Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: blackmoor - 13.10.2021, 22:11:14
-
Olis tuossa Vx3 nokka. Mitä pitää ottaa huomioon nokan asennuksessa? varmaan menee jakopään ajoitukset uusiksi? Pitääkö nokka olla jossain tietyssä asennossa kun otetaan pois? entö pultit ja niitten momentit yms?
Muutakin mitä tulee mieleen vihjeitä voisi tähän laittaa.
-
Vakio nokkapyörä jakomerkit kohdalleen ja siinä se
Jakaja pois kokonaan jakopään purku merkit kohdikkain jo nyt venakoppa auki kaikki pukit pois ja nokka pois eteen vetämällä. Uus nokka paikoilleen pyörä kii pukit kii 25nm mittaa välykset. Nokkaa voi pyörittää kun vakio nokka ja jakomerkit kohdallaan. Jos tarvii ottaa pois liian kireestä venttiilivälyksestä ota isoimmasta välyksestä säötöpala kireimpään. Helpoin ottaa säätöpalojen vaihtoon nokka ulos. Lopuksi vielä päätypukkeihin loctite 510 ettei vuoda ulos öljyä ja uus nokan stefa. Tee jakopää remminvaihto jos tuntuu sille. Virranjakaja takasin ja kopat kii. Siinä se.
-
Nokka akselin stefa on juuri vaihdettu, vanha vuoti öljyä. edellinen omistaja tehnyt.
Tarvitseeko uuden kun nokan vaihtaa? ei näyttänyt motonetissä olevan.
-
Kait ehjän voi siirtää toiseen nokkaan. Mut jos uraa nokassa koita laittaa siihen missä ei stefan syömää uraa ole. Jonkun millin voi valita paikkaa.
-
jos se on tuore niin senkus. On se jälkeen päinkin aika helppo vaihtaa.
-
"mittaa välykset. Nokkaa voi pyörittää kun vakio nokka ja jakomerkit kohdallaan. Jos tarvii ottaa pois liian kireestä venttiilivälyksestä ota isoimmasta välyksestä säötöpala kireimpään. Helpoin ottaa säätöpalojen vaihtoon nokka ulos"
Tarviiko siis jotain säätöpaloja hommata tähän vaihtoon? Mistä niitä vois löytyä?
-
Siinä nokassa on sama perusympyrä mitä muissa volvo nokissa. Säätöpalat on siellä kannessa paininkupeissa valmiina eikä niitä vx3 nokkaa vaihtaessa tarvi kun joskus paikkaa vaihtaa.
-
Venttiilivälykset on hyvä tarkastaa aina kun nokan vaihtaa.
-
Venttiilivälykset on hyvä tarkastaa aina kun nokan vaihtaa.
Kyllä kyllä ja koitan selvittää sitä että jos säätötarvetta tulee niin ite selvinny säätöpalaa siirtämällä.
-
Vx3 paikallaan, M oli entinen...koska automaatti, en osaa vielä sanoa onko mitään eroa...missä kohtaa sen parhaiten huomaa?
-
Vedossa 2-3 vaihteen väli ja 3 kiihdytys. Nelosella se jaksa iha hirveitä mut kyllä se mäet kiipee.
-
Vedossa 2-3 vaihteen väli ja 3 kiihdytys. Nelosella se jaksa iha hirveitä mut kyllä se mäet kiipee.
Juuri samat havainnot, kun vaihdettu nokka m -> vx3, 244 korissa ja aw70. Ei siitä mikään tykki tule, mutta huomaa eron täyskaasulla sekä pintakaasulla ajellessa.
Testinä sama loiva ylämäki 4.vaihde 90km/h, m-nokalla nopeus laski kunnes laatikko vaihtoi kolmosta. Vx3 ja jaksoi kiivetä tasaisella nopeudella koko mäen.