Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Alpinweiss - 04.11.2021, 10:09:20

Otsikko: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: Alpinweiss - 04.11.2021, 10:09:20
Pitkäaikainen lukija ja ensikertaa kirjoittaja ilmoittautuu uutena foorumille.

Tuli tuossa hankittua vajaa 300tkm ajettu 2.0 vitoskoneinen V70 163hp D4. Yksi asia joka pistää mietityttämään on mielestäni kohtuuttoman voimakas tärinä joka on helposti aistittavissa kierrosalueella 1100-1300rpm. Vahvimmillaan silloin kun turbiinin lukko on kytkettynä taajamanopeuksissa, ja kone "vedättää" isolla vaihteella. Laatikosta tärinä tuskin aiheutuu, koska sen tuntee myös paikallaan kaasutellessa. Tärinä on voimakkaampi lämpimällä kuin kylmällä koneella. Tukikumit katselin silmämääräisesti, eikä yksikään ole varsinaisesti rikki. Jakohihnan vaihto olisi tulossa max. vuoden päästä, mutta en usko että tällainen tärinä sieltä päästä tulee. Ilmastointi ujeltaa myös hieman, voiko se hihnapyörä aiheuttaa tällaista? Kompura näkyi olevan uusi.

Mistäs seuraavaksi lähdetään liikkeelle?
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: KariL - 04.11.2021, 14:06:35
Taajamassa ja nurkka-ajoissa käytän yleensä aina manuaalivaihteita ja reippaammin kierroksia. D ajattaa turhan alhaisilla kierroksilla, nokeaa koneen ja täristää. Ennen pitkää autolta loppuu menohalut ja sitten pitää antaa kunnolla kenkää, jotta kone herää henkiin ja laatikko oppii uusille tavoille.
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: varttimondeo - 05.11.2021, 08:10:36
Nämä tosiaan kaupunkinopeuksissa vedättää kovasti. Mutta jos se paikallaankin tärisee, niin vidalla voisi katsella suuttimien korjausarvoja:

https://youtu.be/ev-k6sw9jRc
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: volvoukkoawd - 07.11.2021, 00:22:43
Itsellä s80 vm.07 D5 koneella ja täristää myös kyseisellä kierrosalueella paikallaan. Ajossa ei huomaa juurikaan, suuttimet on tuosta testipenkissä käytetty ja yksi korjattu. Ei mitään vaikutusta.
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: Iivari_76 - 27.11.2023, 23:10:45
Laitan tähän vanhaan ketjuun. 5-cyl D3 163hp S60 vm. 2012 automaatissa ilmeni sellainen tärinä, mitä ei ollu perjantaina, mutta oli lauantaina koko ajan. Kerrasta siis ja samaan aikaan osuu ekat kunnon pakkaset. Ei niinkään tunnu, mutta kuuluu aika kova resonanssiääni. Jostain oikealta puolelta mielestäni. Muuten ei moottorin toiminnassa tunnu mitään outoa. Parhaiten ääni erottuu tyhjäkäynnillä, mutta myös ajossa. Auto oli lämpimässä tallissa tänään, mutta se ei vaikuttanut mitään. Ilmeisesti niitä tukikumeja menee ja semmonen sopisi oireisiin? Laturin vapaakytkimestä on kanssa ollut juttua, mutta en osaa arvioida sopiiko oireisiin. Onkos tässä semmonen kaksoismassa vauhtipyörä?
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: Heikki75 - 28.11.2023, 06:00:06
Laitan tähän vanhaan ketjuun. 5-cyl D3 163hp S60 vm. 2012 automaatissa ilmeni sellainen tärinä, mitä ei ollu perjantaina, mutta oli lauantaina koko ajan. Kerrasta siis ja samaan aikaan osuu ekat kunnon pakkaset. Ei niinkään tunnu, mutta kuuluu aika kova resonanssiääni. Jostain oikealta puolelta mielestäni. Muuten ei moottorin toiminnassa tunnu mitään outoa. Parhaiten ääni erottuu tyhjäkäynnillä, mutta myös ajossa. Auto oli lämpimässä tallissa tänään, mutta se ei vaikuttanut mitään. Ilmeisesti niitä tukikumeja menee ja semmonen sopisi oireisiin? Laturin vapaakytkimestä on kanssa ollut juttua, mutta en osaa arvioida sopiiko oireisiin. Onkos tässä semmonen kaksoismassa vauhtipyörä?

Itse epäilen noita öljytäytteisiä moottorin tukia?
Omassa kun pakkanen kiristyy -25 lähelle, alkaa vedätyksessä tietyillä kierroksilla kuulua aika häiritsevä jurina.
Kyseessä AWD ja kun edellisessä saman alustan etuvedossa ei tuota esiintynyt. ajattelin ensin että se kuuluu jostakin taka-akselin tienoilta, mutta enemmän se edestä tulee.
Kun ei ole kovaa pakkasta, mitään sen kummempia oireita ei ole.
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: Turbo 242 - 28.11.2023, 08:55:15
Laitan tähän vanhaan ketjuun. 5-cyl D3 163hp S60 vm. 2012 automaatissa ilmeni sellainen tärinä, mitä ei ollu perjantaina, mutta oli lauantaina koko ajan. Kerrasta siis ja samaan aikaan osuu ekat kunnon pakkaset. Ei niinkään tunnu, mutta kuuluu aika kova resonanssiääni. Jostain oikealta puolelta mielestäni. Muuten ei moottorin toiminnassa tunnu mitään outoa. Parhaiten ääni erottuu tyhjäkäynnillä, mutta myös ajossa. Auto oli lämpimässä tallissa tänään, mutta se ei vaikuttanut mitään. Ilmeisesti niitä tukikumeja menee ja semmonen sopisi oireisiin? Laturin vapaakytkimestä on kanssa ollut juttua, mutta en osaa arvioida sopiiko oireisiin. Onkos tässä semmonen kaksoismassa vauhtipyörä?

Momentinmuunnin automaattivaihteisessa ei ole vauhtipyörää ollenkaan. Sielä on vain vetolevy, johon turbiini ja starttikehä kiinnitetään.
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: varttimondeo - 28.11.2023, 15:16:36
Ilmastoinnin kompuran magneettikytkimen hihnapyörän laakerin voisi myös tsekata.
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: Iivari_76 - 28.11.2023, 21:18:57
Momentinmuunnin automaattivaihteisessa ei ole vauhtipyörää ollenkaan. Sielä on vain vetolevy, johon turbiini ja starttikehä kiinnitetään.
Täällä päässä ammattimies asialla  ;) Näin tietysti.

Ei kai siinä auta muu kuin viedä Bilialle, mutta se jää työmatkan jälkeen ens viikon loppuun. Koneen yläpuolen tuessa ei ainakaan selvää vikaa. AC ottaminen pois päältä ei myöskään vaikuta. Kuulostaa vähän kuin puhelin värinähälytyksellä olisi kovalla alustalla.
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: Ryde85 - 30.11.2023, 09:16:24
Apulaitehihnankiristin ja -remmi vaihtoon. Itsellä loppui tärinät matalilla kierroksilla näiden uusinnan jälkeen. Myös laturin vapaakytkimen uusin samalla.
Otsikko: Vs: V70 2.0 5-cyl 2013 Moottorin tärinä
Kirjoitti: Iivari_76 - 13.12.2023, 18:49:41
Apulaitehihnankiristin ja -remmi vaihtoon. Itsellä loppui tärinät matalilla kierroksilla näiden uusinnan jälkeen. Myös laturin vapaakytkimen uusin samalla.

Just näillä spekseillä tehtiin korjaus. Kustannus 400. Sain ajan äkkiä ja palvelu oli hyvää. Vähän risuja siitä, kun tää syttyi heti kilometrin ajon jälkeen:
(https://i.ibb.co/VHzMCkY/IMG-20231213-175815-MP.jpg) (https://ibb.co/VHzMCkY)

Verenpaine meinas nousta, mutta oli vain liitin jääny irti. Sen osasin ite laittaa.