Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jpajula - 20.11.2021, 00:38:15
-
Tässä jo meetissä manasin takkuavaa ohjausta. Aloitin fiksaamisen voitelemalla alemman ristinivelen ja nyt toissapäivänä RVS:t tehostimeenkin, josko se vaikka irrottais systeemistä törkyä ennen nesteiden vaihtoa.
Nyt kun tarkemmin seurannu tota ongelmaa, niin se on pahimmillaan semmosessa 40 / 50 vauhdissa moottorijarrutuksella. Muutenkin on raskaampi ajossa. Tänään lämpötila +3, kylmiltään käyntiin ja ruudusta pakittaessa ohjaus oli herkkä. Sitten liikkeelle ja jäykistyy. Siks kyselen tota servotronicia, kun oireet on vähä semmoset, että jäykistyy liian alhaisessa nopeudessa.
Voi toki olla myös pumppu (ei pidä ylimääräistä ääntä) tai ohjausvaihde, mut jos ny paikallistais vikaa ensin, enneku lähtee vaihtamaan osia.
Seuraava operaatio on säiliön putsaus, josko siellä olis sihti tukossa. Uuskaan ei paljon maksa, mut semmosta ei oo näpeissä
-
En tiä, kysy volvolta...
Eikös sen boksi kuitenkin oo jalkatilassa ylhäällä jos semmonen on.
-
Pitää tutkailla löytyykö. Noin yleisesti tuosta ohjausvaihteesta, onko se perusmallin hydrauliikka puhtaasti mekaanisella ohjauksella ja esim ratissa ei tarvita mitään asentotunnistinta? Eli rattiakselin liike avaa venttiiliä / venttiilejä ja nestekierto hoitaa loput.
-
Lähtisin kyllä siitä, että tehostimen nesteet vaihtoon ja säiliön puhdistus/vaihto..
Sieltä hammastangon läheltä pitäs löytyä sähköliitin, jos on servotronic:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=24092.0
Tuossa vielä hammastankojen sopivuudesta:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13228.0
-
Lähtisin kyllä siitä, että tehostimen nesteet vaihtoon ja säiliön puhdistus/vaihto..
Tää on parhaillaan menossa ja säiliö likoamassa. Lakkabensallakin kesti pari-kolme sekkaa mennä läpi siitä paluupuolelta. Liotkoon jonkin aikaa ja sit painaa ilmaa siitä lähtöpuolelta. Koska kaikella logiikalla se törky on siellä sihdin ulkopuolella.
Säiliöstä kun otin nesteet puolen litran limupulloon, niin läpi ei näe. Voi olla vihertävää, punertavaa tai ruskeeta. Mä oon sen verran värisokea, etten osaa sanoa :) vaihtokunnossa ne on joka tapauksessa.
-
Ei ..ttu mitä lutraamista tää on joka kerta. 19mm letkun saa kiristettyä siihen paluuletkun päälle (itellä oli lisäks teippiä välissä). Pumppu ainakin toimii, auto käyntiin ja säiliö tyhjäksi :D Tarttee ajella hetki ja ilmata uudemman kerran.
-
Nyt ei enää ole ilmakuplia vaikka kuinka ruuvaa rattia. Ei tuu enää samanlaisia tahmauksia pihasta lähtiessä. Muutama kymmenen kilsaa motarilla ja sen jälkeen oli raskaahko hetken aikaa. Tänään ei enää jaksanu alkaa kattomaan, että onko siellä piuhoja vaiko eikö ole.