Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Perärikko - 04.11.2021, 17:52:21

Otsikko: V70 mk2
Kirjoitti: Perärikko - 04.11.2021, 17:52:21
Tulipahan ostettua tuossa kolmisen viikkoa takaperin v70 mk2 2.5t 188tkm ajettuna, huoltohistoria vaikutti erittäin kattavalta ja ensimmäiset 10v huollettu huolto-ohjelman mukaan merkkiliikkeessä. Välillä kumminkin kuuluu oikealta etupäästä selkeä kolahdus/narahdus kun lähtee peruuttamaan pyörät melkein ääriasentoon kännettynä, mistä mahtaa johtua? Etupäähän on ainakin raidetangon päät ja alapallonivelet vaihdettu vajaa 50tkm takaperin. Muutenkin kaipaisin neuvoja mitä on syytä pitää mielessä tämän mallin kanssa ja mihin on syytä varautua. Ja nuo huoltokirjaan merkityt 14-15tkm öljynvaihtovälit vaikuttaa jotenkin pitkiltä näin pohjoisissa olosuhteissa. Auto ajolleen hyvä ja moottori sekä vaihdelaatikko pelaa kuin junan vessa. Kyseessä tosiaan siis vuoden 2007 classic-malli.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: laatikkovika - 04.11.2021, 18:53:02
Terves
Kannattaa jatkossa kysellä tuolla korjaamo- osiossa jos on ongelmaa, saa paremman yleisön. :)
Mutta mutta, alatukivarren puslat on kulutustavaraa, ne voi antaa ääntä. Toinen yleinen vikapaikka on iskarin ylätuenta. Voi kinnata laakeri vastaan ja laittaa jousen soimaan kun käännät.
Koiranluita saa aina olla varalla, no, ei ehkä ihan noinkaan, riippuu miten laadukkaita osia käyttää.

Öljyjähän saa vaihdella ihan miten hyvältä tuntuu, itekään en noin paljon ajele kun ei ole longlife öljyjä käytössä.

Varautua saa melkein mihin vaan mutta melko ongelmaton kokonaisuus on kunhan muistaa jakopään hoitaa aina kuntoon.
Sähköviat on joskus kinkkisiä kun on niin paljon romuja joiden keskinäinen kommunikaatio pitää pelata.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: anssi68 - 04.11.2021, 21:41:40
Samanlaisella päästellyt kohta 4 vuotta ja tällä hetkellä kilsoja on 320 tkm..

Korjauskohteita ollut vuosien varrella:
-Huohotus-järjestelmän uusinta.
-Moottorin termostaatti.
-Koiranluut eteen.
-Alapallot eteen.
-Etupyörien laakerit.
-Vasen takapyöränlaakeri.
-Sisäpuhallin.
-Pakoputken keskipätkä.

Edessä iskarin yläpään tuenta saattaa irrota vulkanoinnista, niin voi kolahdella jouston aikana.

Alatukivarret edessä ja lähinnä ne takapuslat, niin saattaa kiemurella ajossa.

Jakopään osalta sitten voi pistää melkein kaikki uusix, kun ja jos VVT-pyörät alkaa vuotamaan..

Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Perärikko - 05.11.2021, 00:48:46
Kiitoksia vastauksista, itselle on nämä Volvot aikas vieraita pelejä niin tulee tarpeeseen nuo tiedot. Eli alapalloniveliä ja puslia kuluu...
Eikös tuo 2.5t ole kokonaisuutena aika luotettava peli kunhan öljynvaihdot ja jakopäärempat tehty ajallaan? Ja vissiin tuo Aisinin laatikko on kestävä jos öljynvaihdot tehty? Onko muuten millainen talviautona?
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: laatikkovika - 05.11.2021, 09:26:42
Hyviä noi kait talvella on. Itsellä nyt vaan sedani s60 T-5 tällä hetkellä.
Lämpöö riittää jos termari kunnossa, farkkuhan on vähän viileempi kun on ilmatilaa enemmän.
Ikkunoita kannattaa varoa käyttämästä jos on vähänkin jäässä, menee ne muoviperhoset nostinsysteemistä rikki.
https://www.motonet.fi/fi/varaosahaku/b8ea44c5-26f6-48a6-a6cb-88aa35771764/659228/Auto/VOLVO/S60-I/2000-2010?cat=a9635213-7fba-4110-89aa-6ff48f229f1d

Ovat halpoja mutta turhaa hommaa vaihdella, varsinkin jos ei talvella ole tallia käytössä.
Jos ikkuna alkaa kulkemaan vinossa tjs niin on korkea aika kurkkia oven sisään.

Karmissa ne urat joissa ikkuna kulkee kannattaa voidella silikonilla.

Niinhän tuo kyllä on monessa muussakin merkissä varottava juttu.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Volvomania - 07.11.2021, 20:22:34
Aloitin jokunen aika (pari viikkoa) sitten topikin, jossa listasin kaikki viat ja korjaukset autostani.
Ostin auton uutena vuonna 2002 ja olen ajanut sillä 0-275tkm.
Yritin saada vikalistaa autoista 300tkm:ään saakka. En saanut. Ehkäpä sellaisia omistajia ei montaa ole, jotka on pitäneet samaa autoa niin pitkään.
Siellä listalla on kuitenkin kaikki ne viat ja korjaukset, jotka olen omaan autooni tehnyt.
Mun mielestäni sellainen tieto on hyödyllinen. Tiedä sitten. Saispa vielä listan väliltä 300-400tkm.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Perärikko - 08.11.2021, 18:02:20
Osaatteko vielä sanoa mikä lämmitin tuommosessa 2007-mallissa vois olla, keulassa pistoke niin onko tässä moottorissa "perinteinen" lohkolämmitin vai säteilylämmitin? Lähinnä sen puolesta kyselen että kuinka pitkään kehtaa pitää johdon päässä -5 pakkasilla...
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: tuomaril - 08.11.2021, 18:10:57
Säteily- tai letkulämmitin. Luultavasti tuo ensimmäinen. Oli kumpi tahansa, niin ei ole liioiteltua pitää sitä piuhan päässä pari tuntia.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: anssi68 - 08.11.2021, 18:50:53
Säteily-lämmitin , ellei ole vaihdettu letkulämmittimeen..

Säteily-lämmittimen teho on tosiaan aikas surkea.
(Tulitikku-askin kokoinen lätkä lohkon kyljessä.)

Omaan vaihdoin sen tilalle calixin letkulämmittimen ja sen lämmityksen sentään huomaa kun on ollut päällä.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: laatikkovika - 08.11.2021, 19:26:10
Jos se on calix niin vois olla vesitilassa vastus. *taavih->

Jos vastus nesteessä nii moottori on kädellä koittaen jo haalea.
Säteilyllä sähköä lähinnä kuluu eikä mitään havaittavaa tapahdu.

Mulla on pitkään ollut varusteena halpis laserlämpömittari, on tosi kiva peli.
Pilvettömälle taivaalle kun osottelee niin on pakkasta joku -50°c.  Hinta parinkympin luokkaa.

Hyvä myös mittaamaan moottorista lämpötilaa... :-[
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Volvomania - 10.11.2021, 17:49:36
Alkup. On varmaankin ollut Calix säteilylämmitin. Vaihdoin omaani Defan, koska hajonneen Calixin tilalle ei ollut vastaavaa saatavana. Defan sivuilla väittävät, että se on yhtä tehokas, kuin lohkolämmitin. Lämmittää öljyn, joka on tärkeämpää, kuin veden lämmittäminen. Tiedä sitten.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Turbo 242 - 10.11.2021, 18:32:18
Onko kukaan selvittänyt jäähdytinnesteen lämpötilaa alkuperäisen säteilylämmittimen jäljiltä? Kyllä se ihan toimiva ratkaisu on. En muista ulkolämpötilaa, mutta parin tunnin jälkeen jäähdytysneste oli yli +40⁰C.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Volvomania - 10.11.2021, 20:43:31
Säteilylämmittimen tehoa olisi kuulemma rajoitettu. Testasin oman Defan ja se otti töpselistä 400w virtaa. Kyllä se sillä teholla jo pitäisi lämmittää.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: laatikkovika - 11.11.2021, 08:39:52
Miten se säteilijä oljyn lämmittää jos möllöttää siellä lohkossa?
Tokihan joitakin malleja on jotka kiinnitetään öljypohjaan ja tehot on huikeat 250w :o
Säteilijän teho on tosiaan 400w ja letkulämppärin nimellisteho 550w

https://www.kahaviesti.fi/vertailussa-calix-moottorinlammittimet/
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: kupari s40 - 11.11.2021, 16:07:03
Meillä tuohon S60 tuli säteilylämmittimeksi toissa vuonna calixin hajottua defan vastaava. Tuossa vetarien uusinnassa huomattu että defa-calix adapteri joka laitettu heti lämmittimen lähtöön oli melkein poikki niin rytkäisty lähtöön defan 1m johto ja adapteri nippareilla kunnolla tulipeltiin kiinni.
Adapteri tekeleenä heikompi kuin panssarijohto niin lämpötilan muutokset ja pieni liike taisi olla liikaa..

S40 on on myös vaihdettu defa calixin tilalla ja adaptereita meni myös yksi ennenkuin jatkoin saaden adapterin  parempaan kohtaan..
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Volvomania - 11.11.2021, 18:01:56
Mulla oli yhdessä autossa vastus öljypohjan kyljessä. Ei se kovilla pakkasilla paljoa auttanut auton käynnistyksessä. Sama Mun Volvon säteilylämmitin. Pidin -38c asteessa lämppäriä puolipäivää päällä. Lähti käymään, mutta ruikkasi öljyä ulos suodattimen venttiilistä. Jospa asentais toisen säteilylämmittimen johonkin sopivaan paikkaan, niin eiköhän alkais lämmittämään.
Joskus on ollut myynnissä magneetilla öljypohjan kiinnitettäviä lämmittimiä. Sellainen olisikin hyvä. Ei taida olla missään myynnissä?
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: laatikkovika - 13.11.2021, 19:16:37
Onko kukaan selvittänyt jäähdytinnesteen lämpötilaa alkuperäisen säteilylämmittimen jäljiltä? Kyllä se ihan toimiva ratkaisu on. En muista ulkolämpötilaa, mutta parin tunnin jälkeen jäähdytysneste oli yli +40⁰C.
Mittasin tänään, autossa vielä calixin säteilijä.
Ulkolämpötila -2°c, virta päällä 3h.
Laserilla kannen takapäästä imusarjan läheltä lämpötila +25°c.
Nesteen lämpötilaa en tiedä, varmaan vähän lämpösempää, olishan sen testerillä nähnyt mutten viittiny kaivaa, oli kiire autopesuun.

Onhan tuo koneelle jo mukavampaa kuin kylmänä. :puavo:
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Turbo 242 - 13.11.2021, 19:53:42
Mittasin tänään, autossa vielä calixin säteilijä.
Ulkolämpötila -2°c, virta päällä 3h.
Laserilla kannen takapäästä imusarjan läheltä lämpötila +25°c.
Nesteen lämpötilaa en tiedä, varmaan vähän lämpösempää, olishan sen testerillä nähnyt mutten viittiny kaivaa, oli kiire autopesuun.

Onhan tuo koneelle jo mukavampaa kuin kylmänä. :puavo:

Eli ihan toimiva ratkaisu tuo säteilylämmitinkin. :tykkää:
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Mustalaatikko - 17.11.2021, 22:26:13
Öljypohja taitaa olla alumiinia tms. että siihen ei magneetti tartu.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Volvomania - 20.11.2021, 20:49:44
Niin muuten onkin. Eipähän ruostu, kuten vaimon Primeran öljypohja. Hyvä niin.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Kaasu - 23.11.2021, 14:33:35
Täällä nostaa tuore Vollen (V70 -06 2.4 BiFuel) omistaja tumpun pystyyn.
Pari tonnii takana ja kivat on kyydit.
Tuli viime viikolla lämppäriongelmia, poltti heti sulakkeen töpseliä kiinnittäessä —> Y-haaroittimen kuorihaljennut—> vaihdoin haaroittimen ja kaapelin pistokkeeseen päin.
Taitaa mulle se säteily/letkulämppäri olla mäsä kun paukahtaa auton alta ja sulake laukee välittömästi?
Vielä en ole mitannu ohmeja.
Tietääkö ketään mikä on vasaosakoodi ja mistä parhaiten/halvalla löytyy uusi tai ehjä?
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: anssi68 - 23.11.2021, 14:41:11
Täällä nostaa tuore Vollen (V70 -06 2.4 BiFuel) omistaja tumpun pystyyn.
Pari tonnii takana ja kivat on kyydit.
Tuli viime viikolla lämppäriongelmia, poltti heti sulakkeen töpseliä kiinnittäessä —> Y-haaroittimen kuorihaljennut—> vaihdoin haaroittimen ja kaapelin pistokkeeseen päin.
Taitaa mulle se säteily/letkulämppäri olla mäsä kun paukahtaa auton alta ja sulake laukee välittömästi?
Vielä en ole mitannu ohmeja.
Tietääkö ketään mikä on vasaosakoodi ja mistä parhaiten/halvalla löytyy uusi tai ehjä?

Varmaan asennettu säteilijä sinne koneen kylkeen..

Riippuu siitä, kumman (Calix/Defa) lämmitysjärjestelmä siellä on:
https://www.calix.se/fi/aloitussivu
https://www.defa.com/fi/autolampo/
Tuolta pääsee hakemaan tietoa ja varaosanumeroita.

Motonet, fixus ja nettikaupat kannattaa käydä läpi kun noita osia etsii..
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Volvomania - 23.11.2021, 14:54:24
Mulla oli alkup. Calix, joka oli sulanut oikosulkuun. Ostin tilalle Defan , johon saa adapterin Calixin johdolle. Defan säteilyä mihin siis rikkoutuneen tilalle ja siihen adapteri Kaapeli, joka menee suoraan Calixin johtoon kiinni. Ehkäpä siihen saa ostaa suoraan Calixinkin. Itse ostin Jämsästä ja niillä ei siihen hätään ollut muuta tarjota.
Otsikko: Vs: V70 mk2
Kirjoitti: Jorma - 23.11.2021, 18:57:42
Mun kaverille, työsuhdeautona V70 2.5T '08 (tai 2007) aut. asennettiin aikoinaan letkulämppäri jälkikäteen Biliassa. Siihen tuli ilmiötä, että (start-stop) startissa jäi vain pyörittämään, muttei käynnistynyt. En ole kuullut miten vika selvisi, mutta epäilivät, että lämmitin sekoitti jonkun mittaustuloksen ja säädöt ajautui laitaan pakkasella. Hän jäi eläkkeelle ja osti auton omaksi. Ajaa sillä edelleen. Tuohan kulkee tosi hyvin, erittäin matalalta vääntävä kone, mutta polttoainetalous on melko janoinen.