Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Hissou - 01.11.2021, 23:13:14
-
Tästä aiheesta on täällä jauhettu paljon, mutta en apua löytänyt ongelmaani aiemmista jutuista.
Kyseessä v70, vm.2004, 2,4 170hv bensiini+aut. Tyhjäkäynti heijaa ja soutaa, välillä ikäänkuin pikkaisen kaasuttelee itsekseen.
Tähän mennessä kaasuläppäkotelo putsattu, ei apua. Koitettu toisella samalaisella, ei apua. Tässä ei edes ole Italian ihmettä vaan ehkä Denso(?)
Kaikkia mahdollisia ap-letkuja tutkittu, vauriot korjattu, ei apua. Jarruille menevä ap-letku otettu irti ja imusarjan liitäntä tukittu, ei apua, mutta silloin kun tilanne on päällä ja kone seilailee/kaasuttelee, tämä rauhoittuu jarrua painamalla (?!?). Tein havainnon, että kun koneen käydessä suihkuttelee pilottia imusarjan nokan puoleisesta päästä tai etupään kanavien välistä imusarjan alle, muuttuu käynti pikkaisen. Tästä innostuneena Motonettiin ja imusarjan tiivisteen kanssa kotiin ja muutama rattoisa tunti töitä. Onnellisena löysin vielä 1 ja 2 imukanavien alareunojen kohdalta sen näköistä, että olisi voinut sieltä vuotaa. Mutta ei, ei se sieltä ollut kiinni. Mutta tämä ominaisuus on vielä olemassa, eli sieltä kun suihkuttelee pilottia, niin käynti muuttuu pikkaisen. Imusarjan nokkapäässä on jonkinlainen komponentti, josta menee letkun mutka imusarjan alla, koneen kyljessä kiinni olevaan muovi"purkkiin", näihin en tuossa rempassa kiinnittänyt sen enempää huomiota. Mikähän tämä purkki (tai se komponentti siinä imusarjan päässä) mahtaa olla, ja voisiko sillä olla jotain tekemistä asian kanssa, se kun kuitenkin on siellä pilottisuihkun suunnalla?
Jospa jollakin olisi heittää kommenttia tähän tarinaan...
-
Ja vielä lisäyksenä kun unohtui, minkäänlaisia vikakoodeja ei jää muistiin.
-
Huohottimen putkista joku rikki, varsinkin se ohut imusarjan alla on hyvin yleinen, kovettuu ja murtuu.
-
Jälkiviisautta, mutta se "muovipurkki" olisi liittyvine letkuineen kannattanut vaihtaa, kun imusarja oli jo irti. Ennemmin tai myöhemmin se näissä brakaa. Omaani ostin huoltosarjan, joka sisälsi myös imusarjan tiivisteen, eikä hintakaan hirvittänyt.
-
Oolrait, kiitos. Eli ilmeisesti tämä "purkki" tunnetaan nimellä öljynerotin. Onpahan purku ja kasaus kertaalleen opeteltu, niin sujuu toisella kertaa helpommin.
Mutta onko näissä joku toiminto, mikä muuttaa jotain asetuksia moottorinohjauksessa kun jarrua painaa, vai kuinka tämä jarrun painaminen vaikuttaa käyntiin?
-
"Imusarjan nokkapäässä on jonkinlainen komponentti" tarkoitatko tätä: volvo oem 8631288? Sijaitsee imusarjan kyljessä jakopään puolella. Tuli mieleen, että voisko em. pötikän maastossa olla imuvuoto? Mulla on semmonen harhaluulo, että tuosta pötikästä lähtee alipaineletku jarrutehostimelle. Menipä sinne tai tänne, mutta itse yrittäisin poissulkea tuon mahdollisuuden.