Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Kile - 16.11.2021, 21:06:29
-
Elikkä 94 vuotinen 850 T5 potilaana ja itteltä alkaa ideat loppumaan.
Ongelma yksinkertaisesti on että auto ei käynnisty. Keväällä ajettu normaalisti pihaan ja seuraavana aamuna ei enää lähtenyt. Starttia pyörittää nätisti, olevinaan katsoin että bensaa ja kipinää ei tule ollenkaan.
Tähän mennessä vaihdetut osat:
Puola
Kampiakselin impulssianturi
nokka-akselin asentotunnistin
virranjakajan kansi
virranjakajan pyörijä
tulpanjohdot
testattu myös toisella moottorinohjaus boxilla.
210/211 rele paikalla näyttäisi olevan tuo 210 "ajoneston ohitus" rele joten tuskin siitäkään kiinni.
Kone pyörii normaalisti, ei vapaasti kuin tulpat olisi irti joten ei vissiin liimaventtiilistäkään kyse?
Bensapumppu toimii, kiskolle asti tulee paine
Vielä täytyy testata virtalukon pohjaa ja mittailla suuttimet mutta sen jälkeen on omat ideat loppu
Mahdollisesti oleellinen tieto myös se että valuttaa vettä sulakerasian alta kuskin jalkatilaan ja sähköjen päälle joten nekin pitäisi varmaan kuivailla huolella. Releet katsoin läpi eikä näkynyt ruostetta tai korroosiota pinneissä
-
Vika koodit
-
Katopa muistaakseni sulakkeet 1 ja2.
-
Järjestelmän virtarele(harmaa) flektin päällä, ilmanottoputken vieressä. Avaa ja käy tinaukset läpi tai vaihtaa toisen.
-
Järjestelmän virtarele(harmaa) flektin päällä, ilmanottoputken vieressä. Avaa ja käy tinaukset läpi tai vaihtaa toisen.
Unohtui aloituksesta, tämäkin vaihdettu
-
Jeps, virtalukon pohja vaihettu ja ei auttanu. Myös sulakkeet ehjiä. Lisää ideoita?
-
Moottorin maadoitus ok?
toimiiko tyhjäkäynninsäädin/kaasuläppä? eli saako kone ilmaa.
tuleeko nokka ja kampi antureille virtaa?
kampianturille pinnien 1 ja 2 välillä virrat päällä pitäis olla 1-2volttia
Nokka-anturi, virrat päällä, liitin irti:
pinni nro 3-maadoitukseen n. 12volttia
pinni nro 2-maadoitukseen n. 5volttia
-
Koita imm töpseli irti.
-
Näin jälkijunassa ajattelin ilmoittaa miten asia ratkesi, siltä varalta jos joku joskus kamppailee saman ongelman kanssa.
Ameriikan ystävä ja pitkän linjan volvoharrastaja heitti arvauksen jonka myötä päädyin kahden aikaan aamuyöstä lumisateessa ajamaan 140 kilometriä auton luokse tarkistamaan voisiko olla kyse tästä.
Eli flektin päällä oleva harmaa rele jota joku täällä veikkasikin oli jo vaihdettu, mutta tarkemman tutkailun aikana huomasin että kyseisen releen piuhat olivat liittimen juurelta hapettuneet lähes poikki. Päät pois, pientä kuorimista, pikainen abigo patentti, rele kiinni ja auto laakista käyntiin. Sen verran juurelta oli mennyt etten relettä vaihtaessa edes huomannut
-
No niin, hienoa että vika löytyi :)