Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jpajula - 24.10.2021, 21:29:02
-
Kokeillaas saisko tämmösestä muutakin kuin riidan aikaan. Eli hakusessa sellainen perusohjeisto, jolla voi tavallisia työkaluja hyödyntäen testata onko isoa välystä / ihan sojona koko kilke:
- alapallonivelessä
- koiranluissa (eli vakaajan yhdystangossa)
- vakaajan puslissa
- tukivarsien puslissa
- apurungon puslissa
Välineinä:
- taskulamppu
- silmät
- purkurauta tai muu vääntämiseen sopiva pötkylä
- tunkki tai nosturi, jolla saa tarvittaessa pyörät ilmaan
-
Tuossa on mielestäni ideaa, etenkin jos tarkastustyökalu, eli putki sijoitetaan auton kulkusuuntaan nähden pitkittäin. Ei ole kokemusta, mutta jollain muullakin kaupalla olen nähnyt tuollaisen myynnissä. Olen miettinyt ja pohtinut, että tuollaisen voisi varmaan turata kasaan sopivasta putkesta ja ylimääräisestä hylsystä.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/autotyokalut/alustatyokalut/iskunvaimennintyokalut/pyoranripustuksen-tarkastustyokalu-2000041247
Tutkimista tietenkin helpottaisi monttu tai ajoramppinosturi, että pääsisi sinne auton alle katsomaan, kuuntelemaan ja tunnustelemaan väljyyden mahdollista alkulähdettä.
-
Katos, tommosta en ookaan nähny. Toihan on semmonen manuaaliversio katsastusheiluttimesta. On kyl vähintäänkin hankala ilman jotain kameraa siellä alla.
-
Koiranluu.
Auto pyörillään, jos pystyt kahdella sormella pyöritteleen niveltä eestaas niin se on tod.näk. väljä.
Tietenkin jos ihan kolkkaa kädellä koitellen niin on se varmaan silloinkin väljä. :o
-
Joo koiranluun ja raidetankot ja pyörännavat olen kädellä testannut, ei sais olla klappia yhtään. Vetoakseli saa olla klappia kädellä heiluttaessa pituussunnassa muttei muuten. Tukivarsien puslista on silmällä havainnut murtumia ja sorkkaraudalla niitä voisi kiusata miten liikkuu poispäin apurungosta. Alapalloa kanssa raudalla voi koettaa onko väljää ylä-alasuunnassa. Katsuri on mulla kyllä suurimmat työt tehnyt, mä näistä ymmärrä. Youtubesta löytyy videoita miten tsekata alustan osia.
-
Sama itsellä ton katsurin kanssa ja nyt yritin hakea, josko on semmosia aivan selkeitä "osa vaihtoon" merkkejä. Aika monta 60/70/80 "vetelee, venyy, paukkuu, kolisee, narisee" -ketjua täällä on, joissa käydään samoja paikkoja läpi. Hienoa olisi, jos saisi FAQ:n, jossa olisi systemaattinen läpikäynti (ohjeineen: mitä teet, mikä on oletettu kunnossa tai rikki olevan osan liikemäärä, miten voi silmämääräisesti todeta osan olevan vaihtoa vailla / menossa vaihtokuntoon) vikojen toteamiseen.
-
Keulan alatukivarren puslat lienee yleisin vetelyn syy, varsinkin jos kiihdyttämisen jälkeen kun päästää kaasun ratti vielä lyö näpeille.
-
Minun mielestä alapallon ja koiranluiden väljyydet voi havaita luotettavasti vain kun auto on nosturissa tai käytössä on monttu. Eli vain toisen puolen tunkkaus tekee niin tiukan otteen niveliin, ettei millään välineellä niihin välystä saa.
-
Vanha ketjut mut jatkan tästä:
Auto käynyt pyörien suuntauksessa. Mekaanikko laittanut viestin paperien mukana: Oikean alatukivarren säätöpultin luona väljyys.
Mistä moinen paikka löytyy ja mitä siellä voi olla? Vähän hankala enää kysellä kun säätämisestä on aikaa. Huomasin viestin turhan myöhään. Otin paperit esille kun auto tuntuu huteralta ajaa.
-
Niin mikä auto?
Harvassa kai on alatukivarressa säätöpultti.
Vai puhuiko takapäästä... :P
-
Niin mikä auto?
Harvassa kai on alatukivarressa säätöpultti.
Vai puhuiko takapäästä... :P
V70 D5 -07. Takapäästä mun käsityksen mukaan.
-
Onko säädettävä alusta kyseessä vaiko ihan vakio? Ehditkin jo vastaamaan että takapäästä kyse :)
-
Onko säädettävä alusta kyseessä vaiko ihan vakio? Ehditkin jo vastaamaan että takapäästä kyse :)
Jep, vakio takapää. :P