Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: RHa64 - 06.10.2021, 14:30:02
-
Tänään katsastettu, kas kummaa kuuluissa vihreä moottorin merkkivalo syttyi käynistäessä. Epätasainen käynti, ei oikein kule, tehot pois. Vikakoodi 9150, kaasuläppäyksikkö, sisäinenvika (käynti katkonainen). Mistä uusi tilalle tai mistä käytetty tilalle? Auto V70 MK2 vm.2002 (vanhus). Entäs nykyisen korjaus?
-
Puhdistus nyt kuitenkin ensisijaisesti ennen uuden hankintaa, pienikin likamäärä aiheuttaa monenlaisia häröilyjä.
-
Korjaukseen en ota kantaa mutta 2002 oli jo sitä halvempaa koteloa eri merkkisinä, hinnat alkaen jostain 170€ ja siitä ylös riippuen merkistä.
Jos se on valmistettu reilusti 2001 puolella niin sitten uusi magneti marelli on sellaset reilu 600€.
Omissa 2001 on magneti marelli ja toisessa joka rekisteröity 5/2002 on jo halvempi malli.
Kai se moottorivalo on ennemmin keltainen.
Saattaa toimia hetken jos ottaa akunkengän hetkeksi irti.
-
Omassa 2.5T 2005 on Boschin kaasuläppäkotelo. Keväällä alkoi tulemaan ongelmia. Moottori kävi hyvin, mutta ei kiertänyt kunnolla.
Vida näytti vikakoodeja
ECM-9200 Throttle position (TP) sensor - faulty signal
ECM-9220 Throttle unit, potentiometer 2 - faulty signal
Haastattelukierros paikallisella Sinisellä ja kaasuläppäkotelo + tiiviste tilaukseen. Vaihdoin itse ja hinaamalla Siniselle softattavaksi. Kaikkineen reilu 500€ remontti. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.
-
Kaasuläppäyksikkö on Magnet Morelli (802001500803) , tosiaan keväällä syötti bensaa liikaa sylintereihin => ei lähtenyt käyntiin. Lähikorjaamolla saivat muuten kuntoon, muttei tuolle yksikölle ei tehty mitään. Jäi ongelma hautumaan tai sen uusiminen. Miten jos käyttäis taas lähikorjaamolla? Jos irroittaa tuon kaasuläppäyksikön ja puhdistaisi sen, löytyykö tarvittavat tiivisteet vanhukseen tarvikeliikkeestä? Aukaitahan sitä muuten ei uskolla?
-
Ei niitä tiivisteitä ihan joka puljusta saa.
Koteloita menee jo 200 tkm ajetuistakin, paljonko lie sulla km?
Veikkaisin että menee putsaus hukkaan mutta saahan sitä kokeilla.
Oon huomannut että automaateista menee ehkä keskim. harvemmin. Ei tarvii sitä kaasua lipsutella yhtenään.
Tuo vikahan johtuu ihan mekaanisesta kulumisesta.
-
Ajettu harvinaisen vähän 330 tkm
-
Vida jos käytössä niin ajaa kaasuläppä kotelon testin läpi niin ei tarvi arpoa onko potentiometri liuskat ehjät.