Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Tölkkit5nen - 16.11.2021, 21:46:09

Otsikko: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 16.11.2021, 21:46:09
Morjesta pöytään. Enkä tiedä tuliko tää oikeaan paikkaan. Tosiaan volvon mittarissa palaa moottorin häiriövalo
P0422  katalysaattoria herjaa, kuinka varmistaa onko vika katissa lambdoissa vai kaasuläpässä
Ei vielä ole itsellä volvoscanneria minkäänlaista  auto siis v70 -01 2.4T aj.440tkm ei nyi ja tehot tallessa ajollen kaikki pelaa kummiskin.
Mitähän kannattaisi siis aloittaa tässä tekemään ?  Kiitos etukäteen.
(https://i.ibb.co/0DnBfXV/20211115-185135.jpg) (https://ibb.co/0DnBfXV)

(https://i.ibb.co/wBbszLb/20211115-185118.jpg) (https://ibb.co/wBbszLb)

arachnid emojis (https://emoticoncentral.com/category/arachnid)
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Lankku - 16.11.2021, 23:28:37
Vikakoodi tarkoittaa katalysaattorin tehoa. Normaalisti joko ilmoittelee muuten vaan, katalysaattorissa on sisukset irti tai paikallaan on tarvikekatalysaattori. Ei vaikuta ajamiseen millään tavalla, ainoastaan katsastukseen.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 17.11.2021, 06:58:31
Päästöt mitattiin ja kaikki on ok
Ilmeisesti kuitenkin lambdassa vikaa
Ja akun irrotuksella saa valon sammumaan noin tunniksi.

Kiitos vastauksesta.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 17.11.2021, 10:22:16
Ei ainakaan bilteman ' katalysaattorit' riitä.
Ite otin skruvatilta tarvikkeen, näyttää sekin maksavan nyk. 390€.
Tuolla katilla omasta 450 ajetusta co 0,00 ja hc 6.
Bilteman suurimmalla co 0,9 ja hc 115.

Tuo minkä otin on ihan bolt on tiivisteineen ja ruuveineen.
Kai voi saada riittävän katin halvemmalla mutta teettää vähän töitä.

Romikselta voi löytyä mutta tietää ne sielläkin sen arvon.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 17.11.2021, 16:52:26
Katin on oltava kunnossa kun päästöt oli erinoimaiset.
Jompikumpi lambda sekoilee sit kai.
Jokuhan kirjoitti samasta vikakoodista vaihtaneensa kaasuläpän ja valo sammui heti, hänellä oli myös nykimistä esiintyny joka loppui, tässä ei mitään nykimisiä ole ja tosiaan päästöt ok.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 17.11.2021, 20:42:42
Sitten varmaan takalambda? Luulee että on paskaa liikaa vaikka ei ole.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 18.11.2021, 05:00:02
Joo hain taaemman lambdan purkamolta pitää vaihtaa se.
Kumma juttu vikakoodissa oli bank1
Luulin että se meinais etummaista lambdaa siinä downpipen kyljessä, no vaihdan ensin tuon taaimmaisen ja kirjottelen tänne sitten mitä käy.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 20.11.2021, 19:09:16
Noniin taaempi lambda ennen kattia vaihdettu ja tilanne sama, pysyy nollaamalla moottorin häiriövalo noin tunnin pois ja sit syttyy taas lamppu samaa koodia herjaa, päästöt ok
Pitää leimalle sitte vaan nollata kun vm 2001 wi kuulemma saa palaa check engine jos olisi ollut vm 2000 valo inssin mukaan saisi palaa kun päästöt ok varmaan joku fiksu EU säädös toikin, no näillä mennään kiitti kaikille.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: RILLUV70 - 21.11.2021, 17:17:01
Montako lamdaa sieltä löytyy :-* :-*
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 21.11.2021, 18:33:51
Montako lamdaa sieltä löytyy :-* :-*
No kaks tietenkin, vai oliko kysymyksees haudattu jotain mikä ei mulle auennut?

Aijoo, ny hokasin, taaempi lambda ENNEN kattia...
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: kupari s40 - 21.11.2021, 18:38:14
Jaa molemmat lambdat siis ovat ennen kattia? Yleensä toinen noista eli päästönvalvonta on katin takapäässä.
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 21.11.2021, 18:42:52
Joo no, näissä se on katin etuosassa, ei kuitenkaan ennen kattia. :)
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 22.11.2021, 07:50:38
Joo katin etuosassa on, kun sen vaihto ei nyt jeesannut kannattaisko vaihtaa sekin lambda joka on siinä downpipen paikkeilla sehän ei siis kuitenkaan valvo katin toimintaa vai tuijottelenko vaan häiriövaloa ja nollaa leiman ajaksi olis tietty kiva saada lamppu pimeäksi..
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: laatikkovika - 22.11.2021, 10:06:59
Eihän vaan ole pientä pakovuotoa ennen kattia?
Tuo ecuhan testaa tuota hommaa laittamalla rikkaalle ja laihalle eestaas ja kellottamalla aikaa lambdan signaalimuutoksesta.
Jos lambaada reagoi turhan nopeasti, sehän voi olla kunnossa mutta syynä vikakoodiin voi olla tuo pakovuoto.

Myös viallinen etulambda voi tuon tehdä sekä katti itsessään mutta jos päästöt ok, sulkisin katin pois listalta.

Tai jotain tämmöstä oon isojen poikien kuullu puhuvan...  :o
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 22.11.2021, 16:30:27
Pakovuotoja en havainnut kuten myöskään imuvuotoja bräkleenillä ei löytynyt, pitää kai tilata se lambdan jatkoholkki jotta anturi siirtyy kauemmas pakokäryistä  kumma vaan kun päästöt on kunnossa sillonhan kattikin kaiketi on kunnossa mut silti P0422
Kiitti sulle Laatikkov. Palaillaan asiaan.
(https://i.ibb.co/0GGRnzS/20220529-070504.jpg) (https://ibb.co/0GGRnzS)
Otsikko: Vs: V70 B5244T3 2001
Kirjoitti: Tölkkit5nen - 19.09.2022, 16:22:28
No pakoputkihan vuoti katin ja keskiputken laipasta, sen korjattua ajelin 300km ja moottorivalo syttyi taas ja seur päivänä katsastus, nollasin valon 2001vm malli ja läpihän se meni, ei vikahistoriaa. :2funny: leiman jälkeen valo tietystikin syttyi noin 100km lenkin jälkeen P0422 katalysaattoriherjasta mutta koska päästöt oli kunnossa ja valo ei sillon palanut ni homma ok, vaikka muissa kirjoituksissa olen nähnyt että tallentuisi historiaan ja hylsy tulisi, näin ei kuitenkaan käynyt tällä kertaa.