Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Lassezi - 01.11.2021, 17:07:03
-
Elikkä potilaana 2.4D V70 2008.
Tehot on ollut hukassa nyt jonkinaikaa, MAF:in vaihdoin ja parantui huomattavasti, mutta edelleen tehot katoaa välillä.
Matka-ajossa tehot häviää yhtäkkiä ja ei tuu mitään ilmoitusta tms.
Tehot tulevat takaisin aina itsestään, ei tarvi sammuttaa autoa.
Vika kun tulee päälle vaihdelaatikkokin käyttäytyy oudosti, pienemmälle vaihdettaessa nykäsee.
Kuvassa vikakoodit ennen Maffin vaihtoa. Pyörreläppien tanko uusittu kans.
(https://i.ibb.co/k2664s7/IMG-20211023-154041.jpg) (https://ibb.co/k2664s7)
-
DPF:n lämpöanturi vois olla syypää. Kannattaa katsoa mitä arvoja se näyttää.
-
DPF:n lämpöanturi vois olla syypää. Kannattaa katsoa mitä arvoja se näyttää.
Okei, itsellä ei ole lukijaa millä katsoa, mutta täytyy käydä korjaamolla.
Missäpäin tuo anturi sijaitsee?
-
(https://i.ibb.co/TM0vrpQ/IMG-20211101-193207.jpg) (https://ibb.co/TM0vrpQ)
(https://i.ibb.co/svF6W0z/IMG-20211101-193203.jpg) (https://ibb.co/svF6W0z)
(https://i.ibb.co/KL8s8Xv/IMG-20211101-193155.jpg) (https://ibb.co/KL8s8Xv)
(https://i.ibb.co/w0LHrby/IMG-20211101-193149.jpg) (https://ibb.co/w0LHrby)
(https://i.ibb.co/jghZRJL/IMG-20211101-193146.jpg) (https://ibb.co/jghZRJL)
(https://i.ibb.co/N12XTbG/IMG-20211101-193140.jpg) (https://ibb.co/N12XTbG)
(https://i.ibb.co/KN3c5h1/IMG-20211101-193128.jpg) (https://ibb.co/KN3c5h1)
Saako näistä selville nuita lämpöanturin arvoja? En ymmärrä noiden päälle mitään, onko muissa arvoissa jotain outoa? :D
-
Täysin hyödyttömiä arvoja. Käytä jossain missä on testeri millä näkee auton arvoja.
-
(https://i.ibb.co/KN3c5h1/IMG-20211101-193128.jpg) (https://ibb.co/KN3c5h1)
Ainakin IAT intake air temperature eli imuilman lämpötila näyttää liikaa, rikki siis. Vaihtohommasta en tiedä, miten paljon pitää purkaa. Coolerin päästä kuskin puolelta löytyy.
-
Tuo imuilmanlämpötila oli hyvä havainto! Itselläni oli samassa moottorissa vastaavanlainen vika, eli tehot tulivat ja menivät miten tahtoivat, ilman mitään vikailmoitusta. Korjaantui tuolla TMAP-anturin vaihdolla.
-
Tuo imuilmanlämpötila oli hyvä havainto! Itselläni oli samassa moottorissa vastaavanlainen vika, eli tehot tulivat ja menivät miten tahtoivat, ilman mitään vikailmoitusta. Korjaantui tuolla TMAP-anturin vaihdolla.
Mitä piti purkaa eestä että anturin pääsi vaihtamaan?
-
Ulkoistin tuon homman korjaamolle, joten ei ole täyttä tietoa. Lasku oli kuitenkin sen verran maltillinen, että tuskin oli paljoakaan tarvinnut purkaa. En sitten tiedä onko eroavaisuuksia miten paljon kun oma autoni on XC70 mk2.
-
Selvisikö AP:n vika ikinä? Mulla melko täsmälleen samat oireet -08 2.4 d v70:ssä
-
TMAP ja DPF:n anturit syyniin ekana.
-
Tmap (olettaen, että tämä on se anturi, mikä on vittumaisessa paikassa kuskin puolella alhaalla syylärin päässä) näytti ulkoisin puolin ihan puhtaalle kun sitä tutkin, mutta eihän se sen toimintaa takaa. Itsellä on käytössä halpa Bilteman Volvolle tarkoitettu vikakoodinlukija, jolla pystyy katsomaan myös joitain arvoja, ja se näyttää ilmeisesti tuon mittaamalle imuilmalle yli 60 astetta heti käynnistyksen jälkeen, eikä arvo oleellisesti muutu vaikka antaa runtua autolle ihan kunnolla. Toinen imuilmanlämpötila mitä tuo mittaa, on käsittääkseni maf:in mittaama, ja menee melko käsikädessä ulkoilman kanssa, viilenee toki kun on vauhtia tai kierroksia koneessa.
K.o. Mittari ei anna muita asiaan liittyviä vikakoodeja kuin ”p010117 ilmanassan tai ilmamäärän virtauksen piirin alue / toiminta. Yleiset sähköviat. Piirin jännite kynnyksen yläpuolella. ”
Ilmamassamittari alkaa olemaan suljettu pois, joskin kulku kylmänä parani selvästi kun vaihdoin ”uuden käytetyn”.
-
Tmap (olettaen, että tämä on se anturi, mikä on vittumaisessa paikassa kuskin puolella alhaalla syylärin päässä) näytti ulkoisin puolin ihan puhtaalle kun sitä tutkin, mutta eihän se sen toimintaa takaa. Itsellä on käytössä halpa Bilteman Volvolle tarkoitettu vikakoodinlukija, jolla pystyy katsomaan myös joitain arvoja, ja se näyttää ilmeisesti tuon mittaamalle imuilmalle yli 60 astetta heti käynnistyksen jälkeen, eikä arvo oleellisesti muutu vaikka antaa runtua autolle ihan kunnolla.
Anturivika noilla lämmöillä.
-
Tai sitten vaan taas johtosarja vika kyseessä jos vika toisaikainen / satunnainen, anturien irroittelu heiluttelee piuhoja sen verran että ottaa kontaktia taas, piuhoista nykimään ja sattaa paukkua vika päälle sitä myötä, ei ole mitenkään harvinaista vain päinvastoin, valitettavasti. Tokihan se anturikin voi olla syyllinen mutta tuo em testi melkein ensin.
-
Anturivika noilla lämmöillä.
Vahva tämä. Itselläni oli kanssa lämpötilatieto jotain tuota luokkaa heti startissa sillon kun kyseinen kampe anturi kuoli omasta laitteesta.
-
Vaihtelin tuon map anturin tänään, ja nyt antaa järkevämpiä tuloksia imuilman lämpötiloista, nyt näyttävät olevan melko lähellä toisiaan maf:in mittaamaan lämmön kanssa.
Pienellä koeajolla en suoranaisesti saanut tehoja häviämään, mutta auto rupesi kuitenkin kuumalla koneella hieman nykimään ja käymään huonosti. Samoten vaihteet vaihtuivat aika töksähdellen pienemmälle.
Samaa vikakoodia teki silti.
Huomenna työmatkalla selviää, auttoiko tuo tehojen katoamiseen