Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: laatikkovika - 05.11.2021, 14:14:30

Otsikko: S60 geartronic kyssäri
Kirjoitti: laatikkovika - 05.11.2021, 14:14:30
Tohdin tässä kysäistä mielipidettä kys laatikosta.
On T-5 vehkeessä kiinni ja tehoja n.300, vääntö rajattu tuonne 390 tuntumaan.

Varsinainen kys. on että joutuuko laatikko kovemmille man.puolella vai eikö ole merkitystä?
Vai onko kenties toisinpäin?

Ainakin vaihdot on melko nopeita manuaalilla kun lappua pitää lattiassa ja tökkii isompaa pesään.
6000 rpm paikkeilla kun vaihtaa niin ei ehdi rajoittimeen.
Otsikko: Vs: S60 geartronic kyssäri
Kirjoitti: M.M.A - 05.11.2021, 21:35:46
Ei kai siinä muuta eroa ole kuin että manuaalipuolella turbiini lukituu 3 vaihteesta ylöspäin eikä luistata kuten tekee automaattipuolella. Tiedä sitten kumpi on haitallisempaa, luisto vai vedätys kiinteällä. Omassa 2.5T luvattu n.250 lehmää ja väännöt samaa luokkaa n. 380-390Nm. Mitä nyt haluaa uskoa mut makeasti se lähtee kun kuudestakympistä lukitulla kolmosella polkaisee. Vaihtaminen tuntuu aika samalta kummallakin puolella.
Otsikko: Vs: S60 geartronic kyssäri
Kirjoitti: laatikkovika - 06.11.2021, 09:08:31
Lähtee juu ja kyllä se paremmin manuaalipuolella erkanee paikaltaan kuin autom.
Ainakin persdynon ja kellonkin mukaan, riippuu tietenkin vaihtajasta.
Ei sitä oikeen sääliäkään voi jos mennä haluaa.

Saa tähän joku vaihteistoguru antaa pätevän kantansa, minä kun en noista niin paljoa tiedä.
Olen tottunut niitä vaan särkemään.  :P( Kats. nimimerkki) .
Otsikko: Vs: S60 geartronic kyssäri
Kirjoitti: laatikkovika - 07.11.2021, 21:56:01
Semmosen huomasin että johonkin dieselmalliin ainoa vaihtoehto on geartronic.
C70 2006-2013.
Otsikko: Vs: S60 geartronic kyssäri
Kirjoitti: Mustalaatikko - 08.11.2021, 19:34:22
Oma filosofia näissä on että paikaltaan kiihdyttely on laatikolle raskaampaa kuin maantienopeuksissa ja dieselissä tuosta 5v laatikosta uskalletaan ottaa jopa 460nm vääntöä ilman että se sen enempää hajoaa. Tärkeää on vaihtaa niitä laatikon öljyjä 60tkm - 80tkm välein niin kestää paremmin.
Otsikko: Vs: S60 geartronic kyssäri
Kirjoitti: tuomaril - 08.11.2021, 20:12:12
Samassa käsityksessä Mustalaatikon kanssa.
Otsikko: Vs: S60 geartronic kyssäri
Kirjoitti: laatikkovika - 09.11.2021, 08:03:05
Niin minäkin.


Toisaalta jos ajattelee kiihdytystä ajonopeuksissa man puolella niin ei ainakaan luista kun turbiini on lukossa.
Eihän se mahoton luistokaan kovin hyvää tee.  Semmosta...