Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: piitter - 01.12.2011, 01:10:31
-
Viime viikolla reissun päällä alko naksuminen ja ravistus olemaan sitä luokkaa, että otin ja vaihdoin vas. ulomman vetonivelen. Vaikka lerpsahtikin navasta tultuaan heti alas, niin vaikutti muuten välyksettömältä. No, vähän epäilytti tuliko vaihdettua väärän puolen nivel, mutta kun oireet hävisi, niin arvelin urakan onnistuneen.
Tänään sitten n. 500km vaihdosta alkoi samanlainen ravistelu; eniten 5. vaihteella kun antaa lämää. Keli oli vain sen verran liukas ettei aina saanut vetoa päälle. Sittenhän se teki vielä senkin, että ilmesty absin ja luistoneston merkkivalot - ja tietenkin ne hävisi myös käytännössä olemasta. Kurvasin pysäkille ja tutkailin absien johdot yms. mitä nyt paljain käsin ilman valoa pystyi. Kun pääsin taajama-alueelle, niin sama tuttu naksuminenkin alkoi vaikkakin nyt vaimeampana.
Eniten tässä ihmetyttää, että oireet hävisi välissä tyystin joten taas on vähän kaikki vaihtoehdot auki.
Autolla on ajettu n. 350tkm, missä vaiheessa tuo oikean puolen vetoakselin kannatinlaakeri alkaa menemään ja voisiko se oireilla kuvatun lailla? Ei viittisi uutta vetoakselipakettia ostaa ihan vain kokeilun ilosta :/
Voisihan se olla tietenkin pyörän laakerikin, mutta oireilisiko noin? Lähinnä tuon äänen puolesta. Naksuminen on tasaista ja vain veto tai moottorijarrutus päällä kuuluva. Nivelet ei pauku jyrkissä mutkissa, vaan ääni kuuluu enempi suoraan ja loivissa mutkissa ajettaessa.
-
Nakse tulee todennäköisimmin vetarin ja navan liitoksesta joka pääsee elämään. Onko tämä manuaali vai automaatti? Vetarin vika vatkaisi pikemminkin pienillä pykälillä vedätettäessä. Jos manuaali niin mun ajatus vaeltelee kaksoismassaa kohden..etenkin jos saman ilmiön havaitsee pienemmälläkin vaihteella mutta samalla kierrosluvulla
-
Manuaali kyseessä, kierrosluvuille tuo on tunteeton eli nakse kuuluu eri kierrosluvuilla ja eri vaihteilla sekä vedätettäessä että moottorijarrutuksessa. Välillä häviää ja sitten ääntää taas pidemmän aikaa. Hakeutuuko vetonivel johonkin tiettyyn kohtaan jossa ääntää.
-
Uusio vetari puolta tuoreemmasta autosta (kolmasosa marmoritiskin hinnasta) laga.se kautta hommattuna; oireet hävisi ja kyllä käsiin saatuna vanhassa on väljää sisäpäässä.
Tuo massapyörä varmaan sisältyy seuraaviin projekteihin koska välistä rallattaa paikallaan käytettäessä....
-
Et siis kokeillut tiukata navan pulttia eka ?
-
Yleensä manuaalilla vedätettässä jos ravistaa niin kannattaa paneutua siihen kaksimassavauhtipyörään...