Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Kartano740 - 01.11.2021, 06:44:09

Otsikko: Xc70 d5 lohko/letkulämmitin asennus
Kirjoitti: Kartano740 - 01.11.2021, 06:44:09
Tervehdys,

Kyselisin xc70 d5 2004 lohko tai letkulämmittimen asennus ohjeita/mahdollisuuksia. Kertokaa ilman muuta myös näiden hyvät ja huonot puolet.

Talvi kun alkaa kohta olla jo ovella. Ja työmatka on puolet viikosta niin lyhyt (15min) ettei akku kerkee latautua jos webastolla lämmittäisi.

Niin mitkä ovat mahdollisuudet asentaa esim lohkolämmitin? Hyllyssä olisi defan lohkolämmittimeen liitettävän laturi lisäkappale niin saisi samalla auton lataukseen.

Jos tiedossa paikkoja mistä näitä on tilattu, niin ovat tervetulleita myös!
Otsikko: Vs: Xc70 d5 lohko/letkulämmitin asennus
Kirjoitti: Beagle - 01.11.2021, 21:05:08
TT-thermo letkulämmitin on hyvä, termostaattiohjattu vesipumpulla oleva lämmitin. Ei haittaa vaikka jäisi pitemmäksi aikaa päälle, ei polta vastuksia. Siinä on DEFA yhteensopiva liitinkin. Itse laitoin öljynlauhduttimen letkun väliin, Itse lämmittimen kiinnitin öljypohjan pultin alle.

Miniplug liitin puskuriin, siihen hain vielä Volvolta sen kehyksen, jotta näyttää alkuperäisasennukselta. Y-haara, joista toinen panssarikaapeli menee tt-thermolle ja toinen akvaariokoteloon sisäpistokkeelle, johon on kytketty ctek laituri.

(https://i.ibb.co/y6f2sTF/DSC-0586.jpg)
Otsikko: Vs: Xc70 d5 lohko/letkulämmitin asennus
Kirjoitti: Kartano740 - 04.11.2021, 12:08:35
Terve Beagle,

Kiitos selventävästä ohjeesta. Oletko mistä itsellesi hommannut lämmittimen?

 Tuossa mietin, että onko konekokoa kohden olemassa ohje tehokkuus lämmittimelle?
Otsikko: Vs: Xc70 d5 lohko/letkulämmitin asennus
Kirjoitti: Beagle - 04.11.2021, 12:58:22
Alla linkki, mistä tilasin. Tuo 1000w riittää mainiosti.


https://www.lakeustec.fi/tuote/tt-thermo-1000xc-defa-yhteensopiva
Otsikko: Vs: Xc70 d5 lohko/letkulämmitin asennus
Kirjoitti: Mustalaatikko - 04.11.2021, 14:29:54
Defan ohjesivuilla on heidän konekoon mukaiset wattisuositukset ainakin lohkolämppäreille
Otsikko: Vs: Xc70 d5 lohko/letkulämmitin asennus
Kirjoitti: Kartano740 - 05.11.2021, 06:53:48
Kiitoksia viesteistä. Osaatteko sanoa käykö tämä defan ylläpitolaturi (tai 5A en ole varma onko käytännöllisesti mitä eroa)
https://m.motonet.fi/fi/tuote/454987/Defa-MultiCharger-1210-Flex-10A12V-akkulaturi-450017
Liitettäväksi tuohon letkulämmittimeen?
Otsikko: Vs: Xc70 d5 lohko/letkulämmitin asennus
Kirjoitti: disketti88 - 28.01.2022, 09:37:37
Ennen:


(https://i.ibb.co/2yp1TXj/IMG-20211206-142240.jpg) (https://ibb.co/2yp1TXj)

(https://i.ibb.co/bzzLfhy/IMG-20211206-142202.jpg) (https://ibb.co/bzzLfhy)

Öljynlauhduttimessa oikeanpuoleinen letku jossa kaartuva metalliosa on moottorilta saapuva. Vasemman puoleinen letku on moottorille lähtevä (paluu).




Jälkeen:

(https://i.ibb.co/7pyMpqC/IMG-20220127-165438.jpg) (https://ibb.co/7pyMpqC)

TT-Thermo kytkettynä moottorille lähtevään (paluu) letkuun

(https://i.ibb.co/tpN2dvs/IMG-20220127-165321.jpg) (https://ibb.co/tpN2dvs)

(https://i.ibb.co/KhFdv9y/IMG-20220127-165353.jpg) (https://ibb.co/KhFdv9y)

Volvo XC90 2006 D5 moottoriin asennettuna TT-Thermo 1500XC öljynlauhduttimen paluuletkuun eli sama paikka johon esim calix letkulämmitin asennetaan.

TT-Thermolle täydellinen asennuskohta ohjausvaihteen kiinnityspultin kohta öljynlauhdutinta vastapäätä johon laitteen mukana tulevan kiinnikkeen saa kiinni ja tuettua isolla prikalla lähtö ylöspäin valmistajan ohjeen suosituksen mukaisesti.

Lisäksi Biltemasta 16mm kahden mutkan vesiletkua, josta leikkaa toisen mutkan pois ja jättää letkun päihin tuuman verran kiinnityspintaa niin mahtuu suoraan paikalleen ja lyhyt 15-20cm pätkä 16mm vesiletkua, jolla kytkee öljynlauhduttimelta TT-Thermon alaosaan.

Autossa Calix johtosarja johon laitettu calix -> defa adapteri, koska TT-Thermossa on vain defan pistoke.

Autossa polttoainelämmittimenä Eberspächer Hydronic DW4SC joka on asennettuna apparin puolelle ohjaustehostimen säiliön viereen, tuloletku moottorilta ja lähtöletku suoraan sisäkennolle.

Sen verran tuo Hydronic jarruttaa letkuston välissä, että TT-Thermo ei jaksa kierrättää sisäkennoston kautta jäähdytysnestettä (ainakaan tehokkaasti), mutta lämmittää reippaanlaisesti moottorin jäähdytysjärjestelmän jakeluputkiston ja moottorin niin, että sisätilat lämpenevät todella nopeasti kun ajoneuvon käynnistää.

Lisävaihtoehtona harkitsen lisäpumppua sisäkennolle menevään letkuun, mutta toistaiseksi sisätilanlämmitin riittää.