Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jkurpelo - 25.10.2021, 08:20:02
-
Auto on Volvo XC90 mk1 -03, 2.5t awd ml 320tkm. Herjaa vikaa että tuo evap ei toimi ja vaihdettiin se evap purge canister valve, venttiili joka siinä imusarjan alla. Vika jatkuu edelleen ja polttaa sulakkeen nr 5 heti. Onko joku sähköjohto tms joka on yleisesti tiedossa, että ajan kanssa nirhautuu esim johonkin kohtaa vaikka moottorin kylkeä tms. letkuja tutkittu pikaisesti, ovat ehjänoloisia. esim juuri se mikä tulee tuohon venttiiliin kiinni.
Kiitos paljon vinkeistä ja avusta
Vika selvitetty. Eli huohottimen lämmittimen vastus tms oli oikosulussa - viallinen. Se aiheutti monta vikakoodia, mm. kampiakselin asentotunnistus, turbonpaineen venttiili, sit tuo evap systeemi jne. Osa joka piti vaihtaa on volvon nrolla 8653644 "connector stud crankcase ventilation air intake hose heated" eli "nippa" ja se tulee sinne turbon lähelle johonkin putkeen kiinni. Kuva lainattu internetistä.
(https://i.ibb.co/gPv1Q4v/8653644-01vz-800x600.jpg) (https://ibb.co/gPv1Q4v)
-
Oikosulku polttaa sulakkeen, johdot syyniin. Lähdet seuraamaan johtoja venttiililtä pois päin.
-
Ok, niin on tehtävä. Kiitos.
-
Semmoista kuulin korjaamosta, että voisiko huohottimen lämmitysvastus tehdä tuon sulakkeen polttamisen. Missähän tuo mahtanee sijaita.?
-
Sisarmallissa samalla tekniikalla ainakin dieselissä on tuommoista vikaa, sulakkeen paikka voi vaihdella (?) https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20872 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20872)