Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: 0132 - 06.11.2021, 16:59:17
-
Potilas on s80 1999 2,5 TDi.
Rupes ABS valo palamaan ja anturi vaihdettu.
Koodin perusteella kuskin etunurkasta kyse edelleen. Nyt maininnalla signaali puuttuu. Koodin nollauksen jälkeen hetki ilman vikavaloa, kumma kyllä.
Onko seuraavaksi laitettava ABS rinkula vaihtoon vai muita ideoita ?
Akku ?
Potilas ollut seisonnassa pari vuotta ja sekin ehtinyt tyhjentyä kerran jos toisenkin.
Homma alkoi (vika edellisellä anturilla) niin että kun ajoon lähti niin sammui hetken päästä ja nyt sit loistaa koko ajan.
Potilas ilmeisesti karvalakkimalli kun ei oo mitään luiston tai sutimisenestoja ?
-
Rinkulapa hyvinkin syyniin, kato ettei ole poikki, voi olla boksivikakin. :))
-
Rinkulapa hyvinkin syyniin, kato ettei ole poikki, voi olla boksivikakin. :))
Pitäs leimalle elvyttää toi projekti ja kun oli kaikkee niin ei sitä kehää kurkistanut. Tai naparuuvia. Tarkistetaan rinkula.
Onko akulla osaa näihin ?
Toiveikas olen et ei tarttis tinailla lootaa ..
Ei signaalia vähän viittais et vois muuta olla.
-
Akku itellä, tulee kaiken näkösiä valoja mittaristoon >:D >:D
-
Akku itellä, tulee kaiken näkösiä valoja mittaristoon >:D >:D
Pitänee katella rinkula ihan ensin.
Listalle menee akkukin. Ennen talvea muutenkin hyvä varmistaa. Miten suuren tonne saa modaamatta noin ulkomittojen puitteissa.
Puuilossa oli joku halpis 100 A 99e …
-
Contact resistance in terminals.
Open-circuit, short-circuit to ground or supply voltage in power supply to wheel sensor.
Signal cables short-circuited to each other.
Short-circuit to supply voltage or ground in the signal cable.
Open-circuit in signal cable.
Defective wheel sensor.
Defective control module
Siinäpä jotain syitä jos koodi on 0010
Ton kokonen akku pitäis mahtua P350xL175xK190 .
-
Työstetään tänään sitä rinkulaa … Biltemasta taidan kipasta uuden varuiksi.
Tutkitaan akun kuntoa ja jäljellä olevaa kapasiteettia mittarilla. Ja etsitään 19 cm korkea akku. (Biltema löyty seki 353 pitkänä. Joku hopeakalsium tms. 4 v takuu)
Yön yli oli latauksessa ja kun ajamaan lähti niin hetkeen ei valo palanut. hmm.
Ihan liikaa projekteja, toiseen pitäs multitaskata talvipyörät … :)
-
No juu, ite en koske enää pitkällä kepilläkään mihkään kalsiumi tai semmosiin akkuihin.
Joskus niitä oli ja melko epämukavaa liki kolmenkympin pakkasella sitä ruuvailla pois autosta ja uutta takuuseen ja kohta taas...
Meinasivat että mulla autossa vikaa, no kun saivat sulateltua akkua ja mittailivat niin pari kennoa oikosessa. ( Exide)
Myös pari sznajderia kokeillut kun en yhdestä uskonut. Tyhmä minä.
Tuo absivika on juurikin ensimmäisiä mitä matalasta jännitteestä tulee.
Jospa se siitä.
-
Kehä siivottu, ehjä. Ajossa sammuu valo mutta myös syttyy. Saa sammumaan uudelleen käynnistämällä auton.
Mutta edelleen valoa pukkaa. Ja tuntuu et kun valo ei pala niin ABS hakkaa päälle höyhenjarrutuksellakin.
No. Uuden akun noudin jos jännitteistä olis kyse. Yön yli saa sekin lataantua.
Eiköhän tää taas hieman kavenna vikapaikkoja.
-
Merkillistä, kummallista. En ole kenenkään puolella ketään vastaan, mutta kolmas EXIDE akku menossa. Kaksi ed. kesti kumpikin 10v. Vaihdoin uusiin kun rupes ryki loppuun. Akkulaturia tuli käytettyä jonkun verran Ardicin takia.
-
Olikos motonetissa noita ohjausyksiköitä vai romikselta noudettava ? Ihan perusmalli, ei ajonvakautusta tms. luksusta.
Vin numerolla oikea osa ?
(9140773)
-
Käytetty boksi jostain, kai niitä tuolla kierrätyskeskuksessakin on?
Siis täällä foorumilla myyntipuolella.
Ainakin ghostilla näkyy olevan sopivaa, huutelee 120€ ja siistimmän näkösestä 140€.
Ostaahäneltä ken tykkää, en ota siihen kantaa.
-
Helppo boxit on ittekki korjaa. ohjeita löytyy kyllä netistä.
-
Kehä siivottu, ehjä. Ajossa sammuu valo mutta myös syttyy. Saa sammumaan uudelleen käynnistämällä auton.
Mutta edelleen valoa pukkaa. Ja tuntuu et kun valo ei pala niin ABS hakkaa päälle höyhenjarrutuksellakin.
No. Uuden akun noudin jos jännitteistä olis kyse. Yön yli saa sekin lataantua.
Eiköhän tää taas hieman kavenna vikapaikkoja.
Oletko ihan varma että kehät on ehjiä? Usein riittää että on uran pohjalta poikki.
-
Kehä vialta tuo kuulostaa. Kehä kun poikki niin voi tärisyttää abs:ää jossain sopivassa nopeudessa / kääntyessäkin, aina ei anna edes koodiakaan tuosta
-
Otetaan ohjelmaan sekin. Jäi käteen Biltemasta sekin. Kaipa se edelleen on sama nurkka kuitenkin mistä vaihtaa. Sen verta virheviestiin varmaan luotettava.
Kiits.
-
Jos sen jo siivosit ja sanoit että on ehjä niin ei kai se kehä...
Pikkunen kolvi vaan sitten kauniiseen( ???) kätöseen boksin aukisahauksen jälkeen.
Ite vetelin pienellä rautasahalla, dremeli ehkä kivampi?
-
Onko se abs hammaskehä varmasti aivan vetarin pohjassa asti.
Joskus ruoste työntää sitä ulos päin ja sitten se sytyttelee absi valoa palamaan sekä tekee absista yliaktiivisen eli just ennen kuin pysähtyy niin rupee absi tärräämään.
-
Kehän kunnon näkee aika hyvin anturin reiästäkin.
Omassa anturivika oireili alkuun sillä, että ei aina ottanut vakkaria päälle. Sitten rupesi käännöksissä sytyttelemään luistoneston valoa. Lopulta sytytteli aina abs-vikavalon 2-4 km ajon jälkeen. Silloin kehä oli jo ihan poikki. Vikakoodi oli bcm 0022 (muistaakseni) implausible signal. Vadiksen mukaan huonoa signaalia pitää tulla vähintään 15 sek, että tuo vikakoodi tulee.
-
Löyty elintenluovuttaja josta saadaan boksi. Kokeillaan huomenna
Energien akku kävi kääntymässä. Vein takasin kun yön yli ladattu akku lähes 100Ah vajaa kapasiteetiltaan. Testerillä. Syytä en tiedä mutta en lähde koekaniiniksi siltä osin.
Vanhassa mehua 700Ah samalla testerillä.
Tab tms. ihmemerkki olis ollu 50 kalliimpi. Mahtasko olla kuinka laadukas. 100A / 900 Ah ..?
-
Tänään on kokeiltu sitten ei vaihtoboksia mutta boksin tinailua.
Kykenevä rtv huolto mikroskoopin kans kävi läpi tinaukset.
Eli sekin pois suljettu.
Riivatun valo vain loistaa.
Enää ei jää oikein montaa kohtaa ole jäljellä.
Tänään aloittaessa kyl oli mielessä et olisko sen kehän mielummin laittanut mutta onpa boksi nyt pitkäksi aikaa lyönnis.
Nyt vedetään henkeä ja jatketaan kehän parissa tovin päästä.
Joku joillain johtovioillakin (ei anturin.) pelotteli.
Kehä / johdot / akku -siinäpä nämä jäljellä olevat ruuvauskohteet …
Työllistävä vaikutus projektilla. ;)
-
Kannattaa tarkastaa, että kehä on oikealla kohdalla. Sitä voi sivusuunnassa säätää.
-
Kannattaa tarkastaa, että kehä on oikealla kohdalla. Sitä voi sivusuunnassa säätää.
Mikäs tää oikea kohta on .. Pykälään saakka tms. ?
Anturin reiästä sihtailee keskelle anturia ?
-
Kannattaa tarkastaa, että kehä on oikealla kohdalla. Sitä voi sivusuunnassa säätää.
Tälläsestä sivuttaissäädöstä oo kuullukkaan…
Vetarin pohjaan/olkaan oon aina rinkulan asentanut ja eikä oo absi valo enää palanu.
-
Tälläsestä sivuttaissäädöstä oo kuullukkaan…
Vetarin pohjaan/olkaan oon aina rinkulan asentanut ja eikä oo absi valo enää palanu.
samajuttu.
-
No. Oli säädettävä tai ei.
Kyllästymisen ja hienoisen kiireen vuoksi siirsin pajalle, jossa ABS sammunee .. samalla muutkin toimet mihin osaaminen ja kalusto ei riitä.
Perästä kuuluu.
Lopuksi leimalle ja kovaa ajoa.
(Pitää kauempaa tilata aika nii saa koneen lämpöiseksi ajamalla.)
-
No. Oli säädettävä tai ei.
Kyllästymisen ja hienoisen kiireen vuoksi siirsin pajalle, jossa ABS sammunee .. samalla muutkin toimet mihin osaaminen ja kalusto ei riitä.
Perästä kuuluu.
Lopuksi leimalle ja kovaa ajoa.
(Pitää kauempaa tilata aika nii saa koneen lämpöiseksi ajamalla.)
Ota sieltä pajalta päästölappu samalla nii ei tartte jännittää katsuu ukolla
-
Pitäskö olla noita koneita jännäämässä etukäteen ?
Ei. Ajattelin vain että eivät ne pajalla saa autoa mitattavaan lämpöön tyhjäkäynnillä ja tuskin ajavat suosiolla leimaamatonta ..
Voihan tietty kysyä
-
Pitäskö olla noita koneita jännäämässä etukäteen ?
Ei. Ajattelin vain että eivät ne pajalla saa autoa mitattavaan lämpöön tyhjäkäynnillä ja tuskin ajavat suosiolla leimaamatonta ..
Voihan tietty kysyä
meinaatko että jokaisesta mistä otetaan päästölappu niin ajellaan ympärikyliä että saadaan katti lämpöseks,ei se niin mene,kyllä ne paikallaan sitä huudattaa sen et lämpiää,kai niillä on pakokaasuletkut ja mahdollinen piha mistä korjaamolle ajetaan, ehjää autoa ei tarvitse yleensä lämmitellä sen enempää tai tehdä muita temppuja,poikkeuksia toki on kun liikutaan rajamailla päästöjen kanssa ja otetaan juuri oikealla hetkellä todistus,ei se katsastajakaan lähde sen kanssa ajelemaan sen enempää.......
-
Enpä lähde spekuloimaan mitä tekevät.
Kukin tavallaan.
Itse olen ajolämpöisen auton päästömittauksiin vienyt ja hyvä on tullut.
Lisäsin pajatilaukseen toki savumerkit ..
::)
-
Jospa se tinailu ei auttanut ja pitäis sitä toista boksia sit...
Sais ehkä sillä rajattua vikapaikkaa.
Noh, kertoile toki.
-
Varaboksi on olemassa kun hakee. Kokeillaan vielä kehää kun jäi testaamatta.
Sitähän aika moni veikkailikin aiheuttajaksi.
Höyhenjarrutus ja kevyt ABS tärräys viittaisi kehään. Siis silloin harvoin kun valo ei pala.
Vanhus laitetaan ajoon vaikka aikaa veisi.
-
Tarina alkaa saada päätöksensä.
ABS kunnossa sekä päästöt kertapolkaisulla 0,8. Mun mielestä hyvä lukema ton ikäiseltä koneelta.
Ja kyllä. Ajoivat pajalla lämpöiseksi.
Niiin ja kaikille anturia ihmetteleville.
Oli jäänyt putsaamatta anturin pohja siitä valusta ja ilmaväli oli liian suuri järkevälle ilmavälille kehä-anturi.
No nyt on sitte ABS jumppaa suoritettu ja boksin mahd. viat tulevaisuudessa eliminoitu.
Leimalle enää. ::)
-
No on se helppoo ja harjoitus tekee mestarin vai miten se oli..
Nythän se on sit niinku uus. P>