Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: rilehto - 04.10.2021, 14:07:17

Otsikko: K-arvo liian korkea
Kirjoitti: rilehto - 04.10.2021, 14:07:17
Apuva, mitäs suosittelisitte tapaukselle jossa savutus arvo on liian korkea. Katsastuksessa arvo oli 1,9 ja tämän jälkeen on vaihdettu:
-Turbo (käytetty). Ei vaikutusta
-Diesel suodatin vaihdettu
-Hiukkassuodatin ja paine-ero anturi ja letkut tarkistettu ja koeponnistettu. Ei vaikutusta
-Suuttimet x 2kpl (käytetty mutta testattuja). loput 2 kpl vaihdettu Ei vaikutusta
-Egr putsattu, kokeilin tuplpatakin mutta lykkää vikakoodia. Ei vaikutusta.
-Antureita kokeiltu: ahtopaine, ilmamassa, polttoaineen määrän säädin, imuilma lämpötila. Ei vaikutusta
-Ahtoletkut koeponnistettu
-Huohotinventtiili (eli koko venttilikoppa). Lievää vaikusta havaittu, eli öljyn määrä lienee vähentynyt imupuolella (venttiilikoppa vaihdettu vasta savujen mittaamisen jälkeen)
-Polttoaineen lämpötila-anturia kokeilu. Ei vaikutusta
-2x regenerointi
-2xvian etsinnässä.

Näiden toimenpiteiden jälkeen poljettu, poljettu ja poljettu. Yhteensä viissiin 300-400km, ja tyhjäkäynnillä huudatettu raakasti rajotinta vasten.
Nyt k-arvo alentunu hurjasti 1,66 eli ei mene läpi leimasta.
Kiihdyttäessä lievää nykimistä joka kovenee ja välillä vähenee (ei ole siis ns.tasapaksua). Tyhjäkäynti mielestäni ok..

Auto siis v70 1,6 psa koneella ja vuosimalli 2011.

Missähän vika vois olla...????


Päivitys:
Turbolle menevälle alipaine letkun irroittamisella saatu K-arvo noin 1,45. Eli menee leimasta läpi ;D
Vikaa kuitenkin jossain mutta missä voi olla...???

Otsikko: Vs: K-arvo liian korkea
Kirjoitti: Jns - 05.10.2021, 20:00:12
ilmansuodatin tukossa?
Otsikko: Vs: K-arvo liian korkea
Kirjoitti: volvotdi - 06.10.2021, 13:51:10
Suuttimet kuluneet. EGR jää aavistuksen auki. Ahtoputkessa oleva kolmitieläppä jumittaa. Ohjelmoitu?
Otsikko: Vs: K-arvo liian korkea
Kirjoitti: rilehto - 08.10.2021, 07:23:51
No niin, vika löydetty jälleen venttiilikopasta >:(, edellinen kesti siis noin 100km (FebiBilstein). Jos jollakulla on samaa ongelmaa niin helpointa on kytkeä huohotinletku irti imusarjasta ja ajaa noin 20km jolloin isoimman höyryt on jo poltettu. Tämän jälkeen savutus vähenee nopeasti, tosin ylä/alamäissä saattaa puskea mustaa. Vikakoodeja ei antanut.
Mulla aikaisempi venttiilikoppa jätti ison pilven taakse, uudempi selvästi pienemmän mutta kuitenkin sellaisen joka poikkeaa normaalista. En tiedä onko noissa huohontin venttiileiden kumeissa tai niiden laaduissa sitten joitain eroa..?? Tai sitten jousikuormassa...?
Uusi osa maksaa noin 50€ postikuluineen, vaihtotyö n.20min.

No anyway, tämän vian huomaa myös pakoputken päästä, eli sormealla kun kokeilee putkenpäätä niin ikäänkuin "mustaa kuivaa tuhkaa" on sormen päässä reilusti (tämänhän voisi periaateessa jo auton ostovaiheessa helposti koikeilla). Toivottavasti jollekin tästä kirjoituksesta olisi apua..

Vika nro2 vielä tutkimatta eli se nykiminen/nypytys. Ehkäpä suutin, mulla on nyt sitten 2 ylimääräistä jolla voisin joskus kokeilla.. :-\