jos henkilö on mitoitettu Volvon jalkatilaan. Miten voikin yks kumipalje olla noin hankalassa paikassa.. Mä en irrotellu muuta kuin sen palkeen ja sitten tän videon https://youtu.be/KG4KWNkgKjc perusteella laitoin wd40 sijasta elintarvikekonekelpoista tefloniöljyä. Tiedä sitten, että miten pahasti se ohjausvaihteen tulppa oikeesti vetäis herneen nenään tosta wd40.
Rutina kyl jatkuu ja riittää kun kylmänä pakittaa vähän vasemmalle ja sitten palauttaa ratin keskelle. Vois hyvinkin olla iskarin yläpää. Pitäs muistaa stopata seuraavan kerran siinä ruudusta pakittaessa, avata pelti ja sit kuunnella, kuuluuko ylhäältä.
-
Jos on punaista ja vihreää nestettä sekoitettu niin ruskea väri voi johtua siitä.
-
Jos on punaista ja vihreää nestettä sekoitettu niin ruskea väri voi johtua siitä.
Oli edellisessä vaihdossa myöskin ruosteen väristä mut parani huuhtelemalla.
-
Vetoakselin kun pitää mahdollisimman suorana, ei voi mennä vikaan. Alapallonivel tukivarresta irti niin saa vetarin navasta irti. Alatukivarteen kannattaa tehdä työkalu, jolla saa painettu sitä riittävästi alaspäin jotta alapallo mahtuu pois kartiosta.
Ei ole nosturia käytettävissä, aikaisemmissa remonteissa tuntui melkein mahdottomalta saada alapallo takaisin tukivarteen. Vipuvoimaa ei ollut riittävästi vaikka rautakanki ja palikka.
-
Ajattelin itse kokeilla pian tuota, olkavarsi löysällä. Suuntaukseen menossa kuiteskin
-
Ei ole nosturia käytettävissä, aikaisemmissa remonteissa tuntui melkein mahdottomalta saada alapallo takaisin tukivarteen. Vipuvoimaa ei ollut riittävästi vaikka rautakanki ja palikka.
Kuormaliina toisen puolen tukivarresta toiseen tukivarteen ja kiristys, niin menee pallo heittämällä paikoilleen.
-
Kuormaliina toisen puolen tukivarresta toiseen tukivarteen ja kiristys, niin menee pallo heittämällä paikoilleen.
Laitetaan kokeiluun, lupaavalta kuulostaa.
-
Alapallon testaus renkaasta: https://youtu.be/jB9AKz9sW2Y?t=168
Jos huonossa hapessa voi pyörät kääntyä liikaa ja rutinakin mahdollista.
-
Helpoin tapa minusta saada tukivarsi vaihdettua/alapallo tukivarteen niin että kun alapallo oli irti, napapultti vetoakselista pois, iskarin 2 alapulttia irti niin että olkavarsi on irti siitä, tukivarsi apurungon koloihinsa, tukivarren pultit paikalleen muutaman kierroksen verran, mut ei kiristetä(jos vartta ei vaihdeta voi pitää ne kireälläkin), olkavarsi alapalloineen tukivarteen samalla vetari sen sisällä about pysyen, alapallon pultti löyhälle paikalleen, astutaan pyörännavan päälle niin että tukivarsi taipuu alas ja samalla työnnetään olkavarsi takaisin iskarin koloon.
-
Rutina ratin ääriasennosta johtui alapallosta.
Ohjaus kepeni ja tuntuma parani kun tirpasin kunnon määrän Wd-40 rattiakselin kumiseen lävientiin joka tulipellissä. Liekkö jotenkin puristaa akselia ja tekee jännityksiä.
Olisko hyvä irroittaa koko läpivienti ja saada lisää ruiskuteltua? Johan on pienestä kiinni jäykkä ohjaus, en olisi uskonut..
-
Rupeeko teillä ajossa olevien autojen ohjaus jumittamaan, vai onko jumia edellyttänyt seisotusjakso?
-
Rupeeko teillä ajossa olevien autojen ohjaus jumittamaan, vai onko jumia edellyttänyt seisotusjakso?
Ajossa oleva ainakin meillä. Kummallista tahmausta oli kaikissa nopeuksissa ennen rasvausta. On tahmanut vuosia ja kovin olen kärsinyt huonosta ajettavuudesta. Tuntuu kuin ajaa eri autolla Wd40-kylvyn jälkeen.
Lähteekös toi kumiläpivientihässäkkä miten helposti irti?
-
Ja sit jos ongelma palaa wd40 jälkeen, niin nesteet vaihtoon ja samoin säiliö tai sitten säiliön liotus esim lakkabensalla. Itellä oli säiliön sihti tukossa ja ei hetkittäin ei tullu paluusta nestettä tarpeeksi ja pykälää ohjauksessa.
-
En ole sihtiä löytänyt tästä, käytin sinisellä niin eivät sielläkään löytäneet. Oon kuitenkin usein kuullut tuosta sihdistä ja luultavasti sellainen jossain lymyää.
Liekkö V70 -07. mkii jostain syystä jätetty sihti pois..
Öljyt vaihdettu muutama kuukausi sitten huuhtelemalla.
-
Luulen että se sihti on siellä sisäänrakennettuna, ei ole vaihdettava tai selkeästi näkyvissä https://www.youtube.com/watch?v=_dk1-D85lF4 (https://www.youtube.com/watch?v=_dk1-D85lF4)
-
Bräkleenillä ei irronnu muutaku ne loput öljyt. Hetki lakkabensassa ja sieltä paluusta tuli mustia paakkuja. Oli sihti tai ei, niin johonkin se törky sinne jää.