Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Turbo 242 - 02.12.2011, 16:26:11

Otsikko: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.12.2011, 16:26:11
Jos tästä on jo aihe olemassa niin yhdistäkää siihen.

Foorumin yhteistyökumppani Mamasan:illa on kahden sorttista katalysaattoria (http://shop.mamasan.fi/product/list/14/katalysaattorit) valikoimissaan ja näistä kahdesta heräsi kysymys että kumpi on parempi, keraamisella kennolla oleva vaiko metallikennolla varustettu?  ???

Kohteena on kaksi autoa, molemmat ahdettuja ja tehotavotteet jää alle 350 hevosvoiman kampiakselilta. Kokoluokka katille tulee olemaan 3" ja mieluiten litteä malli koska tilaa ei ole yhtään ylimääräistä. Onko näin "alhaisilla" tehotavotteilla mitään merkitystä tuon kennon materiaalilla?

Kiitän vastauksista. -H-
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: VT86 - 02.12.2011, 16:45:55
Parempi missä mielessä on ehkä aiheellinen kysymys. Metallikennoinen kestää paremmin virikäytössä (ei aivan niin herkästi ota itseensä kovista lämpötiloista, mahdollisesta palamattomasta bensasta jne.) Mutta mikään kun ei tule ilmaisesksi niin vastapainona metallikennoinen katti vaatii pidempään saavuttaakseen toimintalämpötilan ja ehkä puhdistustehossakin jäädään keraamiseen verrattuna hieman.
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.12.2011, 18:42:28
Parempi missä mielessä on ehkä aiheellinen kysymys. Metallikennoinen kestää paremmin virikäytössä (ei aivan niin herkästi ota itseensä kovista lämpötiloista, mahdollisesta palamattomasta bensasta jne.) Mutta mikään kun ei tule ilmaisesksi niin vastapainona metallikennoinen katti vaatii pidempään saavuttaakseen toimintalämpötilan ja ehkä puhdistustehossakin jäädään keraamiseen verrattuna hieman.

Taidan siis pistää pari tuommoista keraamista "litteätä" kattia tilaten. En usko että näissä kohde autoissa tulee bensaa raakana putkeen. Tai mistä minä tiedän jos niihin tulee vikaa.
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: pomo - 02.12.2011, 18:51:43
Onko sillä lämpeämisellä isoa merkitystä kuin katsastuksessa?
Siks kysyn kun en tiedä miten noissa viri vehkeissä ohjaukset toimii.
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.12.2011, 18:54:07
Onko sillä lämpeämisellä isoa merkitystä kuin katsastuksessa?
Siks kysyn kun en tiedä miten noissa viri vehkeissä ohjaukset toimii.

Ei mun puolesta. Jos viittisin jumpata niin laittaisin katin vaan leimalle kiinni. Molemmat autot on lastutetulla vakio ECU:lla.
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: pomo - 02.12.2011, 18:56:58
Ei mun puolesta. Jos viittisin jumpata niin laittaisin katin vaan leimalle kiinni. Molemmat autot on lastutetulla vakio ECU:lla.
Eli metallinen piisais.
Tee se laipoilla niin helppohan se on jumpata.

Kumpi on muuten halvempi? Olettaisin että metalli katti
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.12.2011, 19:01:31
Eli metallinen piisais.
Tee se laipoilla niin helppohan se on jumpata.

Kumpi on muuten halvempi? Olettaisin että metalli katti

Kun sen sinne kerran laittaa niin saa olla siellä.

Mamasanilla (http://shop.mamasan.fi/product/list/14/katalysaattorit) keraaminen on halvempi ja ainoostaan sitä saa "litteenä".
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: pomo - 02.12.2011, 19:04:18
Kun sen sinne kerran laittaa niin saa olla siellä.

Mamasanilla (http://shop.mamasan.fi/product/list/14/katalysaattorit) keraaminen on halvempi ja ainoostaan sitä saa "litteenä".
Sellanen sitten vaan.   :)
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: Turbo 242 - 02.12.2011, 19:15:36
Sellanen sitten vaan.   :)

Täytyy harkita jos vaikka tässä lähipäivinä tilais.
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: ässäarpa - 15.10.2013, 23:55:21
Mitenhän paljon tämmöinen (http://shop.mamasan.fi/product/show/3461/katalysaattorit/2219/magnaflow-3-metallikennoinen-katalysaattori) sitten ahistaa n. 400hv koneessa?

Biltsu tarjoaa tälläisen (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Katalysaattori/Katalysaattori-urheiluautoihin-79805/).

Löytääkö kukaan mitään dokumenttia missä noita testailtaisiin?


Ei taida tosta hintaluokasta sellaista saattoria löytyä jota ei leiman jälkeen pois ottaisi.  :-\
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: Anssi_ - 16.10.2013, 02:39:03
Täältäkin löytyisi erilaisia katalysaattoreita, putkistoja yms. http://www.a-alt-avgassystem.fi/ (http://www.a-alt-avgassystem.fi/)
Siitä en sitten tiedä millaisia katit ovat, mutta se selviää varmasti kysymällä.

Putki tuli tuolta tilattua omaan S60:een reilu kuukausi sitten.
Saapui ruotsista noin viikossa tilauksesta, oli sellainen kuin pitikin ja heittämällä meni paikalleen.
Otsikko: Vs: Katalysaattori viritetyssä moottorissa
Kirjoitti: puliukk0 - 16.10.2013, 17:08:54
Mitenhän paljon tämmöinen (http://shop.mamasan.fi/product/show/3461/katalysaattorit/2219/magnaflow-3-metallikennoinen-katalysaattori) sitten ahistaa n. 400hv koneessa?

Biltsu tarjoaa tälläisen (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Pakoputkisto/Katalysaattori/Katalysaattori-urheiluautoihin-79805/).

Löytääkö kukaan mitään dokumenttia missä noita testailtaisiin?


Ei taida tosta hintaluokasta sellaista saattoria löytyä jota ei leiman jälkeen pois ottaisi.  :-\

Japanissa 600hp rata autossa testas aikoinaan. Tuloksena jotain pari heppaa hävis. Mut hc tippu jostain 2000 alle 200.
En muista oliko 100cell vai mikä.

Taas vakio katit ahdistaa ihan tajuttomasti...