Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: J_Lanttola - 02.12.2011, 15:21:19
-
Kysymys siis otsikossa. Eli montaako eri mallista laatikkoa on käytetty 850-sarjassa? Ja onko siihen jotain määrääviä tekijöitä että mikä loota siellä on? Esim vuosimalli tai moottorin tyyppi?
Sen verran vieraita nämä etuvetoiset ettei mitään hajua noitten laatikoista ja homma olisi hiukan kiirekin, niin helpottaisi kovasti jos joku osaisi ihan ulkomuistista heittää jotain faktoja, ettei tarvitisi koko interveppiä selata kannesta kanteen.
Isäukon käyttöautosta nimittäin (850 glt, 2,5 20v vapari, -92 sedan) oli loota tehnyt lopullisen stopin, ensin oli luistanut/vaihtanut hitaasti ja lopuksi lakkasi liikkumasta kokonaan. Värkkäilin tossa vaan kun lootia koitin pikaisesti katsella että näitä on vissiin usempia versioita ollut? Vai onko?
Kytkinkopan jako on vissiin kaikissa koneissa sama, lukuunottamatta tdi:tä. Mutta mites muut erot? vetarit, sähköt, vivustot ym?
Onko kaikki loodat kuitenkin aw50-42:n eri versioita? Mistä mallista löytyy tuohon käypä loota tilalle?
-
Ihan ei uskalla kättä raamatulle pistää mutta mun valistunut arvaus on, että se on kaikissa semmoinen, että mikä tahansa vastaava loota sopii tuohon (poislukien tietysti TDI). Korjatkoon se jolla 100-varmaa tietoa.
-
Väittäisin myös rohkeasti, että ensimmäisten v70 ja s70 mallien laatikot käyvät. Vasta 99-00 malleissa tuli muutosta kun laatikolle ohjauskäskyt alkoivat siirtyä can-väylää pitkin.
-
Ahaa, no sitten mä oon taas liikaa kuunnellut huhupuheita. Minä kun oon kuullut kaiken maailman huhuja että esim t5 laatikot olisi vahvempia tai uudemmissa kasipuolikkaissakin olisi jo laatikon ohjeuksessa eroja yms. Itsekin aloin tuossa juuri pohtimaan että onko niissä todellisuudessa eroja vai onko nämä pelkkiä mutu-arveluita yms, ja nämä vahvistaisivat omia epäilyjäni.
Itseasiassa pajalta löytyy myös yksi -96 t5 farkun automaatti, joka pitäisi siis periaatteessa sopia ns bolt-on?
-
Manuaaleissa on perävälityksissä eroja sekä M59 laatikossa on lukko.
Kyllä jotain eroja varmaan automaateissakin on, mutta sopinevat silti ristiin?
-
Näin minäkin ajattelisin,että -99 asti sopii varmaan sekaisin. Varmaan voi olla T5 aski vankempaa tekoa, eri välitystä tms. mutta se ei estä sun operointejasi kun homma menee näinpäin.