Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => FAQ (isot Volvot -00 asti, P80-alusta) => Aiheen aloitti: (Miksu) - 28.10.2010, 21:46:59
-
http://www.vrcf.fi/arkisto/aw50-42/ATF-flush.html
-
Hommatkaas joku kätevä tänne toimivat linkit eri laatikoille. Paha puute, usein kysytään.
-
Justuksen tekemä ohje on hänen luvallaan kopioitu tälle yhdistyksen serverille. Joten nyt pitäisi linkin olla ainakin toistaiseksi kohdallaan. :)
-
Taas kerran erinomaista tietoa ja hyvä ohje. Erittäin helppo operaatio, Helpompi ja siistimpi homma mitä moottoriöljynvaihto.
-
Yksi vaihtoehto on tehdä "tupla öljynvaihto" eli vaihdat öljyt, ja ajat vaikka 500 - 1000 km ja vaihat öljyt uudelleen. Eräänlainen huuhtelu sekin...
-
Lotan öljyt vaihdettu neuvotulla systeemillä, ja homma oli siisti ja nopea tehdä. Volvon tiskiltä möivät Volvo-merkillä varustettua Dexron III luokan öljyä, joka kuulema kelpaa. Vastaavan laatuisen öljyn olisi saanut jostain muualta halvemmalla, mutta näillä ajoilla vuosikustannus ei liene kohtuuttoman kallis.
Tulpatkin tuli vaihdettua, ja muutaman vuoden diesel-autoilun jälkeen tuli tulpan koko yllätyksenä, kun vanha tulppahylsy ei mahtunutkaan tulpankoloon, mutta onneksi oltiin kaverin hallin pihalla, ja hänen hyllystään löytyi 16 mm pitkä hylsy.
-
Sotketaan topiciin sen verran, jotta mitä öljyjä on nykyään saatavilla tuon V70 Mk1 2000 vuosimallin automaattiin ? Tuossa linkissä elettiin 2004 vuotta eli tekniikka on kait hiukan kehittynyt öljyjen suhteen.
-
Sotketaan topiciin sen verran, jotta mitä öljyjä on nykyään saatavilla tuon V70 Mk1 2000 vuosimallin automaattiin ? Tuossa linkissä elettiin 2004 vuotta eli tekniikka on kait hiukan kehittynyt öljyjen suhteen.
Sulla lienee jo 5 pykäläinen laatikko, eikä 4-pykäläinen kuten tuolla linkissä. 5-pykäläläisen öljyn pitää täyttää aisinin luokitus JWS3309
-
Sulla lienee jo 5 pykäläinen laatikko, eikä 4-pykäläinen kuten tuolla linkissä. 5-pykäläläisen öljyn pitää täyttää aisinin luokitus JWS3309
Näkikös sen vin-koodista ? YV1LW56K6Y2........
-
Näkikös sen vin-koodista ? YV1LW56K6Y2........
Joo näki ja nelipykäläinenhän tuo oli..
-
Joo näki ja nelipykäläinenhän tuo oli..
Eli mikä on nelipykäläisen öljyluokitus ? Mobilia ilmeisesti Vianorilla käyttävät ::)
-
Eli mikä on nelipykäläisen öljyluokitus ? Mobilia ilmeisesti Vianorilla käyttävät ::)
Tsekkaa castrol:n öljyvalitsimella ja kato mikä luokitus tarjotussa öljyssä on
-
Tsekkaa castrol:n öljyvalitsimella ja kato mikä luokitus tarjotussa öljyssä on
Onks toi oikea (http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=9038803&contentId=7071628)
-
4 vaihteiseen Dex II tai III, eli toi castrol on ok.
-
Niin onkos huuhtelu parempi, kuin vaihtaa se tulpan kautta, jos sellainen löytyy ::)
-
sieltä tulpan kautta ei tuu kaikki öljy pois laatikosta. huuhtelemalla tullee turbiinista yms öljyt pois.
-
sieltä tulpan kautta ei tuu kaikki öljy pois laatikosta. huuhtelemalla tullee turbiinista yms öljyt pois.
Kiitän ja kumarran ;)
Eli huuhtelemalla mennään!
-
Pitää vielä sekoittaa pakkaa sen verran että ohjeissa ei taideta puhua muutakuin huuhtelusta letkuja pitkin.
Ite oon päästänyt propusta sen mitä tulee ja lisännyt uutta, sitten vasta aloittanut tuon huuhtelun. Tulee ehkä vähän nopeammin kirkasta.
Tiedä häntä..?
-
Pitää vielä sekoittaa pakkaa sen verran että ohjeissa ei taideta puhua muutakuin huuhtelusta letkuja pitkin.
Ite oon päästänyt propusta sen mitä tulee ja lisännyt uutta, sitten vasta aloittanut tuon huuhtelun. Tulee ehkä vähän nopeammin kirkasta.
Tiedä häntä..?
juuri noin ja tuolleen on virallinen ohjekkin.
-
juuri noin ja tuolleen on virallinen ohjekkin.
Alfamerin oppaassa kerrotaan että huuhtelu tehdään paluuletkun kautta. Tässä ohjeessa menoletkun kautta. Onko tällä merkitystä?
-
Päättelin, että menoletkun kautta huuhdeltuna jäähdyttimen pohjalle on pakko jäädä enemmän tai vähemmän jäteöljyä. Paluuletku nimittäin tulee vaihteiston yläpintaan, eli vaihteiston öljypumppuhan ei välttämättä saa imettyä jäähdytintä täysin tyhjäksi öljystä. Menokiertoahan jäähdyttäjälle ei näin tehtynä ole.
Sen sijaan Alfamerin tavalla tehtynä vaihteistosta tuleva puhdas öljy pakottaa edellään likaöljyn myös jäähdyttäjästä pois.
Itse olen vaihtanut kerran kummallakin tavalla. Öljyä meni jokseenkin saman verran, ja öljyn lopullisesta puhtauskin - mittatikun väristä päätellen - vaikutti samalta. "Väärä" tapahan on helpompi, kun liitin on niin kivasti käsillä.
Voisiko joku varmistaa päättelyn enemmän tai vähemmän vääräksi!
-
Tänään kysyin hintaa, Hämeen Autosta (JKL) sis. 6L huuhtelua ja 7,6L (muistaakseni) täyttö. Vielä varmistin, että onhan varmasti huuhtelua, eikä että lisätään se 6L ja kuvitellaan huuhdelluksi. Hinta 240€, sisältäen työt ja tarvikkeet. Ei mielestäni järin paha, toki itse tehtynä saisi halvemmin.
-
Tänään kysyin hintaa, Hämeen Autosta (JKL) sis. 6L huuhtelua ja 7,6L (muistaakseni) täyttö. Vielä varmistin, että onhan varmasti huuhtelua, eikä että lisätään se 6L ja kuvitellaan huuhdelluksi. Hinta 240€, sisältäen työt ja tarvikkeet. Ei mielestäni järin paha, toki itse tehtynä saisi halvemmin.
Eikös pelkästään tuo määrä öljy maksa likemmäksi 200€ ::)
-
850 T5:een (aw50-42) öljyt Saksasta Ebayn kautta (http://www.ebay.de/itm/221694155211) (noita näkyy kehutun ihan ok:ksi tälläkin foorumilla) tilattu, joten tulipa odotellessa kaiveltua hiukka kuvaa noista lootan kytkennöistä (http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=240423&ukey_make=865&ukey_model=11966&modelYear=1996&ukey_category=7869&ukey_driveLine=455&ukey_trimLevel=24662). Ylävalikon "PARTS" -linkistä pääsee valkkaamaan toisen auton, jos tarvis.
Öljyistä sen verran, että tuolla myyjällä näytti olevan 20 litraa myös 5 x 4L kannuilla, joskin litrahinta on silloin hieman kalliimpi, alle 3€/L kuitenkin.
Jos hakee Biltemasta tratin ja letkun, niin kirkas 12 mm letku löytyy veneilyosastolta.
-
Tota oon käyttänyt tratin sijaan, ihan kätsy ja löytyyhän sille muutakin käyttöö.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Oljyimuri-2000019670/
-
Harmi, ettei tuota kuvallista ohjetta enää löydy :-\
Tässä Autodatan ohje hommaan
Tyhjennys- ja huuhtelujärjestelmä
Tyhjennä automaattivaihteisto. Asenna tyhjennystulppa takaisin.
Irrota paluuletku vaihteistosta Fig117232.A.Asenna läpinäkyvä letku Fig117232.B. Aseta letku osoittamaan ylöspäin ja ulos moottoritilasta.
Täytä vaihteistoon 2 litraa automaattivaihteistoöljyä. Käynnistä moottori ja anna käydä joutokäynnillä.Anna automaattivaihteistoöljyn virrata letkusta. Kytke sytytysvirta pois päältä, kun letkussa näkyy ilmakuplia.
Täytä vaihteistoon 2 litraa automaattivaihteistoöljyä. Käynnistä moottori ja anna käydä joutokäynnillä.Anna automaattivaihteistoöljyn virrata letkusta. Kytke sytytysvirta pois päältä, kun letkussa näkyy ilmakuplia.
Asenna paluuletku takaisin vaihteistoon.Täytä vaihteistoon 2 litraa automaattivaihteistoöljyä.Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 4-5 sekunniksi. Tarkista automaattivaihteistoöljyn taso.Kytke vianmäärityslaite. Nollaa öljynlaadun laskin.
Öljytason tarkistus
Käynnistä moottori. Kytke jokainen vaihde 3 sekunniksi ja palauta sitten valitsinvipu P-asentoon. Odota 2 minuuttia, ennen kuin tarkistat täyttötason.Kytke vianmäärityslaite. Varmista, että automaattivaihteistoöljyn lämpötila on 80°C.Tarkista automaattivaihteistoöljyn taso ja lisää tarvittaessa.
-
Harmi, ettei tuota kuvallista ohjetta enää löydy :-\
...pieni hetki, mä vaan en muistanut tuota palauttaa erikseen! :D
EDIT: toimii! :smoke:
-
Uusimpien vuosimallien AW55-50SN -vaihteistoon kuuluu Aisinin mukaan JWS 3309-tyyppinen öljy. Ostin pari kannua Teboilin Fluid S:ää, mistä löytyi ko luokitus:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/590232/Teboil-ATF-Fluid-S-4l-Dexron-IIIH-Tayssynt
Aika kivuttomasti onnistui öljynvaihto vm 2000 V70:seen: keulasta tulevan ilmanottoputken otin pois tieltä. Laskin pohjapropusta tyhjäksi, tuli melko tarkasti 4 l ja saman verran uutta sisään. Sitten öljynjäähdyttimen letkusta niin paljon kuin sieltä tuli (n. 3,5 l) ja saman verran uutta sisään.