Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ebro - 02.12.2011, 12:09:58
-
Autossa S80 D5 2002 ajettu reilu 270 000km on viikon sisällä syttynyt muutaman kerran keltainen kolmio ja tullut ilmoitus, että ajonvakautusjärjestelmä vaatii huollon ja luonnollisesti systeemi ei ole tuolloin toiminut. Kun olen auton sammuttanut ja käynnistänyt uudelleen, ajonvakautusjärjestelmä on taas toiminut xx-xxx kilometriä. Esim. viime sunnuntaina pahassa lumikelissä systeemi toimi täysin, sitten yhtäkkiä ajon aikana tuli ilmoitus ja systeemi meni pois päältä, auto tien sivuun ja "buuttauksen" jälkeen taas liikkeelle ilman ongelmia systeemi täysin toiminnassa koko ajan.
Onko jollain kokemuksia vastaavasta ongelmasta? Voiko tuosta päätellä, että onko kyseessä iso ongelma (joku keskusyksikön vaihto) vai pienempi ongelma (esim. kosketus häiriö)? Jos on isompi ongelma, niin missä kannattaa käydä korjauttamassa = laadukasta korjausta kohtuu hintaan?
Ongelma ilmestyi lähes yhtäaikaa, kun asennutin apujarrupolkimen ajo-opetusta varten, eihän tuo voi vaikuttaa vian epäsäännölliseen esiintymiseen?
Kiitos avusta etukäteen,
Ebro
-
Vikakoodit kun pääsisit jossain luetuttaan (mielellään "sinisellä") niin arvuuttelu täällä olisi jo helpompaa.
-
Tarkennatko: Tuliko tuo ilmoitus kertaakaan ennenkuin asennutit sen apujarrun? Jos ei tullut, niin on aika ilmeistä että sen asennuksen yhteydessä on sattunut jotain outoa?
-
Tarkennatko: Tuliko tuo ilmoitus kertaakaan ennenkuin asennutit sen apujarrun? Jos ei tullut, niin on aika ilmeistä että sen asennuksen yhteydessä on sattunut jotain outoa?
Näin juuri, eikä ole mitenkään tavatonta, että tälläisen asennuksen yhteydessä joku ruuvi osuu jonkin suojan alla olevana johtosarjaan, sellaiset paikat kannattaa tarkastaa huolella.
Voi olla vaikka jokin pieni hiertymä jossain johdossa ja välillä koskettaa runkoon.
Eli omatoimisesti voit aluksi tarkastaa paikat joihin ja joiden lähellä olet operoinut asenuksen aikana ja sitten vikakoodien luku, jolla voi paikantaa suuntaa, jossa vika voisi olla.
-
Näin juuri, eikä ole mitenkään tavatonta, että tälläisen asennuksen yhteydessä joku ruuvi osuu jonkin suojan alla olevana johtosarjaan, sellaiset paikat kannattaa tarkastaa huolella.
Voi olla vaikka jokin pieni hiertymä jossain johdossa ja välillä koskettaa runkoon.
Eli omatoimisesti voit aluksi tarkastaa paikat joihin ja joiden lähellä olet operoinut asenuksen aikana ja sitten vikakoodien luku, jolla voi paikantaa suuntaa, jossa vika voisi olla.
Tai sitten purkaa hetkeksi pois sen jarruhimmelin ruuveineen, ja tarkkailee tuleeko edelleenkin sama ilmoitus? Kuten Miksu tossa jo arveli, niin joku ruuvi ottaa nyt kiinni johonkin piuhaan, ja jos on tuuria niin mahdollinen oikkari häviää. Kantsii ehkä kokeilla? Itse olen kerran tehnyt vastaavan ruuvauksen missä ruuvi rikkoi piilossa olevan johdon eristeen, silloin onneksi vikapaikka löytyi ja selvisin johdon korjaamisella.
-
Voihan se vain olla huonoa säkääkin. Itsellä alkoi kesällä oikutella samalla tavalla kuin käännyin valtatieltä P-alueelle. Sen jälkeen on tuota tekstiä näytelly ja uudelleen käynnistyksen jälkeen toimii. En ole koodeja lukenut kun ei ole niin usein toistuva vika ja kun suurella todennäköisyydellä viittaisi ohjauspyörän asentoanturiin kun ABS-jarrut toimii loistavasti vaikka DSTC on pois päältä.
-
Kiitokset vastauksista! Kun olin jättänyt tuon ilmoituksen tänne, löysin VRF:stä tai Volvolandiasta (nyt en enään löytänyt) tiedon, että jos vanhemmissa malleissa jarru jää laahaamaan, menee ajanvakautusjärjestelmä vikatilaan. Kun sitten asian tarkastin, huomasin, että jarrupolkimet yhdistävä vaijeri ei pääse liikkumaan vapaasti koetaulun edestä. Muutin rakennetta niin että vaijeri liikkuu ja nyt ei ainakaan toistaiseksi ole tullut vikailmoitusta. Seurataan tilannetta,,,
Vikakooditkin on hyvä lukea, mutta volvohuollon asiantuntemukseen suhtaudun lievellä varauksella omasta kokemuksesta. Reilu vuosi sitten auton tehot hävisivät välistä ja vein auton volvolle huoltoon. Vikakoodien luvun jälkeen kerrottiin, että joko turbon keskusyksikkö tai turbo on rikki ja kannattaa korjata ensin keskusyksikkö, koska se on halvempi. No eipä sillä tullut auto kuntoon vaan tehot katosivat edelleen. Ennen 2000€:n remonttia ajattelin kysellä täältä neuvoa ja pari entistä turbokorjaajaa kehoitti reippaaseen karstan poistoon. Reippaan moottoritieajon jälkeen turbo on pyörinyt n. 50 000km:ä. Huollatan edelleen autoni samassa huollossa, mutta ongelmien ilmestyessä teen tilannearvion "nettitohtorin" avulla.
-
Mulla samaa herjaa V70 vm02. ABS toimii, mut mitäs muuta tuon ajonvakautuksen piiriin kuuluu?
-
Mulla samaa herjaa V70 vm02. ABS toimii, mut mitäs muuta tuon ajonvakautuksen piiriin kuuluu?
ABS on eri järjestelmä, ajonvakautukseen kuuluu ajonvakautus, joissain tapauksissa myös luistonesto, toki sille taitaa olla oma herjakin.
-
ABS on eri järjestelmä, ajonvakautukseen kuuluu ajonvakautus, joissain tapauksissa myös luistonesto, toki sille taitaa olla oma herjakin.
Mutta taitaa ajonvakautus ja luistonesto käyttää ABS-jarrujen antureita pyörien nopeustiedon saantiin? Ja jos ABS:t toimii niin voisi päätellä ettei vika ole noissa antureissa.
-
Mutta taitaa ajonvakautus ja luistonesto käyttää ABS-jarrujen antureita pyörien nopeustiedon saantiin? Ja jos ABS:t toimii niin voisi päätellä ettei vika ole noissa antureissa.
Niin, totta.
Jos asiaa ajatttelee siltä kannalta, sinänsä noi kuitenkin on omia osajärjestelmiään ja toinen järjestelmä voi pyytää toisen käyttöä..
Sinänsä, jos ajonvakautusherja on mittaristossa, mutta ei abs tai luistonesto herjoja, niin vika lienee silloin siellä ajonvakautusjärjestelmässä ja pitäisi tarkastella sen ajonvakautusjärjestelmän komponentteja... se mitä tietoja ajonvakautus tarvii, joita ei autossa ilman sitä järjestelmää jo ole, on lähinnä asentotunnistimet autolle, eli sivuttaiskiihtyvyys ja kiertokulma-anturi, ohjauksen asento, jarrun asento ja jotain muita antureita.
Yleensä kyllä vikakoodi on tallentunut järjestelmään, mikäli järjestelmästä herjataan ja sen perusteella on paljon helpompi lähteä tutkimaan mikä rakkaalla on hätänä.
-
Yleensä kyllä vikakoodi on tallentunut järjestelmään, mikäli järjestelmästä herjataan ja sen perusteella on paljon helpompi lähteä tutkimaan mikä rakkaalla on hätänä.
tässähän se tuli. :) Itse en ole vikakoodia käyny lukemassa, koska erittäin suurella tod.näk. se viittaa ohjauspyörän anturiin kun vika iskee päälle olen usein miten veivannu ratin jompaan kumpaan reunaan tappiin :). Ja kun ei ole aikomusta sitä vielä korjata niin senkin takia saa jäädä :)