Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: TapsaL2 - 05.11.2021, 21:57:01
-
V60 takajarrut laahaa. Levyt vaihdettu, palat vaihdettu, satulat vaihdettu, nesteet vaihdettu ja edelleen laahaa. Purettu ja kasattu vaihtojen jälkeen kahdesti ja laahaa edelleen. Kymmenen kilsan ajon jälkeen polttavan kuuma.
Mikähän mahtaa potilasta ahdistaa?
Potilaalla ajettu vajaa 130tkm, käyttöönotto elokuussa -16.
-
Ajettiinko sähköinen pysäköintijarru testerillä auki.
-
Ajettiinko sähköinen pysäköintijarru testerillä auki.
Ajettiin
-
V60 takajarrut laahaa. Levyt vaihdettu, palat vaihdettu, satulat vaihdettu, nesteet vaihdettu ja edelleen laahaa. Purettu ja kasattu vaihtojen jälkeen kahdesti ja laahaa edelleen. Kymmenen kilsan ajon jälkeen polttavan kuuma.
Mikähän mahtaa potilasta ahdistaa?
Potilaalla ajettu vajaa 130tkm, käyttöönotto elokuussa -16.
Itsellä samaa vikaa takajarrujen vaihdon jälkeen ja viikonloppuna nylppäsin kaikki vielä auki. Käsijarru huoltoasentoon ja satula irti. Palat liikkuivat herkästi urassaan, samoin herkisteltiin mäntää ja sekin liikkui sormivoimin paikoilleen. Levy irrotti palat ilman satulaa. Satula takaisin paikalleen, ja kaikki toimii osien kiinni ollessa. Jarrun painon jälkeen mäntä palauttaa ja palat irtoaa. Mitään ongelmaa ei missään ennen kuin ajaa käsijarrun testerillä takaisin normiasentoon. Silloin alkaa laahaus. Apumiehen puoli mulla on jo parempi jarruremontin jälkeen, joten voisiko osat olla pienen ajelun jälkeen taas tehtaan toleransseissa
-
Alkuperäiseen keissiin: Jotenkin tuntuisi siltä, että sähköinen jarru ei ole kuitenkaan mennyt täysin sisään kun testerillä on ajettu. Voisiko jumittaa moottori? Läysin ohjeen missä moottorin voi pyöritellä sisään ihan työkaluilla:
https://images.matthewsvolvosite.com/volvo-xc-60-t6-2009-rear-brake-pads-(epb)-replacement.pdf
-
Alkuperäiseen keissiin: Jotenkin tuntuisi siltä, että sähköinen jarru ei ole kuitenkaan mennyt täysin sisään kun testerillä on ajettu. Voisiko jumittaa moottori? Läysin ohjeen missä moottorin voi pyöritellä sisään ihan työkaluilla:
https://images.matthewsvolvosite.com/volvo-xc-60-t6-2009-rear-brake-pads-(epb)-replacement.pdf
Mutta kun alkuperäisessäkin tapauksessa moottori ajettiin testerillä huoltoasentoon? Senhän pitäisi kalibroitua uusille paloille ja levyille kun se ajetaan takaisin käyttöasentoon. Alkuperäisessäkin tapauksessa ongelmat viittaa tuohon sähkömoottoriin korjailujen perusteella. Nettiselailun mukaan kohtuullisen yleistä, että alkaa takajarrut aavistuksen laahaamaan osien vaihdon jälkeen
-
Ajoin itse 9V paristolla käsijarrun huoltoasentoon. Palojen vaihdon jälkeen sähkökäsijarrun kytkimestä painaen palat levyä vasten ja vapautus samaisesta kytkimestä. Ei mitään ongelmaa laahaamisen suhteen
-
Hmm. Vidallahan on myös sähköiselle käsijarrulle jonkinlainen kalibrointikin. Tiiä sitten tekeekö muuta kuin käyttää palat kiinni ja vapauttaa.
-
mikä näissä v60 takajarruissa oikein mättää? Mun autoon vaihdettu 70tkm sitten kuskinpuolen takasatula koska jumitti. Nyt otin auki kun tuli levyjen ja palojen vaihto eteen. Vaihdetun satulan puolen palat kulunut puolet enemmän ja mäntä jäykempi kuin vänkärin puolella. Ajettiin huoltoasentoon testerillä ja kalibroitiin sillä. Pitääkö taas uusia satula moottoreineen.
Miten näissä hoidetaan ilmaus satula vaihdettaessa?
-
mikä näissä v60 takajarruissa oikein mättää? Mun autoon vaihdettu 70tkm sitten kuskinpuolen takasatula koska jumitti. Nyt otin auki kun tuli levyjen ja palojen vaihto eteen. Vaihdetun satulan puolen palat kulunut puolet enemmän ja mäntä jäykempi kuin vänkärin puolella. Ajettiin huoltoasentoon testerillä ja kalibroitiin sillä. Pitääkö taas uusia satula moottoreineen.
Miten näissä hoidetaan ilmaus satula vaihdettaessa?
Pakkohan siinä satulassa on olla jokin vika? Väärä tiiviste, jokin koneistus vinossa tms.
Ilmaus on nykyään melkein helpointa imemällä.
Eli, jos huoltaa autoa tai muita laitteita itse, kannattaa hankkia motonetista öljyn imuvaihtaja. Maksaa 50-100€ ja siitä on suuri apu monessa autoon ja moneen muuhunkin liittyvässä touhussa.
Siihen ilmanippaan sopiva letku ja siitä imemään ilmat ulos. Huolehtii vain että ei ime säiliötä tyhjäksi. Tämä on yhden takakulman kohdalla parin minuutin homma.
Vaihtajaan kannattaa lisätä perusletkun väliin hana, jolla voi kontrolloida imua paremmin. yleisbensahana käy hyvin. Ei tarvitse koko ajan pumpata, vaan yhdellä pumppauksella vaihtaa vaikka kaikki jarrunesteet yhteen autoon, kun vain muistaa pitää hanan kiinni kun imua ei tarvita. Itse lisäsin omaan pönttööni vielä alipainemittarin, joka helpottaa arviointia, mikäli kyseessä on kohde jossa alipaine ei saa loppua kesken toimenpiteen.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/765180/MTX-Automotive-oljynvaihto-alipainepumppu-65-l
Aivan loistava laite.
-
Melko varmasti jarruletkut murtunut sisältä vaihdon aikana.
Vaihda nuo ja aja käsijarrumäntä uudelleen huoltoasentoon plus painat sisään männän. Sen jälkeen ainoastaan nyppäät käsijarrun päälle niin palat on oikeassa paikassa
-
Onko tämän ketjun aloittajan ongelmaan löytynyt ratkaisua? Itselläni saman ikäinen ja 200tkm ajettu V60 ja samat ongelmat.
-
Te joilla takajarrut laahaa, niin vapautatteko seisontajarrun käsin lähtiessänne, vai lähdettekö vain ajamaan?
-
Te joilla takajarrut laahaa, niin vapautatteko seisontajarrun käsin lähtiessänne, vai lähdettekö vain ajamaan?
Mulla ei laahaa takajarrut, ainakaan tietääkseni, eikä käsijarru vapaudu kun lähtee liikkeelle. Auto ilmoittaa, että kytke käsijarru pois.
-
Mulla ei laahaa takajarrut, ainakaan tietääkseni, eikä käsijarru vapaudu kun lähtee liikkeelle. Auto ilmoittaa, että kytke käsijarru pois.
Hmm... Kyllähän käsijarrun pitäisi vapautua, kun hipaisee kaasuun vaihde päällä. Ovi toki pitää olla kiinni ja kuskin turvavyö kytkettynä.
En näe siinä mitään eroa, että vapauttaako jarrun käsin nappia painamalla vain automaattisesti liikkeelle lähtiessä. Tietokone vapauttaa jarrun täsmälleen samalla tavalla.
-
Ei ole ihan sama tapa. Manuaalisesti kun vapautat jarrun, vapautuu se ennen liikkeellelähtöä, toisin kuin automaattisesti. Satulan eliniällä on eroa, riippuen kumpaa tapaa käyttää. Hiljalleen sitä metallihilettä alkaa sisälle kertymään, kun ei sitä manuaalisesti käytä ja se johtaa siihen, että mäntä ei mene enään pohjaan asti.
-
Hmm... Kyllähän käsijarrun pitäisi vapautua, kun hipaisee kaasuun vaihde päällä. Ovi toki pitää olla kiinni ja kuskin turvavyö kytkettynä.
En näe siinä mitään eroa, että vapauttaako jarrun käsin nappia painamalla vain automaattisesti liikkeelle lähtiessä. Tietokone vapauttaa jarrun täsmälleen samalla tavalla.
Minäpä vielä kokeilen tätä tänään ja otan vaikkapa videota todisteeksi. Muutaman kerran se on toiminut, useimmiten ei. Adaptiivisen vakkarin pysäytettyä auton, lähtee auto liikkeelle kaasua painettaessa.
-
Ei ole ihan sama tapa. Manuaalisesti kun vapautat jarrun, vapautuu se ennen liikkeellelähtöä, toisin kuin automaattisesti. Satulan eliniällä on eroa, riippuen kumpaa tapaa käyttää. Hiljalleen sitä metallihilettä alkaa sisälle kertymään, kun ei sitä manuaalisesti käytä ja se johtaa siihen, että mäntä ei mene enään pohjaan asti.
Mikä tässä on pointti? Mistä sitä metallihilettä tulee ja mistä syystä? Eli, mikä noissa vapautustavoissa on eritavalla satulan kannalta?
-
Mikä tässä on pointti? Mistä sitä metallihilettä tulee ja mistä syystä? Eli, mikä noissa vapautustavoissa on eritavalla satulan kannalta?
Mielenkiinnolla kanssa odotan lisätietoa...
Omassani, ajettu nyt 189 000km, käytän käsijarrua kesällä jonkun verran asuntovaunun kanssa ja talvella satunnaisesti pysäköidessä. Adaptiivinen vakkari päivittäin käytössä. Jarruremontissa takasatuloiden männät ei liikkuneet mihinkään ennen kuin suojakumien sisään painoi reilusti VP Jakaria. Sen jälkeen männät menivät kevyesti sisään. Eli, käyttää tai ei käytä käsijarrua, männät tekee niin pientä liikettä että kyllä ne vaan tahtovat leipoa jumiin.
-
Mikä tässä on pointti? Mistä sitä metallihilettä tulee ja mistä syystä? Eli, mikä noissa vapautustavoissa on eritavalla satulan kannalta?
Jospa niin, että kytkettäessä päälle jarrua painamatta sen sähköisen käsijarrun tappi tms. jotenkin kairaa mäntää sisältä ja jalkajarrua painaessa taas pyörii ikään kuin vapaasti, kunnes nappaa kiinni levyyn. Kunhan arvailen.
Pitäisi jonkun, jolla vanhat satulat tallessa tsekata sisuskalut niistä, niin näkisi mistä kuluu.
Omassa oli kanssa tuota takalevyjen kuumumista ja kuskin puolella oli jarrunestettä siellä sähkömoottorissa asti. Molemmat satulat vaihtoon ja vielä parin päivän päästä mainittu sähkömoottori vaihtoon, kun ei irrottanut kunnolla.
-
Jospa niin, että kytkettäessä päälle jarrua painamatta sen sähköisen käsijarrun tappi tms. jotenkin kairaa mäntää sisältä ja jalkajarrua painaessa taas pyörii ikään kuin vapaasti, kunnes nappaa kiinni levyyn. Kunhan arvailen.
Pitäisi jonkun, jolla vanhat satulat tallessa tsekata sisuskalut niistä, niin näkisi mistä kuluu.
Omassa oli kanssa tuota takalevyjen kuumumista ja kuskin puolella oli jarrunestettä siellä sähkömoottorissa asti. Molemmat satulat vaihtoon ja vielä parin päivän päästä mainittu sähkömoottori vaihtoon, kun ei irrottanut kunnolla.
No joo. Kytkettäessähän se ei taida edes alkaa kiristää satulaa ilman että siellä on poljin pohjassa samaan aikaan?
Mutta avattaessahan se on toki myös paineen alla siinä alkuvaiheessa, että siinä mielessä sitäkin helpottaa kun polkaisee paineen sylinteriin, ainakin teoriassa?
Toisaalta mäkilähtöavustinhan toimii juuri tuolla periaatteella, että käsijarru päällä vain lähdetään ajamaan ja se avaa itsestään.
-
Kyllä manuaali V70:ssä ainakin kiristää kiinni ilman jarrun painamista myös virrattomana, pois päältä ei saa ilman virtoja ja jarrun painamista tai kytkimen nostamista ja kaasun painamista. Ilman kaasua pelkällä kytkimen nostolla kone sammuu tai sitten ei kerkiä avata kässäriä ja tyhjäkäynnillä sammuminen.
-
No joo. Kytkettäessähän se ei taida edes alkaa kiristää satulaa ilman että siellä on poljin pohjassa samaan aikaan?
Mutta avattaessahan se on toki myös paineen alla siinä alkuvaiheessa, että siinä mielessä sitäkin helpottaa kun polkaisee paineen sylinteriin, ainakin teoriassa?
Toisaalta mäkilähtöavustinhan toimii juuri tuolla periaatteella, että käsijarru päällä vain lähdetään ajamaan ja se avaa itsestään.
Käsijarru menee päälle vaikka auto vielä liikkuu ilman jalkajarrun painamista.
-
Hmm... Kyllähän käsijarrun pitäisi vapautua, kun hipaisee kaasuun vaihde päällä. Ovi toki pitää olla kiinni ja kuskin turvavyö kytkettynä.
En näe siinä mitään eroa, että vapauttaako jarrun käsin nappia painamalla vain automaattisesti liikkeelle lähtiessä. Tietokone vapauttaa jarrun täsmälleen samalla tavalla.
Käsi ylös virheen merkiksi. Turvavyö oli syy, miksi kotioven edestä lähtiessä käsijarru ei vapaudu. Turvavyö on aina kiinni kun auto lähtee pihasta, pihassa sitä ei vain tule autoa siirtäessä käytettyä.
Luin myös ohjekirjaa aiheesta. Kaikkea ei vain tule tavattua ennen kuin alkaa vastustamaan. Jo tämä auto pitää sisällään aivan järkyttävän määrän ominaisuuksia, niihin kun ei juurikaan aiemmassa elämässä ole päässyt käsiksi.
-
Omassani, ajettu nyt 189 000km, käytän käsijarrua kesällä jonkun verran asuntovaunun kanssa ja talvella satunnaisesti pysäköidessä. Adaptiivinen vakkari päivittäin käytössä. Jarruremontissa takasatuloiden männät ei liikkuneet mihinkään ennen kuin suojakumien sisään painoi reilusti VP Jakaria. Sen jälkeen männät menivät kevyesti sisään. Eli, käyttää tai ei käytä käsijarrua, männät tekee niin pientä liikettä että kyllä ne vaan tahtovat leipoa jumiin.
Miten sähköistä pysäköintijarrua voi olla käyttämättä? Sehän menee aina päälle, kun auton sammuttaa - halusi tai ei.
-
Näissä viimeisissä uusimmissa malleissa voi mennäkin, muttei vanhemmissa.
Tuolla parkkiksella oma Romu on vain ykkösvaihde päällä.
-
Miten sähköistä pysäköintijarrua voi olla käyttämättä? Sehän menee aina päälle, kun auton sammuttaa - halusi tai ei.
Ei se kyllä mene päälle kuin vasta kytkimestä käytettynä. Ei tässä omassa P3:ssa eikä T8:ssa.
EDIT: T8:ssa näköjään valittavissa valikon kautta, meneekö seisontajarru automaattisesti päälle vai ei. Mutta se siitä, T8 ei liity tähän topiciin.
-
2016 V60 tosiaan hantin puolen jarru laahasi niin että suhahti kun sylkäisi jarrulevyyn. Myyjän laskuun vaihtoivat uuden satulan. Nyt olen kokeeksi ajanut yli kymmenen kilometrin lenkkejä käyttämättä jarrua ollenkaan, jarruttanut vaihteilla. Levyt on takana kummallakin puolella käden lämpöiset, edessä ihan kylmät. Mutta ei liene vakavaa jos ei tuon enempää kuumene ja rengas ilmassa pyörii ihan hyvin. Sen olen tässä testaillessa huomannut että kun kepeästi jarruttelee niin takaset lämpiää enemmän kuin etuset.
-
Ei se kyllä mene päälle kuin vasta kytkimestä käytettynä.
No sieltähän se syyllinen alkaa paljastua. Käsijarru on juminut kautta maailman sivu käytön puutteesta.
Omissa Volvoissa pysäköintijarru on mennyt automaattisesti päälle jo ainakin 12 vuotta. Ilmeisesti V60 toimii tässä suhteessa eri tavalla kuin V70 ja V90. Pahoittelut, oletin väärin.
-
Älä suotta pahoittele, ihan ohjelmallisesti tuo jarrun toiminta on muutettavissa.
-
Mullakin tuo lämpenemisominaisuus :-)
Auto V60 2014 man. Siinä ei ole mitään automatiikkaa käsijarrun kytkennässä tai irrotuksessa. Napista vain toimii.
Mahtaakohan tuo mäkilähtöavustin kuitenkaan käyttää käsijarrua? Miettinyt, koska onhan tuota varustetta myös sähköttömän kässärin autoissa..
-
No sieltähän se syyllinen alkaa paljastua. Käsijarru on juminut kautta maailman sivu käytön puutteesta.
Omissa Volvoissa pysäköintijarru on mennyt automaattisesti päälle jo ainakin 12 vuotta. Ilmeisesti V60 toimii tässä suhteessa eri tavalla kuin V70 ja V90. Pahoittelut, oletin väärin.
Jos se sähkömoottori leipoo käyttämättömyyttään kiinni, niin sitten saa leipoa. Jarruremontissa oli havaittavissa, että suolavesi oli jo päässyt moottorin ja satulan väliin. Siihen ei auta käyttö tai käyttämättömyys, kun suola pääsee tekemään tuhojaan. Moottorin käyttämä kara pyöri sormin kääntämällä, mäntä olikin enemmän jumissa. Mäntä sentään liikkuu nestevoimalla joka jarrutuksessa...
Onneksi omassa ei mene automaattisesti päälle ja jos joskus tulee SPA-alustainen Volvo, otan sen heti asetuksista pois.
Älä suotta pahoittele, ihan ohjelmallisesti tuo jarrun toiminta on muutettavissa.
Tuleeko uudella softalla tai muulla ronkkimisella valikkoon kohta josta asetusta pystyy muuttamaan?
-
Mullakin tuo lämpenemisominaisuus :-)
Auto V60 2014 man. Siinä ei ole mitään automatiikkaa käsijarrun kytkennässä tai irrotuksessa. Napista vain toimii.
Mahtaakohan tuo mäkilähtöavustin kuitenkaan käyttää käsijarrua? Miettinyt, koska onhan tuota varustetta myös sähköttömän kässärin autoissa..
En ole varma tuosta, mutta voisi kuvitella sen olevan näissä toteutettu käsijarrulla, koska se vaatii vain koodaamista?
-
Onko kukaan keksinyt yksittäistä syytä tai korjausta jarrujen laahaamiseen? Taas laahaa vasen takajarru kun levyt ja palat vaihdettiin, mutta ei viitsisi joka kerta vaihtaa myös satuloita. Itselläni viimeksi ongelma ratkesi vain satuloiden vaihdolla ja ongelma on aina sama vasen takajarru.
-
Jarruletku kunnossa ettei ole pykinyt sisältäpäin ja liukutapit jumita?
-
https://youtu.be/A-IzVHPrkdg
Joku tällainen vika?
-
https://youtu.be/A-IzVHPrkdg
Joku tällainen vika?
Ei. Sähköinen käsijarru toimii. Jarru vain laahaa vaikkakaan ei paljon. Sen verran että levy on kuuma ja kulutus kasvaa 0.5 - 1 L / 100 km. Kaikki muut levyt ovat viileitä. Laahaavaa rengasta pystyy pyörittämään käsin. Vähän kuin joku leputtaisi jalkaa jarrulla.
-
Onkos tää selvinny vielä? Joku yli vuoden jo taistellu jarrujen kans ku ei oo mitään järkee miks noi jumittaa. Viimeks jäi katsastuksessa jumiin ku satula väänsi itsensä vinoon tuohon pidikkeeseen nähden ilmeisesti sen takia kun rengas pyöri ja sit painaa jarrun päälle. Se saatiin siellä auki ja uudestaan dynolle ja meni onneks läpi, mutta ihan päivästä kiinni jumittaako vai ei, nyt kun vaihdoin sen satulan vastaosankin niin auttoi käkkärin kanssa mutta muuten tuntuu että poljinjarru ei vapaudu kunnolla ja jumittaa siks..? Voiko tuolla olla joku paineensäädin mikä jumittaa ettei neste pääsen takaisinpäin kunnolla tai jotain