Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: D5AWD - 28.10.2021, 16:30:24
-
Eli kyseinen Volvo on XC70 D5 -08
314 tkm ajettu
Ja itse ongelmaan:
Mittarivalot, takavalot, etuparkit, radion näyttö, sisätilan ja keskikonsolin valot... kaikki nuo valot vilkkuvat tai ikään kuin "särisevät" kostealla kelillä tyhjäkäynnillä ollessa. Samalla myös peräluukun sähköinen avaus toimii hitaasti ja kuulostaa vaivalloiselta. Kierroksia antamalla paranee valaistus mutta "särisee" edelleen, joskin hieman vähemmän huomattavasti. Vika häipyy joka kerta kun auton sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Siitä sitten seuraavana päivänä saattaa olla taas sama ongelma.
(Viime talvena teki myös niin että kun auton käynnisti, saattoivat mittarivalot ja radion näyttö "säristä" ja kun painoi kaasua ensimmäisen kerran käynnistyksen jälkeen niin auto ilmoitti polkimen painalluksen ajan että luistonesto pois käytöstä ja varoitusvaloja mittaristo täynnä. Jalka ylös kaasupolkimelta ja mitään ei enää näkynyt. Pitkät valot vaihtamalla kuului radiosta outo sähköinen piippaus joka kerta ja radion näyttö himmeni kun oli pitkät päällä. Samalla tavalla nollautui vaiva kun käynnisti auton uudelleen. Nämä vaivat loppuivat kun vaihdoin akun.)
Mutta:
Pitääkö näihin joka vuosi ostaa uusi akku vai onko jotain valokatkaisin/mittaristovikaa kuten aiemman kopan tekeleissä? Webasto ei ainakaan ole akkua tälläkertaa syönyt kun koko kapistus ei edes ole toiminut viime talven jälkeen. Useasti on vikakoodit luettu joka kerta kun huollossa on käynyt mutta mitään tästä ongelmasta viittaavaa ei ole löytynyt muistista.
-
Onko latausjännite tasainen, tai ylipäänsä asiallinen? :idiot2:
-
Laturin vapaakytkin voi aiheuttaa myös tuollaista, tullut vastaan muutamassa potilaassa, pääsee luistamaan. Minkä ikäinen akku ja navat putsattu ?
-
Akku on viime talvena ostettu uutena ja navat puhtaat. Normaali latausjännite, reilua 14V tulee. Tosin nyt ei ole taas muutamaan päivään kyseistä vikaa ilmennyt kun ei ole niin paljoa ajanutkaan. Täytynee mittailla tuo latausjännite uudestaan kunhan alkaa taas valot välkkymään..
-
Nyt on taas muutaman kerran ilmennyt kyseinen vika, ja aina sadekelillä. Valojen välkkyessä latausjännite on 13,6 - 13,9V, kaikkea siltä väliltä siis, vaihtelee sekunnissakin ylös alas tuolla välillä. Ilman vikaa latausjännite on tasaisempi...
-
Ja nyt meni kai auton sähköt lopullisesti...
Pakkasta -10 astetta (säilytys pihalla kun ei mahdu talliin) ja latausjännite enään 12,2 - 12,8V akulta mitattuna. Nyt auton ajovalot pätkii ajaessa, ei enään pelkästään mittarivalot. Samoin ilmastoinnin puhallin pätkii tasaisen epätasaisesti koko ajan valojen tahdissa ja radiosta kuuluu välillä sähköinen piippaus. Tämä vika siis aina päällä.
Monitoiminäyttö vilkutti vuorotellen mittaristossa vikaa takavaloista ja luistonestosta arviolta parikymmentä kertaa muutaman sekunnin aikana ja arpoi sitten kai luistoneston viaksi kun ilmoittaa siitä koko ajan ja keltainen kolmio palaa.
Sammuttaessa auto sammuu kuin seinään eli sisävalot ja kaikki sähköt katoaa aivan täysin eikä inahdakaan. Muita ovia availemalla sähköt kuitenkin aina palaa takaisin jolloin autoon saa virrat päälle ja ilmoittaa käynnistäessä että "Vaihde ei P -asennossa" (automaatti) vaikka se siinä juuri on. Menee hetki ja sitten lopulta se antaa avaimen pois.
Mitähän **lvettiä tämmöisen sähköauton kanssa nyt tekisi kun ei uskalla enään liikenteen sekaan lähteä, jos sammuukin seuraavaksi kesken ajon?!
-
*aikaisemmissa viesteissä olikin maininta uudesta akusta
-
Laturi kaput ?
-
Sieltä se vika löytyi, latauspuolihan se. Ilmeisesti laturi lopussa kun ei jaksa ladata koko aikaa pidemmälläkään ajolla (60km) vaikka kuormitusta olisi.
Sitten löytyi viileille sadekeleille ja talvipakkaselle yhteinen kuorma: webasto. Ratkaistu toistaiseksi laittamalla maskisuojaa ettei webasto pyörisi koko aikaa ja akulle ylläpitolaturi yöksi.
Jännitteen alenemisen diagnosointia hämäsi ensin kun auto käynnistyi lopulta aina kuitenkin normaalisti eikä vaivalloisen kuuloisesti.
Kiitokset vastauksista !