Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kaksi70 - 15.10.2021, 19:22:20
-
V70 -01 2,4T pakopuolen vvt solenoidin puhdistus, miten suoritetaan, kannattaako/onko hyötyä. Omassa harrastekäyttöön siirretyssä V70 -01 2,4T:ssa pakopuolen vvt solenoidi antaa vikakoodia/ei toimi kunnolla voimakkaammissa kiihdytyksissä, nykii yms.
-
Solenoidi paketti irti, huuhtelee solenoidin kanavat sopivalla liuottimella ja samalla ajelee solenoidia 12 voltilla eestaas. Solenoidin tiivisteessä oleva sihti yleensä aika tukkeessa ja aiheuttaa häröilyjä, kannataa hankkia uusi tilalle, maksaa noin kympin luokkaa.
Solenoidi kiinni kannessa parilla pultilla, todella helppo homma.
-
Solenoidi paketti irti, huuhtelee solenoidin kanavat sopivalla liuottimella ja samalla ajelee solenoidia 12 voltilla eestaas. Solenoidin tiivisteessä oleva sihti yleensä aika tukkeessa ja aiheuttaa häröilyjä, kannataa hankkia uusi tilalle, maksaa noin kympin luokkaa.
Solenoidi kiinni kannessa parilla pultilla, todella helppo homma.
Kiitos vastauksesta :) tiiviste on jo vaihdettu aiemmin, vanha solenoidin tiiviste oli ihan palasina ja se pieni sihti oli vuosien saatossa häipynyt kuvioista.
-
125kw bens.V70 -07 tuolloin ajettu joku 260tkm. Naputtaa nänäkin päivänä hassun hauskasti jakopään suunnalta sillai epäsäännöllisesti. Rahoissani ollessa+pöljyyteni päähän ostin siniseltä vvt-solenoidin 160€. (jakopää ja vvt-pyörä oli just uusittu, ei vaikutusta naputukseen.) Vanha solenoidi oli puhdas ku papin kulli. Noo, tulipahan se tiivisteen sihti ainakin varmistettua. Siis solkunkaan vaihto ei vaikuttanut naputukseen. Ajattelin että "ajetaan vika esiin." Nyt jokunen vuosi ja 50tkm. myöhemmin tuo naputus on selvästi vähentynyt. Olkoon, eipä tuo haittaakkaan. Jossain kohtaa olin huomaavinani, että laturin hihna hypähtelisi napsahdusten tahtiin. Aikani kun asian kanssa skitsoilin, niin enpä ollut siitäkään niin varma... Tämä ei nyt ehkä mitenkään mihinkään liity, ajattelin vaan tuoda esiin tämmösenki toilailun...
-
Jumiutunut vvt solenoidi ei aiheuta kolinaa, se sytyttää vikavalon.
Hihnan nypyttäminen viittaa jumiutuneeseen laturin hihnapyörän vapaakytkimeen. Sen pitää luistaa toiseen suuntaan. Tuskin se kolinaa aiheuttaa, yleensä jotain vinkumista.
Kolinaa voi tulla kun jossain laakeroinnissa on väljää. Kannattaa tarkastaa apulaitehihnan kiristinrullan, ohjaustehostimen pumpun, laturin ja ilmastoinnin kompuran hihnapyörien laakerointien välykset. Nuo tuntee ihan käsin vääntämällä, kun ottaa apulaitehihnan pois.
-
Jumiutunut vvt solenoidi ei aiheuta kolinaa, se sytyttää vikavalon.
juurikin näin
-
Kiitos vastauksesta :) tiiviste on jo vaihdettu aiemmin, vanha solenoidin tiiviste oli ihan palasina ja se pieni sihti oli vuosien saatossa häipynyt kuvioista.
Siellä voi olla sitten tiivisteen / verkon palaa solenoidissa. Sen solenoidin saa ihan purettuakin niin vielä helpompi putsata.
-
Onko näissä ihan alkupään malleissa ollut edes koko sihtiä? :idiot2:
-
Onko näissä ihan alkupään malleissa ollut edes koko sihtiä? :idiot2:
Ei ollut, lisäsivät myöhemmin ettei solenoidista mahdollisesti irtoava lastu mene vvt pyörän liukupintojen väliin aiheuttamaan kulumista.
Tuntuu kyllä että vvt pyörän kulumista tapahtuu yhtälailla uudemmissa sihdillisissä, lienee liukupinnan mitoitukseen ja materiaaleihin liittyvää sen nopea kuluminen.
-
Morjesta.
Vanha aihe mutta aattelin yrittää kysyä ja omani on 2.5t koneella v70 v.2005 ja polttaa moottorin vikavaloa. Icarsoftalla kurkkasin niin vika vvt-pyörän (imu) solenoidi vika. Onko näillä taipumusta hajoilla vai ihan karstoittua? Aattelin nyt perjantaina hakea jonkin sopivan purnukan ja mikä on hyvä putsausaine/liuotin (diesel) jossa tätä voisi napsutella ja meneekö soledoidi rikki jos ei johdot ole heti oikein päin ja virta suoraan akun navoista. <-- tärkeä tieto. Kaippa siihen jotkut pienet hauenleuat riittää?
Sinisen tiski taitaa olla ainut josta kunnollista osaa on saatavilla jos tämä operaatio ei toimi.
-
Morjesta.
Vanha aihe mutta aattelin yrittää kysyä ja omani on 2.5t koneella v70 v.2005 ja polttaa moottorin vikavaloa. Icarsoftalla kurkkasin niin vika vvt-pyörän (imu) solenoidi vika. Onko näillä taipumusta hajoilla vai ihan karstoittua? Aattelin nyt perjantaina hakea jonkin sopivan purnukan ja mikä on hyvä putsausaine/liuotin (diesel) jossa tätä voisi napsutella ja meneekö soledoidi rikki jos ei johdot ole heti oikein päin ja virta suoraan akun navoista. <-- tärkeä tieto. Kaippa siihen jotkut pienet hauenleuat riittää?
Sinisen tiski taitaa olla ainut josta kunnollista osaa on saatavilla jos tämä operaatio ei toimi.
Itse putsailin lamppuöljyllä/wd40 tms., sen jälkeen öljysin puhtaalla moottoriöljyllä. Naksuttelin 9V paristolla, eli solenoidi aktivoituu silläkin. Napaisuudella ei muistaakseni väliä.
-
Itse putsailin lamppuöljyllä/wd40 tms., sen jälkeen öljysin puhtaalla moottoriöljyllä. Naksuttelin 9V paristolla, eli solenoidi aktivoituu silläkin. Napaisuudella ei muistaakseni väliä.
Thänks