Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: xc90ek - 09.10.2021, 20:58:38
-
https://www.ptronic.com/performance-chip-volvo-xc-90-2-4-d5-185.htm
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta juurikin tästä. Haluan vain jonkun omaa tietoa, ei mitään mutua
-
Halvemmalla hinnalla saa ihan kunnon ohjelman, jossa on otettu huomioon mm. vaihteiston kestävyys. Noita ”huijausbokseja” en laittaisi mistään hinnasta autoon.
Lisäätehoa -niminen firma osaa hommansa.
-
Ja vieläpä tosi kallis huijaus purkki.
Lisää tehoa tai erikoismoottorin softaa koneeseen.
-
https://www.ptronic.com/performance-chip-volvo-xc-90-2-4-d5-185.htm
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta juurikin tästä. Haluan vain jonkun omaa tietoa, ei mitään mutua
519 Nm väännöillä on hyvä todennäköisyys paskoa vaihteisto. 185 hv D5-moottorin kanssa vaihteisto on TF-80SC:
"The Aisin AW TF-8# SC series is a 6-speed automatic transmission designed for use in transverse engine applications and produced by Aisin Seiki. It is designed to handle a maximum of 450 N⋅m (331.9 ft⋅lbf) of torque."
(https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC (https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC))
Polestar-optimoinneissa maksimi tuon vaihteiston kanssa käytetty vääntö on 480 Nm (https://engineered.polestar.com/se/product/optimisation/xc70-t6-awd-automatic-2015 (https://engineered.polestar.com/se/product/optimisation/xc70-t6-awd-automatic-2015)), eli niissä rajoissa kannattaa pysyä, jos ei halua riskeerata kallista korjaamokäyntiä.
-
Minulla on ollut jo 15 vuotta ja vajaan 400 tkm '02 D5 manuaalissa asennettuna softana 515 Nm ja edelleen kestänyt. Vaihdoin laatikon öljyt noin 450 tkm ajon jälkeen ja 4 ja 5 vaihteen toiminta parantui. Tuo max momentti on tietysti vähän tulkinnanvarainen, sain lapun kun käytiin Volvo-forumin porukan kanssa penkittämässä Valkeakoskella - mikä lie tuollaisen tarkkuus?
-
Vähän vertailupohjaa. Aisin Warner suosittelee öljyn vaihtoväliksi 20000km ajettaessa kuumissa kaupunki olosuhteissa.