Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Passo1983 - 21.10.2021, 19:41:22
-
Iltaa taas,
Eli sellainen kysymys että lataako teillä muilla tuo range aina siihen 39-40km (44-45km täyssähköllä) ja auto ilmoittaa että lataus valmis ?
Mulla yleensä lataa tuohon rangeen, mutta muutaman kerran käynyt niin että lataa vain niin että range näyttää 32km (esim eilen ja tänään) ja auto ilmoittaa että lataus valmis.
Onko kelillä jotain vaikutusta tähän asiaan, tai jollain muulla, vai pitääkö tästä huolestua ?
koitin nettiä ja tätä foorumia selailla mutta en oikein asiasta tietoa löytänyt.
-
Iltaa taas,
Eli sellainen kysymys että lataako teillä muilla tuo range aina siihen 39-40km (44-45km täyssähköllä) ja auto ilmoittaa että lataus valmis ?
Mulla yleensä lataa tuohon rangeen, mutta muutaman kerran käynyt niin että lataa vain niin että range näyttää 32km (esim eilen ja tänään) ja auto ilmoittaa että lataus valmis.
Onko kelillä jotain vaikutusta tähän asiaan, tai jollain muulla, vai pitääkö tästä huolestua ?
koitin nettiä ja tätä foorumia selailla mutta en oikein asiasta tietoa löytänyt.
Eikös se nyt kuitenkin lataa akun täyteen, ja sitten se yrittää jostain päätellä kuinka pitkälle sillä pääsee?
-
Eikös se nyt kuitenkin lataa akun täyteen, ja sitten se yrittää jostain päätellä kuinka pitkälle sillä pääsee?
Joo siis pistokkeen valo on joko kiinteä vihreä tai sammunut, eli pitäisi senkin puolesta olla täynnä, ja mittaristossa siis lukee että lataus on valmis.
Olisi vaan kiva tietää mistä tuo johtuu tai mistä se päättelee tuon matkan mitä sen hetken täydellä latauksella voisi päästä...
-
Heippa!
On kyllä aika perus/tyhmä kysymys, mutta voisitteko kertoa viisaammat miten tuo T8 tekniikka toimii siis sen akuston ja sähkömoottorin suhteen? Jos/kun akku loppuu (30-40km?) ajossa, niin onko auto sitten ns. "itselataava" eli auton liike ja polttomoottori pyörittävät myös sitä hybridisysteemiä vai tuleeko T8:sta sitten ihan etuvetoinen akkumöhkö? Sen AWD:n voi vissiin kytkeä pakotetusti koko ajan päälle eli silloinhan auto toimii ainakin koko ajan hybridinä? Mitä se hybridi-ajotila siis käytännössä tarkoittaa? Olen kuitenkin sitä mieltä, että V90 T8 voisi olla kohtuu taloudellinenkin vs. XC60 T8... Sama tekniikkahan noissa silti on. Kaverilla ollut tuo XC60 T8 ja talvisin mennyt +10L ja joskus jopa 15L, kuulostaa kyllä aika karulta...
En siis tiedä onko tuota valmis vielä(kään) hybrideihin vai vaihtaisiko sitten joskus kokonaan sähköön... Onhan tuo bensankin hinta aika sama nyt kuin diesel tai melko marginaalinen 7-10snt hintaero nyt helmikuu 2022 eli vähän miettinyt, jos saisi vaihdettua jonkun vähän ajetun 2018-2019 V90 T8:n nykyisen D4 CC tilalle vai onkohan tuo sen väärti, jos välirahat liikkuu kuitenkin +10t tai suunnilleen 10-12t välissä mitä olen katsellut. Ostaa tuolla rahalla kyllä aika monta tuhatta litraa dieseliäkin :buck2:
-
Kuulostaa että kaverisi ei pahemmin lataile omaa autoaan. Muuten ei selitä noita lukuja. Vaikka akusta loppuu varaus niin kyllä se taka-akseli tekee siellä työtä. Polttomoottorin yhteydessä on laturi joka ohjaa sinne tarvittaessa virtaa. Autosta löytyy myös Charge mode joka polttomoottorilla lataa akustoa. Jos ei tarvi korkeaa maavaraa niin ehdottomasti V90. Vuosi sitten vertailin 60-sarjaa ja 90-sarjaa. Sisustan materiaaleissa S/V90 on parempi kuin XC60 vaikka hinta about sama. XC60 sisusta on yks yhteen samaa kuin S/V60 jotka on taas halvempia kuin S/V90.
-
Kuulostaa että kaverisi ei pahemmin lataile omaa autoaan. Muuten ei selitä noita lukuja. Vaikka akusta loppuu varaus niin kyllä se taka-akseli tekee siellä työtä. Polttomoottorin yhteydessä on laturi joka ohjaa sinne tarvittaessa virtaa. Autosta löytyy myös Charge mode joka polttomoottorilla lataa akustoa. Jos ei tarvi korkeaa maavaraa niin ehdottomasti V90. Vuosi sitten vertailin 60-sarjaa ja 90-sarjaa. Sisustan materiaaleissa S/V90 on parempi kuin XC60 vaikka hinta about sama. XC60 sisusta on yks yhteen samaa kuin S/V60 jotka on taas halvempia kuin S/V90.
Mulla oli syksyllä sama vertailu. Entinen oli V90 D5 AWD inscription ja kävin ajamassa useaa XC60 T8 mallia. Jotenkin se tuntui V90:n jälkeen ns. halpismallilta. Kävin sitten vielä ajamassa tämän nykyisen V90 T8 mallin ja kaupathan siitä tuli samantien. Ainakin mulla tuo diesel V90 veti nassuunsa dieseliä keskimäärin noin 7L. Tämä nykyinen T8 on jopa yllättänyt "taloudellisuudellaan". Pitkällä matkallakaan ei kulutus nouse pilviin. Kävin vasta viimeviikolla Helsinki-Tampere-Helsinki keikan heittämässä, niin, että latasin vain lähtiessä täältä. 5,8 oli koko matkan keskikulutus. Mielestäni ei paha tämän painoiselle norsulle.