Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Heikki75 - 09.10.2021, 20:10:34
-
Onko moni käyttänyt tänä vuonna 6 vaihteista automaattia sinisellä huollossa.
Itsellä nyt vajaa kuukausi sitten vaihdat in laatikkoon öljyt ja samalla kysyi, että saako päivittää kun laatikkoon tarjoaa uutta softaa. Annoin luvan kun kerran moottorin ohjaus säilyy ennallaan.
Alkuun tuntui että nyt muuttui, tietenkin kun kaikki oli nollilla. Nyt kuitenkin alkanut rassata taajama-ajossa se, että helvetin myöhään vaihtaa pienempää. Kevyellä vedolla saattaa pitää pykälän jopa 1100 kierroksilla.
En usko mihinkään fyysiseen vikaan, koska tuo tuli niin selkeästi päivityksen seurauksena. Mittarissa 145tkm. ja tähän asti pelannut ihan ok. Toki alusta saakka ärsyttänyt tuo jonkinmoinen matalalla vedätys pikkukuormalla, mutta se tuntuu olevan ominaisuus näissä viimeisissä 5 dieseleissä.
Jos voisi softaamalla vaihtaa, itse löisin samantien sellaisen rajan, että alle 1400 kierrosta ei pienimmälläkään kuormalla.
Laatikko ei jysäyttele pienempää ja vaihtaa muutenkin hienosti, öljyillä ei ole koskaan ajettu yli 50tkm. mutta tuo saatanan jurnutus tuli selkeästi päivityksen myötä.
-
Omani käytin vaihteiston öljynvaihdossa Sinisellä ennen syyskuun alun karavaanireissua. Ei ollut päivitystä tarjolla laatikkoon silloin. Voi olla, että on sama softa kuin sinulla. En tiedä aiemmista päivityksistä, kun ostin auton vasta kesäkuussa. Nyt mittarissa reilu 155tkm.
Kieltämättä saisi kyllä vaihtaa pienemmälle aikaisemmin. Tai vastaavasti olla vaihtamatta isommalle liian aikaisin. Taajamassa menee 54km/h kohdalla käsittääkseni 5-vaihde sisään ja kierrokset tippuu ~1200 kohdalle. Ei ole mukavan kuuloista. Vaihtotapahtumista saisi kirjoitettua vaikka kuinka pitkän tarinan. Pehmeitä, lähes huomaamattomia vaihtoja tapahtuu todella harvoin.
Asuntovaunu perässä on käytännössä pakko ajaa manuaalivaihteille kun auto lyö aina 60km/h jälkeen kutosta sisään. Vitosella marssivauhdissa kierrokset on 1500-2000 välissä. Muutenkin käsin vaihtaessa vaihtotapahtuma on paljon terävämpi kuin D:llä, muttei kuitenkaan epämiellyttävän terävä. Rattiläpysköillä on helppo vaihtaa vaihteita.
-
Samat kokemukset täällä,softapäivityksestä ei tietoa kun aika tuore hankita itselle. Oireet samat, ilmeisesti pelkästään eco mielessä laitettu välitykset noin. Mm aika toivoton vetää painavaa kärryä, ei onnistu. Ajettava manuaalina :idiot2: