Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volvo-Wilho - 20.11.2021, 12:20:16

Otsikko: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 20.11.2021, 12:20:16
Moi - uusi foorumilainen täällä kyselee! :)

Kova halu ja yritys hypätä Volvo-maailmaan, ja sopiva V70 ollut etsinnässä jo jonkun aikaa.
Itselläni preferenssi olisi ihan perinteinen manuaalilaatikko, mutta pari viime kandidaattia on ollut tolla Geartronicilla.

Arvostaisin älyttömästi, jos jakaisitte kokemuksianne..

Onko jengillä kestänyt noi Volvon automaattivaihteistot, ja minkälaisia kilsoja niillä on kellotettu?
Netistä on saanut lukea vähän vaihtelevia näkemyksiä ko. laatikosta.

Tässä bongaamassani yksillössä (V70, vm-13, D2, ajettu 150tkm) Geartronic on myyjän mukaan jo kertaalleen hajonnut (kuulemma tyyppivika..?), ja laatikko on rempattu kokonaan ("Kytkin uusittu laatikkoon"), ja uuden omistajan ei kuulemma tarvi tästä enää huolehtia.

Sisäinen skeptikkoni pakottaa kuitenkin kysymään itseltäni - ja nyt myös teiltä (sorry, jos kyselen hassuja!),
- Jos laatikko on jo kerran hajonnut ennen 150tkm - miksei se voisi hajota uudestaankin?
- Otanko liian ison taloudellisen riskin (korjaus luokkaa 5K€)  investoidessani tähän laatikkoon (vaikka alunperin manuaali kiikarissa)
- Onko Geartronic (Aisin/Powershift, mikä onkaan) laadukas laatikko, vai onko siitä vaan muutamia nega-kirjoituksia ympäri nettiä?

Kiitos näkemyksistänne jo etukäteen!

-Ville (toivottavasti pian Volvo-mies)
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: volvo v70 legend - 20.11.2021, 13:32:24
Taitaa olla noissa 1.6D psa tekeleissä tuo powershift joka ei kestä.
Geartronic kestää, jos on vaihdettu säännöllisesti öljyjä.
Geartronic on Volvon omissa moottoreissa, ja se on perinteinen momentinmuunnin laatikko.
Jos haluaa varmemman tekniikka paketin, niin Volvon omalla moottorilla ja Geartroniikalla.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 20.11.2021, 14:00:58
Kiitos paljon tästä tiedosta!

Myyjä on ilmeisesti ollut vähän suurpiirteinen tässä asiassa, koska kirjallisesti vielä ilmoitti vaihteiston olevan Geartronic. Wikipedia tietäisi myös kertoa: "Geartronic is offered on Volvo vehicles with engine displacements of 2.0 liters or greater".
Suullisesti taisi mainita vielä jotain sen tyyppistä, että "Geartronic, eli käytännössä sama kuin Powershift, jota Fordeissakin on. toi 1.6D PSA on käytännössä myös Fordin kone, eikös?

Eli tajusinko oikein, D3:sissa olisi sitten Volvon omaa tekniikkaa se 2,0 diesel + ihan oikea Geartronic?

Kiitos paljon!
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jamppa95 - 20.11.2021, 14:12:28
Kiitos paljon tästä tiedosta!

Myyjä on ilmeisesti ollut vähän suurpiirteinen tässä asiassa, koska kirjallisesti vielä ilmoitti vaihteiston olevan Geartronic. Wikipedia tietäisi myös kertoa: "Geartronic is offered on Volvo vehicles with engine displacements of 2.0 liters or greater".
Suullisesti taisi mainita vielä jotain sen tyyppistä, että "Geartronic, eli käytännössä sama kuin Powershift, jota Fordeissakin on. toi 1.6D PSA on käytännössä myös Fordin kone, eikös?

Eli tajusinko oikein, D3:sissa olisi sitten Volvon omaa tekniikkaa se 2,0 diesel + ihan oikea Geartronic?

Kiitos paljon!

Kyllä d3 2 litran volvon moottorissa on normaali geartronic. Tuo d2 pösön moottori on tosi taloudellinen moottori ja ihan luotettavakin, mutta manuaalina pitää ostaa koska se powershit laatikko on lyhyt ikäinen.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 20.11.2021, 18:07:57
Jes kiitos paljon!
Meinasin sortua "moni kakku päältä kaunis" -vanhanaikaiseen.. oli meinaan päältä (ja sisältä) hieno yksilö.
Vähän vaan jäi arveluttamaan toi automaatti (kun en sitä *tana alunperinkään edes halunnut  :D)
Tämä vahvisti omia pohdintoja - tattista!

Mitäs mieltä/ millaisia kokemuksia sitten siitä oikeasta Geartronicista? Jos sattuisi tulemaan D3 vastaan ja sillä lootalla.. jatkoon/ ei jatkoon?
Lähtökohtaisesti jatkan kyllä manuaali-version metsästystä.

Kiitän!
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: tuomaril - 20.11.2021, 20:22:42
Perinteinen automaattivaihteisto kyllä kestää, kunhan siihen on vaihdettu edes silloin tällöin öljyjä. Olet ilmeisesti ostamassa melko maltillisilla kilometreillä olevaa autoa, niin en usko että on syytä erityisesti kuumotella perinteisen automaatin kestoa. Suotavaa olisi kyllä etsiä sellainen yksilö, johon noita öljyjä on vaihdettu about 60-80tkm välein. Vaihteistoöljyjen vaihto ei kuulu normaaliin huolto-ohjelmaan, vaan on erikseen tilattava lisätyö, ei siis kannata luottaa pelkkiin merkkiliikkeen leimoihin.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Huikkoster - 20.11.2021, 20:36:41
Ei ne geartronicitkaan täydellisen viattomia ole mutta aikas hyviä. Jos öljyjä on vaihdettu ja toiminta jouhevaa niin toimii. Joitakin venttiilipöytiä on mennyt ja sisällä joku tiiviste voi alkaa vuotaa. Mutta niin manuaalissakin menee jossain vaiheessa kytkin, painelaakeri/työsylinteri ja vauhtipyörä varmuudella vaihtoon.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: gubbe - 20.11.2021, 21:52:04
Kun olen vaihdattanut merkkilikkeesä automaatin öljyt, niin aina on merkitty huoltokirjaan ensimmäisestä ~60 000 km lähtien, ihan pyytämättä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 20.11.2021, 23:35:33
Jep, kiitos näkemyksistänne!
Ei pidä siis sulkea pois sitä automaatti-vaihtoehtoakaan.

Aika maltillisilla kilsoilla joo on hakusessa.. 155-165tkm ollu rajana hakukoneissa, mutta haluttuja tuntuvat olevan Volvon penteleet. No vielä ei heitetä Volvo-haavetta kaivoon, etsintä jatkukoon.

Ja joo ihan totta - menee niitä normilaatikossa kytkimiäkin. Edellisessä kiesissä kytkin rentoutui vähän ennen 200tkm. mutta toisaalta, uus kytkin 900€ munkan teboililla, ja taas mentiin.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: KariL - 21.11.2021, 15:30:45
Kun ostaa 150.000 km ajetun Volvon, niin saa varautua yhteen jos toiseenkin liikkuvan osan vaihtoon. Ostaisin nyt yli 200.000 km ajetun, jossa nuo on jo vaihdettu. Takseja ei kannata vältellä. Ne huolletaan huolella ja yleensä hyvin pidetään, Vaihteistoöljytkin vaihdetaan 60.000 km välein.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jameson73 - 21.11.2021, 16:12:13
Kun ostaa 150.000 km ajetun Volvon, niin saa varautua yhteen jos toiseenkin liikkuvan osan vaihtoon. Ostaisin nyt yli 200.000 km ajetun, jossa nuo on jo vaihdettu. Takseja ei kannata vältellä. Ne huolletaan huolella ja yleensä hyvin pidetään, Vaihteistoöljytkin vaihdetaan 60.000 km välein.

Itselläkin oli vastaavia ajatuksia ajokilsojen suhteen kuin ketjun aloittajalla. Mietin, että kun vanhan auton mittarissa alkaa olla 200 tkm, niin uudemmassa pitää olla selvästi vähemmän. Sellaisia vähän ajettuja ei vaan ollut tai sitten hintaa alkoi olla lähemmäs ķymppitonni liikaa omaan budjettiin. Sitten kun katsoin, miten paljon rullattuja Nettiautosta löytyi ja sqin foorumilta vastaavia kommentteja kuin tuo @KariL tuossa yllä, niin aloin katselemaan yli 200-250 tkm ajettuja. Ja löytyi sitten sopiva yksilö, jolla on nyt puolessa vuodessa ajettu tyytyväisenä 15 tkm.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 21.11.2021, 22:32:49
Jep kiitos taas kokemuksistanne!

Kiitos KariL, ehkä olen ollut turhan varovainen niiden ajokilsojen kanssa. PItäisi pyyhkiä se henkinen 200tkm rajapyykki päästä, ja uskoa että se ei hyvälle diesel-koneelle + laatukorille + alustalle meinaa vielä mitään.

Ja Jameson73, täysin samaa rataa mennyt oma prosessini tässä. Ja huommannut saman, jos vähänkään tuoreempaa yksilöä tai kilsat lähempänä 100tkm, niin hinnat pomppaa oman budjetin ulkopuolelle että heilahtaa.

Ja tarnennuksena vielä sen verran, että tuo 155-165tkm on ollut itselläni kattona hakuvahdeissa, henkinen tavoite on ollut löytää auto lähempänä 100-120tkm - mutta hiljasta on ollut :D
(ja sitten kun rupee mieltymään ajatukseen esim. volvo on-calleista ym. herkuista, niin taas pomppaa..)

Viimeksi kun ostin auton (ei volvo kylläkään) prosessi meni about näin:
osto 120tkm

huolettomia kilsoja ja katsastuksia 3-4 vuotta
(jarruja ja renkaita piti toki laittaa uusiksi sitä mukaa kun kului)

vasta lähempänä 200tkm alkoi ongelmat:
kytkin laukesi about 200tkm & laturin ja vesipumpun hihna melkein heti perään (ärsytti)
220-230tkm sai alkaa tekemään alustaremppoja:
- pallonivel, kallistuksen vakaajan tukivarsi, aurauksen säätötangot jne

Ja oma fiilis kun myin pois siinä 230tkm nurkilla, että seuraavina vuosina alustasta olisi yks kerrallaan paukkunut lisää korjattavaa + alustan ruostuminen jne.

Mutta pitää opiskella Volvon maailma vielä huolella..
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: paavomp - 21.11.2021, 23:42:39
Tuo mantra että 200tkm:n kohdalla alkaa tulla korjattavaa varmasti tilastollisesti pitää paikkaansa, mutta ei se kuitenkaan ihan noin yksiselitteistä ole. Ikävuosilla lienee tuossa myös merkittävä rooli. Oman Volvon kun ostin 185tkm ajettuna, ei siihen oltu tehty juuri muuta kuin vaihdettu jarrupaloja. Nyt 3 vuotta myöhemmin mittarissa on 260tkm, ja "ylimääräisiä" huoltoja on ollut etulevyjen ja palojen vaihto, sekä EGR jäähdyttimen vaihto. Jälkimmäisen tein itse, kun löysin uudenveroisen purkuosan 200 eurolla. Todennäköisesti vuoden päästä syksyllä ennen katsastusta vaihdan takalevyt. Toki nyt kun mittarissa on jo 260tkm, alkaa ne alustarempat olla varmasti jo lähempänä, mutta eipä ajon puolesta ole vielä tullut vastaan mitään merkkiä, että mitään tarvitsisi tehdä.  Auto toki on vasta ~7 vuotta vanha.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: KariL - 22.11.2021, 08:24:47
Merkkien välinen kilpailu huoltokustannuksista on niin kovaa, että huoltoväli on venytetty 30.000 km ja vaihteistoöljyn vaihto ei kuulu enää ohjelmaan, paitsi taxikäytössä. Halvaksi tulee, mutta vain ensimmäisellä omistajalla. Auto voi olla 10 v ja ajettu 100.000 km, mutta ohjelman mukaan toimittuna moottoriöljy vaihdettu vain 3 kertaa. Öljyyn sekoittuu ajan mittaan naftaa hiukkaspolton seurauksena, joten öljy ei enää ole sitä mitä purkissa lukee. Silti myyntiesitteessä sanotaan, että "täydellinen huoltokirja" tms. Moottoriöljy olisi hyvä vaihtaa kerran vuodessa ja vaihteistoöljy 60.000 km välein.
Kohta siirrytään patteriautoihin, joissa on vain muutama kestovoideltu laakeri.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 23.11.2021, 09:29:40
Noniin - nyt on omaa ajatusmaailmaa saatu muutettua, ja eilen päivittyi hakuvahdit: D3 + manuaali + budjetti. ja kilometriraja muuttui samalla vähemmän ehdottomaksi.

Nyt kiikarissa D3:sia, suunnilleen 170-190tkm kilsoilla, vm. -13 ylöspäin - täytyy luottaa että Volvot kestää :)
Toki ikävuodet vaikuttaa auton kuntoon varmasti yhtä lailla, joten kilsoja yksin ei kannata tuijottaa.

Ja sen finaaliin pääsevän yksilön meinasin syynätä itse niin hyvin kuin pystyn + kuntotarkastus päälle, niin saa mahdolliset alustan väljyydet tms. ehkä esiin, ehkä ei.
Oma kokemus alustan orastavista ongelmista (väljät tukivarret/ puslat, pallonivelet jne.), että nämä alkaa kyllä näkyä katsastuksissa hiljalleen, vähintään edellisenä vuonna.


Ja omaan filosofiaan on hyvin istunut myös toi, öljynvaihto kerrran vuodessa, oli kilsat täynnä tai ei.
Öljy ja suodattimet on halpaa kuin sipsit, verrattuna koneremppaan.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jameson73 - 23.11.2021, 09:36:23
Noniin - nyt on omaa ajatusmaailmaa saatu muutettua, ja eilen päivittyi hakuvahdit: D3 + manuaali + budjetti. ja kilometriraja muuttui samalla vähemmän ehdottomaksi.

Nyt kiikarissa D3:sia, suunnilleen 170-190tkm kilsoilla, vm. -13 ylöspäin - täytyy luottaa että Volvot kestää :)
Toki ikävuodet vaikuttaa auton kuntoon varmasti yhtä lailla, joten kilsoja yksin ei kannata tuijottaa.

Ja sen finaaliin pääsevän yksilön meinasin syynätä itse niin hyvin kuin pystyn + kuntotarkastus päälle, niin saa mahdolliset alustan väljyydet tms. ehkä esiin, ehkä ei.
Oma kokemus alustan orastavista ongelmista (väljät tukivarret/ puslat, pallonivelet jne.), että nämä alkaa kyllä näkyä katsastuksissa hiljalleen, vähintään edellisenä vuonna.


Ja omaan filosofiaan on hyvin istunut myös toi, öljynvaihto kerrran vuodessa, oli kilsat täynnä tai ei.
Öljy ja suodattimet on halpaa kuin sipsit, verrattuna koneremppaan.

Minua fiksummat Volvo-gurut ohjeistivat viime keväänä mm. näin diesel-XC60:n etsinnässä:
- 2,4D-koneella, unohda VEA-myllyt
- mielellään 2014-mallinen tai uudempi, ns. faceliftattu malli (fyysisesti sama mylly kaikissa D3, D4 ja D5, erot vain softassa)
- automaattilaatikon öljyt vaihdettu säännöllisesti ja toiminta "jouhevaa"

V70:sessäkin on varmaan jotain vastaavia "milestoneja".
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jamppa95 - 23.11.2021, 11:15:30
Jos aiot pitää autoa 10v niin kannattaa sitten ruostesuojata helmat niistä tai ainakin joka kevät ottaa se tiiviste pois siitä helmamuovin päältä ja huuhdella huolella nimittäin mun 2008 v70 320tkm oli ne muovit aivan täynnä paskaa ja päälimmäinen pelti aivan ruosteessa. Ei ilmeisesti ole sinkitty sitä koska ei ole kantavaa peltiä. Itse helma siellä alla oli hyvässä kunnossa vielä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 23.11.2021, 11:49:52
Minua fiksummat Volvo-gurut ohjeistivat viime keväänä mm. näin diesel-XC60:n etsinnässä:
- 2,4D-koneella, unohda VEA-myllyt
- mielellään 2014-mallinen tai uudempi, ns. faceliftattu malli (fyysisesti sama mylly kaikissa D3, D4 ja D5, erot vain softassa)
- automaattilaatikon öljyt vaihdettu säännöllisesti ja toiminta "jouhevaa"

V70:sessäkin on varmaan jotain vastaavia "milestoneja".

Jeps!! Itselläni myös toi viimeisin v70 facelifti mielessä.. design miellyttää + olis volvo on callit (lisävaruste) jne.

Ja juu D3 - vaihdoin juuri preferenssini tähän D2:sta - Volvo on aina Volvo.

Pakko kysyä, mikä on "VEA-mylly"?
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 23.11.2021, 11:52:15
Jos aiot pitää autoa 10v niin kannattaa sitten ruostesuojata helmat niistä tai ainakin joka kevät ottaa se tiiviste pois siitä helmamuovin päältä ja huuhdella huolella nimittäin mun 2008 v70 320tkm oli ne muovit aivan täynnä paskaa ja päälimmäinen pelti aivan ruosteessa. Ei ilmeisesti ole sinkitty sitä koska ei ole kantavaa peltiä. Itse helma siellä alla oli hyvässä kunnossa vielä.

Super-hyvä neuvo! Saatan kysellä lisää heti kunhan oikea pyssy löytyy.

Oliko paha homma tehdä itse toi tiivisteen irroitus ja takaisin laitto?

Ja ruostesuojaus olisi kova, ennen kuin alkaa tosissaan alusta ruostumaan.
Tää kustannustehokkainta vissiin teettää jollain ammattilaisella?
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: KariL - 23.11.2021, 12:42:55
"Nyt kiikarissa D3:sia, suunnilleen 170-190tkm kilsoilla, vm. -13 ylöspäin - täytyy luottaa että Volvot kestää"
"Pakko kysyä, mikä on "VEA-mylly"?

Näissä on Ford Mondeon alusta, joka on tosi hyvä ajoltaan ja kestoltaan. Takapään kaksi puslaa menee vaihtoon näillä kilometreillä, jos ei ole jo vaihdettu. Apulaitehihnan kuntoa on syytä jatkuvasti pitää silmällä. Pahimmillaan roippeet menevät hammashihnan väliin, sekoittaa venttiilien ajoituksen ja rikkoo kantta 5.000 €:lla. On Volvon moka, ettei jakohihna ole kunnolla suojattu. Tankissa oleva polttoainepumppu voi alkaa näillä kilometreillä rotjailemaan.

VEA moottori on uusi Volvon 4 sylinterinen, josta kannattaa pitää näpit erossa.
 
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jamppa95 - 23.11.2021, 12:46:08
Super-hyvä neuvo! Saatan kysellä lisää heti kunhan oikea pyssy löytyy.

Oliko paha homma tehdä itse toi tiivisteen irroitus ja takaisin laitto?

Ja ruostesuojaus olisi kova, ennen kuin alkaa tosissaan alusta ruostumaan.
Tää kustannustehokkainta vissiin teettää jollain ammattilaisella?

Se tiiviste on siinä vaa päällä. menee 10sek irroittaa ja minuutti laittaa takas. Se ruosteen suojaus on helppo tehdä itsekkin vaan vaatii kompuran ja ruiskun jolla saa koteloiden sisälle ainetta. Jos ei ole kompuraa niin varmaan halvempi viedä liikkeeseen. Se ruisku maksaa jotain 50e.

https://www.tooloutlet.fi/product/39668/massaruisku-koteloletkulla-jwl?gclid=EAIaIQobChMIjdCu2KWu9AIVD2YYCh0llgLCEAQYASABEgJmX_D_BwE tuo ruisku on paras nuista halppiksista kun on 2 putkinen pilli, 1 putkisilla ei tee mitään.

Muualta ei ollu mulla ruostunut kun helma muovien alta. Toki pintaruostetta on pohjassa ja pyörän koteloissa vaan ne nyt ei tule ikinä lahoamaan.

Koko auton ruostesuojaus taitaa olla jotain 800 900e luokkaa jossa puhdistavat koko pohjan ja suojaavat kaiken. Tuon kun tekee ja manuaali vaihteiston öljyt vaihtaa välillä ja moottori öljyt 10tkm välein niin sillä autolla ajaa miljoonan.

Niin ja varmista että siinä on 5 pyttynen moottori. 4 pyttyset on joko pösön koneita tai VEA.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 23.11.2021, 14:26:07
Se tiiviste on siinä vaa päällä. menee 10sek irroittaa ja minuutti laittaa takas. Se ruosteen suojaus on helppo tehdä itsekkin vaan vaatii kompuran ja ruiskun jolla saa koteloiden sisälle ainetta. Jos ei ole kompuraa niin varmaan halvempi viedä liikkeeseen. Se ruisku maksaa jotain 50e.

https://www.tooloutlet.fi/product/39668/massaruisku-koteloletkulla-jwl?gclid=EAIaIQobChMIjdCu2KWu9AIVD2YYCh0llgLCEAQYASABEgJmX_D_BwE tuo ruisku on paras nuista halppiksista kun on 2 putkinen pilli, 1 putkisilla ei tee mitään.

Muualta ei ollu mulla ruostunut kun helma muovien alta. Toki pintaruostetta on pohjassa ja pyörän koteloissa vaan ne nyt ei tule ikinä lahoamaan.

Koko auton ruostesuojaus taitaa olla jotain 800 900e luokkaa jossa puhdistavat koko pohjan ja suojaavat kaiken. Tuon kun tekee ja manuaali vaihteiston öljyt vaihtaa välillä ja moottori öljyt 10tkm välein niin sillä autolla ajaa miljoonan.

Niin ja varmista että siinä on 5 pyttynen moottori. 4 pyttyset on joko pösön koneita tai VEA.

Nyt kysyn tyhmiä, mutta mistä ton VEA-koneen näkee? Tyyppikilvestä?
Itse kiikarissa parhaillaan v70 D3 2016.. wikipedian mukaan saattaisi jopa olla VEA-kone:
"2016 Volvo V70 III badged as V70 D3[192]"

Voi vihtori - menee volvon hankinta monimutkaiseksi  :D
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jameson73 - 23.11.2021, 14:31:03
Nyt kysyn tyhmiä, mutta mistä ton VEA-koneen näkee? Tyyppikilvestä?
Itse kiikarissa parhaillaan v70 D3 2016.. wikipedian mukaan saattaisi jopa olla VEA-kone:
"2016 Volvo V70 III badged as V70 D3[192]"

Voi vihtori - menee volvon hankinta monimutkaiseksi  :D

No jos se on 2,4-litrainen niin se ei ainakaan ole VEA-mylly. Eivätkä ilmeisesti myöskään 2-litraiset 5-sylinteriset ole VEA:a.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3) (http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3))
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 23.11.2021, 14:50:26
No jos se on 2,4-litrainen niin se ei ainakaan ole VEA-mylly. Eivätkä ilmeisesti myöskään 2-litraiset 5-sylinteriset ole VEA:a.

http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3) (http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3))

Itsellä juuri toi 2-litrainen kiikarissa.. tosta Autowikin listasta ei löytynyt tota 110Kw/150hv D3:sta..
täytyy googlata kun saan moottorikoodin käsiini

.. jos paljastuu VEA-koneeksi, pitää ottaa kyllä aikalisä tän homman kanssa..

Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Huikkoster - 23.11.2021, 15:13:34
Rekisterinumero bilteman tmv varaosahakuun niin näkee moottorikoodin. Jos on D4204T* niin VEA. Jos D5204T* niin viisi mukinen 2 litrainen D3. D5244T* on sitten perinteinen D5
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Niclashki - 23.11.2021, 15:18:25
Eikä noissa VEA -koneisissakaan ole ongelmaa kestossa, jos on vähintään 2016 -vuoden. Alkupään koneissa oli ongelmaa niin pahasti EGR:n kanssa, että karstoitti männänrenkaat ja alkoi syömään öljyä reippaasti. Itselläni oli vm 2018 (tehty ja rekisteröity 2017) D5 VEA -koneella ja ei ollut pienintäkään ongelmaa koneen kanssa.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 23.11.2021, 15:57:47
tämän kiikarissa olevan auton moottorikoodiksi paljastui: D4204T9, 4-pyttyinen 2-litrainen D3
Ja löytyy täältä listauksesta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture#D4204T9

Eli vissiin sitten VEA-kone kyseessä, ja vm 2016, käyttöönotettu 8/2015, eli ei ihan alkupään tuotantoa, mutta ei ihan loppupäänkään.

ja aikalisä - tarvii miettimisaikaa!
Kiitos kuitenkin näkemyksistä - taas tuli yksi mahdollinen sudenkuoppa vältettyä!
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Huikkoster - 23.11.2021, 17:40:23
Sekään ei ole ehdottomasti vältettävä asia mutta vaatii tutustumista tarkemmin. Just tuossa yhdessä topicissa menee vea kone vaihtoon alle 100tkm.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 23.11.2021, 22:18:31
Täysin samaa mieltä!
Eka volvo kun hankinnassa, niin ei huvita ottaa mitään sellaisia riskejä, jotka jotkut muilla jo yleisesti tiedossa.
Pitää yrittää tehdä kotiläksyt ja löytää se hyvä versio D3:sista.. tai vaihtaa suosiolla merkkiä  ;D
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jamppa95 - 24.11.2021, 09:55:34
Täysin samaa mieltä!
Eka volvo kun hankinnassa, niin ei huvita ottaa mitään sellaisia riskejä, jotka jotkut muilla jo yleisesti tiedossa.
Pitää yrittää tehdä kotiläksyt ja löytää se hyvä versio D3:sista.. tai vaihtaa suosiolla merkkiä  ;D

Ei ne vea koneet huonoja ole mutta pitää perehtyä vähän ettei osta niitä männänrengas vikaisia. Moottori koodista kuulemma tietää jos jostain löytyy inffoa niistä. Jos haluaa 5 pyttysen niin pre facelifteissä on kaikissa 5 pyttynen jos ei ole pösön kone. Facelifteissä mielestäni kaikissa vea mutten ole 100 varma. 5 pyttyset on vaan melko traktoreita talvella niin siihen kannattaa varautua, mutta niissä ei ole juurikaan ongelmia. Suuttimia menee niinkuin kaikista diisseleistä siinä 300tkm hujakoilla ja tyyppivikana on moottorin johtosarja joka tärisee rikki ainakin alkupään mk3 5 pyttysissä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 24.11.2021, 10:59:36
Tosi hyvä tietää!
Pirun harmi että facelift, joka lähtökohtaisesti pitäisi olla hyvä asia ja auto kehittyy parmmaksi, on sellainen mitä saa sitten varoa, kun käytettyä on ostamassa..

Myyjä esittää täällä tällaisen näkemyksen: "Kaikki 2.0l D3 on 4-pyttyisiä. Vanhemmat V70 kuten 2.4l on sitten 5-pyttyisiä." - mitä sanoo asiantuntijafoorumi, mahtaako pitää paikkansa?

Täällä (kiitos linkkaajalle) on mainittu ainakin, että Volvo D5 konetta on tehty 2-litraisina, D3-malleihin (100Kw/136hv): http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3)

Voisiko sitten olla, että osa noista Volvo D5-koneistakin (esim tuo 2-litrainen) olisi kuitenkin 4-pyttyinen?
Vai onko kaikki 4-pyttyiset automaattisesti VEA-koneita..?

Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Huikkoster - 24.11.2021, 11:53:59
1.6d ja 2.0d on 4 pyttyisiä psa koneita. Tunnetaan myös fordissa tdci ja pösöissä hdi merkinnöillä. Näitä oli alkupään koneissa.

Sitten on 5 sylinteriset 2.0 ja 2.4 volvon koneet

Ja sitten tuli 4 sylinteriset 2.0 VEA koneet.

Mutta vuosikymmenen puolivälissä meni D3/D4/D5 merkinnät sekaisin eikä noista ota enää selvää että mitä pellin alla on.

Mutta sanoisin pikaisella tutkimuksella että karkeasti 2015 vuotisista löytyy vielä 5 sylinterinen 136hv ja 2016 tuli VEA 150hv.
Esim tuosta 5 sylinteriä ja manuaali.
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12506552
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: KariL - 24.11.2021, 12:04:32
2 ja 2,4 litraiset 5-sylinteriset ovat sama kone. 2 litran sylinteritilavuus on saatu vaihtamalla kampiakseli, jolla iskupituutta on lyhennetty.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Ribbe - 24.11.2021, 13:34:19
2 ja 2,4 litraiset 5-sylinteriset ovat sama kone. 2 litran sylinteritilavuus on saatu vaihtamalla kampiakseli, jolla iskupituutta on lyhennetty.
Ja 2.4 litraisissa on kaksi turboa, 2 litraisessa yksi.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 24.11.2021, 14:02:48
1.6d ja 2.0d on 4 pyttyisiä psa koneita. Tunnetaan myös fordissa tdci ja pösöissä hdi merkinnöillä. Näitä oli alkupään koneissa.

Sitten on 5 sylinteriset 2.0 ja 2.4 volvon koneet

Ja sitten tuli 4 sylinteriset 2.0 VEA koneet.

Mutta vuosikymmenen puolivälissä meni D3/D4/D5 merkinnät sekaisin eikä noista ota enää selvää että mitä pellin alla on.

Mutta sanoisin pikaisella tutkimuksella että karkeasti 2015 vuotisista löytyy vielä 5 sylinterinen 136hv ja 2016 tuli VEA 150hv.
Esim tuosta 5 sylinteriä ja manuaali.
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12506552

Jes loistavaa dataa, kiitos!
Sai autokaupan kaverikin vähän uutta oppia tässä samalla ;)

Tota yksilöä itse katoin:
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12480839
Ja koneen koodiksi paljastui D5204T7 - eli D5-kone.
Mutta ei ollut Volvo on callia tässä.. pahus. Ehdin jo mieltyä ajatukseen että saisi lämppärin puhelimella päälle...

Mutta alkaa omat preferenssit selkeytymään - kyllä se on varmasti se D5-kone tai ei mitään!

Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: hessu80 - 24.11.2021, 14:51:01
Jes loistavaa dataa, kiitos!
Sai autokaupan kaverikin vähän uutta oppia tässä samalla ;)

Tota yksilöä itse katoin:
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12480839
Ja koneen koodiksi paljastui D5204T7 - eli D5-kone.
Mutta ei ollut Volvo on callia tässä.. pahus. Ehdin jo mieltyä ajatukseen että saisi lämppärin puhelimella päälle...

Mutta alkaa omat preferenssit selkeytymään - kyllä se on varmasti se D5-kone tai ei mitään!
Jos nyt vähän vielä hämmennän, niin lähes ikuisena pidetyn 5-mukisen moottorin kompastuskivi on apulaitehihna, josta irtoaa palasia jakohihnan väliin. Seurauksena aina kansiremontti. Näitä tapauksia on foorumilla selvästi enemmän kuin öjlyä syöviä VEA-koneita. Olipa jollekin osunut kansiremontti samaan autoon jo toistamiseen lyhyen ajan sisään.

Ei siis löydy Volvoltakaan sellaista mallia, etteikö niihin jotakin vikaa voisi tulla. Teknisiä huolia kattava vakuutus voi olla hyvä investointi käytetyn auton ostajalle.   
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: 8-pätkä - 24.11.2021, 15:01:51
Tiedän kyllä useita aika reilustikin ajettuja vitoskoneisia joissa ei ole mennyt remmit sekaisin. Tuo ongelma aiheutuu mielestäni enemmänkin siitä että apulaitteiden, hihnojen ja kiristimen kuntoa ei tarkkailla/hihnoja vaihdeta riittävän usein. Varsinkin tällaisessa moottorityypissä jossa jakopäätuho on tiedetty juttu apulaitehihnan pettäessä luulisi olevan itsestäänselvyys että noinkin kriittisten asioiden kuntoa seurataan huoltojen yhteydessä.

Huonoa suunnittelua, sen kyllä allekirjoitan mutta eikös noin lähtökohtaisesti jonkun osan (hihna, apulaite/sen laakerointi ym.) pettäessä sen käyttöikä ole jo ylitetty? Ei kai se jakopäätuho silloin moottorityypin vika ole?
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jameson73 - 24.11.2021, 15:03:36
Jes loistavaa dataa, kiitos!
Sai autokaupan kaverikin vähän uutta oppia tässä samalla ;)

Tota yksilöä itse katoin:
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12480839
Ja koneen koodiksi paljastui D5204T7 - eli D5-kone.
Mutta ei ollut Volvo on callia tässä.. pahus. Ehdin jo mieltyä ajatukseen että saisi lämppärin puhelimella päälle...

Mutta alkaa omat preferenssit selkeytymään - kyllä se on varmasti se D5-kone tai ei mitään!

Ja ettei mene liian yksiselitteiseksi, niin ainakin 2,4-litran XC60:ssä on facelift-malleissa (2014-17) D3, D4 ja D5 fyysisesti aivan samoja koneita tuplaturbolla. Eli ero on vain softapuolessa. Ja softaa päivittämällä saa tehoa ja vääntöä luokkaa 80 hv/80 Nm noin 600 eurolla.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jamppa95 - 24.11.2021, 15:31:46
Jes loistavaa dataa, kiitos!
Sai autokaupan kaverikin vähän uutta oppia tässä samalla ;)

Tota yksilöä itse katoin:
https://www.nettiauto.com/volvo/v70/12480839
Ja koneen koodiksi paljastui D5204T7 - eli D5-kone.
Mutta ei ollut Volvo on callia tässä.. pahus. Ehdin jo mieltyä ajatukseen että saisi lämppärin puhelimella päälle...

Mutta alkaa omat preferenssit selkeytymään - kyllä se on varmasti se D5-kone tai ei mitään!

Onhan se vocci mukava niin kannattaa rauhassa odotella että tulee semmone yksilö myyntiin jolla jaksaa ajaa vuosia. Siitä vocista pitää maksaa tietty vuosimaksu vaan se ei tainnut olla montaa kymppiä. Itte ostin halvimman ja vituttaa se välillä kävellä laittamaan se webasto päälle varsinkin kun työautossa on kaukosäätimellä. Säästi siinä toki ison kasan euroja.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: KariL - 24.11.2021, 16:47:39
Jos nyt vähän vielä hämmennän, niin lähes ikuisena pidetyn 5-mukisen moottorin kompastuskivi on apulaitehihna, josta irtoaa palasia jakohihnan väliin. Seurauksena aina kansiremontti. Näitä tapauksia on foorumilla selvästi enemmän kuin öjlyä syöviä VEA-koneita. Olipa jollekin osunut kansiremontti samaan autoon jo toistamiseen lyhyen ajan sisään.

Ei siis löydy Volvoltakaan sellaista mallia, etteikö niihin jotakin vikaa voisi tulla. Teknisiä huolia kattava vakuutus voi olla hyvä investointi käytetyn auton ostajalle.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=128215.15

Foorumilainen (Stand-by) tekee ja myy jakohihnan suojarautoja. Onko kenelläkään kokemusta näistä? Antaako hyvän suojan, ettei apulaitehihnan roippeita pääse hammashihnan väliin?
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Huikkoster - 24.11.2021, 18:38:37
Nettiautossa on tasan 1kpl 2013-2015 V70 D3:ia jossa voc varusteena. Hyvinkin harvinainen varuste D3:sen kaverina.

Ja sitten kaikki tuon ikäiset 2.4 D5 koneilla olevat ovat neliveto automaatteja.

Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 24.11.2021, 22:14:48
Onhan se vocci mukava niin kannattaa rauhassa odotella että tulee semmone yksilö myyntiin jolla jaksaa ajaa vuosia. Siitä vocista pitää maksaa tietty vuosimaksu vaan se ei tainnut olla montaa kymppiä. Itte ostin halvimman ja vituttaa se välillä kävellä laittamaan se webasto päälle varsinkin kun työautossa on kaukosäätimellä. Säästi siinä toki ison kasan euroja.

Joo just näin! mielummin fillaroi pari kuukautta lisää räntäsateessa, kuin ostaa jotain sellasta mikä vois ärsyttää myöhemmin. Mut rupeen kyllä vahvasti kohta harkitsee sen vocin posi jättämistä, kun tuntuu hankaloittavan hemmetisti sen oikeen löytämistä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 24.11.2021, 22:20:11
Nettiautossa on tasan 1kpl 2013-2015 V70 D3:ia jossa voc varusteena. Hyvinkin harvinainen varuste D3:sen kaverina.

No sanoppa muuta kato! Ja se ykskin D3, jossa oli se VOC, tais lopulta olla sillä VEA-koneella, mikä ei taas missään tapauksessa käyny..

Pahoin pelkään että teen parhaillaan hommaa itselleni ihan helvetin vaikeeksi, kun kriteerejä alkaa olla jo;
D5 + Manuaali + ei isompi kuin 2.0 + ei PSA + ei-VEA + VOC:kin saisi olla..

**ttu mä ostan tojotan säätänä  ;D
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jameson73 - 25.11.2021, 08:42:53
No sanoppa muuta kato! Ja se ykskin D3, jossa oli se VOC, tais lopulta olla sillä VEA-koneella, mikä ei taas missään tapauksessa käyny..

Pahoin pelkään että teen parhaillaan hommaa itselleni ihan helvetin vaikeeksi, kun kriteerejä alkaa olla jo;
D5 + Manuaali + ei isompi kuin 2.0 + ei PSA + ei-VEA + VOC:kin saisi olla..

**ttu mä ostan tojotan säätänä  ;D

Kriteerithän on tehty muutettavaksi 

Meillä oli kriteerinä 15-20 k€ etuvetoinen korealainen SUV 1,7-litran dieselillä ja DCT-kaksoiskytkinlaatikolla ja mielellään n.100 tkm ajettuna. No, tuli 220 tkm ajettu ruotsalais-belgialais-kiinalainen 2,4-litrainen nelivetoautomaatti. Kertaakaan ei kyllä ole vielä harmittanut. Veneen ja trailerin kun kiskaisi viime lauantaina rampilta ylös niin suorastaan laulatti. :D
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jamppa95 - 25.11.2021, 10:06:20
Joo just näin! mielummin fillaroi pari kuukautta lisää räntäsateessa, kuin ostaa jotain sellasta mikä vois ärsyttää myöhemmin. Mut rupeen kyllä vahvasti kohta harkitsee sen vocin posi jättämistä, kun tuntuu hankaloittavan hemmetisti sen oikeen löytämistä.

Nyt on käytettyjen autojen kysyntä pilvissä niin ne kaikista halutuimmat menee äkkiä. Pitää odottaa että tulee ja äkkiä hyökätä kiinni. Manuaali hankaloittaa koska varmaan 80% noista volvoista on automaatteja ja facelifteissä varmasti enemmän. Se vocci rajoittaa kyllä kans huolella niitä vaihtoehtoja. Työ matkoilla pärjää hyvin webaston ajastimella jos tietää milloin pitää lähtä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jamppa95 - 25.11.2021, 10:08:21
No sanoppa muuta kato! Ja se ykskin D3, jossa oli se VOC, tais lopulta olla sillä VEA-koneella, mikä ei taas missään tapauksessa käyny..

Pahoin pelkään että teen parhaillaan hommaa itselleni ihan helvetin vaikeeksi, kun kriteerejä alkaa olla jo;
D5 + Manuaali + ei isompi kuin 2.0 + ei PSA + ei-VEA + VOC:kin saisi olla..

**ttu mä ostan tojotan säätänä  ;D

D5 moottorit on kaikki 2.4 jotka eioo veoja. Tarkotitko 5 sylinterisiä?
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 25.11.2021, 10:20:45
Kriteerithän on tehty muutettavaksi 

Meillä oli kriteerinä 15-20 k€ etuvetoinen korealainen SUV 1,7-litran dieselillä ja DCT-kaksoiskytkinlaatikolla ja mielellään n.100 tkm ajettuna. No, tuli 220 tkm ajettu ruotsalais-belgialais-kiinalainen 2,4-litrainen nelivetoautomaatti. Kertaakaan ei kyllä ole vielä harmittanut. Veneen ja trailerin kun kiskaisi viime lauantaina rampilta ylös niin suorastaan laulatti. :D

Haha!!  ;D ;D
No jos yksi asia on varma, niin se on aivan varma!
Oon kyllä nyt motittanut itseni näillä kriteereillä niin tehokkaasti, että alkaa pikkuhiljaa mieli muuttumaan..

Apropoo..
Tuli mieleen, oiskohan mahdollista että volvon oman lisälämmittimen sais modattua edes kauko-ohjatuksi?
Löytyisikö kokemuksia tästä?
Eli, VOC ei oliskaan ehkä ehdoton edellytys, jos et halua autollesi kävellä laittamaan lämppäriä päälle..?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8819.570

Ilman VOC:ia pystyisin varmasti elämään.. mutta Webasto (se volvon oma) olisi nasta saada etäältäkin päälle.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 25.11.2021, 10:34:21
D5 moottorit on kaikki 2.4 jotka eioo veoja. Tarkotitko 5 sylinterisiä?

joo tarkoitin 5-sylinterisiä.
itse ymmärsin ton volvon (sekavan) nimeämissysteemin niin, että ton tarkoittamani moottorin kattotason nimi on D5. Ja D5-moottorista löytyy mallit/ versiot:  2.0D3, 2.0D4, 2.4D4, 2.4D4 AWD ja 2.4D5.
Tän mukaan siis näin ymmärsin: http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3

Eli faceliftin 2013 jälkeiset D3 ja D4 -moottorit (lähinnä kai markkinointinimiä näille.. moottorinumerot alkaa edelleen D5****) on käytännössä täysin sama moottori kuin D5, mutta eri kampiakselilla + turboilla.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Niclashki - 25.11.2021, 11:07:10
joo tarkoitin 5-sylinterisiä.
itse ymmärsin ton volvon (sekavan) nimeämissysteemin niin, että ton tarkoittamani moottorin kattotason nimi on D5. Ja D5-moottorista löytyy mallit/ versiot:  2.0D3, 2.0D4, 2.4D4, 2.4D4 AWD ja 2.4D5.
Tän mukaan siis näin ymmärsin: http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_V70_(P3

Eli faceliftin 2013 jälkeiset D3 ja D4 -moottorit (lähinnä kai markkinointinimiä näille.. moottorinumerot alkaa edelleen D5****) on käytännössä täysin sama moottori kuin D5, mutta eri kampiakselilla + turboilla.

D5 on teholuokka, eli tehokkain diesel, ei konetyyppi. Vanhemmissa D5 se on 2.4L vitonen. Samoin D4 on 2.4 vitonen. D3 versioita on sitten 2.4l vitonen sekä 2.0 vitosta, riippuen onko neliveto. Erikseen on sitten uudemmat VEA -koneet, missä kaikki teholuokat D3, D4 ja D5 on 2.0L 4 sylinterisiä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Korppi - 25.11.2021, 11:46:31
Eli, jos ei halua VEA- konetta, niin vältä 150- heppaista D3:sta ja 190- heppaista D4:sta. Tuliko V60 ja V70 samaan aikaan facelift (?), eli vuonna 2013 ja näitä on vuosimalleina -13 ja -14. Vanhemmissa malleissa D3 viisimukinen oli 163hp. Mutta faceliftin jälkeen hetki tehtiin viisimukisena D3 136 heppaisena ja tuo 163 heppainen oli D4. Nämä sitten muuttui nopeasti VEA- koneisiksi.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: gubbe - 25.11.2021, 12:17:58
En nyt vetäisi kaikkia D4 VEA-koneita samalla kammalla.
2016 lähtien on D4 VEA moottorimerkinnällä D4204T14 190 hp.

Sama D4204T14 on vielä tänäpäivänäkin D4 S90/V90 ja 60-sarjalaisissa, enkä ole kuullut, tai lukenut ongelmista näissä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jameson73 - 25.11.2021, 12:20:46
Ja kuten aiemminehkä epäselvästi ilmaisin, niin ainakin XC60:n oslta 2014-17 mallin 5-sylinterinen 2,4-litrainen on sama mylly huolimatta siitä, lukeeko perässä D3, D4 vai D5. Tehoja on vaan kutkuteltu osasta vähemmän, osasta enemmän. Nämä pitää "tietää" ei onnistu päättelemällä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Niclashki - 25.11.2021, 13:10:35
Ja kuten aiemminehkä epäselvästi ilmaisin, niin ainakin XC60:n oslta 2014-17 mallin 5-sylinterinen 2,4-litrainen on sama mylly huolimatta siitä, lukeeko perässä D3, D4 vai D5. Tehoja on vaan kutkuteltu osasta vähemmän, osasta enemmän. Nämä pitää "tietää" ei onnistu päättelemällä.

Pitää nelivetoisena paikkaansa jokaisessa näistä. Etuvetoisena ainakin loppupään XC60 D4 -mallit on jo VEA -koneella. En muista tuliko jo peräti 2015. Nelivetoisissa ei VEA -myllyä ollut.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Stail - 25.11.2021, 13:15:49
Apropoo..
Tuli mieleen, oiskohan mahdollista että volvon oman lisälämmittimen sais modattua edes kauko-ohjatuksi?
Löytyisikö kokemuksia tästä?
Eli, VOC ei oliskaan ehkä ehdoton edellytys, jos et halua autollesi kävellä laittamaan lämppäriä päälle..?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8819.570

Ilman VOC:ia pystyisin varmasti elämään.. mutta Webasto (se volvon oma) olisi nasta saada etäältäkin päälle.

VDD tai jos autossa on pcc avain (6-nappinen, keyless jne..) niin siihen saa  ohjelmoitua webaston käynnistyksen.
Kantama parempi kuin normiavaimessa ja osaa jopa kertoa menikö webasto päälle.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Jamppa95 - 25.11.2021, 13:38:52
Haha!!  ;D ;D
No jos yksi asia on varma, niin se on aivan varma!
Oon kyllä nyt motittanut itseni näillä kriteereillä niin tehokkaasti, että alkaa pikkuhiljaa mieli muuttumaan..

Apropoo..
Tuli mieleen, oiskohan mahdollista että volvon oman lisälämmittimen sais modattua edes kauko-ohjatuksi?
Löytyisikö kokemuksia tästä?
Eli, VOC ei oliskaan ehkä ehdoton edellytys, jos et halua autollesi kävellä laittamaan lämppäriä päälle..?
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8819.570

Ilman VOC:ia pystyisin varmasti elämään.. mutta Webasto (se volvon oma) olisi nasta saada etäältäkin päälle.

Saa niihin ainakin sinisen toimesta webaston oman kaukosäätimen. Sahhilla tais hinta olla jotain 600e luokkaa. Jostain muualta voi saada halvemmalla tai sitten asentaa itse. Siihen tulee se webaston oma kaukosäädin boksi johonkin liittimeen tai joutuu haaroittaa tietyt johdot en ole ihan varma. Mondeoissa ainakin osassa on liitin valmiina ja osassa joutuu haaroittaan johtoja ja nuo mk3 v70 on hyvin pitkälti fordin tekeleitä. Kannattaa ottaa selvää ensin ennenkuin ostaa että saako juuri siihen autoon sitä.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Scraab - 25.11.2021, 14:55:04

Pahoin pelkään että teen parhaillaan hommaa itselleni ihan helvetin vaikeeksi, kun kriteerejä alkaa olla jo;
+ Manuaali

Miksi manuaali? Olen miettinyt pääni puhki, mitä etua on hammaspyörien järjestelemisestä ja kytkyttimen polkemisesta ajosuoritteen aikana, mutta en ole toistaiseksi keksinyt yhtään hyvää syytä. Kertokaa, minkä lisäarvon se antaa? :o
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 25.11.2021, 15:34:26
Miksi manuaali? Olen miettinyt pääni puhki, mitä etua on hammaspyörien järjestelemisestä ja kytkyttimen polkemisesta ajosuoritteen aikana, mutta en ole toistaiseksi keksinyt yhtään hyvää syytä. Kertokaa, minkä lisäarvon se antaa? :o

Henk koht preferenssi lähinnä.. oon aina ajanu manuaalilla ja tykkään ajaa manuaalilla.
Olen myös itse tähän mennessä saanut paremmat kulutus-lukemat ajettua manuaalilla vs. automaatti

Ja tämäkin huom vain henk.koht. fiilikseni:
Automaattejen hajoamisista (alkuperäinen aihe tälle keskustelulle) olen kuullut enemmän kauhutarinoita kuin manuaalien. Omasta vanhasta kiesistä vaihdettiin tosiaan se kytkin, ja maksoi n. 900€.
Powershiftiin kun esim. vaihdetaan kytkin sisälle, niin puhutaan ihan eri hintalapuista.

Omassa päässäni päädyin tähän ajattelumalliin:
Mitä sellaista lisäarvoa automaatti minulle tuo, jonka perusteella olisin valmis ottamaan sen taloudellisen (ja edes teoreettisen) riskin että laatikko laukeaa mulle käsiin..

Mutta en halua lähteä automaatti vs. manuaali -keskusteluun, koska kaikilla on ihan varmasti omat preferenssinsä asian suhteen
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: VolvoVector - 25.11.2021, 17:27:56
.. VOC:kin saisi olla..


Korvaa " gsm boksilla " tai vastaavalla, Remuc ohjain toimii varmasti lämmityksen osalta
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 25.11.2021, 23:07:04
.. VOC:kin saisi olla..


Korvaa " gsm boksilla " tai vastaavalla, Remuc ohjain toimii varmasti lämmityksen osalta

Kiitos vinkistä! Ehdottomasti tsekkaukseen tämä vaihtoehto! Olettaen tulee halvemmaksi kuin volvon oman kake-systeemin asentaminen!
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: makekin - 26.11.2021, 07:49:03
Moi.
Tämmöistä keskustelua käyty Volvon omasta kauko-ohjain asiasta Webaston kauko-ohjauksesta:

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=70239.msg1060997099#msg1060997099

Käy siis joihinkin vuosimalleihin. Ja hinta on varmaan muuttunut monta kertaa.
Kannattaa kysyä suoraan Siniseltä.
 
T. Make
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Scraab - 26.11.2021, 08:43:52
Olen myös itse tähän mennessä saanut paremmat kulutus-lukemat ajettua manuaalilla vs. automaatti

Automaattejen hajoamisista (alkuperäinen aihe tälle keskustelulle) olen kuullut enemmän kauhutarinoita kuin manuaalien. Omasta vanhasta kiesistä vaihdettiin tosiaan se kytkin, ja maksoi n. 900€.
Niin, alkuperäinen viestio ei oikeastaan koskenut automaattia, vaan kaksoiskytkinvaihteistoa. Volvo lainasi tuohon aikaan tekelettä Fordilta, mutta onneksi sentään öljykylpyistä versiota, joka käyttöohjeiden mukaan käytettynä on todennäköisesti kestävä. Käyttöohjeet ovat sitten tavalliselle pulliaiselle sangen haastavat, näitä on linkattuna aiemmissa topiceissa :).

Nykydieselien kulutuksella ajotapa lienee pihistelyssä avainasemassa, ei niinkään mahdollisuus itse osallistua voimansiirron tehtäviin. Saa olla aikamoinen keppimies, jos selviytyy tehtävästä VEA-koneiden jatkeena olevan 8-vaihteisen tahtiin. Dieselien vetoalue on kuitenkin melko kapea, vaikka vääntöä tarjoavatkin.

Arkisessa ajossa, esimekiksi yhdistelmää ohitellessa talvikeleillä en välttämättä haluaisi suorittaa erinäisiä jumppaliikkeitä kepin ja polkimien kanssa, puhumattakaan vedon katkaisemisesta ja uudelleenkytkemisestä vasemman takajalan ketteryydellä.

Mielipiteitä toki saa olla, mutta halusinkin kuulla edes yhden järkisyyn manuaalin puolesta.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: hessu80 - 26.11.2021, 13:01:58
Mielipiteitä toki saa olla, mutta halusinkin kuulla edes yhden järkisyyn manuaalin puolesta.
Jos on tarve "heijata"? Aika harvoin tarvii.

Automaattivaihteistosta ei hevillä luovu, kun sen makuun on päässyt. Se on vastaava mukavuusvaruste kuin ilmastointi, webasto ja neliveto. Kun kerran on ollut, niin pois ei anna. Jos ei ole ollut, niin ei myöskään kaipaa.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Minä ja Volvo - 26.11.2021, 20:15:53
Se on juuri se ikuisuuskysymys, makuasioitahan nämä todellakin ovat, toiselle automaatti on ainoa oikea, ja toiselle tavallinen vaihteisto. En osaa esittää mitään järkisyytä sinänsä, jokaisella on omat tottumukset ja mieltymykset, sen takia on hyvä, että jokainen voi valita makunsa mukaan. Edellinen käyttöautoni oli automaatilla, opel omega, ja ajattelin, että ikinä en enää halua automaattia, automaatti käytti usein vaihdetta, jota en olisi toivonut, eikä kestänyt vedättää yhtään, vaan vaihtoi todella herkästi pienemmälle maantieajossa, vaihdot olivat hitaita ja nykäyksiä esiintyi usein. Tavakseni tulikin vaihtaa vaihteita useimmiten "käsin" maantieajossa, siten ajo oli edes vähän tasaisempaa. Nyt sitten tässä nykyisessä käyttöautossa S80 2007, on myöskin automaatti, ja huomasin jo koeajolla, miten miellyttävä vaihteisto onkaan, ei vaihda liian aikaisin, ja kun vaihtaa, niin vaihtaa tasaisesti. Automaatti ei missään tapauksessa ollut minulla vaatimuksena, mutta siinähän se nyt tuli sitten auton mukana, ja ihan mukavahan se on.

Toisaalta, harrasteautoni Volvo 740 86, on tavallisella vaihteistolla, joka myös toimii ihan mukavasti. Varsinkin maantieajossa vaihtamistarvetta esiintyy todella harvoin, ja aikoinaan muinoin kun niitä ohituksiakin tuli tehtyä, niin ohitukseen lähdettiin kolmosella joka hätätilassa kattaa johonkin 120 asti, eli maantieohituksen aikana ei vaihdetta tarvinnut vaihdella, vasta kun palasi omalle kaistalle takaisin, heitti nelosen sisään. Tavallaan henk. kohtaisesti pidän normaalista vaihteistosta, siinä tulee useammin käytettyä hieman korkeampia kierroksia, joka on hyvä asia moottorille ja tulpille. Kun on enemmän ajanut tavallisella vaihteistolla, hoituu sen vaatimat toimet niin itsestään, ettei asiaa edes tule ajatelleeksi. Jotenkin koen outona sen, että s80:ssa pitää painaa jarrupoljinta samalla kun starttaa, no painetaanhan manuaalissakin kytkin pohjaan kun startataan.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: jak900 - 26.11.2021, 21:46:06
Tuohon lisälämmittimen käynnistykseen vahva suositus. Kannattaa tutustua VDD dongleen, monipuolinen laite. Käynnistää / ajastaa lämmittimen, lukee / kuittaa vikakoodit, lukitsee / avaa ovet, ikkunat, , näyttää moottorin / vaihteiston lämotilat, ajopäiväkirja jne jne, siirrettävissä autosta toiseen, toimii puhelimessa, helppo kytkeä obd pistokkeeseen.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: KariL - 30.11.2021, 16:08:04
Onks Volvo-Vilhoo näkynyt? On tainnut mennä Toyota kauppaan?
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 04.12.2021, 22:33:24
Onks Volvo-Vilhoo näkynyt? On tainnut mennä Toyota kauppaan?

Hah! Ei sentään vielä  :D
Lähellä oli yhdessä vaiheessa, kun alkoi sopivan Volvon löytäminen tuntua vähän turhan vaikeelta.. ja sama juttu joka kerta ja joka asiassa; mitä enemmän tietää sen vaikeammaksi menee.

Mutta tänään juuri kävin koeajamassa aika lupaavaa yksilöä.. raportoin sitten miten kävi  :)
Saattoi käydä niin, että tän foorumin myötä meni lopulta ne omat kriteeritkin sitten vähän uusiksi, ja nyt koeajossa vähän rohkeimmilla kilsoilla varustettu yksilö. Vähän oli konehuoneen puolella pientä öljyhikoilua tms. havaittavissa.. pitää kuntotarkastuksessa ainakin tsekkauttaa.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 04.12.2021, 22:43:57
Se on juuri se ikuisuuskysymys, makuasioitahan nämä todellakin ovat, toiselle automaatti on ainoa oikea, ja toiselle tavallinen vaihteisto. En osaa esittää mitään järkisyytä sinänsä, jokaisella on omat tottumukset ja mieltymykset, sen takia on hyvä, että jokainen voi valita makunsa mukaan.

Täydellisen samaa mieltä sun kanssa - hyvin sanottu!
Ne järkisyyt, ja järki ylipäänsäkin, taitaa olla vähän subjektiivinen, ja kunkin omien korvien välissä oleva juttu.
Eli puhtaasti tieteellisen tutkimuksen kautta tuskin tähän ikuisuuskysymykseen löytää kukaan vastausta. mutta erilaisia, varsin järkeviä, näkemyksiä kyllä löytyy monia.

Ite olen ajanut niin pitkään manuaalilla, että se alkaa motorisella tasolla olemaan verrattavissa kävelyyn ja purkan syöntiin samanaikaisesti. Mutta ei ole poissuljettu ettenkö voisi joskus ostaa automaatilla varustettua autoakin.. onhan ne, tähän mennessä satunnaisina kokeiluina + jenkkireissuilla ollut ihan hauskoja nekin.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 04.12.2021, 22:44:38
Tuohon lisälämmittimen käynnistykseen vahva suositus. Kannattaa tutustua VDD dongleen, monipuolinen laite. Käynnistää / ajastaa lämmittimen, lukee / kuittaa vikakoodit, lukitsee / avaa ovet, ikkunat, , näyttää moottorin / vaihteiston lämotilat, ajopäiväkirja jne jne, siirrettävissä autosta toiseen, toimii puhelimessa, helppo kytkeä obd pistokkeeseen.

Kiitti! ihan varmasti tutustun!
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvocars97 - 09.12.2021, 20:06:29
Joko on volvo löytynyt?
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 10.12.2021, 10:18:38
Joko on volvo löytynyt?

Sanotaanko näin, että kohtuu lähellä aletaan jo olemaan  :)
Vielä yhden kandidaatin kanssa väännetään vielä laturin vapaakytkimestä, mikä tarvis todennäköisesti vaihtaa.

voin vakuuttaa että tänne ilmestyy kuva jos/kun maaliin asti päästään..
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 28.12.2021, 00:04:35
Aika kauas mentiin otsikosta, nyt kun katsoo taaksepäin, mistä kysymyseni ja sittemmin keskustelu alunperin lähti liikkeelle. Parempi otsikko olisi varmaan ollut "D2 + Powershift - kestääkö" tai "Minkälainen Volvo juuri minulle?"
..no jälkiviisaus on aina viisaudenlajeista helpoin   :D

Anyway, kiitos kaikille osallistujille ja näkemyksensä antaneille! Tässä kävi kuin kävikin niin, että tällä keskustelulla saattoi olla vaikutusta saavutetuun lopputulokseen, joka näyttää tältä:

(https://i.ibb.co/rdSw0gt/Volvo-stadikalla.jpg) (https://ibb.co/rdSw0gt)

Ja kyseessä tosiaan D3 manuaali Momentum (ei PSA eikä VEA), 2013 (viimeisin facelift).
Ja ajettu yli 200tkm - nyt pidän peukkuja että Volvo kestää  :D
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: KariL - 28.12.2021, 15:59:18
Onnittelut hyvästä valinnasta.
Otsikko: Vs: V70, vm-13, D2 Summum & Geartronic - kestääkö?
Kirjoitti: Volvo-Wilho - 29.12.2021, 10:53:25
Kiitos KariL - tästä se Volvo-ura alkaa!