Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Axu85 - 19.10.2021, 20:49:15
-
Elikkä ei vieläkään lähde käyntiin jos on 0-astetta tai pakkasta ilman esilämmitystä.
Hehkut toimii ja lämpiää kunnolla.
Ruiskusuuttimet mitattu VIDA:lla ja arvot oli seuraavat 700rpm nopeudella.
1:-0.23mm³
2:-0,31mm³
3:-0,15mm³
4:+0,52mm³
5:+0,24mm³
Sallittu arvo -3mm³/+3mm³ (lähintä nollaa paras)
Ohi vuotoa ei vielä ole mitattu paluu puolelta. Lämpimänä kun kenkäisee niin mustaa tulee putkesta että juuri näkee sivupeilistä.
Kone käy muuten moitteetta paitsi papatusta tulee öljykorkkia avatessa.
Kumityynyt ei aiheuta papatusta.(testattu tulppaamalla ne pois)
Huohotuskanavat juuri puhdistettu.
Startti on vaihdettu viime vuoden puolella.
Akkun kunto on mitattu ja antaa 780A
Kylmänä ei jaksa siltikään kunnolla pyörittää konetta. Maa pisteet tarkistettu ja lisätty muutama lisää.
Ideoita mistä vikaa lähteä hakemaan?
-
Mulla oli samanikäisessä niin pahat paluulinjan ohivuodot että vaihdatin kaikki suuttimet kolmen vuoden sisään, sitä mukaa mitä pahasti vuosivat yli ohjearvojen. Lämpimänä/esilämmitettynä ei huomannut mitään vikaa. Nyt lähtee pakkasellakin avaimesta käyntiin kylmänä. Ei ollut halpaa mut tuli pelko persiiseen että jos ei noille tee kohta jotain niin.. Mitään sylinteriin vuotoon viittaavaa ei ollut ja kaikki lähti hellposti irti. Ennen korjausta auto oli haastava startata jo plus viidessä asteessa.
-
Komppaan Mustalaatikkoa, tee suuttimille paluuvuotojen mittaus ja vika todennäköisesti löytyy sieltä.
-
Meen tekemään testin tänään, jos vaikka selviäisi jotain.
-
Dodih. Testi tehty VIDA:n ohjeistuksella.
Eli käynnistys, antaa käydä minuutin ja tutkii paljonko tuli. Max:40ml
3-sylinteri antoi eniten ja sekin vain 18ml.
Muut jäi vain muutamia ml vähemmäksi.
Mistä lähden seuraavaksi hakemaan vikaa?
-
Kai se yksinkertaisin eli polttoainesuodatin on kuitenkin vaihdettu ?
-
Kai se yksinkertaisin eli polttoainesuodatin on kuitenkin vaihdettu ?
Perushuollot suoritettu ajallaan. Ja polttoainesuodatin vaihdettu n.23tkm sitten.
-
Oliko akku minkä ikäinen? Voi antaa testissä hyviä tuloksia, vaikka käytännössä ei anna virtaa kunnolla ulos.
-
Onko paluuvuototesti tehty kylmällä koneella? Muita mitä ehkä voisi miettiä on polttoaineen painetta ja auttaako apuvirta starttiin
-
Oliko akku minkä ikäinen? Voi antaa testissä hyviä tuloksia, vaikka käytännössä ei anna virtaa kunnolla ulos.
Toisesta akusta antaen virtaa koneeseen samanaikaisesti ei muuta startin pyörimisvoimaa nyt enään kun uusi startti joten luulisi akun olevan ihan hyvä vielä.
Onko paluuvuototesti tehty kylmällä koneella? Muita mitä ehkä voisi miettiä on polttoaineen painetta ja auttaako apuvirta starttiin
Se tehtiin kyllä lämpimällä, mut teen sen vielä kylmällä uudestaan, kun sää kiristyy.
-
Kylmällä koneella tehty, ulkolämpötila +9°C
Pitkä starttaus oli ja kun lähti käymään niin minuutin annoin käydä.
4sylinteri antoi suurimman 25ml
3sylinteri antoi 23ml
Muut antoi 20ml
-
Onhan tankkipumppu pelissä mukana? Ainakin uudemmissa D5:issa käynnistyminen on tuskaista ilman tankkipumppua.
Polttoainesuodin voi mennä pienilläkin kilometreillä melko tukkoon jos onnistuu saamaan vesipitoista dieseliä.
-
Onhan tankkipumppu pelissä mukana? Ainakin uudemmissa D5:issa käynnistyminen on tuskaista ilman tankkipumppua.
Polttoainesuodin voi mennä pienilläkin kilometreillä melko tukkoon jos onnistuu saamaan vesipitoista dieseliä.
Viime suodattimen vaihdosta en ainakaan huomannut että olisi ollut vettä siellä eikä mitään roskia/parafiinia. ???
Pumppu ainakin surisee ja tankki tyhjenee ajaen kun tankkaa sen täyteen.
En sitten tiedä mistä saisi mitattua polttoainepaineet ennen commonrail pumppua. Tätä käynnistys ongelmaa on ollut jo 3-vuotta ja auto ollut mulla kohta 5-vuotta. Suodatin vaihdettu 2-kertaa omistukseni aikana.
Yks meinas että nostajissa/nokka-akselissa voisi olla ongelma. 624tkm ajettu kumminkin.
-
Tämä paluuvuototesti, laitoit siis letkut paluuputkien laippoihin ja näit määrät niistä?
On nimittäin monesti niin, että jos hehkut toimii niin käynnistysongelmat kylmässä johtuvat liian pienestä rail paineesta ja se taas yleensä jonkun suuttimen liian suuresta paluuvuodosta. Seuraaksi tulee mieleen huono startti, hapettunut akun minus-kaapeli siinä startin vieressä eli pyörittää liian hitaasti tai ihan vaan huono akku.
Omassa '02 D5 miinus-kaapeli oli poikki liittimen sisältä moottorin kyljessä ja lopulta ei startannut lainkaan.
Jos polttoainetta ei tulisi tankista normaalisti, vaikea ymmärtää, miksi vähän lämpimämpi ilma oleellisesti auttaisi siihen.
-
Tämä paluuvuototesti, laitoit siis letkut paluuputkien laippoihin ja näit määrät niistä?
On nimittäin monesti niin, että jos hehkut toimii niin käynnistysongelmat kylmässä johtuvat liian pienestä rail paineesta ja se taas yleensä jonkun suuttimen liian suuresta paluuvuodosta. Seuraaksi tulee mieleen huono startti, hapettunut akun minus-kaapeli siinä startin vieressä eli pyörittää liian hitaasti tai ihan vaan huono akku.
Omassa '02 D5 miinus-kaapeli oli poikki liittimen sisältä moottorin kyljessä ja lopulta ei startannut lainkaan.
Jos polttoainetta ei tulisi tankista normaalisti, vaikea ymmärtää, miksi vähän lämpimämpi ilma oleellisesti auttaisi siihen.
Sain veljeltä testiletkut joissa pullot toisessa päässä, eli ihan virallinen paluulinjan testisarja.
Olen koittanut apuvirralla että plussa toisesta akusta konehuoneessa olevaan plussaan ja maakaapeli suoraan starttin kiinni. Tämä tuli siten rinnan sen auton oman akun kanssa. Ei vaikuttanut pyörittämiseen voimaan/nopeuteen mitenkään.
-
Sain veljeltä testiletkut joissa pullot toisessa päässä, eli ihan virallinen paluulinjan testisarja.
Olen koittanut apuvirralla että plussa toisesta akusta konehuoneessa olevaan plussaan ja maakaapeli suoraan starttin kiinni. Tämä tuli siten rinnan sen auton oman akun kanssa. Ei vaikuttanut pyörittämiseen voimaan/nopeuteen mitenkään.
Hyvin olet kaikki konstit kokeillut. Ja ainoa muuttuja on se ulkolämpötila? Onko ardic'ia? Itsellä sen käyttö kylmällä auttoi pyörittämään nopeampaa ja käynnistyi vaikka olikin paluuvuotoa. Ajatuksena siis, että koska paluuvuotoa ei ole, jokin lämpötilan mittaus olisi pielessä ja säätää jotain omituista kylmällä ilmalla.
-
Hyvin olet kaikki konstit kokeillut. Ja ainoa muuttuja on se ulkolämpötila? Onko ardic'ia? Itsellä sen käyttö kylmällä auttoi pyörittämään nopeampaa ja käynnistyi vaikka olikin paluuvuotoa. Ajatuksena siis, että koska paluuvuotoa ei ole, jokin lämpötilan mittaus olisi pielessä ja säätää jotain omituista kylmällä ilmalla.
Tosiaan ihmettelen itsekkin tätä. Ardic on toistaiseksi pois pelistä, pitäisi korjata sekin. Pitää laittaa aina aamuisin se saamerin lohkosäteilijä lämmittämään ennen lähtöä.
-
Onko testerillä katsottu mitä ne moottorin eri lämpötila-anturit väittää?
-
Onko testerillä katsottu mitä ne moottorin eri lämpötila-anturit väittää?
Montako lämpötila-anturia noissa yleensä on?
-
Montako lämpötila-anturia noissa yleensä on?
Moottorille on 2 tai 3, ainakin 2. Sisätilalle ainakin 1. Tämä ulkomuistista.
-
Tämä paluuvuototesti, laitoit siis letkut paluuputkien laippoihin ja näit määrät niistä?
On nimittäin monesti niin, että jos hehkut toimii niin käynnistysongelmat kylmässä johtuvat liian pienestä rail paineesta ja se taas yleensä jonkun suuttimen liian suuresta paluuvuodosta. Seuraaksi tulee mieleen huono startti, hapettunut akun minus-kaapeli siinä startin vieressä eli pyörittää liian hitaasti tai ihan vaan huono akku.
Omassa '02 D5 miinus-kaapeli oli poikki liittimen sisältä moottorin kyljessä ja lopulta ei startannut lainkaan.
Jos polttoainetta ei tulisi tankista normaalisti, vaikea ymmärtää, miksi vähän lämpimämpi ilma oleellisesti auttaisi siihen.
Mistäpäin konetta löytyi tuo katkennut -kaapeli?
Pari päivää sitten etsin pimeässä ja sateessa kaverin autosta noita miinus kaapeleita. En löytänyt. Otin startin mukaan ja haettiin motonetista uusi. Sillä lähti toimimaan.
-
Se miinus kaapeli on ihan siinä startin vieressä lohkossa kiinni, siis ’02 mallisessa S60 D5:ssa. Ihmettelin, mikä on kun ei startti pyöri, otin siitä kaapelista kiinni ja jäi pää käteen, kaapelikenkä sinne pultin alle. Minulla oli uusi kaapelikenkä muttei työkalua sen puristamiseksi joten puristin sen viilapenkissä ja käänsin alkuperäisen kaapelin niin, että rungon pää meni moottorin kylkeen ja itsetekemäni puristus runkoon. On toiminut jo pitkään.
-
Eli tänään ulkomittari näytti 8,5°c
Auton jäähdytinnestelämpötila näytti 8,64°C ja MAF:i näytti 11°C koneen kun käynnisti niin alkoi näyttämään 9-10,5°C
Katsoin samalla että commonrail paine käynnissä oli arvoissaan ja paluupuolen paine myöskin arvoissaan commonrail pumpussa.
Hehkujen rele meni käynnistyksessä päälle ja sammui hetken päästä kun kone oli lähtenyt käyntiin. Jäähdytinnesteen lämpötilaanturi juuri vaihdettu ja se ainakin toimii.
Turbon vnt-säädin toimii ja on arvoissaan.
En kyllä tullut yhtään sen viisaammaksi kuin että ehkä siellä on jokin mekaaninen vika josta menee jokin muoviämpäri läpi ja lujaa. >:(
-
Toimiiko ne 5 hehkua, oletko mitannut? Keskimääräistä enemmän olet kyllä jo testannut. Mä parin vuoden välein näytän kevyesti plussapiuhaa hehkuille, jos tulee kipinä tulkitsen toimivaksi.
-
Toimiiko ne 5 hehkua, oletko mitannut? Keskimääräistä enemmän olet kyllä jo testannut. Mä parin vuoden välein näytän kevyesti plussapiuhaa hehkuille, jos tulee kipinä tulkitsen toimivaksi.
Mittarilla mittaus niin samaa näyttää kun uutena asensin, 2-2,3Ohm.
-
:hg: Mitenkäs vian alkaminen suhtautuu ajallisesti sen startin vaihtoon?
Mistä hommasit startin, onko oikeen merkkivehje?
Sanoit tuolla alussa ettei jaksa kunnolla pyörittää, se starttihan voi ottaa niin paljon mehua ettei se virta vaan riitä vaikka akku olis miten hyvä.
Sori kun tämmösiä kyselen mutta niin paljon on tullut kaikkee nähtyä... :o
-
:hg: Mitenkäs vian alkaminen suhtautuu ajallisesti sen startin vaihtoon?
Mistä hommasit startin, onko oikeen merkkivehje?
Sanoit tuolla alussa ettei jaksa kunnolla pyörittää, se starttihan voi ottaa niin paljon mehua ettei se virta vaan riitä vaikka akku olis miten hyvä.
Sori kun tämmösiä kyselen mutta niin paljon on tullut kaikkee nähtyä... :o
Se on alkuun raskas, vähän kuin olisi 740 TDI kone -25°C pakkasessa ilman esilämmitystä, vaikka onkin plussan puolella.
Sitten se alkaa pyörittämään kunnolla ja se on pitkään pyöritystä ennen kuin lähtee käyntiin. Vähän kuin kone olisi jäässä ja väkisin yrittää pyörittää.
Mutta miksi ne oireet on silti vaikka lisä akku kytketty? Luulisi siinä kohtaa saavan kunnolla virtaa.
Startti on Bosch:in 2,2Kw. AD-varaosasta hankittu. Viime vuonna laitettu.
Tämä vaihdettiin sen takia kun vanha ei pyörittänyt enään joka kerta.
Vanhalla startilla oli sama ongelma, jonka seurauksena startti mahdollisesti sanoi itsensä irti.
Se että nämä käynnistys ongelmat alkaa jo 8-asteen lämpötilassa ja pahenee kun lämpötila laskee. Sitten kun iskeytyy 0°C niin ihan turha koittaa käynnistystä ilman esilämmitystä.
-
Omassa orkkisstartti on kyllä alusta asti terhakkaan kuuloinen vaikka suutinvian aikaan putputti käynnistymättä. Kun vertaa vaikka äidin Saabin jossa starttaus kuulostaa aina laiskalta vaikka virtaa olisi.
-
Kokeilin hehkut Mustalaatikon taktiikalla ja kaikista löi kipinää kun johto osui hehkuun eli ne toimii.
Testasin samalla että otin hehkun releen irti ja testasin että johdot ei ole poikki siltä väliltä. Samalla testasin että hehkujen sulake on ehjä. Plussan ja hehkureleen toisen nastan välin.
Testasin jopa hehkureleen että napsuu ja yhdistää.
-
Omassa orkkisstartti on kyllä alusta asti terhakkaan kuuloinen vaikka suutinvian aikaan putputti käynnistymättä. Kun vertaa vaikka äidin Saabin jossa starttaus kuulostaa aina laiskalta vaikka virtaa olisi.
No sitten kun tuo lähtee käymään niin se lähtee kunnolla ja käy nätisti.
-
Mutta miksi ne oireet on silti vaikka lisä akku kytketty? Luulisi siinä kohtaa saavan kunnolla virtaa.
Jos startti on viallinen, se ei pysty hyödyntämään virtaa vaikka olis viis akkua.
En nyt sano että startissa vika on mutta sitä Boschiakin tehdään vähän missä sattuu, ihan kuin vaikka svenska kullager fabrikenin tuotteetkin. ( SKF).
Lämpötila voi myös vaikuttaa starttiin, siis lämpölaajeneminen, kylmänä metallit supistuu eikä esim. yhdistä heti kunnolla ennenkuin paikat lämpee virrankäytöstä.
Heps! Koitas kylmänä olla lämmittämättä ja puhalla vaan startti lämpösex, sehän vois osoittaa tai poissulkea vian.
-
Tilannepäivitystä. 5°c lämpötilassa.
Suuttimissa ohivuotoa 4-syl 27ml
Ja 1-syl 26ml, muut huomattavasti pienempiä. ~20ml.
Startti joutui pyörimään huomattavasti kauemmin kuin 8°c lämpötilassa.
Sitten kun katsotaan savutusarvoja katsastuksessa niin selvisikö niistä jotain.
2014 k-arvo 0,44
2018 k-arvo 0,51
2019 k-arvo 0,74
2020 k-arvo 1,30
2021 k-arvo 1,80
Eli ne on huomattavassa nousussa.
-
Ihan älyttömästihän tuo savuttaa, aina ollut katsastuksessa alle 0.6 mulla. Ilmanputsari ja ilmamassamittari kunnossa?
-
Ihan älyttömästihän tuo savuttaa, aina ollut katsastuksessa alle 0.6 mulla. Ilmanputsari ja ilmamassamittari kunnossa?
Ne on kunnossa, epäilen ennemmin että turbo jumittaa. Kylmänä nostaa ahdot yli 2bar ja sen jälkeen toimii niin kuin pitää että säätyy ahdot max 1,3bar. Täytyy kokeilla esilämmittää turboa ja sitten kokeilla käynnistystä.
-
2°C ja käynnistyminen venyy entisestään.
Turbon lämmittäminen ei vaikuttanut. Heti kun lähtee käyntiin niin uudestaan perään käynnistys ei vaadi yhtään pidempään starttaamista kuin lämpimänä.
Paisariin tulee painetta sen verran että hävittää nestettä mut ei öljyä joukossa eikä öljyn joukossa jäähdytinnestettä. (Silmin nähden/sormin koittaen)
Eikä vuoda jäähdytinnestettä ulkoisesti.
Lämpiminä keleillä ei hävitä nestettä jos paisarin korkki kevyeesti kiinni. Kokeiltu eri korkeilla, niin uusilla kuin toimivilla vanhoilla. Egr on tukittu ennen omistustani ja kanavat puhdistettu.
Viileemmillä keleillä alkuun tulee suhteellisen sankkaa valkoista höyryä putkesta ulos kun lähtee liikkeelle.
Joutokäynnillä ei savuta ollenkaan mutta pienoinen makeantuoksu tulee putkesta.
Voisikohan lohko olla haljennut? :idiot2:
Tai sitten kansikiero/kansipahvi vuotaa.
-
Ite puhuin startin lämmittämisestä joo, ei taida olla kyllä syynä jos kerta hukkaa nestettä palotilaan.
Laita vahinko kiertään ja luovariin merkintä että siinä kunnossa ja niillä varusteilla kuin se myyntihetkellä on.
1500-2000€ noita jo saa, en lähtis kovin rahakkaasti elvyttään, autohan se vaan on.
Mut ihan miten haluaa, toi oli vaan mun ajatus... :nuhtelu
-
Eilen tutkiskelin asiaa enemmän ja huomasin että polttoainelämmitin vuotaa jäähdytinnestettä läpi, eli ei ihme että nestettä häviää ja se ei toimi.
Tänään laitoin -6°C lämpötilassa toisen akun rinnalle ja lämmitin starttia kuumailmapuhaltimella. N.10sek pyörittelyn jälkeen hörähti käymään. :o
Eli meen akku kaupoille ja tutkin enemmän, sen jälkeen alan miettimään starttia jos ei vieläkään lähde.
Saa ehdottaa erinomaisia akkuja nyt!
-
IKH:sta saa ainakin Yusan akkuja. välillä ovat olleet tarjouksessa syksyisin. Boschin 5000 sarjalaisesta kanssa mulla oli hyvät kokemukset.
-
En mie mikkään mainosmies ole mutta Varta on aina ollut hyvä.
Joskus on joku ihan outo halpismerkkikin yllättänyt.
Tsekkaa vaan kuinka pitkä takuu on, 1vuosihan ei edes ole oikeestaan mikään takuu, lähinnä virhevastuu.
2-4 vuotta on jo jotakin.
-
Jotkut ottaa Bilteman kun 4 vuoden takuu. Mulla on Vartat kestäneet kun en ole päästänyt tyhjäksi niitä, sellaisen 5-6 vuotta vähintään. Sen jälkeen ne menee joko kakkosautoon tai jos ei siellä talvella pidä virtaa niin aurinkopaneeleihin.
-
Jotkut ottaa Bilteman kun 4 vuoden takuu.
Ei stana. Alkuaikoina piltsusta sai ihan hyviä, tais voittaa jonkun testinkin.
Ei enää.
-
Kannattaa ihan vertailun vuoksi kysyä hintaa Siniseltä. Joskus sain tarjousakun, 95Ah Volvo (oisko vahvistettu Exide) 129e.
-
Tänään -16°c ja ei lupaa edes apuvirralla... >:(
Kone kyllä pyöri iloisesti apuvirran avulla.
-
Joskus sain käyntiin kun lämmittelin suuttimia tarpeeksi ensin.
-
Jos kaikki näyttää olevan päällisin puolin kunnossa, niin tsekkaa vielä cooleri. Jos se on alaosastaan öljyssä, se menee vaihtoon. Ei paha rasti, vaatii nosturin, aikaa ja tupakkia. Tuskin vaikuttaa käynnistämiseen, mutta pirssi savuttaa aivan mahottomasti jos cooleri on puhki.
-
2020 k-arvo 1,30
2021 k-arvo 1,80
Tämä on vähän arvoitus. Katsastuksen k-arvo polkaisussa ei ole yhtään kuormaa eikä turbon painetta tarvita. Omassa piristetyssä D5:ssa tulee kyllä mustaa savua kun konetta kuormittaa, mutta katsastuksessa arvot on 0,5 ja alle.
Vähän pitkä ketju jo, mutta eihän imuputki ennen turboa ole jotenkin mennyt lyttyyn? Kulkeeko normaalisti silloin kun lähtee käyntiin? Jos katsurin polkaisussa imuputki menis luttaan, niin kone ei saa ilmaa.
Ilman turbon paineita savuttaa jo 80 km/h vauhdissa ihan kunnolla, peilissä näkyy. On tullut koettua sekin.
Imusarja tai se murikka ennen imusarjaa muurautunut EGR jätteiden vuoksi umpeen?
Nämä tosin vaivaavat enemmän ajon aikana kuin startatessa.
-
2020 k-arvo 1,30
2021 k-arvo 1,80
Tämä on vähän arvoitus. Katsastuksen k-arvo polkaisussa ei ole yhtään kuormaa eikä turbon painetta tarvita. Omassa piristetyssä D5:ssa tulee kyllä mustaa savua kun konetta kuormittaa, mutta katsastuksessa arvot on 0,5 ja alle.
Vähän pitkä ketju jo, mutta eihän imuputki ennen turboa ole jotenkin mennyt lyttyyn? Kulkeeko normaalisti silloin kun lähtee käyntiin? Jos katsurin polkaisussa imuputki menis luttaan, niin kone ei saa ilmaa.
Ilman turbon paineita savuttaa jo 80 km/h vauhdissa ihan kunnolla, peilissä näkyy. On tullut koettua sekin.
Imusarja tai se murikka ennen imusarjaa muurautunut EGR jätteiden vuoksi umpeen?
Nämä tosin vaivaavat enemmän ajon aikana kuin startatessa.
Kun lähtee käyntiin niin käy nätisti, EGR on poistettu kokonaan ja liitoskohdat tulpattu ja liimattu. Ahtoputket on jäykät eikä mene lyttyyn.
Laitin noi savutusarvot sen takia että jos se kertoisi jotain, miksi kylmällä kelillä käynnistyy huonosti.
Sitten kun on saanut käyntiin ja käyttänyt n.2min niin käynnistyy uudestaan nätisti pakkasella.
-
Kun lähtee käyntiin niin käy nätisti, EGR on poistettu kokonaan ja liitoskohdat tulpattu ja liimattu. Ahtoputket on jäykät eikä mene lyttyyn.
Laitin noi savutusarvot sen takia että jos se kertoisi jotain, miksi kylmällä kelillä käynnistyy huonosti.
Sitten kun on saanut käyntiin ja käyttänyt n.2min niin käynnistyy uudestaan nätisti pakkasella.
Eli yhteenvetona:
Kun on saatu käyntiin, käy ja käynnistyy hyvin, kulkee normaalisti eikä silminnähden savuta.
Käynnistyy kylmänä huonosti ja tuntuu pyörittävän laiskasti?
Jos ylläoleva osuu suurinpiirtein oikeaan, siinä on vähän suo siellä, vetelä täällä eli mikä on syy ja mikä seuraus.
Minun mielestä hitaasti pyörittäminen on syy siihen, että ei lähde käyntiin. Siinä ei Common rail paine nouse niin ylös että ruiskuttaisi. Samasta syystä kone ei käynnisty vaikka pyörittäisikin hyvin, jos olisi ohivuotoa, mutta ohivuotoa ei mittausten mukaan ole. Eli jää vain hidas pyöritys.
Startti on uusittu, akku on tuoreen puoleinen, pitäisi pyörittää normaalisti.
Oletetaan, että öljyt on sellaiset, ettei ihan puuroksi mene pakkasella.
Luultavasti kaikki on jo tsekattu, mutta koska vikaa ei ole löytynyt, kävisin uudestaan läpi akun kaapelit ja liitokset. Lisäksi moottorin maadoituskaapeli jonka toinen pää on siinä startin vieressä lohkossa kiinni ja toinen on rungossa edestäpäin katsottuna oikeassa reunassa konehuoneessa. Itse ottaisin kaapelin irti ja katsoisin liittimet vääntelemällä. Omassani tosiaan kaapeli oli poikki kaapelikengän sisältä, koneen päässä. Ei muuta näkyvää oiretta kuin kaapeli irtosi kengästä kun vähän nykäisi. Silloin oltiin jo siinä tilassa, ettei startannut lainkaan. +kaapelin liitos starttiin?
Maadoituskaapeli-ongelma tekee tietyllä apuakun kytkennällä sen, ettei apuakusta ole mitään hyötyä, plussaa on tarjolla enemmän mutta miinus on sama koko ajan. Siinä on vähän ahdasta ja oikosulun vaara on ilmeinen, mutta apuakun sähköä voisi tarjota suoraan startille ja miinus moottorin nostokannakkeeseen. Varovaisuutta ja huolellisuutta kytkennöissä, apuakun pää viimeisenä kiinni - voisiko esim. kaapelikengällä olevan irtokaapelin kytkeä startin plus-liittimeen mukaan. Tällä tulisi eliminoitua auton omaan akun kytkennät ja ylimenovastus.
Ellei tämä johda mihinkään niin voiko olla, että suutin vuotaa dieseliä männän/mäntien päälle ja startti pyörittää konetta siten, että palotilassa on "ahdasta", dieseli varmaan vuotaa siitä mäntien ohi hetken pyörityksen jälkeen. Eihän öljyt lisäänny?
Joskus nämä ongelmat on helpommat ratkaista kuin luulisikaan, tulee vain hypättyä oleellisen yli joka kerta. Toivotaan että tärppää.
-
Eli yhteenvetona:
Kun on saatu käyntiin, käy ja käynnistyy hyvin, kulkee normaalisti eikä silminnähden savuta.
Käynnistyy kylmänä huonosti ja tuntuu pyörittävän laiskasti?
Jos ylläoleva osuu suurinpiirtein oikeaan, siinä on vähän suo siellä, vetelä täällä eli mikä on syy ja mikä seuraus.
Minun mielestä hitaasti pyörittäminen on syy siihen, että ei lähde käyntiin. Siinä ei Common rail paine nouse niin ylös että ruiskuttaisi. Samasta syystä kone ei käynnisty vaikka pyörittäisikin hyvin, jos olisi ohivuotoa, mutta ohivuotoa ei mittausten mukaan ole. Eli jää vain hidas pyöritys.
Startti on uusittu, akku on tuoreen puoleinen, pitäisi pyörittää normaalisti.
Oletetaan, että öljyt on sellaiset, ettei ihan puuroksi mene pakkasella.
Luultavasti kaikki on jo tsekattu, mutta koska vikaa ei ole löytynyt, kävisin uudestaan läpi akun kaapelit ja liitokset. Lisäksi moottorin maadoituskaapeli jonka toinen pää on siinä startin vieressä lohkossa kiinni ja toinen on rungossa edestäpäin katsottuna oikeassa reunassa konehuoneessa. Itse ottaisin kaapelin irti ja katsoisin liittimet vääntelemällä. Omassani tosiaan kaapeli oli poikki kaapelikengän sisältä, koneen päässä. Ei muuta näkyvää oiretta kuin kaapeli irtosi kengästä kun vähän nykäisi. Silloin oltiin jo siinä tilassa, ettei startannut lainkaan. +kaapelin liitos starttiin?
Maadoituskaapeli-ongelma tekee tietyllä apuakun kytkennällä sen, ettei apuakusta ole mitään hyötyä, plussaa on tarjolla enemmän mutta miinus on sama koko ajan. Siinä on vähän ahdasta ja oikosulun vaara on ilmeinen, mutta apuakun sähköä voisi tarjota suoraan startille ja miinus moottorin nostokannakkeeseen. Varovaisuutta ja huolellisuutta kytkennöissä, apuakun pää viimeisenä kiinni - voisiko esim. kaapelikengällä olevan irtokaapelin kytkeä startin plus-liittimeen mukaan. Tällä tulisi eliminoitua auton omaan akun kytkennät ja ylimenovastus.
Ellei tämä johda mihinkään niin voiko olla, että suutin vuotaa dieseliä männän/mäntien päälle ja startti pyörittää konetta siten, että palotilassa on "ahdasta", dieseli varmaan vuotaa siitä mäntien ohi hetken pyörityksen jälkeen. Eihän öljyt lisäänny?
Joskus nämä ongelmat on helpommat ratkaista kuin luulisikaan, tulee vain hypättyä oleellisen yli joka kerta. Toivotaan että tärppää.
Annoin emännän autosta tänään apuvirtaa (apukaapelit samoissa paikoissa kun avustavalla akulla) kone pyöri iloisemmin kuin koskaan mutta ei vain lähtenyt käyntiin. Uuden akun kävin hakemassa tänään ja huomenna tulee toimiva PA-lämmitin niin saan ton käyntiin pakkasillakin. Lisäksi ostin johdonpäähän tulevan letkulämmittimen joten se säteilijä lentää kuuhun sieltä koneesta.
Eli nyt meni hermot ja teen autolle ikuisen kesän... Seuraavilla pakkasilla sitten taas tutkitaan ja lämmitellään eri osia että jos se ongelma löytyisi.
-
Dodih, nyt sit alkoi savutus kylmänä. Ja se on jäähdytinnestettä palotilassa.
Ja paisarista alkoi puskemaan nestettä ulos... Viikon toi auto seisoi kun oli -16°C ja sen jälkeen kun laitoin käymään niin savua alkoi tulemaan..
Neste on kyl kestoltaan (mitattu -27°C).
Ei tälle voi kun nauraa mut todennäköisesti tämä on ollut se syy käynnistymiseen. Onko näissä mustakoppasissa ollut lohkossa tai sylinterikannessa ongelmia?
Tietäisi vain että onko pelkästään pahvi pettänyt.
Edit: Onhan mulla tossa varakone, mut siihen pitää tehdä jakopään vaihto yms...
-
Multa korkkasi kansipahvi 300 000km lukemassa about mustakantisesta D5:sta. Ei se siis ainakaan mahdoton ajatus ole.
-
Ennemmin vaikuttaisi kannentiivistevialta kuin kannelta. Harmaakoppasissa on tullut vastaan muutama haljennut kansi, eikä nekään tuolla tavalla höyryä. Kannen halkeama on kuitenkin niin pieni, että lähinnä aiheuttaa painetta järjestelmään ja hukkaa nestettä.
-
Ennemmin vaikuttaisi kannentiivistevialta kuin kannelta. Harmaakoppasissa on tullut vastaan muutama haljennut kansi, eikä nekään tuolla tavalla höyryä. Kannen halkeama on kuitenkin niin pieni, että lähinnä aiheuttaa painetta järjestelmään ja hukkaa nestettä.
Niin ja kun kone lämpenee niin savutus lakkaa n.2min ajon jälkeen, mut sen jälkeen alkaa painetta tulemaan nesteen puolelle. Ja aika laimeaa savutusta se on, mut haistaa sen nesteen siinä.
-
Nyt kun sain tuon vehkeen lämpenemään niin kokeilin että en lämmitä kuin suuttimia, ja tulille se lähti. Eli suuttimet tarttis vaihtaa.. >:(